پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۷
۸

استفاده ظریف از برگ برنده‌ای که مجلس در جیب او گذاشت

شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۴۰
کد مطلب: 403465
در حالی که برخی از حامیان سرسخت دولت، با برداشت سطحی از ابتکارات مجلس و منتقدان هسته ای، آنها را به سنگ اندازی در مسیر دولت متهم می کنند، اما استفاده سیاسی وزیر خارجه کشورمان از ایده جدید مجلس، به یک برگ برنده برای تیم هسته ای ایران تبدیل شده است.
استفاده ظریف از برگ برنده‌ای که مجلس در جیب او گذاشت
ظریف در این باره در اجلاس جهانی اقتصاد در سوئیس با تأکید بر "تحریم‌های جدید توسط کنگره آمریکا برنامه مشترک اقدام را از بین خواهد برد" گفت: "رئیس‌جمهور آمریکا این قدرت را دارد که آن را وتو کند، اما مجلس ما دست به اقدام متقابل خواهد زد و در قانون اساسی ما رئیس‌جمهور قدرت وتو کردن تصمیم پارلمان را ندارد. بنابراین خارج از کنترل ما خواهد بود. اگر کنگره آمریکا این قانون را تصویب کند پارلمان ما تلافی خواهد کرد، رئیس‌جمهور آنها می‌تواند وتو کند اما نمی‌دانم ما چه‌کاری می‌توانیم انجام دهیم".

به گزارش جهان به نقل از تسنیم، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان روز جمعه در اجلاس جهانی اقتصاد در سوئیس، در نشستی با عنوان "چشم‌انداز ژئوپولیتیک" که با همکاری خبرگزاری آسوشیتدپرس در داووس برگزار شده بود، در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات هسته‌ای و احتمال تحریم‌های جدید کنگره علیه ایران گفت: "ما یقیناً [در مذاکرات هسته‌ای] آماده دستیابی به یک توافق هستیم. امیدوار هستم که با رویارویی مواجه نشویم، رویارویی کمکی به کسی نخواهد کرد".

ظریف در ادامه تأکید کرد که اگر پای عزت ایران به میان بیاید ابایی از رویارویی نخواهد داشت. "اما فکر نمی‌کنم که این امر ضروری باشد. من اعتقادی ندارم که ۱۰ سال رویارویی نتایج مثبتی برای هیچ کس نخواهد داشت. ۱۰ سال تحریم ۱۹ هزار و ۸۰۰ سانتریفیوژ در پی داشته، دقیقاً آن چیزی که [تحریم‌ها] می‌خواستند متوقف کنند. همچنین سختی‌های اقتصادی برای مردم ایران پدید آورده‌اند، این نمونه‌ای کلاسیک از بازی باخت ــ باخت است".

وی با اشاره به توافق سال گذشته در ژنو گفت: "ما دو هدف را تعیین کردیم: نخست اینکه ایران دارای یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز باشد،‌ که حق ایران است...، هدف دوم این بود که این برنامه منحصراً صلح‌آمیز است و تمام تحریم‌ها و محدودیت‌ها علیه ایران برداشته خواهد شد. ما راه زیادی را آمده و گزینه‌های زیادی را بحث کرده‌ایم".

ظریف گفت این امید غربی‌ها که می‌توانند تحریم‌ها را نگه داشته و در همان حین با ایران به توافق دست یابند، هیچ‌گاه اتفاق نخواهد افتاد. "تحریم‌ها برای هدفی طراحی شده بودند. اکنون این هدف قابل دسترسی است. در حقیقت ما می‌توانیم به توافقی دست یابیم که تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز بوده و خواهد بود".

وزیر امور خارجه در ادامه گفت که ایران معتقد است تسلیحات هسته‌ای هیچ تأثیر مثبتی در امنیت کشور ندارند و بلکه آن را تضعیف می‌کند. "ما اعتقادی نداریم که نابودی حتی دوطرفه نسخه‌ای برای یک زندگی خوب است".

"ما بسیار خرسندیم که یک دولت غیرهسته‌ای بوده و باقی بمانیم و با کمال میل تمام تضمین‌ها را ارائه می‌کنیم که این تجهیزات مرگبار را نمی‌خواهیم. فتوای مذهبی در ایران است که تسلیحات هسته‌ای کاملاً غیرانسانی و مغایر با اصول بنیادین ما است".

ظریف با اشاره به "می‌توانیم به‌زودی به یک توافق دست یابیم" گفت افرادی وجود دارند که نمی‌خواهند توافق منعقد شود. "بسیاری از این افراد دارای تأثیر بسیار زیادی در کنگره آمریکا هستند و به کنگره فشار می‌آورند تا در حقیقت فرآیند [مذاکرات] را از مسیر خارج سازند. به همین دلیل است که وزرای خارجه فرانسه، آلمان و انگلستان روز گذشته مطلبی، که من از آن خوشم نیامد البته، در واشنگتن پست نوشته و از آنها خواستند که این اقدام را انجام ندهند".

وی در ادامه واکنش ایران به اعمال هر گونه تحریم جدید را چنین تشریح کرد: "ایران مجبور به پاسخ دادن به این نیست ... ما یک توافق داشتیم و هدف از آن دستیابی به توافق جامع بود و اگر کسی آن را تخریب کند معتقدم که جامعه بین‌المللی باید آن را منزوی سازد، چه کنگره آمریکا باشد و چه جای دیگر. اکنون زمان آن فرا رسیده که جامعه بین‌المللی در برابر فرآیندی که یک دستاورد مهم را از بین خواهد برد، استوار بایستد".

