پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳

باهنر: دولت از نظر مجلس اطلاع‌ داشت

پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب: 388832
نایب رئیس مجلس گفت که صبح روز سه‌شنبه، پیام مجلس مبنی بر عدم رأی اعتماد نمایندگان ملت به گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم به اطلاع رئیس جمهور رسیده بود.
باهنر: دولت از نظر مجلس اطلاع‌ داشت
به‌گزارش جهان، محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی شامگاه چهارشنبه در برنامه «شب آفتابی» با اشاره به بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه علنی دیروز خانه ملت، اظهار داشت: بالاخره با توجه به تجربیات و نیز گفت‌وگوهایی که درباره وزیر پیشنهادی علوم با نمایندگان مجلس انجام داده‌ بودیم، اتفاق روز چهارشنبه صحن علنی کاملاً قابل پیش‌بینی بود.

وی افزود: ما داستان امروز را صبح روز گذشته به اطلاع مقامات دولتی رسانده بودیم؛ ما این موضوع را به معاونان و رابطان آقای رئیس‌ جمهور در مجلس گفته بودیم که امیدی نیست آقای نیلی احمدآبادی بتواند از پارلمان بتواند رأی اعتماد بگیرد.

باهنر ادامه داد:‌ پاسخ آنان این بود که دیگر نمی‌تواند کاری کرد، عده‌ای از نمایندگان پیشنهاد داده بودند آقای نیلی احمدآبادی پیش از برگزاری جلسه رأی اعتماد انصراف دهد، اما دولت شاید نظرش این بود که این روش، راه خوبی نباشد و بهتر باشد جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم در صحن علنی برگزار شد.

نایب رئیس دوم مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در گذشته یکی دو نفر بودند که پیش از برگزاری جلسه رأی اعتماد انصراف دادند، در همین دولت یازدهم نیز آقای روحانی قبل از معرفی آقای توفیقی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، این موضوع را به صورت شفاهی به مجلس پیشنهاد داد و ما به او گفتیم که در صورت معرفی آقای توفیقی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، عکس‌العمل خوبی از سوی نمایندگان نشان داده نخواهد شد.

در ادامه این برنامه مجری از باهنر پرسید چرا هیئت رئیسه درباره آقای نیلی احمدآبادی چنین اقدامی انجام نداد؟ که باهنر پاسخ داد: شاید هزینه این گونه رفتارها کمتر باشد یعنی تا زمانی که نامه آقای رئیس‌جمهور در صحن علنی اعلام وصول نشده، بهتر باشد اینگونه مشورت‌ها انجام شود، لازم است بگویم تا پیش از رسیدن نامه آقای رئیس‌جمهور درباره معرفی وزیر پیشنهادی علوم به مجلس، عملاً بسیاری از نمایندگان مجلس اطلاع نداشتند چه کسی معرفی می‌شود، به نظر می‌رسد اگر برخی مشورت‌ها پیش از معرفی وزیر پیشنهادی علوم با پارلمان انجام می‌شد، می‌توانست در نزدیک شدن افکار نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی تأثیر مثبتی داشته باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: بنده در طول ۹ دوره پارلمان، تنها در مجلس ششم حضور نداشتم، البته سنم به مجلس اول نیز نمی‌رسید، با توجه به این موضوع با همه دولت‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تقریباً تعامل داشتم و نماینده مجلس بودم، نحوه تعاملات با دولت‌ها فرق می‌کند، ما با آقای روحانی حداقل ۱۶ سال در مجلس همکار بودیم.

باهنر در ادامه با اشاره به ضرورت گفت‌وگو و تعامل دولت با مجلس درباره معرفی وزرا، گفت: پس از پیروزی آقای هاشمی در دولت دومش، بنده از طرف مجموعه مجلس به مذاکره با آقای هاشمی رفتم و در آن مذاکره تقریباً روی همه وزرا به تفاهم کامل رسیدیم، این تفاهم نیز قبل از معرفی وزرا به مجلس بود، البته معنای این موضوع این نیست که آقای رئیس‌جمهور از ما تبعیت می‌کرد یا ما از او تبعیت می‌کردیم.

وی افزود: در مجلس چهارم با آقای هاشمی روی همه وزرا به توافق رسیدیم اما ۲ روز پیش از ارسال نامه وزرای پیشنهادی به مجلس برای کسب رأی اعتماد، شنیدیم آقای هاشمی نام یکی از وزرا را تغییر داده است. ما با آقای هاشمی درباره وزیر بازرگانی روی آقای اسحاق به نتیجه رسیده بودیم اما بعداً او می‌خواست آقای محمدخان را به عنوان وزیر بازرگانی معرفی کند.

باهنر گفت:‌ هرچند فرقی بین این دو فرد نبود اما آن زمان به آقای هاشمی گفتیم قرارمان به هم نخورد، اگر به هم بخورد ما مجبور می‌شویم رأی منفی بدهیم هرچند آقای محمدخان چند ماه بعد به عنوان وزیر اقتصاد به مجلس معرفی شد و توانست از پارلمان رأی اعتماد بگیرد، با توجه به این موضوعات به نظر می‌رسد تعاملات بیشتر بین مجلس و دولت بسیار خوب است.

باهنر بر همین اساس یادآور شد: قبل از اعلام نتیجه رأی‌‌گیری امروز در صحن علنی درباره رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم به برخی از نمایندگان گفتم که آقای نیلی بین ۷۰ تا ۸۰ رأی موافق را می‌تواند در مجلس کسب کند که همین‌طور هم شد و او ۶۹ رأی موافق در مجلس به دست آورد؛ اگر قرار باشد ما ۲۴ سال نان مجلس را بخوریم و نتوانیم حتی چنین پیش‌بینی را هم انجام بدهیم، در این صورت کار قدری مشکل می‌‌شود.

نایب رئیس دوم مجلس در ادامه سخنانش در پاسخ به سؤال دیگر مجری که پرسید آقای رئیس‌ جمهور امروز با تمام توان آمد و کاملاً قاطعانه از آقای نیلی دفاع کرد اما نمایندگان به وزیر پیشنهادی دولت رأی ندادند، نظر شما درباره این موضوع چیست؟ توضیح داد: برخی از دوستان گفته بودند آقای نیلی گزینه نهایی و اصلی آقای رئیس‌جمهور برای تصدی سکان وزارت علوم نیست، آقای رئیس جمهور که امروز در مجلس حضور یافت و از وزیر پیشنهادی خودش دفاع کرد و بنده هم به او حق می‌دهم، این رسم جوانمردی است که اینگونه عمل کند، وگرنه نمی‌شود که وسط قضیه، موضوع را رها کند و حتی از وزیر پیشنهادی‌اش در پارلمان دفاع نکند.

وی اضافه‌کرد: زمانی که آقای نیلی انصراف نداده طبیعی است که رئیس‌ جمهور باید با تمام توان در صحن علنی حضور یابد و از وزیر پیشنهادی خودش دفاع کند، قطعاً‌ خود آقای نیلی که ساده نپذیرفته به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی شود، حتماً سقف آقای رئیس جمهور و سایر مسئولان دولتی برای او استدلال و دلیل آوردند و اصرار کردند و او هم پذیرفته که به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی شود تا از پارلمان رأی اعتماد بگیرد.

باهنر تصریح‌کرد: وقتی آقای رئیس جمهور و شاید سایر مسئولان دولتی آقای نیلی را قانع می‌کنند که این مسئولیت را بپذیرند، معلوم است که آقای رئیس جمهور باید از او دفاع کند، اگر غیر از این عمل می‌شد، این رسم جوانمردی نبود، دلیل دفاع آقای رئیس جمهور از وزیر پیشنهادی خودش یک تعهد طرفینی است وگرنه وقتی آقای رئیس جمهور در صحنه علنی حضور می‌یابد و از وزیر پیشنهادی‌اش دفاع می‌کند به این معنا نیست که او می‌خواهد حتماً مجلس به او رأی دهد.

باهنر در پاسخ به پرسش دیگر مجری که نسبت به تغییر سریع مواضع وی سؤال کرد، گفت: بنده اصولاً از خیلی وقت قبل اعتقاد نداشتم که حرف مرد یکی است و واقعاً این موضوع را باور نداشتم، همیشه می‌گفتم مرد همانی که آن لحظه می‌فهمد را بیان می‌کند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی براینکه اینگونه رفتار کردن برای یک سیاست‌مدار خوب است یا نه؟ توضیح داد: اگر قرار باشد یک سیاست‌مدار عصا قورت داده باشد، نمی‌تواند کار سیاسی انجام دهد؛ برای کار سیاسی باید فرد راحت باشد و اعصاب آرامی داشته باشد. باهنر ۱۳۷۰ با باهنر ۱۳۸۰ فرق می‌کند.

وی در ادامه به بیان مثالی پرداخت و گفت:‌ آقای احمدی‌نژاد که امیدوارم خداوند به او سلامتی بدهد و او را حفظ کند، خبرنگاران دائم از بنده سؤال می‌کردند آقای احمدی‌نژاد ۸۴ با احمدی‌نژاد ۹۱ چه فرقی می‌کرد که شما سال ۸۴ از او حمایت می‌‌کردید اما سال ۹۱ حمایت نمی‌کردید؟ بنده پاسخ می‌دادم آقای احمدی‌نژاد در طی این سال‌ها تفاوت نکرده بلکه اطلاعات بنده در مورد آقای احمدی‌نژاد طی سال‌های ۸۴ تا ۹۱ زیاد شده است. من آقای احمدی‌نژاد استاندار را دیده بودم اما آقای احمدی‌نژاد رئیس جمهور را ندیده بودم، طی این سال‌ها مدام اطلاعات من درباره او بیشتر می‌شد.

وی اضافه کرد: آقای احمدی‌نژاد واقعاً مشخصه‌های قوی و خوب و بعضاً بی‌نظیری داشت، شاید بی‌انصافی باشد که یکطرفه به قضاوت برویم، بنده با همه دولت‌های بعد از پیروزی انقلاب کار کردم، باید بگویم واقعاً در همه این دولت‌ها، دولت آقای احمدی‌نژاد پرکارترین دولت بود که البته کارهای بسیار مهمی را هم انجام داد هرچند اشتباهات آدم‌های پرکار هم بیشتر از آدم‌های کم‌کار است.

باهنر ادامه داد: بنده مجموعه حرف‌های دولت یازدهم را عقلانی و خردمندانه می‌بینم و مسئولان دولتی نیز افراد مجربی هستند گاهی اوقات ما به جایی می‌رسیم که تا بخواهیم خودمان را با شرایط جدید تطبیق دهیم در ابتدا محافظه‌کارانه عمل می‌کنیم که البته بنده این رفتار را بسیار می‌پسندم، با آقای رئیس جمهور هم تاکنون گفته‌ام که در طول ۴ سال ریاست جمهوری، ۴ تصمیم اصلاح طلبانه به معنای واقعی در راستای منافع کشور و ارتقای سطح کشور و امنیت جامعه بگیرید.

نایب رئیس مجلس افزود:‌ بنده ظرف یک سال گذشته از عمر دولت یازدهم، دور قمری با آقایان وزرا زده‌ام و با همه آنان صحبت کرده‌ام، به نظرم سه موضوع اساسی در کشور وجود دارد که باید مدنظر همه دولتمردان قرار گیرد، یکی مذاکرات هسته‌ای با ۵+۱ است، دیگری تورم و سومی راه افتادن چرخ تولید در کشور است، اما پنج کار ضروری و جدی وجود دارد که کسی متوجه نیست، باید برای این امور تدبیر جدی اندیشیده شود بنده معتقدم که در مقطع باقیمانده یک و نیم سال آینده مشترک بین دولت یازدهم با مجلس نهم یک مقطع طلایی است، بسیاری از کارهای اساسی که باید راه بیفتد را می‌شود طی یک و نیم‌سال آینده انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: بنده تاکنون با آقایان اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، سیف رئیس کل بانک مرکزی، طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، زنگنه وزیر نفت، آخوندی وزیر راه و نعمت‌زاده وزیر صنعت درباره چندین موضوع مانند سهام عدالت و صندوق‌های بازنشستگی و... صحبت کرده‌ام.

باهنر در پایان سخنانش به موضوع انتخابات مجلس دهم که اسفند سال ۹۴ برگزار خواهد شد اشاره کرد و متذکر شد: سال آینده انتخابات مجلس برگزار می‌شود اما ولله و بالله الان مطرح کردن موضوع انتخابات در رسانه‌ها و دعوا کردن و خط و نشان کشیدن ظلم به مملکت است، هم‌اکنون وقت رقابت‌های انتخاباتی نیست،‌الان وقت کار است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: موضوع وزیر علوم نباید مسئله اصلی دولت و مجلس باشد، می‌شود آن را حل کرد باید وقت‌مان را صرف مسئولیتی که به ما سپرده شده بکنیم، در پایان هم لازم است بگویم بنده بسیار به دولت یازدهم امیدوارم و خیلی از کارهایش را تأیید می‌کنم و حاضرم به دولت کمک کنم.

منبع: دی نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *