شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

تلاش وزارت نيرو برای جيره‌بندی نشدن آب

يکشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۳۱
کد مطلب: 377933
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به پایبندی وزارت نیرو به جیره‌بندی نشدن آب در تابستان امسال، از پیش‌نویش مصوبه‌ای خبر داد که درصورت تصویب نهایی، انشعاب آب مشترکان پرمصرف قطع شده یا مشمول جریمه خواهد شد.
به‌گزارش جهان به نقل از واحد مرکزی خبر، حمیدرضا جانباز امروز در نشست خبری گفت: مطالعه‌های جامع تامین آب شرب کشور به شرکت مهندسی آب‌ و فاضلاب ابلاغ شده که در آن راهکارهای تامین آب شرب شهرها در ۲۵ سال آینده پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون چنین برنامه‌ای در بخش آب نبوده است و ضرورت آن حس می‌شد، ادامه داد: این شرکت به‌عنوان تامین و توزیع‌کننده آب شرب با رشد روز افزون جمعیت روبرو بوده و این افزایش جمعیت حاصل کاهش جمعیت روستایی و شهرهای کوچک است که ‌باید طرح‌های آمایش سرزمین و جامع معماری و شهرسازی منطبق با نگاه بلندمدت تامین آب شرب صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب‌ کشور با تاکید بر اینکه تمام فعالیت‌های ما باید با توجه به محدودیت و فراوانی آب باشد، گفت: توسعه شهرها و کشاورزی باید با نیم‌نگاهی به طرح‌های جامع تامین آب صورت گیرد.

وی افزود: در زمان حاضر با رشد جمعیت در کلان‌شهرهایی همچون کرج، مشهد، شیراز و اطراف تهران مواجه هستیم که دارای رشدی معادل ۴.۵ تا ۶ درصد است و امکان خدمت‌رسانی مستمر را در زمینه تامین و توزیع آب با مشکل مواجه کرده است.

جانباز با اشاره به ارایه یک میلیون و ۳۸۰ هزار انشعاب آب در طول یک سال گذشته، ادامه داد: در بخش جمعیت شهری ۰.۵۸ درصد افزایش جمعیت زیرپوشش را شاهد هستیم که تعداد مشترکان آب را ۶.۵ درصد افزایش داده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: حجم تولید آب برای شهرها در یک سال گذشته ۵.۶ میلیارد مترمکعب بود که نشانگر آن است که باید برای بلندمدت برنامه‌ریزی جامعی صورت گیرد و از طرفی در طول این مدت نیز دو میلیون و ۷۰ هزار انشعاب فاضلاب واگذار شده که نشانگر رشد ۲۲ درصدی است.

وی افزود: جمعیت زیرپوشش روستایی در طول یک سال گذشته ۱.۹ درصد افزایش یافته و در این مدت ۴۸۷ روستا و مجتمع به تعداد روستاهای زیرپوشش افزوده شده است و سال گذشته در بخش روستایی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب تولید شده است.

وی با تاکید بر اینکه سهم وزارت نیرو برای تامین آب واحدهای مسکن مهر فعلا ۱۰۰ میلیارد تومان خواهد بود، گفت: طی دستوری که وزیر نیرو صادر کرد، مقرر شده است مشترکانی که در سال‌های ۹۰ و ۹۱ حق انشعاب خود را پرداخت کرده‌اند و انشعاب آنها هنوز وصل نشده است، مشمول افزایش قیمت انشعاب قرار نشوند.

جانباز درباره بحران آب در تابستان امسال با بیان اینکه در نشست‌های شورای‌عالی آب پیش‌بینی می‌کردیم در تابستان سال ۹۳ با سختی‌هایی مواجه باشیم، گفت: این موضوع موجب شد در استان‌ها و شهرهایی که با بحران کم‌آبی مواجه بود، موضوع را به‌دقت رصد کنیم و البته از همان‌جا مطرح شد که جیره‌بندی در دستورکار وزارت نیرو نیست و درصورتی که برنامه‌ریزی برای تامین آب داشته باشیم و از سوی دیگر آب به‌درستی مصرف شود، نیازی به جیره‌بندی نیست.

وی با تاکید بر اینکه وضع تنش آبی را با همکاری مردم و تمهیدهای لازم پشت سر گذاشتیم، گفت: ما به قول‌مان مبنی بر جیره‌بندی نکردن پایبند بودیم؛ سال ۹۳ سال بسیار سختی بود و از اواسط آبان‌ماه سال‌جاری مترصد آن هستیم تا با برنامه‌ریزی‌ای که با آغاز امسال با توجه به پیش‌بینی‌های بارش‌ها داشته‌ایم، تابستان ۹۴ را به‌خوبی پشت سر بگذاریم و این اطمینان را بدهیم در تامین آب شرب خللی به‌وجود نمی‌آید.

وی با اشاره به تشکیل ستاد بحران آب و فاضلاب کشور، خاطرنشان کرد: در این ستاد استان‌هایی که احتمال مواجهه با بحران کم‌آبی داشتند، مورد مطالعه و برنامه‌ریزی قرار گرفته است اما باوجود مشکلات و سختی‌های تامین و تولید آب، جیره‌بندی در دستور کار وزارت نیرو قرار ندارد.

جانباز درباره نحوه مدیریت کم‌آبی کلان‌شهرهای اصفهان و کرمان، گفت: بخش عمده‌ای ازطریق صرفه‌جویی ازجانب مردم و بخش دیگر ازطریق هوشمندسازی شبکه بود که برای مثال در شهر اصفهان در ۱۸۰ نقطه از خطوط سامانه‌های هوشمند کنترل فشار نصب شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور درباره توسعه طرح‌های آب‌رسانی روستایی، گفت: هفته گذشته طرح یک فوریتی کمک به وضع اعتباری آب روستاها در دستورکار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و یک فوریت آن نیز به تصویب رسید.

وی همچنین افزود: استفاده از اعتبار بانک توسعه اسلامی در جهت مطالعه و اجرای طرح‌های فاضلاب روستایی نیز مورد بررسی قرار دارد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۷۷ درصد جمعیت روستاهای کشور از شبکه آب شرب بهره‌‌مند هستند، گفت: به حدود ۵۷۰۰ تا ۶۵۰۰ روستای کشور به فراخور میزان بارش و در فصول مختلف، آب‌رسانی سیار انجام می‌شود که با روند کنونی و کمبود اعتبار در این بخش، به اهداف برنامه پنجم که پوشش ۹۲ درصدی جمعیت روستایی بهره‌مند از شبکه آب هستند، نخواهیم رسید.

جانباز درباره هدر رفت آب نیز گفت: براساس مطالعه‌های صورت‌گرفته تا پایان سال ۹۲، میزان هدررفت آب در شبکه آب شرب ۲۴.۷ درصد بود که میزان هدررفت واقعی آب در مخازن و شبکه ۱۳.۳ درصد و هدررفت ظاهری مربوط به آب به حساب نیامده ۹.۸ درصد بوده است.

وی ادامه داد: هدررفت آب در شبکه روستایی به‌دلیل فرسودگی لوله‌ها و خطوط انتقال بالاتر است و رسیدگی سریع به این موضوع به‌دلیل کمبود اعتبار میسر نیست.

جانباز با تاکید بر اینکه قوانین موجود کشور بازدارنده مصرف آب نیست، گفت: خشک‌سالی‌هایی مانند کشور ما در سایر کشورها نیز وجود دارد، اما در آن کشورها دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه‌ای منتشر می‌شود و در برخی مواقع قیمت آب افزایش می‌یابد اما در کشور ما قیمت آب به میزانی نیست که مشترکان تمایلی برای کاهش داشته باشند.

وی افزود: پیش‌نویس مصوبه‌ای از سوی وزارت نیرو تهیه و به هیئت دولت تقدیم شده است تا درصورتی که مشترکی الگوی مصرف را رعایت نکند، انشعاب آن قطع شده و یا مشمول اعمال جریمه شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *