چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱
۲
گمانه زنی ها درباره رئیس جدید هلال احمر؛

با انتخاب فرهادی به عنوان وزیر علوم، تکلیف هلال احمر چه می شود؟

چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۴
کد مطلب: 393368
شورایعالی جمعیت هلال احمر با انتخاب فرهادی به عنوان وزیر علوم می بایست تشکیل جلسه داده و کاندیداهای ریاست جدید این جمعیت را به رییس جمهور معرفی کند
با انتخاب فرهادی به عنوان وزیر علوم، تکلیف هلال احمر چه می شود؟
به گزارش جهان، حسن روحانی، رئیس جمهوری، در ۲۸ آبان ۱۳۹۳ پس از عدم اعتماد مجلس به فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، در نامه ای به علی لاریجانی، محمد فرهادی را به عنوان پنجمین وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس معرفی کرد و قرائت نامۀ معرفی وی، بر خلاف گزینه های پیشین با استقبال و واکنش مثبت نمایندگان مجلس مواجه شد و همانطور که پیش بینی می شد وی با کسب اکثریت آرا از جانب نمایندگان مجلس، به عنوان وزیر علوم انتخاب شد.

از آنجا که پیش از انتخاب فرهادی به عنوان وزیر علوم، وی ریاست جمعیت هلال احمر را بر عهده داشته، انتظار می رود با آغاز تصدی وی بر وزارت علوم، مدیریت جمعیت هلال احمر دستخوش تغییرات اساسی شود.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با سازمانهایی اعم از تدارکات پزشکی، توانبخشی، داوطلبان، جوانان و امداد و نجات و مرکز پزشکی حج و زیارت در حال خدمت رسانی به مردم و سایر کشورهای نیازمند کمک است، این جمعیت جدا از این سازمانها تولیداتی اعم از صنایع نساجی و سرم سازی و داروسازی هم دارد که در نوع خود موفقیتی کم نظیر است. جمعیتی که روزی به عنوان بزرگترین گیرنده کمک از کشورها بوده است امروز در منطقه به عنوان جمعیت هلال احمر پشتیبان صلیب سرخ معرفی شده است.

اگر چه بر اساس اساسنامه جمعیت هلال احمر این سازمان مؤسسه‏‌اى خیریه، غیرانتفاعى و داراى شخصیت حقوقى مستقل است اما در عمل در راستاى سیاست‌هاى دولت جمهورى اسلامى ایران عمل کرده و بازوی رئیس جمهور در حوزه ارائه خدمات امدادى در هنگام بروز حوادث و سوانح طبیعى مثل زلزله، سیل و غیره در داخل و خارج از کشور است.

شورای عالی جمعیت هلال احمر با حضور ۴ نماینده رئیس‌جمهورمتشکل از عبدالرضا رحمانی فضلی، محمد جواد ظریف، علی نوبخت و سید حسن قاضی‌زاده هاشمی و پنج عضو حقوقی شامل رئیس جمعیت، دبیرکل جمعیت، نماینده ولی فقیه در جمعیت، رئیس خزانه‌داری جمعیت و نماینده رئیس جمعیت وبا حضور ۷ نماینده مجلس به عنوان منتخبین مجمع عمومی هلال احمر در شورای عالی متشکل از ضرغام صادقی، نماینده مردم شیراز ی، علیرضا شهبازی، استاندار سابق کردستان، مراد هاشم‌زهی، نماینده مردم نهبندان و سربیشه ی، کیوان اسدپور، فرماندار آستارا، محمد دامادی، نماینده مردم ساری، حسین مظفر، نماینده مردم تهران و محمد مهدی مفتح و۶ نفر عضو حقیقی از میان اعضای جمعیت تشکیل می شود و دو نفر را برای تصدی عنوان “رئیس جمعیت هلال احمر” به رئیس جمهور پیشنهاد می‌کند تا یک نفر با حکم رئیس جمهور به این مقام انتخاب شود.

با انتخاب رییس جمعیت هلال احمر به عنوان وزیر علوم، انتظار می رود جلسه شورایعالی سازمان هلال احمر تشکیل شود و ۲ نفر به عنوان افراد پیشنهادی به رئیس جمهور معرفی شوند.

اگر چه بر اساس شنیده ها فرهادی رئیس فعلی سازمان هلال احمر تمایل دارد که همزمان مسئولیت سازمان هلال احمر و وزارت علوم را بر عهده داشته باشد و طبق قانون چون جمعیت هلال احمر یک سازمان غیر دولتی محسوب می شود این امکان برای ایشان بلامانع است اما نکته ای که وجود دارداین است که وزارت علوم و تحقیقات و فناوری مدت طولانی است که بدون وزیر اداره شده است و مشکلاتی برای این وزارتخانه پیش آمده و از طرفی سازمان هلال احمر از زمره مجموعه های است که به شدت پرکار است لذا اداره این ۲ نهاد بصورت همزمان بوسیله یک نفر، کاری بسیار دشوار و حتی غیرممکن است.

از طرف دیگر بعید به نظر می رسد که شورایعالی جمعیت هلال احمر با این تصمیم فرهادی موافقت کند و از طرفی رئیس جمهور هم منطقا با این تصمیم مخالف است چراکه بر همگان واضح است که کشور دچار قحط الرجال نشده لذا هستند افراد بسیار تواتمندی که می توانند این سازمان را به نحو احسن اداره کنند

در مقاطع گوناگون افرادی به عنوان کاندیداهای واجد شرایط برای ریاست سازمان هلال احمر از سوی شورایعالی این سازمان به روئسای جمهور معرفی شده اند و طبق شنیده ها برای این دوره ریاست سازمان هلال احمر نیز افرادی مشخص شده اند که به شرح ذیل می باشد.
دکتر سید علی ریاض (عضو سابق شورایعالی سازمان و رئیس سابق مرکز حج و پزشکی هلال احمر- نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی)
دکتر موسوی (دبیر کل فعلی جمعیت هلال احمر)
دکتر نوبخت (عضو فعلی شورای عالی جمعیت)
دکتر شجاع (نماینده دوره هفتم مجلس)
دکتر موسوی (چشم پزشک- رییس سابق بیمه خدمات درمانی)

گفتنی است از زمان تأسیس جمعیت هلال احمر تاکنون دکتر خطیبی، کاظم سامی، علی اصغر بهزادنیا، سید حسن فیروزآبادی، وحید دستجردی، احمدعلی نوربالا، سید مسعود خاتمی، ابوالحسن فقیه و فرهادی عهده دار مسئولیت این جمعیت بوده‌اند.

البته ناگفته نماند در دوره‌های گذشته همیشه کسی که رابطه نزدیکتری به رئیس جمهور وقت داشته به عنوان رئیس این جمعیت انتخاب می‌شده است بطوریکه براساس شنیده‌ها در آخرین دوره انتخاب رئیس هلال احمر و پس از انتخاب دو نفر که سیدمسعود خاتمی رئیس وقت جمعیت و ابوالحسن فقیه رئیس وقت بهزیستی بودند با وجود اینکه رای سید مسعود خاتمی در شورای عالی بیشتر بود در نهایت پس از ارسال اسامی این دو نفر نزد رئیس جمهور سابق، ابوالحسن فقیه را به عنوان رئیس جمعیت هلال احمر به مدت ۴ سال انتخاب شد.

لازم به ذکر است که طرح اصلاح موادی از قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اشکالات متعددی بر این قانون وارد می داند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ذلسوز
Iran, Islamic Republic of
ای کاش کسی برای ریاست انتخاب شود که از داخل جمعیت هلال احمر باشد. کسانی که از بیرون می ایند اشنایی کافی ندارند و بدنه سازمان را با مشکل مواجه می کنند.
محمدعلی نجفی
شک نکنین
خخخخخخخخخخ