جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

خانه نشریات دانشجویی ایجاد می شود

يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۱۰
کد مطلب: 436388
خانه نشریات دانشجویی با هدف ایجاد محفلی برای هم اندیشی افراد توانمند و انعکاس مسائل و مشکلات حوزه نشریات دانشجویی ایجاد می شود.
به گزارش جهان به نقل از مهر، در این مراسم پیام وزیر توسط امید چوپان‌کاره نماینده مدیران مسئول نشریات دانشجویی در شورای مرکزی نشریات دانشجویی قرائت شد.

دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در این پیام تاکید کرد: نشریات دانشجویی به عنوان یکی از مهم‌ترین عرصه‌های فعالیت‌های دانشجویی حاصل پویش و عصاره فکر دغدغه‌مندانی است که برای ارتقای شاخص‌های علمی فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دانشگاه و جامعه قلم می‌زنند.

وی در بخش دیگری از این پیام یادآور شده است: رفع مشکل‌ها و تسهیل مسیر رشد و توسعه حوزه دانشجویی، در نهایت به نفع دانشگاه و جامعه خواهد بود. نکته مهم در فعالیت نشریات که باید به آن توجه کرد، حفظ حرمت قلم است، چراکه قلم تبلور اندیشه آدمی است و نباید با توهین و تخریب به حرمت قلم خدشه وارد کرد.

مشکل عدم شناخت دانشجویان از قوانین حرفه‌ای

مهدی عرب مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر ضرورت‌های حوزه نشریات دانشجویی اظهار داشت: مدیران مسئول و سردبیران نشریات دانشجویی باید اولویت‌ها را بشناسند. متاسفانه دانشجویان علاقه‌مند در شناخت اولویت‌ها مشکل دارند و این باعث می‌شود مسائل اصلی به فرعی تبدیل و رسالت مطالبه‌گری دانشجو از مسیر خود خارج شود.

عرب با اشاره به عدم شناخت دانشجویان از قوانین و مقررات حرفه‌ای نشریات دانشجویی، یادآور شد: بسیار دیده می‌شود که به دلیل همین عدم شناخت و عدم آگاهی از قوانین به دانشجو ضربه وارد شده است. متقاضیان نشریات دانشجویی باید با قوانین آشنا شوند.

مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه کسب مهارت‌های لازم جهت انتشار نشریات دانشجویی ضرورت دارد، گفت: کیفیت پایین صفحه‌آرایی و چاپ از مشکلات مهم نشریات دانشجویی است و دانشجویان می توانند به کمک نرام‌افزارهای موجود کیفیت را بهبود ببخشند.

وی با اشاره به محدودیت‌های نشریات دانشجویی اظهار کرد: گسترش زمینه‌های بین‌دانشگاهی و خارج دانشگاهی باعث می‌شود نشریات دانشجویی قوی‌تر شوند. ضمن اینکه خلاءهای قانونی در بحث نشریات دانشجویی از مشکلات موجود است که باید برای رفع آنها اقدام شود.

خانه نشریات دانشجویی ایجاد می شود

سجاد برنجی رئیس اداره مشارکت‌های دانشگاهیان اداره کل فرهنگی وزارت بهداشت گفت: اعتقاد وزارت بهداشت بر این است که خلاقیت و شکوفایی فرهنگی رخ نخواهد داد مگر اینکه امور مرتبط با یک فعالیت فرهنگی به خود دانشجویان واگذار شود. بنابراین باید در برنامه‌ها نظر مشورتی، عملیاتی و اجرایی دانشجو لحاظ شود.

وی ادامه داد: در برنامه‌ریزی‌ها متوجه شدیم که به یک ساختار برای دور هم جمع شدن و انتقال نظرات و نگاه‌های دانشجویان به بدنه نشریات نیاز داریم؛ یک ساختار کاملا نهادینه که بتواند پلی بین نشریات دانشجویی و اداره کل فرهنگی وزارت بهداشت ایجاد کند. بنابراین هدف اصلی این نشست راه‌اندازی خانه نشریات دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

برنجی افزود: در این محفل افراد توانمند و خلاق می توانند ضمن هم اندیشی و ارتباط نزدیک با یکدیگر، انعکاس دهنده مسائل و مشکلات حوزه نشریات دانشجویی به دبیرخانه نشریات دانشجویی وزارتخانه باشند.

نشست سراسری نشریات دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با حضور ۲۰۰ نفر از فعالان و کارشناسان نشریات دانشجویی کشور در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد و در این نشست علاوه بر برگزاری انتخابات شورای مرکزی خانه نشریات دانشجویی وزارت بهداشت، نشست های آموزشی «تکنیک‌های روزنامه‌نگاری»، «روزنامه‌نگاری سلامت» و «از نشریه دانشجویی تا رسانه حرفه‌ای» و بازدید از مؤسسه انتشاراتی اطلاعات برگزار می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *