جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

رقابت ۱۰۷ فهرست درانتخابات پارلمانی‌عراق

دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۱
کد مطلب: 356080
صد و هفت فهرست در انتخابات پارلمانی عراق تشکیل شده که ۳۶ فهرست متعلق به ائتلافها است.
به گزارش جهان به نقل از واحد مرکزی خبر، عبدالناصر فقیه گزارشگر شبکه المنار لبنان در گزارشی درباره انتخابات پارلمانی عراق گفت: گروههای سیاسی عراق بر اساس قانون انتخابات این کشور برای ورود به رقابتها نهادهای کوچکی را تشکیل می دهند . این نهادها به نام فهرست شناخته می شوند که تعدادشان به ۱۰۷ می رسد. ۳۶ مورد آنها بصورت ائتلاف درآمده اند و ۷۱ فهرست دیگر هم بصورت منفرد وارد عرصه انتخاباتی شده اند.

بر اساس قرعه کشی کمیته عالی انتخابات به هر ائتلاف عدد خاصی تعلق می گیرد که این عدد بر روی برگه رای باید ذکر شود. علت اختصاص این اعداد آنست که رای دهندگان بتوانند به سهولت در میان تعداد زیاد فهرست ها ، فهرست مورد نظر خود را بیابند. این مسئله همچنین به افزایش میزان بیسوادی در عراق به ۲۴ درصد هم ارتباط دارد. ائتلافهای عراقی برای بدست اوردن کرسی های بیشتر تعدادی از گروهها و احزاب کوچک را هم در فهرست خود جای می دهند. جدولی که کمیته انتخابات عراق ان را منتشر کرده است نشان می دهد ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی با حضور ۳۵ گروه و جریان وارد رقابتهای انتخاباتی شده که مهمترین آنها حزب الدعوه، سازمان بدر و نیروهای ترکمانی هستند.

ائتلاف المواطن (شهروند) به ریاست سید عمار حکیم هم با حضور ۲۵ گروه و جریان در صحنه حضور یافته است که مهمترین آنها مجلس اعلای اسلامی، کنگره ملی عراق و نیروهای ترکمانی هستند. ائتلاف اصلاح ملی به ریاست ابراهیم جعفری با حضور ۷ گروه و جریان هم وارد عرصه انتخاباتی شده که مهمترین این گروهها جریان اصلاح ملی است. ائتلاف احرار (آزادگان) مشهور به ائتلاف صدر نیز ۷ گروه و جریان را در بر می گیرد که مهمترین آنها حزب احرار و انتفاضه شعبانیه است. ائتلاف ملی هم به رهبری ایاد علاوی تشکیل شده است که دارای ۱۵ گروه و جریان است و حزب ملی، شورای عموم ملی و جنبش عدل و اصلاح جزء آن هستند. ائتلاف کردستان هم دارای ۲۵ گروه و جریان است که مهمترین آنها اتحادیه ملی کردستان و حزب دموکراتیک کردستان است.

ائتلاف متحدان برای اصلاح نیز به رهبری اسامه نجیفی تشکیل شده که از ۳۶ گروه و جریان متشکل است و مهمترین این جریانات اتحاد برای عراق و کنگره بیداری عراق است. ریاست ائتلاف العربیه را هم صالح المطلک بر عهده دارد که ۹ گروه و جریان را گرد هم آورده است که مهمترین آنها جبهه عراقی برای گفتگوی ملی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *