جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

روغن زیتونی که نباید مصرف شود

شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۳
کد مطلب: 419288
مدیرکل استاندارد استان تهران نسبت به مصرف روغن زیتون وارداتی با نام تجارتی 'SPAINOO' که روغن تفاله زیتون و غیرخوراکی است، هشدار داد.
به گزارش جهان به نقل از روابط عمومی اداره کل استاندارد استان تهران، مسلم بیات با اشاره به اینکه روغن تفاله زیتون با برندهای مختلف از اسپانیا و ترکیه وارد کشور می شوند، افزود: این روغن درحال حاضر بر اساس استاندارد ملی مصرف خوراکی ندارد؛ اما در جریان بازرسی کارشناسان استاندارد از مراکز فروش، مشخص شد که عده ای برای مصرف خوراکی این روغن را عرضه می کنند.

وی با بیان اینکه روغن زیتون برحسب مقدار اسیدیته به انواع فرابکر، بکر درجه یک، بکر معمولی، لامپانت و پالایش شده تقسیم می شود، اظهار کرد: روغن تفاله زیتون ( POMACE ) از ارزش پایین تری برخوردار است و بنابر استاندارد ملی مصرف خوراکی ندارد گرچه در حال حاضر و در برخی کشورهای با قیمتی ارزانتر نسبت به سایر انواع آن برای مصرف خوراکی ارایه می شود.

مدیرکل استاندارد استان تهران گفت: با توجه به اینکه شناسایی کیفی روغن به لحاظ ویژگی های ظاهری شامل رنگ و بو به سادگی امکانپذیر نیست و نیاز به مهارت و آگاهی خاص دارد، لذا توصیه می شود حتما از روغن زیتون های دارای نشان استاندارد استفاه شود.

براساس این گزارش، برای خرید روغن زیتون مرغوب ضمن توجه به تاریخ تولید و انقضای آن و نشان استاندارد (در صورت تولید داخل) باید ابتدا روغن را بویید و سپس آن را چشید.

روغن زیتون خوب باید بوی زیتون، سبزی و یا سیب بدهد که به نوع زیتون و یا زمان برداشت بستگی دارد اگر بوی فلز از آن احساس شود، روغن نامرغوب و فاسد است.

مصرف روغن زیتون سالم به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان موجب کاهش سکته های قلبی و مغزی و نیز کلسترول می شود.

دمای مناسب برای نگهداری روغن زیتون ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد بالای صفر است و نیازی نیست در یخچال نگهداری شود ؛ زیرا اگر خیلی سرد شود و دما به زیر ۱۰ درجه سانتی گراد برسد ، اسیدهای چرب تک غیراشباع موجود در روغن به شکل کریستال نمایان می شوند.

اگر روغن در معرض اکسیژن هوا قرار بگیرد ( بر اثر باز و بسته شدن زیاد در بطری )، رادیکال های آزاد در آن ایجاد می شود و نور باعث اکسیداسیون خود به خودی در آن می شود که روند فسادش را تسریع می کند.

در این گزارش آمده از آنجایی که حرارت زیاد باعث تبخیر الکل ها و استرهای موجود در روغن زیتون که مولد طعم و بوی آن می شود ، بهتر است آن را در سالاد و غذاهای سرد ریخت و برای پخت با حرارت کم و متوسط بکار برد.

برای استفاده از روغن زیتون در پخت و پز و سرخ کردن، بهتر است از روغن نوع فرابکر و تصفیه شده به شرط عدم استفاده مجدد و با حرارت کم استفاده شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *