شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۱
بیزینس مانیتور:

قیمت ناچیز، عامل مصرف زیاد آب در ایران

جمعه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب: 356882
بیزینس مانیتور در گزارشی از مشکل کم آبی در ایران که ناشی از کاهش بارش ها،‌ بهره وری پایین و افزایش مصرف است نوشت: تعرفه های پایین و مبالغ ناچیز درج شده در قبوض آب، جذابیت سرمایه گذاری در بخش آب ایران را کاهش داده است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، بیزینس مانیتور طی گزارشی نوشت: در حالی که تقاضا و جمعیت ایران در حال رشد است، استخراج و مصرف آب در ایران همچنان افزایش خواهد یافت.

دولت تلاش دارد تا با استفاده از ساخت سدها و بهبود وضعیت زیرساخت های موجود و افزایش استفاده مجدد از آبهای به هدررفته، با مشکلات ناشی از کمبود آب در دراز مدت کنار بیاید. کیفیت آب و سیستم تخلیه فاضلاب در حال ارتقا یافتن است و هدر رفت آب کمتر شده است، اما همچنان کارهای زیادی هست که باید انجام شود.

این گزارش افزود: وضعیت خشکی در ایران در طی سال گذشته کاهش یافته است و افزایش سطح نزولات جوی موجب شده است تا دولت اولویت های خود در زمینه ساخت سد را تغییر دهد، و با کند کردن کار بر روی برخی سدها، در تکمیل برخی دیگر تسریع نماید. بر اساس برنامه ریزی دولت تا اواسط مارس ۲۰۱۵، ۹ سد به بهره برداری خواهد رسید.

کاهش۳۰ درصدی ذخایر آب در پشت ۷۰ سد کشور و وضعیت ناگوار دریاچه ارومیه از جمله نشانه های بحران کم آبی در ایران است.

مصرف آب در کشور در تمامی بخش ها همچنان ادامه دارد و فشار بر منابع آب زیرزمینی در حال وارد آوردن زیان هایی غیرقابل جبران است. استفاده بیش از حد از منابع قانونی و حفر هزاران حلقه چاه غیرقانونی سفره های آب زیرزمینی را در معرض خطر آلودگی یا خشکی دائمی قرار داده است. صنعت سدسازی کشور تلاش دارد تا فشار بر منابع آب زیرزمینی را کاهش دهد، اما حتی این اقدامات نیز برای پاسخ گفتن به نیاز رو به افزایش بخش کشاورزی و جمعیت رو به رشد کشور کافی نخواهد بود.

در حالی که دولت بر بهبود کیفیت آب و حفاظت از منابع تازه متمرکز شده است، تعداد تاسیسات تصفیه فاضلاب همچنان در حال افزایش است. اما با توجه به مصرف ۹۲ درصد از آب کشور توسط بخش کشاورزی، رویه کشت محصولات با مصرف آب بالا که به آبیاری نیاز دارند، بدان معناست که بازنگری در شیوه های کشاورزی می تواند تاثیری بهتر از افزایش ساخت تاسیسات تصفیه فاضلاب بر کاهش مصرف آب داشته باشد.

تعرفه های پایین و مبالغ ناچیز درج شده در قبوض آب، جذابیت سرمایه گذاری در بخش آب ایران را کاهش داده است. بخش ساخت و ساز صنعت آب با قانونی که تنها به دولت اجازه اجرای پروژه های بزرگ ساخت و ساز را می دهد، محدود شده ست. اما با بهبود زیرساخت ها و افزایش تعرفه ها، احتمالا فرصت ها برای سرمایه گذاری بخش خصوصی افزایش می یابد.

این گزارش در ادامه نوشت: ما پیش بینی می کنیم که مجموع استخراج آب کشور در سال ۲۰۱۴ به رقم ۱۱.۳۱۷ میلیون متر مکعب برسد. مجموع مصرف آب کشور در سال ۲۰۱۴ به ۹.۲۷۶ میلیون متر مکعب خواهد رسید و در طول دوره پیش بینی شده افزایش خود را ادامه خواهد داد.

برآورد می شود مصرف سرانه آب در کشور در سال ۲۰۱۷ به ۳۲۴ لیتر در روز خواهد رسید و این رقم در سال ۲۰۱۸ به ۳۴۰ لیتر بالغ خواهد شد.

بر اساس این گزارش وزارت نیرو ۶۰ سد جدید در فاصله سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ احداث خواهد کرد و با هزینه ای بالغ بر ۳.۶ میلیارد دلار، حجم منابع آبی کشور را ۱۱.۵ میلیارد متر مکعب افزایش خواهد داد.

فاضلاب تهران، با استفاده از وام ۳۲۸.۳۸ میلیون دلاری ای که از بانک توسعه اسلامی گرفته است، در حال ساخت دو مجتمع تصفیه فاضلاب در استان تهران است. این پروژه بخشی از طرح دولت برای مدرنیزه سازی و توسعه شبکه فاضلاب و افزایش ظرفیت تصفیه فاضلاب کشور است. رقم اختصاص یافته از سوی بانک سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) در آوریل ۲۰۱۳ در یک پروژه ۵.۲ میلیون دلاری برای آبیاری ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی در غرب ایران مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علیرضا
وگرانی قبر علت کمی مردن درایران است پس بیایید قبرها را گران کنیم کمپین مبارزه با زنده بودن زیاد