پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

رشد منفی ۵.۴ درصدی اقتصاد

يکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب: 316381
بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی ۹ ماهه سال ۹۱ را منفی ۵.۴ درصد اعلام کرد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، بانک مرکزی نماگرهای اقتصادی مربوط به سه ماهه سوم سال ۹۱ (پاییز سال گذشته) را اعلام کرد.

رشد اقتصادی ۵.۴- درصد

بنا به اعلام بانک مرکزی رشد تولید ناخالص داخلی با نفت در ۹ ماهه سال ۹۱ منفی ۵.۴ درصد و بدون نفت منفی ۲.۴ درصد اعلام شده است.

رشد۲۰.۴ درصدی نقدینگی

براین اساس نرخ رشد نقدینگی در پایان آذر ۹۱ نسبت به پایان سال ۹۰ ، ۲۰.۴ درصد اعلام شده است. همچنین میزان رشد پول ۵.۵ دصد، شبه پول ۲۵.۷ درصد و سپرده‌های بخش غیر دولتی ۲۲.۳ درصد بوده است.

پیشی گرفتن صادرات از واردات

بنا بر این گزارش تراز حساب جاری ۲۰ هزار و ۱۷۹ میلیون دلار و تراز بازرگانی (تراز حساب کالا) ۲۳ هزار و ۴۴۵ میلیون دلار بوده است.

میزان صادرات و واردات کالاهای به ترتیب ۷۳ هزار و ۳۶۶ و ۴۹ هزار و ۹۲۱ میلیون دلار اعلام شده است. در پایان آذر ماه ۹۱ کل بدهی‌های خارجی معادل ۸۴۷۷میلیون دلار اعلام شده است.

تورم ۳۶.۹ درصدی

شاخص بهای کالاها وخدمات مصرفی در ۱۲ ماهه منتهی به آذر ماه سال ۹۱ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲۷.۴ درصد افزایش یافته است.

این شاخص در آذر ۹۱ نسبت به آذر ۹۰ از ۳۶.۹ درصد افزایش و همچنین در آذر ۹۱ نسبت به آبان ۹۱ از ۲.۵ درصد رشد برخوردار شده است.

درآمد بیش از ۱۱۸ هزار میلیاردی دولت

براین اساس میزان درآمدهای دولت در سه ماهه سوم سال ۹۱، ۱۱۸ هزار و ۵۰۴ میلیارد ریال و میزان پرداخت‌های هزینه‌ای ۲۲۳۲۲۶.۸میلیارد ریال بوده است.

میزان واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ، کسری تراز عملیاتی وسرمایه‌ای به ترتیب ۱۰۰، ۷۶۶.۶، ۳۵۳۸۶.۴ و ۱۸۴۵۵.۶ میلیارد ریال اعلام شده است.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در سه ماهه سوم سال ۹۱ ۳۵۷۶۰.۳ بوده و ارزش سهام و حجم تقدم معامله شده ۷۵۵۷۹ میلیارد ریال اعلام شده است.

همچنین حجم سهام و حق تقدم معامله شده ۲۴۹۲۰ میلیون سهم بوده است.

پیش از این مرکز آمار ایران نیز نرخ رشد اقتصادی را با در نظر گرفتن محصول ناخالص داخلی منفی ۵.۴ و از نظر محصول ناخالص داخلی بدون نفت منفی ۳.۱ درصد رسیده است.

این نهاد آماری پیش از این نرخ رشد اقتصادی کشور در سال ۹۰ را مثبت ۳.۴ درصد عنوان کرده بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *