سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۲
۷

توضیحات مشایی در مورد مرتاض هندی و جن کرمانی

چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۱۶:۲۳
کد مطلب: 92883
اسفنديار رحيم مشايي درباره تدريس در محافل مذهبي از سن 14 سالگي، محوريت خدا در وحدت، دلايل اظهار نظر تخصصي در مسائل ديني، شکايت از روزنامه كيهان، مديريت جامع انبياء، رژيم صهيونيستي، تماس با مرتاض هندي و جن كرماني توضيحاتي ارائه داد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، اسفنديار رحيم‌مشايي مشاور و رئيس دفتر رئيس‌جمهور كه در جلسه هفتگي جامعه اسلامي وعاظ جهت پاسخگويي به سوالات روحانيون اين تشكل حاضر شده بود، در ابتداي سخن خود ضمن قرائت دعاي الهم‌ عجل لوليك الفرج .... اظهار داشت: خداوند را شاكرم كه توفيق حضور در اين مراسم را عطا فرمود.
وي با بيان اينكه در برخي جاها خوانده‌ام كه مشايي بنيانگذار يك مكتب خاص است، افزود: من از بچگي پاي منبر بزرگ شده‌ام و با روحانيون و علما آشنا بودم. مي‌دانم كه قاطبه علماي ما به لحاظ اقتصادي در طبقه متوسط جامعه قرار داشتند البته بايد گفت كه بعد از انقلاب اسلامي علماي ما به لحاظ اقتصادي تحت فشار بيشتري قرار گرفتند.

**من از پيامبر و معصوم نقل مي‌كنم

مشايي با بيان اينكه در واكنش به اظهارات من برخي‌ها گفته‌اند كه من چرا حرف مي‌زنم، برخي‌ها گفته‌اند كه نبايد در اموري كه سررشته ندارم وارد شوم،‌افزود: هر كسي كه حرف مي‌زند از سر ادعاي فضل و فضيلت نيست ما از پيامبر اسلام نقل مي‌كنيم، از معصوم نقل مي‌كنيم. كسي ادعاي امامت و معصوميت نمي‌كند. اگر قرار باشد كه هر كسي كه براي100 نفر صحبت مي‌كند، آن 100 نفر بشنوند و حرف‌هاي حقيقت را به ديگران منتقل نكنند، كار به جايي نمي رسد.
رئيس دفتر رئيس‌جمهور با بيان اينكه ما تكليف داريم تا در راستاي توسعه انديشه‌هاي ديني تلاش كنيم و يكي از اين راه‌ها بيان است، خاطرنشان كرد: اين بيان ممكن است،‌هم اقرار باشد و هم تاكيد و يا از جهت تنوير باشد.
وي با بيان اينكه بنده به عنوان كسي كه از بچگي پاي درس علما و روحانيون بوده‌ام، اعتقاد دارم خداوند نور ايمان را از دوران كودكي در من قرار داده است، افزود: من از سن 13 سالگي در مساجد و به دستور روحانيون مساجد سخنراني مي‌كردم، در سن 14 سالگي در مدرسه كلاس درس مذهبي برگزار كرده بودم.
مشاور رئيس‌جمهور گفت: من بدون مقدمه مي‌خواهم بگويم اگر كسي آمد و گفت كه من شاگرد اين مكتب هستم فهمي كه به صورت كتبي و يا شفاهي از علما پيدا كرده‌ام را مي‌خواهم به عنوان شاگرد مكتب بيان كنم دليلي بر مدعي بودن من نيست.
وي افزود: ما مدعي هستيم كه مكتب‌ ما اقناع مي‌كند جان‌هاي ما را، مكتب ما،‌عقل ما را ارضا مي‌كند، دل ما را سيراب مي‌كند و ما از سر عقل و محبت و عشق مي‌گوييم كه مكتب ما حيات بخش است.
مشايي خطاب به روحانيون جامعه وعاظ گفت: اگر شما به عنوان مبلغان دين چنين بحث‌هايي را بكنيد، مي‌گويند شما مبلغ هستيد و مي‌گوييد، اما اگر من به عنوان مهندس،پزشك يا يك سياستمدار بگويم نشان ادعاي من نيست بلكه نشانه تاثير كار اهل علم است. اين محصول تلاش علماست.
وي افزود: اگر من به عنوان شاگرد كوچك مكتب علما، انديشه علما را ابلاغ كنم و نشر بدهم اين خوب است يا بد. بايد بگويم از خوب و بد گذشته. اين يك تكليف است. اما يك شرط دارد و شرطش اين است كه آنچه كه مي‌گوييم بايد بر منطق انديشه اسلامي باشد و در چارچوب‌هاي جهان بيني توحيدي اسلامي شيعي ناب باشد.
مشاور رئيس‌جمهور با بيان اينكه هر كس به هر چه كه مي‌گويد مسئول است، يادآور شد: نبايد به كسي گفت كه تو چرا حرف مي‌زني، خوب او بايد حرف بزند. ما بايد بگوييم در جامعه بگوييم و بيان كنيم تا دشمن از اينكه ادعا مي‌كند دين ناكارآمد است، مايوس شود.
مشايي با بيان اينكه ما بايد حتما حرف بزنيم اما درست حرف بزنيم، گفت: اگر كسي آمد و گفت: اين حرفي كه شما زديد اشتباه است اين طور بايد پاسخش را داد كه ممكن است كسي مثل من حرف‌هايي را بزند كه اشتباه نيز در آن موجود باشد. شما علما نيز ممكن است در بين خودتان اختلافاتي در اين مورد كه به فلسفه گرايش داشته باشيد يا نه، مباحث فقهي داشته باشيم.

**منطق علم اين نيست كه به كسي بگويند چرا حرف مي‌زني

رئيس دفتر رئيس‌جمهور با بيان اينكه روشي كه در حوزه‌هاي ما به شكل سنتي است، اما متاسفانه در دانشگاه‌هاي ما نيست، اين است كه در حوزه، علم را از طريق عشق و تكليف ياد مي‌گيرند و در خصوص آن مباحثه مي‌كنند. تا آجر به آجر در كنار هم بنشيند تا مستحكم بالا بيايد، تصريح كرد: پس منطق علم اين نيست كه به كسي بگويند،چرا حرف مي‌زني اما لازم است كه با كمال حساسيت همه حرف‌ها را بشنويم و دقيق باشيم كه خداي ناكرده يك رگه‌اي از جهل و تزريق به نام دين مطرح نشود تا سرآغاز يك انحراف باشد.

*به عنوان شاگرد اين مكتب مطالبي را در خصوص دين، خدا، جامعه ديني، نظام ديني و آينده گفته‌ام و خواهم گفت

مشايي با بيان اينكه بنده به عنوان شاگرد اين مكتب مطالبي را در خصوص دين، خدا، جامعه ديني، نظام ديني و آينده گفته‌ام و خواهم گفت، افزود: من نمي‌خواهم بگويم رئيس دفتر فردي به نام احمدي‌نژاد هستم كه من او را به عنوان خالص‌ترين آدم‌هاي امروز روي كره زمين يافتم و من ذره‌اي احساس گرايش به نفس و هواي نفس را در رئيس‌جمهور نمي‌بينم.

**اگر خطايي در بحث‌هاي من وجود دارد، سكوت نكنيد و آن را مطرح كنيد

وي با بيان اينكه شهيد بهشتي و شهيد مطهري به واعظ بودن افتخار مي‌كردند، گفت: من از روحانيون حاضر مي‌خواهم در بحث‌هاي عقيدتي كه مي‌كنم هر كجا اشكال ديدند به آن اعتراض كنند. خواهش مي‌كنم اگر خطايي در بحث‌هاي من وجود دارد، سكوت نكنيد و آن را مطرح كنيد.
مشاور رئيس‌جمهور با بيان اينكه ما متاسفانه با دو گروه امروز مواجهيم،‌گفت: يك گروه سانسورگر كه پشت پرده نشسته و احزاب فراواني در اختيار دارد، و گروه ديگر كه ظاهر ولايت‌مدار دارد اما باطنش متفاوت است. البته گروه ديگري نيز وجود دارد كه نمي‌توانم بگويم باطنش ولايتمدار نيست اما آتش بيار معركه است.
مشايي با اشاره به سخنراني خود در مراسم توديع و معارفه وزير علوم گفت: در اين جلسه كه تعداد قابل توجهي از فضلاي حوزه و اساتيد دانشگاه حضور داشتند، من بحثي را مطرح كردم كه خلاصه اين بحث اين بود كه خداوند عالم را آفريد چون مي‌خواست شناخته شود، اگر شناخته شود آفرينش را انجام داده است.آفرينش هم مشخص است كه انسان گل سرسبد عالم است و اگر انسان خلق نشود خدا شناخته نمي‌شود.

**شناخت خدا خلقت را حكيمانه مي‌كند

وي افزود: من گفته بودم كه اگر همه آفرينش منجر به اين شود كه انسان خدا را بشناسد بنابراين شناخت خدا خلقت را حكيمانه مي‌كند و اگر شناخت خدا حاصل نشود خلاف حكمت است حالا ما نمي‌توانيم كار خلاف حكمت را به خدا نسبت دهيم پس نتيجه مي‌گيريم كه الزاما بايد كار زندگي و هستي به شناسايي و معرفت انسان به خدا منجر شود. همه كساني كه از انبياء و اوليا آمده‌اند همه ماموريتشان همين بود.

**قيمت گذاشتن روي انسان قيمت گذاشتن روي خداست

مشايي با بيان اينكه انسان موجودي بزرگي است و خيلي قيمت دارد گفت: قيمت گذاشتن روي انسان قيمت گذاشتن روي خدا است. نه اينكه بگوئيم قيمت خدا چند است. يعني ما ارزش خدا را از طريق ارزش انسان مي‌فهميم چرا كه خودش گفته "و تبارك‌الله احسن‌الخالقين ".
مشاور رئيس جمهور با بيان اينكه انتظار داريم هركاري متناسب با فاعل آن كار باشد، گفت: خدا وقتي به انسان افتخار مي‌كند، اين نشان مي‌دهد كه ما بايد به سراغ اين آدم برويم، اين آدم بايد شناخته شود، اين آدم بايد عزيز شود.
وي تمام دستورات و احكام اسلام را در راستاي بزرگ كردن انسان دانست و گفت: يك مثلث تشكيل شده از انسان، جهان و خداوند وجود دارد كه ما بايد خودمان را بشناسيم، تا ظرفيت پيدا كنيم.

**اگر بخواهيم خدا بزرگ شناخته شود، بايد انسان شناخته شود

مشايي براي اينكه اگر بخواهيم خدا بزرگ شناخته شود، بايد انسان شناخته شود گفت: اگر علم بشر را توسعه ندهيم اخلاقيات آن نيز توسعه نخواهد گرفت.
وي افزود: عرض من اين است، اگر مهدي‌(عج) ظهور كند و جهان را پر از عدل و داد كند به توسعه علم خواهد پرداخت. چرا كه اصل توسعه علم بعد از ظهور امام زمان است.

* من مي‌گويم بودن انسان ربطي به بودن خدا ندارد

وي با بيان اينكه در برخي از سايت‌ها نوشته شده بود كه مشايي گفته است اگر انسان نباشد خدا حفظ خواهد شد، گفت: اين بحث كاملا روشن است من مي‌گويم بودن انسان ربطي به بودن خدا ندارد. بودن انسان كه معلول است چه ربطي به بودن خدا دارد. اين وجود ماست كه به بودن خدا وابسته است.
اين سخنراني در حالي ادامه داشت كه برخي از روحانيون با قطع كردن سخنان مشايي، به وي اعتراض مي‌كردند كه چرا به سؤالهاي آنها پاسخ نمي‌دهد و مقدمه را تا اين حد طول داده است.البته يكي از حاضرين گفت مردم انتظار دارند مسئول دفتر ريس جمهور تنها به خدمتگذاري بپردازد و از اين سخنان غير تخصصي پرهيز كند كه اين گفته، موجب احسنت احسنت گفتن حاضرين شد.
وي همچنين در خصوص اظهاراتش در مورد مديريت انبياء نيز گفت: به چه كسي جايزه مي‌دهند كه اگر بخواهد مديريت حضرت نوح را زير سئوال ببرد؟ اينكه براي بنده كه رئيس‌دفتر رئيس‌جمهوري چون احمدي‌نژاد كه ارزش‌هاي اسلامي نقطه آرمان وي و بازگشت به ارزش‌هاي امام و اسلام ناب افتخارش است چگونه امكان دارد.

**اين نظام اگر بخواهد برقرار بماند بايد انديشه ديني را توسعه بدهد

مشايي با بيان اينكه مقام معظم رهبري جملات زيادي در تاييد دولت احمدي‌نژاد بيان داشته است گفت: بحث من در مركز همايش رازي اين بود كه انقلاب اسلامي آمده است تا تفكر ديني را احياء كند و اين ماموريت ما است. جمهوري اسلامي نظامي است كه مديريت مي‌كند تا احياي دين صورت بگيرد.
رئيس‌دفتر رئيس‌جمهور با بيان اينكه احياي ديني بايد با معرفت صورت بگيرد، خاطر نشان كرد: اين نظام اگر بخواهد برقرار بماند بايد علم ديني و انديشه ديني را توسعه بدهد و اين مديريت و برنامه‌همراه با جهت‌گيري و منابع را لازم دارد.

**معلمي اخلاق يكي از وجوه انبياء بوده است

مشايي گفت: من در سخنراني خود گفتم درست است كه معلمي اخلاق كار بزرگي است اما پيامبران معلم اخلاق نبودند و معلمي اخلاق يكي از وجوه انبياء بوده است. پيامبر مدير جامع است ( البته پيامبراني كه رسالت داشتند) يعني بايد نظام را او برقرار كند. او بايد اقتصاد، سياست‌خارجي را مديريت و عدالت را برقرار كند.

**حضرت عيسي كجا مدير بود، از اينجا به آنجا فرار مي‌كرد

وي با بيان اينكه حضرت عيسي سي و چند سال پيامبر بودند گفت: آيا حضرت عيسي كه پيامبر بود مدير هم بود؟ حضرت عيسي كجا مدير بود، حضرت عيسي كه از اينجا به آنجا فرار مي‌كرد، حضرت عيسي در تهديد قتل بود، در مضيقه بود، در محدوديت بود ما نبايد حساب جامعه دوران حضرت مسيح را به پاي حضرت بنويسيم.
مشايي گفت: من در سخنرانيم گفتم كه فرض كنيد حضرت عيسي را نمي‌كشتند كسي مي‌توانست بگويد حضرت عيسي 300 سال پيامبري نمي‌كرد، حضرت موسي مي‌توانست 500 سال پيامبري كند.

** اعتراض روحانيون به مشايي به جهت طفره از سؤالات

در ادامه اين مراسم روحانيون حاضر از مشايي خواستند تا در اين خصوص بيشتر توضيح ندهد و به سئوالات مكرر آنها پاسخ دهد. كه مشايي در جواب برخي از آنها كه معتقد بودند سخنان مشايي با سخنان گذشته‌اش در تعارض است گفت شما به نوار سخنان من رجوع كنيد من انچه را كه الان مي‌گويم را در گذشته نيز گفته بودم البته مشايي در خصوص چگونگي پيدا كردن نوارهاي سخنرانيش توضيحي نداد و گفت متاسفانه در خصوص سخنراني‌هاي من واقعيت به صورت آنچه كه گفته مي‌شود منتشر نمي‌شود.
مشايي در پاسخ به سئوال روحانيون مبني بر اينكه چرا خدا را عامل وحدت ندانسته بود گفت: علت اينكه بشر در طول تاريخ در كنار هم قرار نگرفته و به وحدت نرسيده و در برابر هم قرار گرفته و جنگ و ستيز به راه انداخته است. نشانگر اين است كه آنها خداي واحد را آنگونه كه بايد بشناسند، نشناخته و به آن ايمان نياورده‌اند.

**علت عدم وحدت نبود توحيد است

وي با بيان اينكه نتيجه كلمه توحيد، توحيد كلمه است گفت: علت عدم وحدت نبود توحيد است و راه صلاح بشر بازگشت به توحيد است. مشايي معتقد است كه رسانه‌ها مطالب وي را درست منعكس نمي‌كنند و در صورت ارسال جوابيه، جوابيه وي منتشر نمي‌شود اما مطالبي را كه مي‌گويم را همه منتشر مي‌كنند.

**يك روحاني معترض خطاب به مشايي: سخنان شما چه مشكلي را حل مي‌كند

يكي از روحانيون معترض به سخنان مشايي خطاب به وي گفت كه شما مدعي هستيد از سن 13 سالگي سخنراني مي‌كنيد . آقاي رحيم مشايي اين درست است كه با سخنان شما روزنامه‌ها و مردم حساس شوند و در اين وضعيت شرايط براي دولت سخت شود. آيا فقر و بيكاري مشكلات مردم حل شده است كه شما با اين اظهارات خود بر سر راه دولت و نظام مانع درست مي‌كنيد؟ من به شما دوستانه مي‌گويم و به شما پيشنهاد مي‌دهم كه يك سال در خصوص اين موضوعات سخن نگوييد، شما رئيس‌دفتر رئيس‌جمهور هستيد و كار خودتان را انجام دهيد.
البته اين معترض به سخنان مشايي بعد از اعلام اعتراض خود مورد تشويق حاضرين در جلسه قرار گرفت تا اينكه مجري برنامه از حاضرين بخواهد با ذكر صلوات سكوت را در جلسه حاكم كند تا مشايي به ادامه سخنان خود بپردازد.

**احمدي‌نژاد بگويد حرف نزن، حرف نمي‌زنم

مشايي گفت: برخي ها به من مي‌گويند كه اظهاراتم موجب حمله برخي‌ها به احمدي‌نژاد مي‌شود، حالا بايد گفت كه احمدي‌نژاد به من بگويد كه حرف نزن من حرف نمي‌زنم، من كه ماموريت فردي ندارم و به طور طبيعي اگر از دولت بيرون آمده‌ام به عنوان يك مهندس هر گونه كه دلم بخواهد حرف مي‌زنم.
اين جمله مشايي باز هم موجب تنش در جمع حاضرين شد و برخي از حاضرين خطاب به وي اعتراض خود را اعلام كردند. اما مشايي در پاسخ به اين معترضان گفت: آقاي احمدي‌نژاد مي‌گويد كه برخي‌ها مي‌خواهند كه تو حرف نزني.

**فرد 400ساله نداريم كه مرتاض 400ساله داشته باشيم،جن كرماني؟! من مازندراني‌ام

يكي از حاضرين از مشايي خواست تا به طور شفاف ماجراي مرتاض 400 ساله هندي را توضيح بدهد كه مشايي گفت: من از شما سئوال مي‌كنم آيا انسان 400 ساله داريم. كه يكي از حاضرين گفت البته ما جن كرماني هم شنيده‌ام در اين خصوص لطفا توضيح بدهيد، كه مشايي گفت : جن كرماني اگر وجود داشته باشد مربوط به برخي از افراد است من كه مازندراني هستم.
وي افزود: من رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران بوده‌ام، قبل از آن هم مدير شبكه راديو بودم و البته مدير راديو پيام نيز بوده‌ام. اين آقاي كه امروز موسسه آينده روشن را مديريت مي‌كند خوب مي‌داند كه اين موسسه را من بنيان گذاشتم.

** راديو پيام بعد از حضور من در آنجا به جاي موسيقي به مهدويت پرداخت
**شب‌هاي جمعه يك برنامه راديوي 4ساعت در مورد امام زمان بحث مي‌كرد

مشايي گفت: راديو پيام راديو موسيقي بود، اما زماني كه من مديريت اين راديو را بدست گرفتم، بررسي كنيد، تا ببيند تا مشخص شود در يك روز چند بار در خصوص ساحت مقدس مهدويت صحبت مي‌شد، يكي از برنامه‌هاي پر شنونده راديو در شبهاي جمعه چهار ساعت فقط بحث امام زمان را مطرح مي‌كرد.

**پيش از اينكه ما به شهرداري تهران بياييم تهران چگونه بود

وي با بيان اينكه در شهرداري ما چند موسسه مذهبي راه‌اندازي كرديم، اين سئوال را كه تهران را چه كسي متحول كرد را مطرح كرد و يادآور شد: پيش از اينكه ما به شهرداري تهران بياييم تهران چگونه بود در زماني كه آقاي احمدي‌نژاد در شهرداري بودند من مدير امور فرهنگي شهرداري بودم.

**پيشنهاد يك معترض به مشايي، من به اندازه وزن‌تان كتاب و مقاله دارم

يكي از حاضرين خطاب به مشايي گفت اگر شما علاقه به نظريه‌پردازي داريد به كار نظريه‌پردازي مشغول شويد ما كه پاي سخنراني شما نشستيم روحانيون معمولي نيستيم. بنده به عنوان يك روحاني به اندازه وزن شما كتاب و مقاله دارم.

* يك روحاني خطاب به مشايي: اين اظهارات موجب تضعيف دولت احمدي‌نژاد مي‌شود

يكي ديگر از حاضرين كه معتقد بود سخنان مشايي غير تخصصي است و از حوزه دانش وي خارج است خطاب به مشايي گفت شما با اين اظهاراتتان موجب تضعيف دولت آقاي احمدي‌نژاد شده‌ايد كه برخي ديگر از روحانيون در حمايت از وي اين سخنان را تكرار كردند تا نظم جلسه باز هم دچار اخلال شود و صلوات بر محمد و آل محمد سكوت را در جلسه حاكم كند. اما مجري جلسه كه قصد داشت بعد از صلوات جلسه را آماده سخنراني مشايي كند يكي از حاضرين خطاب به مشايي گفت آقاي مشايي نمي‌خواهي در خصوص سئوالات ما پاسخ دهيد؟ در خصوص سئوالمان در مورد اسرائيل جوابي نداري كه بگوي و يا نمي‌خواهي جواب دهيد كه در اين حال شعار مرگ بر اسرائيل طنين‌انداز اين مراسم شد.
مشايي كه بعد از دقايقي به جهت اعتراض روحانيون مجبور به سكوت شده بود در خصوص سئوالات مكرر روحانيون در مورد رژيم صهيونيستي، گفت: دو روز قبل از آن روزي كه من آن جمله را در خصوص اسرائيل در مراسمي كه در شمال كشور به مناسبت گراميداشت شهدا برگزار شده بود گفتم كه شهدا زنده‌اند و نتيجه خون‌هاي شهدا ثمر داده است و اسرائيل مرده است اما هنوز تشييع جنازه نشده است. من شايد حداقل صدها سخنراني عليه اسرائيل كرده‌ام اما شما ببينيد شايد جمله من در اين خصوص اشتباه باشد كه اشكالي دارد. شما روزنامه كيهان را ببينيد اين روزنامه نوشته است مشايي در برابر اسرائيل سر تعظيم فرو آورده و اسرائيل را تمجيد كرده است.

**كيهان را محكوم نكنم، مسلمان نيستم

مشاور رئيس‌جمهور در پاسخ به سئوالي در خصوص هوشنگ اميراحمدي نيز گفت: خدا شاهد است كه اين دروغ است من به همين جهت عليه روزنامه كيهان شكايت كرده‌ام و حتما اين روزنامه محكوم خواهد شد.
اگر اين روزنامه محكوم نشود من مسلمان نيستم. چون دروغ بسيار بزرگي را نوشته است.
اين روزنامه گفته است كه هوشنگ اميراحمدي را مشايي به ايران آورده و در ايران مشايي با هوشنگ اميراحمدي ملاقات كرده‌اند در حالي زماني كه اين فرد ايران آمد من اصلا نمي‌دانستم كه آمده و اصلا با من تماس نگرفته و اجازه ملاقات از من نيز نخواسته است و تا زماني كه از كشور بيرون نرفته بود من نفهميده بودم كه وي به ايران آمده است.

**ما با مردم دنيا حتي مردم آمريكا و اسرائيل دوست هستيم

حاضرين در جلسه كه معتقد بودند مشايي از پاسخ دادن به سئوالات اصلي آنها طفره مي‌رود با اعتراضات خود براي چندمين بار متوالي نظم جلسه را بهم ريختند تا مشايي مجبور شود در خصوص اسرائيل توضيح بدهد و بگويد كه من در سخنراني كه در خصوص گسترش افكار انقلابي جمهوري اسلامي ايران به دنيا بود گفتم كه اين مكتب اين قدرت را دارد كه به دنيا خودش را عرضه كند و ما براي دشمني براي مردم نيامده‌ايم.
وي افزود:اين عبارت من است موضع ما نسبت به مردم دنيا موضع دوستاني است. البته در انتهاي اين سخنانم گفتم كه حتي مردم آمريكا و اسرائيل نيز موضعي نداريم چرا كه بحث سياست بين الملل ما دوستي با مردم است. موضع ما موضع پيامبر است.
مشايي گفت: من در اين سخنراني گفتم كه ما با همه مردم دنيا حتي مردم آمريكا و اسرائيل دوست هستيم كه ابتدا برخي‌‌ها گفتند چرا گفتي ملت اسرائيل، من احساس كردم كه شايد خطا كرده باشم. فرداي آن روز خبرنگاران در اين خصوص از من سئوال كردند. اما بايد بگويم كه واژه ملت در ادبيات سياسي با مردم فرق مي‌كند. ملت به ازاي دولت شمرده مي‌شود.
رئيس دفتر رئيس جمهور با بيان اينكه در خصوص اين سخنراني من در مورد اسرائيل شانتاژ آفريني فراواني شد و اصلا هيچ كس رها نمي‌كرد از اين سايت به آن سايت، از اين روزنامه به آن روزنامه،‌از آن عالم تا آن عالم و حتي 200 نماينده مجلس عليه من امضا كردند كه البته برخي از آنها بعدها پيش من آمدند و ابراز پشيماني كردند.
يكي ديگر از حاضرين خطاب به مشائي گفت: آقاي مشايي مقام معظم رهبري فرمودند بحث دوستي با اسرائيل غلط است.

*اگر موضعم را در خصوص اسرائيل بد مي‌دانستم آنرا تكرار نمي‌كردم

مشايي با بيان اينكه احمدي نژاد گفته است حرف مشايي حرف دولت است تاكيد كرد: من اگر جمله خود را در خصوص اسرائيل بد مي‌دانستم آن را تكرار نمي كردم اما من بر اين اساس اين مسئله را گفتم كه اگر اسرائيل را امروز دنيا يك كشور مي‌شناسند، يك كشوري است كه با يك سيلي حذف مي‌شود. حال اگر بخواهيم بدانيم كه چرا حذف نمي‌شود به خاطر اينكه نفوذ در بسياري از كشورها دارد و افكار عمومي را به نفع خود و عليه ما بسيج مي‌كند.
مشايي افزود: سياست دولت اين بود كه ما در عين حال كه با صهيونيزم مقابل مي‌كنيم و افتخار اين دولت اين بود كه موج بزرگي از مقابله با صهيونيزم جهاني را در دنيا به راه انداخت ما مي‌خواستيم بگويم كه اين رژيم در حالي كه در دنيا قانوني نيست در سرزمين خودش نيز مورد اعتراض مردم قرار گرفته است.
رئيس دفتر رئيس جمهور از روحانيون جامعه وعاظ خواست تا بيانات مقام معظم رهبري در خصوص خود و معترضانش مورد بازخواني قرار دهند و گفت: اصل بحث آقا اين بود كه اين مسئله چيست كه شما اينقدر آن را كش مي‌دهيد، بعد فرمودند كه كه مردم اسرائيل دوست ما نيست و حرف بنده را نفي فرمودند و توضيح دادند.
مشايي بيان داشت: بعد از بيانات آقا طي نامه‌اي خطاب به رهبري نوشتم كه مقام معظم رهبري فصل الخطاب است.
وي گفت: تعريفي كه بنده از ولايت فقيه دارم اين است كه به محض اينكه معلوم شد نظر ولي فقيه چيزي ديگري است تكليف روشن است.

**نوشته‌اند كه من قطعا جاسوس و عامل موسادم

رئيس دفتر رئيس جمهور گفت: امروز برخي از روزنامه‌ها نوشته‌اند كه قطعا، جاسوس و از عوامل موساد هستم.
شجوني دبير كل جامعه اسلامي وعاظ ضمن قطع سخنان به مشائي به وي گفت آقاي مشايي ماجراي اين هديه خانم چيست البته يكي ديگر از حاضرين از مشايي پرسيد كه چرا خبرگزاري‌ها شما را در راهپيمايي از جمله راهپيمايي روز قدس نمي‌ببيند.
مشايي در پاسخ به اين سئوال گفت: صدها بار اين كار را كرده‌ام.
اين روحانيون معترض گفت: آيا حضور شما در روز قدس در راهپيمايي بوده است كه مشايي گفت: روز قدس كه حتما با من مصاحبه نكرده‌اند.
يكي ديگر از روحانيون معترض با بيان اينكه هيچ دولتي به اندازه دولت نهم مورد حمايت مقام معظم رهبري نبوده است، گفت مقام معظم رهبري از رئيس دولت مي‌خواهد كه شما را از معاونت اولي بردارد شما بايد جواب دهيد كه چرا مقام معظم رهبري مجبور مي‌شود در خصوص شما خطاب به رئيس جمهور نامه بنويسد، شما چرا دولت خدمتگزار را در معرض تهمت قرار مي‌دهيد، باز هم ذكر صلوات بود كه براي چندمين بار جلسه به هم ريخته آماده ادامه سخنراني كرد.

**چطور عالم است كه مي‌گويد حج از شئون ولي فقيه است

مشايي در بخش ديگري از سخنان خود در حالي كه پاسخ‌هاي متعدد روحانيون بي جواب مانده بود به بحث سازمان حج اشاره كرد و گفت: زماني كه بحث ادغام سازمان حج و سازمان گردشگري مطرح بود يكي از آقايان نامه‌اي نوشتند و متذكر شدند كه حج از شئون ولي فقيه است و ما نبايد در آن دخالت كنيم. من تعجب كردم كه چطور اين فرد عالم است، عالمه، چطور عالم است كه مي‌گويد حج از شئون ولي فقيه است آيا او ولي فقيه را فقط يك روحاني مي داند. ولي فقيه كيست. آن ولي فقهي كه ما در مكتب علما فهميديم همه چيز براي اوست. داخلي و خارجي ندارد سياست خارجي، هوا فضا ... از شئون ولي فقيه است.
مشايي تصريح كرد: اين آقايي كه مي‌گفت حج كه از شئون ولي فقيه است در انتخابات چگونه عمل كرد و كدام طرف رفت.

**مگر احمدي نژاد اجازه مي‌دهد كه كسي يك ذره انحراف داشته باشد

وي در پايان گفت: كه اگر 27 سال قبل از احمدي نژاد را در خصوص توجه به قرآن و روحانيت را جمع بزنيم و ضربدر 100 بكنيم به سه سال دوران احمدي نژاد نمي‌رسد. حال بايد ديد كه احمدي نژاد كيست؟ مگر احمدي نژاد اجازه مي‌دهد كه كسي يك ذره انحراف داشته باشد. حال كه برخي‌ها نمي‌توانند اين مسائل را توجيه كنند مي‌گويند مشايي احمدي نژاد را سحر كرده است. چرا مي‌گويند مرتاض 400 ساله يا جن كرماني؟ براي اينكه نمي‌توانند دولت و سئوالات ما را توجيه كنند و به همين خاطر به اين مسائل روي مي‌آورند.

توضيح: مشايي در خصوص ادغام سازمان حج ، بازديد از نمايشگاه هديه تهراني و نامه مقام معظم رهبري در كن لم يكن كردن معاون اول رئيس جمهوري‌اش مطالبي ايراد كرده كه بنا به اين گفته مشايي كه شرعا از انتشار اين مطالب راضي نيست، از انتشار آنها صرف نظر كرديم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مشایی از سوی عوالم غیب مامور است که هزاران شبهه جدید و سوال جدید و مشغله جدید علیه نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه بپراکند.
Iran, Islamic Republic of
به نظر مطالب را بیطرف انعکاس ندادید. در همین سایت شما از آقای شجونی نقل شده بود که کلا صحبتها را قانع کننده دانستند.
ضمنا واقعا اگر جلسه اینطوری بود که شما نوشتید مایه تاسف است آقایانی که خود صدها پامنبری دارند باید درک کننده اداره جلسه به این صورت غیر ممکن است. اینکه هرکسی از وسط جمعیت یک حرفی بزند و . .. . آیا این آقایان خودشان حاضرند موقع سخنرانیشان کسی از وسط جمعیت پارازیت بیندازد؟
Iran, Islamic Republic of
من كه اشكالي در مشايي نميبينم... نميدونم چرا اينقدر بزرگش ميكنيد...

الحق كه خوب گفته.متاسفانه روحانيون فقط هو كشيدند!و فرافكني كردند...

ولايتمدار واقعيه.
خدا حفظش كنه.به مخالفانش هم بصيرت عطا كنه!
يا علي
Iran, Islamic Republic of
ببخشید... حضرت عیسی کی کشته شد؟!!!!!! ظاهرا آقای مشایی با کرامات خفیه شون حضرت عیسی را در عروجشون به فیض شهادت نائل آورده اند!
Iran, Islamic Republic of
اگر مشایی صادق است چرا در مقابل دستور آقا تعلل کرد؟
m
Iran, Islamic Republic of
اگر تمام موضوعات ومسایلی که به مشایی وبقایی گذشته است را درک کنی باید گفت اینهامانند کیان ایرانی اندکه طعمه کوردلان شده اند وخداراشکر که رهبری چون آیت الله خامنه ای داریم که حیله منافقان بی عقل رارسوامیکند خدا رهبر واحمدی نژاد را از بلیات نگه دارد
من که ایرادی در سخنان این بزرگمردان ندیدم
Germany
مشایی به مراتب به درجاتی از عرفان رسیده است!!!!!!!!!!!!