پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۲
۱۷
در ادامه مصادره تاریخ کشورمان از سوی دیگر کشورها؛

آذربایجان «نظامی گنجوی» را به نام خود سند زد!

پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب: 420268
در تداوم اقدامات کشورهای همسایه ایران برای مصادره میراث تاریخی و مراجع فرهنگی ایرانی، آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان مدال طلای «نظامی گنجوی» را به تعدادی از اساتید این آکادمی اعطاء کرد.
آذربایجان «نظامی گنجوی» را به نام خود سند زد!
به گزارش جهان به نقل از خبرگزاری آپا جمهوری آذربایجان، در اجلاس سالانه آکادمی ملی علوم این جمهوری مدال طلای «نظامی گنجوی» به عارف ملک اف بخاطر خدماتش به توسعه هنر در کشور و به ایوانویچ آلفیوروف بخاطر خدماتش در توسعه علم لیزر و نیز بسط همکاریهای علمی جمهوری آذربایجان با روسیه اعطاء شد.

مدال طلای «نظامی گنجوی» عالی ترین نشان علمی تاسیس شده توسط آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان می باشد.

در این نشست به هفت نفر دیگر از اساتید دانشگاه های جمهوری آذربایجان نشان افتخار «خواجه نصیرالدین طوسی» و نیز نشان های افتخاری که به نامهای دانشمندان جمهوری آذربایجان ثبت شده است، اعطاء شد.

گفتنی است، جمهوری آذربایجان مدال طلای «نظامی گنجوی» را در ماه مه سال ۲۰۱۴ تاسیس کرد. دولت جمهوری آذربایجان نظامی گنجوی، شاعر پارسی گوی قرن ششم هجری (قرن دوازدهم میلادی) را به علت اینکه در شهر گنجه زیسته و وفات کرده است، به عنوان شاعر جمهوری آذربایجان به دنیا معرفی می کند.

نظامی از شاعران پارسی گوی ایران است که اشعارش در شمار ارکان شعر فارسی و خودش از استادان مسلم این زبان و دارای سبک خاص خود است. نظامی توانست در زبان فارسی شعر تمثیلی را به حد اعلای تکامل برساند.

در پس اشعار و قصه های این شاعر بزرگ ایرانی که به شعر گفته شده است، آشنایی عمیق نظامی با فرهنگ و تاریخ ایران مشاهده می شود و در آنها نکاتی عمیق نهفته است.

طی سالهای اخیر، کشورهای منطقه که اکثر در طول تاریخ بخشی از حوزه جغرافیایی و تمدنی ایران بوده اند، به جای تاکید بر تاریخ و فرهنگ مشترکشان با ایران، در چارچوب تلاش برای هویت سازی ملی برای خود اقدام به مصادره مفاخر ایرانی می کنند.

در جمهوری آذربایجان، نظامی گنجوی، خواجه نصیرالدین طوسی و حتی شاعر معاصر استاد شهریار، در تاجیکستان رودکی، در قزاقستان فارابی از جمله مفاخر ایرانی هستند که مصادره شده و تاریخشان بطور تحریف شده به مردم این کشورها و دنیا ارایه می شود.

از دیگر مصادیق میراث فرهنگی ایران که طی سالهای اخیر توسط جمهوری آذربایجان مصادره شده و حتی در فهرست میراث معنوی یونسکو نیز به ثبت رسانده شده است، موسیقی عاشیق آذری است.

همچنین در سالهای اخیر، کشورهای همسایه برای مصادره عید نوروز به عنوان میراث معنوی این کشورها تلاش کرده بودند که ارگانهای فرهنگی ذیربط در ایران به یونسکو پیشنهاد کردند که عید نوروز به عنوان میراث مشترک ایران و کشورهای منطقه ثبت شود.
منبع:صداوسیما
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


روحانی مچکریم. همچنان منتظر دستاوردهای ارزشمند دولت تدبیر هستیم.
نظامی بیدار شو زیرا که مسئولان ما در خوابند
19
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم
آنوقت ما شکار کبک ار میراث ملی اعلام می کنیم
باید یکبار برای همیشه آذربایجان رو به مادرش ابران برگردونیم
غافل هستند از اینکه سند کل آذربایجان با ریشه اش بنام ایران است.
شهروند
Iran, Islamic Republic of
لطفا در میراث فرهنگی را ببندید حداقل بعدها می گوئیم سازمانی نداشتیم که دفاع کند
برای حل مشکل کشور اذربایجان را بنام ایران سند بزنید
مرتضی
خدا لعنت کند آن سلسله قاجار بی عرضه را که کشور را به باد داد.
شهروند
Iran, Islamic Republic of
چرا همیشه در گذشته زندگی می کنید در حال حاضر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چه کرده است. چرا واحد های مختلف میراث از جمله معاونت میراث، مدیریت ثبت و پژوهشگاه میراث پاسخگو نیست
Iran, Islamic Republic of
مهم اینکه تمامی اشعار و آثار نظامی (مخزن‌الاسرار، هفت پیکر،خسرو و شیرین، اسکندرنامه ،لیلی و مجنون و ...) به زبان فارسی است
مثل مولانا که هر سال ترکیه در قونیه محل دفن مولانا مراسم بزرگی برگزار میکنه و اون رو یک شاعر ترک معرفی می کنه ولی آنقدر بدبخت هستند که حتی یک بیت شعر مولانا رو توی این مراسم بلد نیستند بخونن چون همش به زبان فارسی است
همونجا به دنیا اومده همون جا از دنیا رفته.
جالبه به جای اینکه از دستاورد های آنها استفاده کنیم، داریم برای مالکیت اونها بحث می کنیم.
همین حافظ و سعدی و فردوسی برای کل دنیا کفایت میکنه بقیه بزرگان بیشمار ادبیات و شعر به کنار. البته خوبه مزار خیلی از شاعران بنام ما در ایران است والا حتما اوتا رو هم سند میزدند.هر چند همه شاعرای ما اشعارشون به فارسیه.
United States
خواهشا متن بزنید که چرا دولت و ملت تمام کشور را رها کرده و به هسته ای چسبیده اند.
نادعلی
به نام خدا
با سلام. کل اش باس ماس!
میفهمی که چی دارم میگم!
میترا
Kuwait
.....
علی با
Iran, Islamic Republic of
بایدشاعران ،دانشمندان،فلاسفه،ومشاهیرایران موکدا معرفی شوندتا این اقدامات نمایشی خنثی شود مسئولان فرهنگی که درخواب غفلت هستند باید روشنگری بیشتری انجام دهند
Iran, Islamic Republic of
طبیعی است . اگر به مفاخر کشورت ارزش قائل نشی و یادی و یادبودی براش نداشته باشی شک نکن تصاحبش میکنند .