پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
بیماران روانی که باید درمان شوند در سطح جامعه پراکنده‌اند

دیدگاه وزیر بهداشت درباره اسید پاشی

شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب: 387789
وزیربهداشت گفت: تربیت نامناسب اجتماعی باعث حوادث (اسیدپاشی) می‌شود، از مشکلات روحی و روانی در جامعه غافل شدیم. وزارت بهداشت نیز امکانات شناسایی و درمان این افراد را ندارد،٤٠ هزار تخت روانی کم داریم و این بیماران در جامعه پراکنده‌اند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، سید حسن هاشمی در جدیدترین یادداشت خود که مربوط به موضوع اسید پاشی است، عنوان کرد: برای شـــرکت در بـرنـامه سازمان بهداشت جهانی در تـونس بـودم؛ پس از دیدار با وزیر بهداشــت مصر، یکی از خبرنگـاران خبر اســید پاشی در اصفهان را به من اطلاع داد. همان موقع موضوع را پیگیری کردم و پس از بازگشت به ایران، در نخسـتین فرصـت به ملاقـات یکی از قربانیان این خشونت که در تهران بستری بود رفتم و او را معاینه کردم. دختری ٢٧ ســاله که بینــایی چشم راستش را تقریباً از دست داده و چشم چپ او به درمانی بلند مدت و عمل‌های متعدد نیاز دارد که نخستین عمل در بیمارستان فارابی انجام می‌شود.

پیش از هر چیزی باید بگویم این قبیل مسائل بسیار وحشتناک است و تکرار آن پیامدهای جبران‌ناپذیری دارد. متأسفانه در کشور ما پس از بروز این‌گونه حوادث، مدتی به آن پرداخته می‌شود و بعد کم‌کم تب خبر و گزارش‌ها فروکش می‌کند و موضوع فراموش می‌شود.

همه ما باید بدانیم ترویج خشونت همیشه یک تهدید است. نگاهی به اوضاع جهان این موضوع را اثبات می‌کند. کسانی که خشونت را آغاز و ترویج کردند، نتوانستند آن را مدیریت کنند و خشونت نه تنها زندگی مردم در مناطق گوناگون را فلج کرده است که دامان مروجان آن را نیز گرفته است، خشونت لجام گسیخته‌ای که نتیجه خباثت و بی‌تدبیری است.

در کشور ما نیز حداقل، بی‌توجهی و بی‌اعتنایی به مقوله خشونت زمینه ساز مسائلی چون اسیدپاشی‌های اخیر شده است. باید بپذیریم که ما از تریبون‌های متعددی که در اختیار داریم درست استفاده نکردیم و برخورد مناسبی با تندروی‌های اجتماعی نداشتیم. ابزارهای قانونی را هم آنچنان که باید و شاید در مقابله با پدیده شوم خشونت به کار نگرفته‌ایم. باید بپذیریم تربیت نامناسب اجتماعی چنین حوادثی را در پی خواهد داشت و باید برای رفع آن راهکارهای مناسب فرهنگی، اقتصادی و... طراحی و اجرا کنیم.

نکته دیگری که گاه از آن غافل می‌شویم، مشکلات روحی و روانی موجود در جامعه است. این مشکلات وجود دارد اما وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امکانات لازم برای شناسایی و درمان این افراد را ندارد. ما در سطح کشور ٤٠ هزار تخت روانی کم داریم و بیمارانی که باید روی این تخت‌ها درمان شوند در سطح جامعه پراکنده‌اند.

همه این مشکلات، نواقص و بی‌اعتنایی‌ها سبب بروز پدیده‌های وحشتناک و زشتی می‌شود که دامان مردم را می‌گیرد، مردمی که مانند سهیلا و پدر و مادرش بی‌گناه هستند. از یاد نبریم که امنیت از لوازم یک زندگی اجتماعی سالم است. امیدوارم همان‌طور که قوه قضائیه اعلام کرده است، با سرعت و جدیت تمام، این موضوع پیگیری شود و عاملان آن مجازات شوند؛ مجازاتی قاطع و بازدارنده.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *