جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

نقش گیاهی بومی در سلامت قلب و عروق

چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۲۱
کد مطلب: 388788
گیاه کلزا بدلیل داشتن امگا۳ و درصد اسیدهای چرب غیر اشباح نقش اساسی را در سلامت قلب و عروق ایفا می کند .
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ کارشناس مسئول دانه های روغنی و کلزا اداره کل جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل تنوع موجود در ارقام گیاه کلزا می توان این گیاه را از سردترین نقطه کشور تا گرمترین نقطه در استان فارس و کشور کاشت افزود : در سال زراعی ۹۳،۹۲کشت گیاه کلزا در ۷هزار هکتار از سطح زمینهای استان فارس صورت گرفته که بیشترین سطح زیر کشت در این سال در شهرستانهای شیراز ، مرودشت ، سپیدان ، فسا، رستم ، لار، لامرد، فیروز آباد و مهر است.

منصور رشیدی بیان کرد : در کشورهای اروپایی و چندین کشور از جمله چین و هند از گیاه کلزا به عنوان سوخت بیودیزل و همچنین در مصارف تولید مواد آرایشی و صابون استفاده می شود .

گیاه کلزا یکی از گیاهان روغنی مهم در بین سایر گیاهان روغنی مانند : آفتابگردان ، سویا ، کنجد و گلرنگ است که دارای دو تیپ (گونه)رشد زمستانه و بهاره است .

وی ادامه داد: دانه این گیاه آبی رنگ بوده و ۴۰تا۴۸درصد روغن کنجاله آن حاوی ۳۵ تا ۴۰درصد پروتئین است همچنین به دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیر اشباح با کیفیت ترین روغن خوراکی به شمار می رود.

کنجاله کلزا یکی از مناسب ترین مواد غذایی در تغذیه دام و طیور است .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *