سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰
۳

حبس و شلاق؛ مجازات روزه‌خواري علني

دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب: 178989
هركس به طور علني در انظار و اماكن عمومي و معابر تظاهر به عمل حرامي كند علاوه بر كيفر عمل، به حبس از ده روز تا دو ماه يا تا ۷۴ ضربه شلاق محكوم مي‌شود.

به گزارش فارس،‌ متأسفانه در سال‌هاي اخير شاهد روزه‌خواري برخي افراد به صورت علني هستيم كه در كنار بسط فرهنگ اسلامي در جامعه توسط حوزه‌هاي ديني و فرهنگي، ضرورت دارد مسئولان قضايي اهتمام بيشتري در برخورد و همچنين اجراي دقيق و شفاف قوانين در برخورد با اين ناهنجاري داشته باشند.

برخورد قاطع دستگاه‌هاي مسئول با ناهنجاري‌ها خصوصا پديده روزه‌خواري در ملأعام، خواست همه مردم است و مسئولان قضايي بايد از اهرم اجراي علني احكام در راستاي بازدارندگي و پيشگيري از وقوع جرم،‌ استفاده كنند.

در حال حاضر، كم‌وبيش احكام اينگونه جرايم در برخي از شهرها به طور علني اجرا مي‌شود، اما قطعا شهرهايي كه با اين معضلات به طور گسترده‌تر درگير و مواجه هستند، بيشتر از اين بايد شاهد اجراي احكام در ملأعام باشند.

فصل ۱۸ از بخش تعزيرات قانون مجازات اسلامي به موضوع جرايمي مي‌پردازد كه بر خلاف عفت و اخلاق عمومي رخ مي‌دهند. متن ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامي به شرح ذيل است:

در ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامي و در بحث برخورد با روزه‌خواري در ملأعام آمده است: هركس به طور علني در انظار و اماكن عمومي و معابر تظاهر به عمل حرامي كند، علاوه بر كيفر عمل، به حبس از ده روز تا دو ماه يا تا ۷۴ ضربه شلاق محكوم مي‌شود.

در صورتي كه فرد، مرتكب عملي شود كه نفس آن عمل داراي كيفر ‌نباشد ولي عفت عمومي را جريحه‌دار كند، فقط به حبس از ده روز تا دو ماه يا تا ۷۴ ضربه شلاق محكوم خواهد شد.

همچنين در تبصره ذيل اين ماده آمده است: زناني كه بدون حجاب شرعي در معابر و انظار عمومي ظاهر شوند به حبس از ده روز تا دو ماه يا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ريال جزاي نقدي محكوم خواهند شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دل شما خوش. بعضی راننده تاکسی ها، مغازه دارها، ... علنی روزه خواری می کنند. به پلیس هم که زنگ می زنیم برخورد نمی شه.
Iran, Islamic Republic of
به کسی ربطی نداره که کی می تونه روزه بگیره یا نه مگه میشه مردم رو به زور وادار به روزه گرفتن کرد هزاران هزار نفر هستن که مشکل دارن ، این قانون کدام خدا و پیغمبری است ،چرا می خواهید همه چیز را با زور به مردم تحمیل کنید .
Iran, Islamic Republic of
"به کسی ربطی نداره که کی می تونه روزه بگیره یا نه مگه میشه مردم رو به زور وادار به روزه گرفتن کرد هزاران هزار نفر هستن که مشکل دارن ، این قانون کدام خدا و پیغمبری است ،چرا می خواهید همه چیز را با زور به مردم تحمیل کنید ."


اونی که این نظر بی ربطو داده فکر کنم از اقلیت های مذهبی بوده و به عمرش از قانون روزه و روزه داری در اسلام خبر نداره
جنا در ماه روزه کسانیکه نمی تونن به هر دلیلی روزه بگیرن حق شکستن حرمت این ماهو ندارن و باید در خفا و جایی که در معرض دید جامعه نباشه غذا بخورن یا هرچی
برو اخلاقتو درست کن شرط می بندم امثال شما از اون دست ادمایی هستید که غرب براتون مهد ازادی و امدیته ولی به جامعه خودتون که می رسید اولین کسانی هستید که ادمیت رو زیر پا میذارید
خارجیا برای اعتقادات هموطناشون خیلی احترام قائلند و وقتی اعتقادی به رسمیت شناخته شد حرمتشو نگه میدارن ولی امثال شما چی