شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

ایران قدرت کشاورزی خاورمیانه است

چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۷
کد مطلب: 457583
وزیر امور اقتصادی هلند با تأکید بر گسترش همکاری‌های کشاورزی ایران و هلند، گفت: با توجه به گستردگی زمین‌های زراعی و منابع طبیعی، تنوع اقلیمی و جوانان تحصیل‌کرده ایران در حال تبدیل شدن به یک قدرت کشاورزی است.
به گزارش جهان به نقل از فارس هنک کامپ وزیر امور اقتصادی هلند امروز در دیدار با محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی کشورمان که در وزارت جهاد کشاورزی با هدف توسعه همکاری‌های کشاورزی دو کشور انجام شد، گفت: ایران نه فقط به عنوان توان بالقوه بلکه به عنوان یک قدرت کشاورزی هم در منطقه خاورمیانه شناسایی شده است.

وی افزود: با توجه به منابع طبیعی، گستردگی زمین‌های زراعی، تنوع اقلیمی و جوانان تحصیل کرده ایران در حال تبدیل شدن به یک قدرت کشاورزی است.

کامپ بیان داشت: کاملا مشخص است که از اولویت‌های آینده ایران ایجاد خودکفایی و امنیت غذایی است.

وزیر امور اقتصادی هلند با اشاره به مصرف ۸۰ درصدی منابع آبی ایران در بخش کشاورزی بیان داشت: یکی دیگر از اولویت‌هایی که به افزایش کاربری پایدار از منابع کشاورزی ایران برمی‌گردد استفاده بهینه از منابع آب است.

کامپ گفت: کشاورزان ایرانی از نظر استانداردهای کارکرد و محصولات تولیدی در سطح قابل قبولی هستند.

وی افزود: ایران و هلند در زمینه بهینه‌سازی مصرف آب می‌توانند تعاملات مشترکی داشته باشند زیرا یکی از تخصص‌های کشور ما بهینه‌سازی مصرف آب است.

وزیر امور اقتصادی هلند تصریح کرد: یکی از دستاوردهای کشور هلند مصرف ۴ لیتر آب برای تولید یک کیلو گوجه فرنگی است در حالی که در دنیا برای تولید هر کیلو از این محصول ۴۰ لیتر آب مصرف می‌شود.

کامپ با بیان اینکه بهینه‌سازی تولید و بهره‌وری در اروپا بسیار بالاست، اظهار داشت: هلند در این زمینه ۵ برابر از دیگر کشورهای اروپایی بالاتر است.

وی با اشاره به اینکه اینکه هلند دومین و بزرگترین صادرکننده محصولات کشاورزی به طور کلی و جزء ۵ کشور اول صادرکننده سبزیجات تازه، بذر و گل است، افزود: از این ظرفیت برای همکاری بین دو کشور می‌توان بهره‌ گرفت.

وزیر امور اقتصادی هلند با اشاره به دانشگاه بزرگ کشاورزی واخنینگن که در اروپا زبانزد است، اظهار داشت: در این دانشگاه در حال حاضر ۴۰ ایرانی در مقطع دکترا در حال تحصیل هستند.

کامپ گفت: از اینکه شما از این دانشگاه خواسته‌اید که با شما همکاری علمی داشته باشد خوشحالیم و ما هم از این موضوع حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه هلند هفتمین سرمایه‌گذار در دنیا به حساب می‌آید، افزود: ایران و هلند در زمینه‌های صادرات، واردات و سرمایه‌گذاری می‌توانند با هم همکاری داشته باشند.

وزیر امور اقتصادی هلند گفت: امکان همکاری در زمینه‌های زیادی مثل سبزیجات، گل، بذر و شیلات بین ایران وجود دارد.

کامپ گفت: همکاری میان ما فقط همکاری میان کسب و کارهای مشترک نیست بلکه بین دولت‌ها و دانشگاه‌های ما هم می تواند باشد.

وی با اشاره به هیئت مهمان در ایران گفت: این هیئت به دنبال بررسی و جستجوی همکاری‌های مشترک است و با توجه به اینکه افرادی از بخش خصوصی نیز در این هیئت ما را همراهی می‌کنند هدف ما علاوه بر همکاری بین دولت‌ها همکاری با بخش خصوصی هم است.

وزیر امور اقتصادی هلند با اشاره به اینکه در زمینه‌های آموزشی دو کشور باید همکاری‌های با هم داشته باشند، تصریح کرد: ما به عنوان دولت از همکاری‌های بخش خصوصی حمایت می‌کنیم و بخش ویژه‌ای هم برای همکاری کشاورزی با پتانسیل و توان بالا در سفارت در حال حاضر آماده همکاری با ایران است.

کامپ افزود: هلند مصمم به همکاری بلند مدت و پایدار در زمینه‌های مختلف کشاورزی با ایران است و به همین دلیل در این زمینه تمایل داریم تا سند همکاری‌ دوجانبه به امضا برسد.

وزیر امور اقتصادی هلند گفت: ایران بستر مناسبی در زمینه تولید شیر و لبنیات دارد و با توجه به پیشرو بودن ایران در این زمینه علاقمندیم دام های خود را برای پرورش و دامپروری به ایران بیاوریم.

در ادامه رئیس بخش باغداری بخش کشاورزی وزارت امور اقتصادی هلند گفت: تکنولوژی و ایده‌های فنی که در هلند وجود دارد می‌تواند با ایران متفاوت باشد، زیرا هلند به جهت فعالیت و سرمایه‌گذاری در شرایط آب و هوایی کاملا متفاوت با دنیا از آن برخوردار شده است.

وی افزود: از آنجا هم که ایران از نظر اقلیمی تنوع زیادی دارد، بنابراین همکاری بین ایران و هلند به لحاظ کشاورزی بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

رئیس بخش باغداری وزارت بخش کشاورزی وزارت امور اقتصادی هلند گفت: سند تولید بذر در هلند تمام زنجیره تولید بذر را از ابتدا تا انتها در خود تشکیل می‌دهد و در این زمینه هم ایران و هلند می‌توانند با هم همکاری کنند.

وی در مورد تولید گیاهان دارویی گفت: در دانشگاه بزرگ کشاورزی هلند بخشی برای تولیدات گیاهان دارویی وجود دارد و در این زمینه ایران و هلند هم می‌توانند با هم همکاری مختلف داشته باشند.

در ادامه مدیرکل سازمان گل هلند بیان داشت: بیش از ۵ هزار نهاد تحت این سازمان همکاری می‌کنند که در قالب یک نهاد نمایشگاهی سلطنتی گل هلند محصولات خود را عرضه می‌کنند.

وی با اشاره به حجم مبادلات سازمان گل هلند که حدود ۴.۵ میلیارد یورو در سال است، گفت: بنابراین امکان بازاریابی و تولید گل برای ایران هم فراهم است.

مدیرکل سازمان گل هلند گفت: هلند نه تنها در خاک خودش بلکه در کشورهای آلمان، کنیا، اتیوپی و کشورهای مختلفی به تولید گل می‌پردازد و بازار آن را در دست دارد.

وی گفت: پیشنهاد من بسط صنعت گل ایران در زمینه واردات و صادرات آن است.

در ادامه نماینده دانشگاه واخنینگن هم گفت: دانشجویان ایرانی در دانشگاه کشاورزی هلند سطح علمی بالایی دارند و امیدوارم آنها پس از کسب معلومات برای گسترش صنعت کشاورزی به ایران بازگردند.

در پایان این مراسم سند همکاری مشترکی در زمینه توسعه همکاری‌ کشاورزی بین وزیر کشاورزی ایران و وزیر امور اقتصادی هلند به امضاء رسید.

بر اساس این گزارش وزیر امور اقتصادی هلند به همراه هیاتی در راستای توسعه همکاری‌ دو کشور در بخش‌های مختلف انرژی و کشاورزی در ایران حضور دارند و این هیأت فردا ایران را به مقصد هلند ترک می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *