جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۵
۶۴
گزارشی درباره هجمه اصلاح طلبان به ولایتی

عقده‌گشایی رسانه‌های زنجیره‌ای با انتشار یک نامه پس از مواضع منطقی ولایتی درباره مذاکرات

يکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۳
کد مطلب: 424282
در چند روز گذشته انتشار بی مقدمه نامه مرحوم آیت الله مهدوی کنی به علی اکبر ولایتی در آستانه انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، سوالات و ابهامات زیادی را در میان فعالین سیاسی و رسانه ای ایجاد کرده است.
عقده‌گشایی رسانه‌های زنجیره‌ای با انتشار یک نامه پس از مواضع منطقی ولایتی درباره مذاکرات
گروه سیاست جهان نيوز ـ سینا سنجری: پس از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ علی اکبر ولایتی که تا پیش از آن بعنوان مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح بود، با حکم آیت الله هاشمی رفسنجانی به سمت رئیس مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد. پس از حضور ولایتی در این جایگاه دیدارهای دیپلماتیک وی در مرکز تحقیقات آغاز شد و تقریبا دیدار با ولایتی پای ثابت برنامه سفر مقامات خارجی شد که به ایران سفر می کردند.

اگرچه همواره ولایتی چهره مطرحی در عرصه سیاست خارجی بوده اما پس از انتخابات ۹۲ نقش فعال تری در این زمینه پیدا کرده و می شود گفت در مجموع موضع گیری هایش در راستای حمایت از سیاست خارجی دولت حسن روحانی بوده است. وی در جریان مذاکرات هسته ای دفاع از اصل مذاکرات را دنبال کرده و بطور کلی عملکرد مذاکره کنندگان را در راستای منویات رهبر معظم انقلاب و جمهوری اسلامی عنوان می کرد.

نقش ولایتی در سیاست خارجی دولت روحانی تا جایی ادامه پیدا کرد که وی هشتم بهمن ۹۳ بعنوان نماینده ویژه رئیس جمهور به مسکو سفر و با ولادیمیر پوتین دیدار کرد و پیام حسن روحانی را به رئیس جمهور روسیه داد.

اما در حالیکه مذاکرات هسته ای به انتهای خود نزدیک می شود، کارشکنی ها و بد عهدی های آمریکا و متحدان غربی وی بیشتر خود را نشان می دهد و منتقدان دولت از تیم هسته ای میخواهند که قاطعانه در برابر آمریکایی ها بایستند و مماشات نکنند؛ در این میان ولایتی نیز که پیشتر رویکردی متعادل نسبت به ظریف و یارانش داشت و حتی در موضوع انتشار فکت شیت با بیان اینکه «انتشار گزاره‌برگ تنها باعث جلب افکار عمومی می‌شود و از آنجایی که بیانیه لوزان هیچ تعهدی را متوجه ایران نمی‌کند، انتشار گزاره‌برگ هم تنها مخل مذاکرات با ۱+۵ خواهد بود.» به مدد تیم هسته ای آمده بود هم مواضعی سخت گیرانه و شفاف اتخاذ نمود.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000424/nf00424282-3.jpg

ولایتی این بار برخی ملاحظات را کنار گذاشت و در گفتگویی با سایت Khamenei.ir با صراحت گفت: «آمریکا به یک «دُن‌کیشوت» تبدیل شده که فقط در «توهم ابرقدرتی» است و با تکیه به گذشته‌اش، دیگران را تهدید می‌کند. وزیر خارجه‌ی آمریکا در خلوت با مسئولین مذاکره‌کننده‌ی ما چیزی می‌گوید و در جلوت حرف دیگری می‌زند. بنابراین اگر بخواهند به این کارشان ادامه دهند، ادامه‌ی مذاکرات به خطر می‌افتد.»

مشاور رهبر انقلاب در این گفتگو که بازتاب بسیار زیادی در داخل و خارج از ایران داشت، همچنین گفت: «تأکید می‌کنم که خط‌قرمز‌های اعلام‌شده «قطعی» هستند و به‌هیچ‌وجه این خطوط نباید از طرف مذاکره‌کنندگان نادیده گرفته شود.»

صراحت گویی و اقدامات ولایتی علاوه بر موضوع هسته ای به عرصه های دیگر نیز کشیده شد، وی ۲۹ اردیبهشت با سفر به سوریه با بشار اسد دیدار کرد. سفر وی به دمشق در حالی صورت گرفت که مشاور بین الملل رهبر انقلاب روز قبل از آنرا در بیروت به دیدار با مقامات ارشد لبنان و گفتگو با سید حسن نصرالله گذرانده بود. این سفر در شرایط حساس منطقه شامات و تحرکات اخیر تکفیری ها از اهمیت دو چندان برخوردار بود. خصوصا که اخیرا علاوه بر تحرکات جدید ترویست ها در خاک سوریه، فشارهای سیاسی و بین المللی نیز به دولت اسد رو به افزایش است.

ناظران سیاسی معتقدند سفر ولایتی به نوک پیکان مقاومت و اظهاراتش در خصوص مسائل هسته ای به مذاق برخی جریانات سیاسی خوش نیامده است.

این فرضیه آنجایی به واقعیت نزدیک شد که اواسط هفته گذشته نامه مرحوم آیت الله مهدوی کنی به ولایتی در خرداد ۹۲ و چند روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری در شبکه های اجتماعی و پس از آن در برخی سایت های خاص منتشر شد، نامه ای که در آن دبیرکل سابق جامعه روحانیت مبارز از ولایتی خواسته بود که از انتخابات به نفع جریان اصولگرایی کناره گیری کند.

در این رابطه نوه مرحوم آیت الله مهدوی کنی در صفحه شخصی خود در پلاس نوشت: «این نامه هیچگاه به دست آقای ولایتی نرسیده است. پس از تماسهای مکرر حاج آقا در دو سه روز مانده به انتخابات وعدم پاسخگویی ایشان، حاج آقا(آیت الله مهدوی کنی) از ارسال نامه به آقای ولایتی هم منصرف شدند. سوال اینجاست که این نامه چرا در این مقطع که دکتر ولایتی بعنوان مشاور مقام معظم رهبری به خط مقدم جبهه های مقاومت رفته است نشر پیدا کرده است؟ چرا تقوا در میان ما گمشده است؟ اگر می خواهیم شاگردی خودمان به حاج آقا را نشان بدهیم ایشان بیش از همه چیز به تقوا سفارش می کردند! و سوال دیگر اینکه این نامه چگونه بدست برخی افتاده است که خود این بسیار بو دار است و من اگر صلاح باشد در وقت مقتضی پاسخ می دهم.»

ابراهیم انصاریان مسئول دفتر رئیس فقید مجلس خبرگان رهبری و داماد آیت الله مهدوی کنی نیز در مصاحبه ای با یکی از خبرگزاری های کشور با اشاره به انتشار ابن نامه گفت: «تخریب ولایتی در شرایط كنونی كه ایشان در تحولات منطقه ای و بخصوص مسائل هسته ای به عنوان عنصری فعال و موثر نقش آفرین است، غرض آلود، تامل برانگیز و عین بی تدبیری و كج فهمی است.»

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000424/nf00424282-1.jpg

وی همچنین تاکید کرد: «بنده شهادت می‌دهم كه آیت‌الله مهدوی‌كنی به هیچ وجه راضی به انتشار عمومی هیچ یك از توصیه‌ها و بعضاً نامه‌هایشان به برخی كاندیداها نبودند. اینكه چطور پس از ۲سال آن هم فقط آنچه مربوط به دكتر ولایتی و آنهم در شرایطی كه ایشان مواضع شایسته و محكم را در بحث هسته‌ای ارائه داده، منتشر می‌شود، جای تامل دارد.»

پس از انتشار این نامه در فضای مجازی، روز گذشته روزنامه های اصلاح طلب شرق و آرمان به میدان آمده و در گزارش هایی به این نامه پرداختند.

روزنامه شرق تیتر یک خود را به این موضوع اختصاص داد، این روزنامه در ظاهر با هدف برجسته سازی اختلاف میان اصولگرایان به موضوع انتشار نامه مرحوم آیت الله مهدوی کنی پرداخت اما آنچه به نظر می رسد، هجمه پنهان علیه ولایتی در پوشش بحث و بررسی پیرامون موضوع نامه مذکور است.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000424/nf00424282-2.jpg

روزنامه آرمان هم در گزارشی دیگر به نیت خوانی اهداف انتشار دهندگان نامه پرداخت و نوشت: «آنها می‌خواستند نشان دهند مرحوم آیت‌ا... مهدوی‌کنی پیروزی کاندیدای مورد حمایت اصلاح‌طلبان را پیش‌بینی کرده بود و از این طریق القا کنند که دکتر حسن روحانی یک کاندیدای اصلاح‌طلب بوده و با این نشانه پای به انتخابات گذاشته است تا از سویی بقبولانند شعار فراجناحی‌بودن روحانی درست نیست و او از ابتدا با مشی اصلاح‌طلبی پا به عرصه انتخابات گذاشت.»

از ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، اصلاح طلبان که نامزد اختصاصیشان به دلیل درک عدم توفیق، در روزهای پایانی انصراف داد؛ تلاش کردند تا روحانی را مصادره به مطلوب کرده و او را اصلاح طلب معرفی کنند و حالا روزنامه آرمان (احتمالا ناخواسته) معتقد است که انتشاردهندگان نامه هم می خواهند همین را بگویند که روحانی اصلاح طلب است.

و این یعنی انتشاردهندگان نامه دقیقا همان خواسته مطلوب اصلاح طلبان را داشته اند.

به هر حال فارغ از اینگونه مانورهای روزنامه های اصلاح طلب، تلاقی انتشار نامه ای که ۲ سال از نگارش آن می گذرد با سخنان و اقدامات مهم، شفاف و اثرگذار اخیر مشاور رهبر انقلاب را نمی توان تصادفی تلقی کرد.

برخی کارشناسان مسائل سیاسی هدف منتشرکنندگان این نامه را به حاشیه بردن ولایتی و اقدامات صریح وی در حوزه سیاست خارجی و دفاع از جبهه مقاومت و همچنین حمایت از منویات رهبری در ارتباط با مذاکرات هسته ای دانستند و معتقدند آنها به دنبال این هستند که ولایتی را وادار به موضع گیری در این خصوص کنند تا تبدیل به عاملی برای به حاشیه راندن اقدامات و اظهارنظرهای وی در ارتباط با مذاکرات و حمایت از محور مقاومت شود.
منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


با اینکه منتقد عملکرد آقا ولایتی در انتخابات 92 هستم ولی انصافا موضع گیری ها و اظهارات اخیر ایشان قابل تقدیر است.
مصطفی
United States
تو انتخابات که خوب تو کاسه دکتر؟ گازنبر و دکتر؟ ظرفیتی گذاشت ، الان هم مشکلی نداره دمش گرم
Indonesia
عزیز من کدام موضع گیری ...
United States
من که حرفی برای گفتن ندارم
. صادقی
Iran, Islamic Republic of
.... به جریان اصولگرایی است
محسن
... این تیم مذاکره کنند ذست پرورده آقای ولایتی هستند ...
و همگی چاکر پدر خوانده
United States
انتخابات مهمترین آزمون بصیرت یک مومن است...
حالا هر چی
من یکی که صحبتهای آقای ولایتی را در مناظره انتخاباتی 92 که از شنیدنش واقعا جا خوردم و جواب بسیار زیبا و مختصر و مفید دکتر جلیلی را که واقعا در اون میان مظلوم واقع شدند و به خاطر منافع ملی از گفتن بعضی حرفها هم حتی به قیمت ماندن خودشان در موضع مظلومیت پرهیز کردند هرگز از یاد نمیبرم
رضا
Iran, Islamic Republic of
تجربه تاریخ روزنامه نگاری دهه 70 تا کنون نشون داده تقریبا هر کسی که اصلاح طلبها علیه اش کار می کنند اون آدم بالاخره یکجایی به درد انقلاب می خوره.
خیانتکارتر از برخی از این اصلاحاتی ها خودشان هستند.
Iran, Islamic Republic of
حیف واژه اصلاح... اونها در حقیقت افساد طلب هستند
حتما یکی ازاینها احمدی نژاد جونتونه
حمید
دوست عزیزبرو عمل چندین ساله افسادطلبان نگاه کن بعداظهارنظرچشم حرف زدن خیلی راحت
Iran, Islamic Republic of
یا اینکه احمدی نژاد واقعا خار چشم شما شده ...
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد باغیرت و ب...
همه اینارو ول کنید!
....
مهدی
Iran, Islamic Republic of
حقشه
کسی یادش نرفته
به خاطر همین آقا اصولگرایان رای نیاوردند
خودشان گفتند به ما شک کنید
ما هم بهشون مشکوکیم
United States
حالا هی دعوای 92 رو بکشید وسط تا باز هم بنفشها بر سر کار باقی بمانند
Iran, Islamic Republic of
ببین برادر هیچ کس در سال 92 دعوایی بر ن...
آخه یکم فکر کردن هم بد نیست!!! ....
البته اون شخص دیگری بود که گفت اگر ائتلاف ما به اتحاد نرسید در ایمان من شک کنید!
صفایی‌نژاد
یه روز دیگه هم یه نامه محرمانه دیگه منتشر شد در راستای تخریب یه نفر دیگه. اون موقع هم طرفدار تقوی بودید و این حرفها رو میزدید؟
یا قبیله گرایی یادتون انداخته که طرفدار تقوا بشید؟
قیبله گرایی؟ این واژه ها را در مورد دیگران به کار نبر؛ به قیبله تون برمی خوره مجبور میشی شب توی بیابون بخوابی
United States
اون نامه محرمانه دستوری بود ...
Iran, Islamic Republic of
جهان از تو بعیده! ....
yaser
جناب ولایتی چوب خوش خدمتی....
محسن
من سالهاس مشتری ثابت جهان نیوزم ولی تاحالا تحلیلی به این ضعیفی ازتون ندیده بودم
....
Iran, Islamic Republic of
حقیقت را پذیرفت حتی از این کارگزانی ها و تدبیر و امیدی ها . مگر می شود اعمال آقای هاشمی ، ناطق و ولایتی در انتخابات 92 که برای زمین زدن اصولگرایان انجام دادند ، فراموش کرد
esmail
Iran, Islamic Republic of
آقا ولایتی عاقبت .....
مجتبی
این افساد طلب ها بجز امریکا وملک عبدالله با کسی عقد اخوت نبستند
مصطفی
United States
...اه ببخشید برعکسه !
بنده از ایشان دلگیرم و اعتماد به ایشان را از دست داده ام اما حرف اصلاح طلبها هم اکثرا از روی فتنه گری و حقه بازی هستش
Iran, Islamic Republic of
بنده هم به رفتار سال 92 ایشون به شدت نقد داشته ام. ولی معتقدم باید اجازه بدیم افرادی که اشتباهاتشان را جبران می کنند به جبهه دوستان برگردند. باید رفتارشون را در هر زمان به ازای همون زمان نقد کنیم. بخصوص که ایشان انسان دمدمی مزاجی نیستند. انشاءالله ایشون مشمول همون فرمایش رهبری هستند که از مذاکرات با دشمن، درس لازم را گرفته باشند.
United States
ایشان سابقه زیادی در سیاست داشتند....باید درس هایشان را قبل از 92 گرفته باشند
جانبازی چون جلیلی که تکه ای از جانش را در راه وطن داده بود عزت وطن را نمی فروخت....

یادم نمیره چطور در مناظره به جلیلی حمله میکرد که دو سال است مذاکرات حرکت رو به جلویی نداشته....
آقای ولایتی الان که دوسال است خون شهدای هسته ای داره پامال میشه به رگ غیرتت بر نخورد؟
بنده خدا
اصل نامه که بوده و دروغ نیست.
متن نامه هم که مشخصه. توصیه ی جناحی برای برد انتخابات است که متاسفانه خودشون رو خوب و حریف انتخاباتی رو خطرناک دونسته اند.
حالا کجای انتشار نامه ای که دیگری نوشته باعث تخریب یکی دیگر می شود؟
آقای ولایتی باید جواب ....
Estonia
ظلمی که ایشون در انتخابات به جریان مومن کرد چیزی نیست که به راحتی بشه ان را ماست مالی کرد...
مواضع اخیر ولایتی ستودنی است
اینو کجای دلمون بزاریم
نسل اول
وقتی انسان موضع شفاف و قاطع دربرابریک جریان حیاتی اتخاذ نکنه و به عهدوپیمانش وفادارنباشه هم ازاین طرف میخوره هم ازآن طرف
روی ولایتی حساب نکنید چون مارگزیده ازریسمان سیاه و سفید باید بترسد!
Iran, Islamic Republic of
خب يا اين نامه درسته يا نادرست اگه نادرسته ثابت كنيد و اگر درست از چه چيزي ابا داريد كه مردم از متن نامه مطلع باشند
United States
در نامه ای با امضای آیت ا... مهدوی کنی که در رسانه ها منتشر شد ایشان ملزم به ترک انتخابات برای رای نیاوردن جبهه اصلاحات شده بودند
sadrA
دروغ گویی اخه تا چه حد ؟؟؟؟
این خبر اول در نشریه حامی اقای جلیلی در دانشگاه امام صادق چاپ شد
Iran, Islamic Republic of
اقای ولایتی نشان داده....
زماني كه بايد مي ايستاد نايستاد
در كربلا نبود حالا تواب شده
"وقتی گفتند به .....
امیر عباس
United States
کار اخیر اقای ولایتی خوب است اما ایشان و سایر دوستان باید بدانند حمایت های گذشته ایشان باعث شد این گروه تصور کنند رفتارشان درست بوده . اقای ولایتی بهنگام راه خود را با انان جدا کرد اما باید بداند در قصور صورت گرفته ایشان هم بلحاظ عدم مخالفت گناهکار میباشد
مردم
آقای ولایتی قولی داده بود و باید در انتخابات به آن عمل می کرد و کناره گیری می نمود.
شهاب
برادران گرامی کاری که ....
خا عاقبت مارو به خیر کنه
دیگر مردم...
بازهم انتخابات و ....
دیگه ماله نکشید دیگه
امیر
خوشم میاد اینقدر....
حمید
اقای ولایتی این هم پاداش اصلاحات به شما
این چطور مشاوری است ...
متاسفم
....خدا کند که بیداریش طول بکشه
مجید مجد
اقای ولایتی ببین الان باز کیا ازت دفاع می کنن کیا عقده گشایی می کنن
عبد الله
....عوارض آنرا داشته باشد.
ایشون تو انتخابات ریاست جمهوری ضربه اش را زد ....
تو رو خدا ایقد از ولایتی طرفداری نکنید
نظر جهان عزيز در مورد انتشار نامه توسط دانشگاهيان امام صادق چيه؟ چرا سكوت كرد ولي حالا با تفسير به راي طرفدار دكتر ولايتي عزيز شده؟
من اگر استخوانهام خاک بشه مظلومیت دکتر جلیلی بی ادعا و قدرنشناسی نسبت به جهاد ایشون در مذاکرات هسته ای رو در اون برنامه انتخاباتی کذایی از یاد نمی برم
Iran, Islamic Republic of
مومن زیرک است ....