وزیر امور خارجه ایران در ادامه با تأکید بر "تحریم‌های جدید توسط کنگره آمریکا برنامه مشترک اقدام را از بین خواهد برد" گفت: "رئیس‌جمهور آمریکا این قدرت را دارد که آن را وتو کند، اما مجلس ما دست به اقدام متقابل خواهد زد و در قانون اساسی ما رئیس‌جمهور قدرت وتو کردن تصمیم پارلمان را ندارد. بنابراین خارج از کنترل ما خواهد بود. اگر کنگره آمریکا این قانون را تصویب کند پارلمان ما تلافی خواهد کرد، رئیس‌جمهور آنها می‌تواند وتو کند اما نمی‌دانم ما چه‌کاری می‌توانیم انجام دهیم".

ظریف در ادامه گفت که مجلس ایران به‌صورت علنی اعلام کرده که اگر تحریم‌های جدید تصویب شوند، قانونی مصوب خواهند کرد که "دولت را موظف می‌کند اگر تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال شوند، غنی‌سازی را افزایش دهیم. اکنون غنی‌سازی تا ۲۰ درصد را متوقف کرده‌ایم، که برای رآکتور تهران نیاز داشتیم ... ایران نیازهای دیگری برای غنی‌سازی حتی با غنای بیشتری دارد و آنها [مجلس] خواهان آن هستند".

وی در ادامه با اشاره به کاهش اخیر قیمت نفت گفت که این سؤال وجود دارد که آیا این امر اقتصادی بوده یا ابعاد سیاسی نیز داشته‌اند، "اما آن‌گونه که در وال‌استریت ژورنال نیز اشاره شده، میان کشورهایی که از افت قیمت نفت ضرر خواهند دارد، از نقطه‌نظر تولید ناخالص ملی، ایران بین ۳۵ کشوری که زیان خواهند دید، در رتبه ۲۰ قرار دارد. برخی دوستان ما که قیمت‌ها را پایین می‌آورند در رتبه‌های چهار و پنج قرار دارند. بنابراین آنها بسیار بیشتر از ایران آسیب خواهند دید".

وزیر خارجه افزود: "ما وابستگی به نفت را در بودجه از حدود ۵۰ درصد به ۳۰ درصد کاهش داده‌ایم. کاهش قیمت نفت این امر را بر ما تحمیل کرده که به‌نوعی خوب است".

ظریف گفت که کاهش قیمت نفت "تأثیر تحریم‌ها بر ایران را کاهش می‌دهد زیرا اکنون که قیمت نفت پایین است تأثیر [تحریم‌ها] بر اقتصاد ما نسبت به یک ماه پیش بسیار کمتر شده است، بنابراین پیامدهای اقتصادی این هستند که ما تمایل کمتری به توافق خواهیم داشت و در نتیجه نسبت به سال قبل آمادگی کمتری برای امتیازدهی به‌منظور نیل به توافق خواهیم داشت زیرا دستاورد کمتری خواهیم داشت".
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چه خوبه که همگی با هم در جهت منافع انقلاب و مردم همکاری کنیم. ما پاس بدیم و ظریف آبشار بزنه
ظریف را ظریف استیضاح کنید
علی
Iran, Islamic Republic of
با چه زبانی به آقای ظریف باید فهماند که ناراحتی غرب، داشتن غنی سازی صنعتی و هر نوع پیشرفت علمی در ایران است نه تلاش برای دست یابی به بمب اتم!
وزیر خارجه ما مومن و صالح است و خداوند یاور مومنان است.
توفیقی از قزوین
دولتمران امریکا و اروپا بهتر است بدانند که در ایران پذبرش مذاکرات توسط بسیاری از مردم بنا به امر رهبری است وگرنه ما همواره رفتار دولت های استکباری که در تاریخ ایران بدترین خیانتها وخباثتها مانند کودتای ۲۸مرداد مانند حمایت از دیکتاتورپهلوی مانند سقوط هواپیمای مسافربری و کشتن کودکان و زنان بی گناه مانند حمایت از صدام و هزاران شهید جنگ تحمیلی و تحریم های وحشیانه و....را هرگز فراموش نکرده و به لبخندهای ظریف و هواخوریهای او خیلی دل خوش نکرده ایم
برخی دوستان ما که قیمت‌ها را پایین می‌آورند در رتبه‌های چهار و پنج قرار دارند. بنابراین آنها بسیار بیشتر از ایران آسیب خواهند دید".
بله دیگه رسما اعلام کرد کشورهای ملعون عربی از جمله عربستان خبیثدوست ایشون هستند واونا هم که دوست اسراییل و استکبار هستندو و در نتیجه دوست چو دوست ببیند خوشش آید و در واقع بقول معروف:
تو دوست داری با دوست من که دوست داره با دوست بشه دوست بشی؟
علی
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف این حرفهای بالای ابری وپرفسوری درد ضعف و واداگی شما را درمان نمی کند این سیستم فکری وساختاری شماست اگر قدری به ملت خود واستعداد های درون تکیه کنید می بینید چه معجزه ای می شود
سیدجمال
Iran, Islamic Republic of
تا اینجایی که ما خبر داریم وابستگی مان به نفت 60درصد هست نه 30درصد