سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

مديريت منابع انساني نخبگان وجود ندارد

چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب: 387284
برنامه این هفته متن حاشیه با حضور دو نخبه جوان به نام های حسین شوکت پور و سید سامان حسینی نسب به روی آنتن رفت و با حضور تلفنی سید حمید جمال الدینی مشاور توانمند سازی و نوآوری بنیاد ملی نخبگان به مشکلات نخبگان پرداخت.
به گزارش جهان به نقل از تسنيم در ابتدای برنامه، حسین شوکت پور نخبه جوان عضو بنیان ملی نخبگان درباره نحوه عضويت خود در بنیاد نخبگان از طریق المپیاد علمی دانشجویی گفت: با کمی بیداری کشیدن و تلاش می توان به راحتی در زمره نخبگان قرار گرفت.

سامان حسینی نسب نیز با تایید صحبت شوکت‌پور افزود: صرف تولید مقاله و کارهایی در همین حد، راحت‌ترین راه برای عضویت در این بنیاد معرفی کرد فلذا تعداد نخبگان زیاد شده به طوریکه نخبه های حقیقی دیده نمی‌شوند و حتی برخی برای فرار از سربازی به هر طریقی شده با تولید یک اختراع و این دست راه‌ها خود را نخبه معرفی می کنند.

حسین شوکت‌پور متخصص رشته طراحی صنعتی، با اشاره به تدریس خود در دانشگاه، ادامه داد: پس از تدریس به فعالیت در شرکت‌‎های دانش بنیان و کار بر روی پروژه های ملی و کلان کشوری مشغول هستم.

حسینی نسب، دکترای بیوتکنولوژی نیز در توضیح نوع فعالیت هایش، کار اصلی خود را کار بر روی تولید داروهای نوترکیب عنوان کرد و گفت: امروز مشغول کار بر روی پروزه واکسن سرطان دهانه رحم و پروژه تولید آلبومین انسانی هستیم.

وی در ادامه اصلی ترین دغدغه خود را بی هدفی جوانان دانست و گفت: متاسفانه جوانان وقتی وارد دانشگاه می شوند نمی دانند باید چکار بکنند چرا که تربیت دانشجو بر اساس نیاز کشور صورت نمی پذیرد.

مديريت منابع انساني نخبگان در كشور وجود ندارد

حسینی نسب با تاکید بر اینکه مدیریت این مساله کار یک نفر نیست اضافه کرد: امروز ما با مطالعه اقدامات کشورهای دیگر در این زمینه سعی در کشف نیازهای کشورمان داریم که البته این وظیفه ما نیست چرا که ما به اطلاعات بالادستی دسترسی نداریم.

وی در تبیین علت عدم دسترسی به اطلاعات بالا دستی گفت: متاسفانه این عدم دسترسی ناشی از دو علت است، اول اینکه مسئولان مربوطه تخصص کافی را در کسب این اطلاعات ندارند و دوم اینکه مدیریت نخبگان کشور برای رفع نیازهای داخل باعث به خطر افتادن زمینه سودجویی برخی افراد که در کار واردات هستند، می‌شود.

در ادامه، شوکت پور نیز با تاکید بر عدم وجود مدیریت منابع انسانی در راستای اهداف نظام اضافه کرد:‌ مدیریت منابع انسانی نخبگان در کشور وجود ندارد ؛ همانگونه كه مديريت منابع انساني نيز با موجود نيست و یا ملموس نیست به همین دلیل است که شناسایی نخبگان با اسم‌های گوناگون هنوز منجر به برنامه ریزی برای هدایت این نخبگان صورت نگرفته است و مشخص نیست که این نخبگان باید چه مساله ای را از مسائل کشور حل کنند.

وی در پاسخ به چگونگی استفاده از نخبگان برای کاستن از بار تحمیلی ناشی از تحریم بر کشور توضیح داد: بنده به نوبه خودم سعی ام بر این بوده است تا با به روز نگه داشتن علم خود سعی کنم اطلاعات تازه ای به شاگردانم منتقل کنم تا پویایی علمی دانشگاه حفظ شود.

این استاد دانشگاه با انتقاد از دریغ اطلاعات علمی از دانشجو توسط برخی اساتید ادامه داد:‌ اساتید نباید دانشجویان را رقیب خود بدانند و از فتح جایگاه‌شان توسط دانشجو بهراسند.

دوري صنعت از دانشگاه علت كند شدن رشد اقتصادي کشور

شوکت پور با تاکید بر اینکه اساتید باید زکات علم خود را به دانشجو بپردازند این مساله را باعث افزایش هم افزایی علمی دانست و بلوغ فکری و علمی دانشگاه را منوط به این افزایی تعریف کرد. وي دوري صنعت از دانشگاه را علت كند شدن رشد اقتصادي کشور دانست.

حسینی نسب در تبیین وظیفه نخبگان در کمک به رشد علمی کشور گفت: صرفا انتقاد کردن و ضعف ها را دیدن مانع رشد است. این اخلاق ناپسندی است که امروز در میان ما رواج یافته است. لذا به جای انتقاد صرف، باید به راه حل اندیشید چرا که اغلب صنایع موجود در کشور بکر هستند و باید توسط دانشجویان و نخبگان پرداخت شوند تا به پیشرفت برسند.

تلاش براي توليد اولي واكسن سرطاني جهان

وی در ادامه با عنوان تلاش خود و دوستانش در این زمینه گفت: امروز بنده و دو تیم نخبگانی در حال کار بر روی تولید اولین واکسن سرطانی در دنیا هستیم.

حسینی نسب با انتقاد از نخبگانی که ادمه زندگي در خارج از كشور را ترجیح دادند عنوان کرد: متاسفانه از ۸۵ نفر دانشجویانی که هم دوره ما بودند ۷۸ نفر آنان به خارج رفته‌اند. امروزه اغلب دانشجویان به محض ورود به دانشگاه به فکر تولید مقاله و سازوکاری برای پذیرفته شدن از دانشگاه های خارج هستند.

وي افزود: اما همین گروه‌هاي چند نفره پژوهشي؛ این انگیزه را در برخی ایجاد کرده است که می شود در داخل هم کار کرد و از ما می پرسند حالا ما چه کاری می توانیم در این راستا انجام دهیم؟ در صورتی که تا قبل از این اغلب فکر می کردند آنان در پروسه پیشرفت کشور به حساب نمی آیند.

حسین شوکت پور در توضیح تسهیلات دریافتی و توقعات از بنیاد ضمن تشکر از تلاشهای حسینی معاونت فرهنگی بنیاد نخبگان در فراهم کردن تسهیلات و ثبات مدیریتی در این معاونت بنیاد گفت:‌ تلاش بنياد همواره معطوف به دو زمینه حمایت مادی و حمایت معنوی بوده است. و حمایت معنوی کارساز تر از حمایت مادی است چرا که تزریق اعتماد به نفس به نخبگان باعث پویایی آنان می شود. از طرفی حمایت مادی هم در جای خود مهم است . امروز ما به دلیل تحریم اغلب به شکل می خوریم زیرا تولید صورت نمی گیرد و نخبگان به عناوین مختلف در بحث تولید پس زده می شوند.

وی با تاکید بر عرق ملی نخبگان به وطن در داخل و خارج کشور تاکید کرد: بنده با ۲۶۰۰ نخبه در تماس هستم و به جرات می توانم بگویم ۸۰ درصد این افراد عرق بالایی به وطن دارند و بعضا خود این دوستان خارج رفته ما را در پیگیری طرح ها و مسائل تشویق می کنند.

وی با انتقاد از مبنا بودن ISI برای دریافت بودجه پژوهشی از بنیاد گفت: بنده دو جایزه جهانی را برای اولین بار دریافت کردم اما به علت مبنا بودن ISI بودجه پژوهشی دریافت نکردم.

حسینی نسب وظیفه اصلی نخبگان را تولید دانست و گفت: ما صرفا با دریافت وام ماشین یا سفرهای معنوی نمی توانیم نخبه پروری کنیم.

در ادامه برنامه متن و حاشیه، دکتر سید حمید جمال الدینی مشاور توانمند سازی و نوآوری بنیاد ملی نخبگان به صورت تلفنی با جمع همراه شد و با بیان متفاوت بودن جنس مخاطبان بیناد نخبگان، نحوه ارائه تسهیلات را هدفمند در ایجاد فضای عادلانه برای همه نخبگان دانست.

وی با رد ادعای شوکت‌پور در مبنا بودن ISI برای حمایت از نخبگان افزود: باید صبر کرد تا مبناها و قوانین تغییر کنند چرا که کشور در سیری تحولی است.

شوکت پور نیز در جواب گفت: چون ما نگاه بنیادی نسبت به بنیاد نخبگان داریم باید روند اصلاحی آن را سریع تر کنیم تا زودتر به نتیجه برسیم. چرا که برای نمونه صاحبان شرکت های دانش بنیان نمی توانند از دنشجویان ارشد یا دکترا بهره ببرند و استفاده از اشان خارج از روند اداری موجود صورت می کیرد.

حسینی نسب در تایید شوکت پور گفت: حمایت از نخبگان بیشتر از سوی اشخاص است نه از سوی سیستم. وی با مثال زدن خود جمال الدینی گفت: ایشان به نخبگان خیلی کمک می کنند اما این کمک باید سیستمی باشد نه فردی.

جمال الدینی در پاسخ به کم شدن بودجه پژوهشی کشور به کم تر از یک درصد گفت: این در برخی نهادها درست است اما کلی نیست.

وی در پاسخ به این انتقاد که همین یک درصد بودجه هم خرج خرید وسایل سرمایه‌ای تشریفاتی مثل میز و صندلی می شود گفت: ما اگر نیازهایمان شفاف معلوم نباشد به مشکل می خوریم. پژوهش بر دو مبنا استوار است، یکی تولید ثروت و یکی حل نیازهای کاربردی که اگر این دو با هدفگذاری صحیح انجام نشود اگر ۲۰ درصد هم بودجه داشته باشیم بی فایده است؛ کمااینکه در برخی جاها اتفاق افتاده است.

لزوم تقویت حمایت سیستماتیک از نخبگان

جمال الدینی با تایید لزوم تقویت حمایت سیستماتیک از نخبگان بر جایگزینی فرآیندها به جای افراد تاکید کرد و افزود: باید مد نظر داشته باشیم که این بنیاد نوپاست.

شوکت پور در واکنش به مقوله فرار مغزها گفت: این مساله معلول دلایل بسیار است و ما نباید نگران از اصل بیرون رفتن نخبگان شویم بلکه باید آن را هدفمند کنیم. به نظر من نه تنها نباید مانع شد بلکه باید خروج نخبگان از کشور را هم تسهیل کرد با این برنامه که برود که برگردد. چرا که امروز دانشجوی رتبه اولی ما با معدل ۱۴ آلمان برابری می کند و این عجیب نیست و اگر صاحب فکر و نظر باشید باید بدانید به کجا باید بروید که در صورت برگشت به کار مملکت بیاید.

وی گفت: اگر موارد مادی کار را در نظر نگیریم وجه دیگر آن بر می گردد به نگرانی نخبگان در زمینه اشتغال و از طرفی کمبود امکانات و تجهیزات. اگر نخبگان خیالشان از اشتغال مثمر ثمر راحت باشد دلبسته حضور در کشور خواهد شد.

شوکت پور ضمن انتقاد از بهای بیش از اندازه دادن به مدرک خارجی گفت: یکی از کارهای خوب بنیاد ارائه بورس دکتري‌ است اما هنوز معلوم نیست برای این دکترها چه برنامه ای دارند.

حسینی نسب نیز ضمن بیان موقعیت خروجش از کشور گفت: عدم خروج من به دلیل مشغول شدن بر سر چند پروژه صنعتی بود چرا که احساس کردم می توانم بمانم و یکی از نیازها را تولید کنم و نه فقط برای بحث معنوی آن بلکه بحث مادی آن. اما نکته ای را باید بگویم که دانشجویان ما چه الگویی دارند؟ لذا دانشجویان ورودی دانشگاه خارج رفتگان را الگو قرار می‌دهند. به نظر من مسیر دوستان تصمیم گیر و دانشجویان جداست و در کارهای اداری خصوصا خیلی دانشجویان را سردرگم می کنند
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *