سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

تیغ ویلاسازی زیرگلوی شهر کهن

شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب: 404789
اخذ سند شش دانگ برای زمین های ارگ علویان، خروج ارگ از فهرست آثار ملی ایران و بیم شهرک سازی در باغ توکلی، نگرانی از دفن تنها اثر باقیمانده شهر پنج هزار ساله آمل در زیر برج ها رابه اوج رسانده است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، در قلب کهن شهر آمل که دارای قدمت سکونت پنج هزار ساله بوده و کماکان زندگی شهری در آن جریان دارد و در تنها قطعه زمین باقیمانده از شهر باستانی آمل (موسوم به باغ توکلی به مساحت ۴۶ هزار متر مربع) در محله پایین بازار آمل که در مورخه ۱۳/۲/۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۳۳۰ بعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده، به دنبال صدور سند ملکی در گذشته، متاسفانه در این روزها شاهد این موضوع بودیم که با شکایت مالکین و رای دیوان، با استدلال به اینکه این ملک شخصی است از فهرست آثار ملی خارج شده است.

این رای در حالی صادر شده که در این مکان شاهد فعالیت های ابتدایی و گمانه زنی هایی از سوی میراث فرهنگی در گذشته بوده و آثار متعددی از دوره های مختلف تاریخی در آن بدست آمده است و این روزها مالیکن باغ توکلی با استناد به رای دادگاه از شهرداری آمل درخواست تفکیک و تغییر کاربری کرده اند.

طبق پیگیری های انجام شده توسط مسئولان شهری، تنها راه جلوگیری از نابودی میراث فرهنگی بجامانده از شهر کهن آمل، خریداری آن از صاحب ملک استطبق پیگیری های انجام شده توسط مسئولان شهری، تنها راه جلوگیری از نابودی میراث فرهنگی بجامانده از شهر کهن آمل، خریداری آن از صاحب ملک است که با توجه بودجه اندک شهرداری آمل راهکاری جز تامین مالی از منابع ملی یا استانی ندارد.

در روزگاری که کشورهای پیشرفته جهان با سندسازی و تبلیغات رسانه ای سعی در ریشه دار نشان دادن داشته های اندک فرهنگی و اجتماعی کهن خویش دارند و حتی در همسایگی ما در شیخ نشین های جدید التاسیس، مسئولان امر با هزینه های سرسام آور و ساخت و سازهای جدید ابنیه باستانی و حتی با سرقت شخصیت های علمی، فرهنگی و ادبی ایران زمین، تلاش وافری در جهت پربار نشان دادن هویت تاریخی سرزمین خویش می کنند، اما اوضاع در شهر کهن آمل روال وارونه ای را طی می کند.


بر اساس نوشته های تاریخی آمل محل زندگی قوم آمارد یا آماردان كه قبل از تاپوریها تپوریها بوده که به سرزمین تپورستان مهاجرت كرده، در همین منطقه آمل كه مستعدتر و معروف تر از سایر نقاط طبرستان بوده سكونت گزیدند و نام آمل مخفّف همان آمارد است كه براثر كثرت بیان به شكل آمل درآمده است.

یکی از دوستداران میراث فرهنگی با بیان اینکه حیف است تنها یادگار، شهر قدیم علویان به خاطره ها پیوندد از مسئولان امر خواست تا برای پیشگیری از واقعه تابخ تاریخی برنامه ریزی کنند.

حسین احمدی به خبرنگار مهر افزود: شهر کهن آمل از میراث های ماندگار استان مازندران است که خطر ساخت و ساز و ویلاسازی آن را تهدید می کند و بیم آن می رود تنها بقایای این شهر تاریخی زیر خروارها برج و بارو دفن شود.

وی با بیان اینکه باید یادمانهای تاریخی و کهن را حفظ و آن را منتقل کنیم، افزود: سکوت برابر تخریب میراث های فرهنگی جایز نیست و باید مسئولان امر، حمایت لازم را داشته باشند.

در عین حال، غلامحسین شفیع زاده فرماندارویژه شهرستان آمل نیز درگفتگو با خبرنگار مهر گفت: جلسات متعددی را با حضور مدیر كل میراث فرهنگی، شورای شهر وشهرداری و نماینده استانداری برگزار كردیم تا شهر كهن آمل حفظ شود.

یا ملك از صاحبان این زمین ها خریداری شود یا شهرداری یك جای دیگر را برای آن ها در نظر بگیرد و به آن ها دهدوی تصریح كرد:نتیجه این جلسات این بود كه یا ملك از صاحبان این زمین ها خریداری شود یا شهرداری یك جای دیگر را برای آن ها در نظر بگیرد و به آن ها دهد.

فرماندارویژه شهرستان آمل با بیان اینكه كمپین حمایت از شهر كهن آمل راه اندازی شده است، افزود:علاوه بر راه اندازی این كمپین یك نامه سرگشاده با امضا ۴هزار نفر به ریاست جمهوری ارسال می شود.

این مسئول با تاكید براینكه شهر قدیمی آمل حفظ خواهدشد، ابراز داشت:نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی، فرمانداری آمل، شورای شهر و علامه جوادی آملی پیگیر این موضوع هستند تا به هر شكل ممكن است این شهر تاریخی حفظ شود.


شفیع زاده در پایان متذكر شد: آثار باستانی و مكان های تاریخی شهرستان آمل حفظ می شود چون بنا های تاریخی هویت این شهرستان است.

محمد محمدی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل نیز در این زمینه می گوید: پایتخت علویان در سال ۲۷۴هجری در آمل بود و شهر قدیم علویان در آمل وجود دارد.

وی با بیان اینكه مردم آمل در مقابل خراب كردن ارگ علویان در شهرستان آمل سكوت نخواهندكرد، افزود: حمام اشرف و آب انبار آمل را خراب كردند كه آملی ها سكوت كردند ولی این بارشهروندان آملی در صحنه هستند وسكوت نخواهند كرد.

صاحبان زمین های ارگ علویان یا شهر كهن آمل سند شش دانگ دارند و قصد شهرك سازی در این مكان دارند

رئیس اداره ارشاد شهرستان آمل با تاكید براینكه میراث شهرستان آمل به راحتی در حال تمام شدن است، تصریح كرد: صاحبان زمین های ارگ علویان یا شهر كهن آمل سند شش دانگ دارند و قصد شهرك سازی در این مكان دارند.

محمدی در پایان یادآورشد: از مسئولین بالارتبه استانی و كشوری می خواهم تا برای حفظ این میراث كهن اقداماتی صورت گیرد.

به گزارش مهر، تنها قطعه زمین باقی مانده از شهر باستانی و میراث کهن شهرستان آمل پس از شکایت مالکین از فهرست آثار ملی خارج شده است و بیم آن می رود که مالکین پس از تفکیک زمین در مراحل بعدی اقدام به درخواست تغییر کاربری کنند، به راستی در صورت بروز این اتفاق ناگوار تاریخ در مورد عملکرد ما چه قضاوتی خواهد کرد؟

با تدبیر خسرو ابراهیم زاده رئیس شواری اسلامی شهر آمل و همراهی همه مسئولین این شهر نامه ای خطاب به حجت الاسلام حسن روحانی تهیه شده که به امضای بیش از ۸۰ نفر از مدیران و فعالین سیاسی، اقتصادی - اجتماعی، فرهنگی و چهره های علمی و نخبگان استان مازندران رسیده است و در آن برای نجات تنها اثر باقی مانده از شهر کهن استمداد طلبیده اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *