پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۶
۱

یونسی: اغتشاشات ۸۸ کار ضدانقلاب بود/ حرف حجاریان اشتباه است

شنبه ۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۳۵
کد مطلب: 376565
حجت‌الاسلام یونسی اغتشاشات سال ۸۸ را کار ضدانقلاب می‌داند و می‌گوید: فرزندان و وابستگانم را از شرکت در اعتراضات ۸۸ مطلقا منع کردم.
یونسی: اغتشاشات ۸۸ کار ضدانقلاب بود/ حرف حجاریان اشتباه است
به گزارش جهان، حجت‌الاسلام علی یونسی بیش از همه مسئولیت‌هایی که داشته یا دارد بیشتر با عنوان وزیر اطلاعات دوم خرداد شناخته می‌شود و با روی کار آمدن دولت یازدهم نیز مدتی حرف رفتنش به وزارت کشور بود تا اینکه رئیس جمهور حکم مسئولیت "دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و مذاهب" را برای وی صادر کرد.

ریاست سازمان قضایی نیروهای مسلح و مشاور امنیتی رئیس قوه قضائیه را نیز در کارنامه خود دارد و البته در دوران ریاست حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری نیز به عنوان معاون حقوقی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت می‌کرد و پس از آنکه حجت‌الاسلام حسن روحانی به پاستور رفت، علی یونسی نیز از مرکز تحقیقات استراتژیک به پاستور اثاث‌کشی کرد.

دوره مسئولیت وی در کسوت دستیار ویژه رئیس جمهور با طرح مسئله نماد "شیر و خورشید" برای دولت یازدهم حاشیه ساز شد؛ به نحوی که بسیاری از منتقدین، یونسی را جزو حاشیه‌سازان اصلی از درون برای دولت نامیدند. اخباری نیز مبنی بر تذکر سفت و سخت رئیس‌جمهور به وی در زمینه همین حاشیه‌سازی‌ها در افکار عمومی مطرح بود اما علی یونسی در گفت وگوی چندی پیش با خبرگزاری تسنیم گفت: رئیس‌جمهور تذکری نداد و فقط نظرشان را در رابطه با این بحث مطرح کردند. از سوی دیگر صحبت‌های یونسی در مورد انتخابات مجلس بار دیگر باعث شد تا انتقادها به دولت یازدهم بالا بگیرد. منتقدان می‌گفتند ورود یونسی به مساله انتخابات مجلس، به صورت آشکار حکایت از دخالت بخشی از دولت در انتخابات دارد و به همین جهت باید به سرعت جلوی آن گرفته شود.

یکی دیگر از مسائلی که نوک پیکان انتقادات بسیاری از منتقدان را به سوی دستیار ویژه رئیس جمهور نشانه گرفت موضوع مرزبان‌ها و مطرح‌کردن‌های بیش از حد و نامتناسب فردی همچون مولوی‌عبدالحمید در این ماجرا بود.

گفت‌وگوی ما با یونسی به فتنه ۸۸ هم رسید. یونسی می‌گفت در آن زمان صدای هیچ کس شنیده نمی‌شود، وگرنه من هر فتنه‌ای را محکوم می‌کنم. او می‌گوید:" آن زمان هم مخالف اغتشاشات بودم و از این که دوستان، فرزندان و افراد وابسته به من، در آن اعتراضات شرکت کنند، مطلقا آنان را منع می‌کردم" با این حال حسن یونسی، فرزند حجت‌الاسلام علی یونسی در ۱ اسفند ۸۸ در جمع پراکنده و غیرقانونی میدان انقلاب حاضر شده بود که توسط نیروهای امنیتی و انتظامی دستگیر می‌شود.

به هر حال همین حاشیه‌های دستیار ویژه رئیس موضوع گفت‌وگوی تسنیم با وی شد و باعث شد یک ساعت‌و‌نیم پای صحبت‌های حجت‌الاسلام علی یونسی بنشینیم. البته مشروح گفت‌وگو قبل از انتشار در اختیار حجت‌الاسلام یونسی قرار گرفت که بخش‌های زیادی از مصاحبه توسط وی حذف شد.

* آقای یونسی اگر اجازه بدهید با بحث شیر و خورشید که مطرح کرده بودید، شروع کنیم. آقای رئیس جمهور هم در این مورد یک صحبتی با شما داشتند و شما گفتید که تذکری نبوده و آقای رئیس‏ جمهور نظرشان را گفتند. در این باره بیشتر توضیح دهید که چه مطالبی را آقای رئیس جمهور گفتند؟

یونسی: جوابش در اصل همان چیزی است که قبلاً گفته‌ام. بیشتر از این فعلاً توضیح نمی‌دهم ولی به شما قول می‌دهم در زمان مناسبی کاملاً همه جوانب امر را باز کنم و دلایل آن را بگویم زیرا معتقدم که این یک موضوع انقلابی، اسلامی و شیعی است. مستندات و دلایل کافی هم برای ادعایم وجود دارد. باید صاحب‌نظران و کسانی که در حوزه مسایل تاریخی و فرهنگی، کار کرده‌اند، بحث کنند. در حوزه کارشناسی، تقریباً اختلافی نیست.

* مطلب مهمی که این وسط وجود دارد و در مصاحبه شما با ایسنا به آن اشاره نشده بود، تصریح حضرت امام (ره) در این مسئله بود. امام خمینی(ره) به صراحت مخالفت خود را با نماد شیرو خورشید بیان می‌کنند و تاکید می‌فرمایند که این نمادهای نحس باید از ادارات و... جمع شود.

یونسی: سخنان حضرت امام (ره) همانند سایر سخنان بزرگان اسلام، قابل تفسیر است. ما تردید نداریم که منظور اصلی حضرت امام (ره) علایم رژیم شاهی و طاغوتی بوده است... نه مطلق علایم و آثار گذشته. اگر مرادشان مطلق علایم بود، پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی هم از گذشته وجود داشته است.

توضیح: سایر مباحثات و سوالات از حجت‌الاسلام یونسی درباره مساله شیروخورشید، و سوالاتی نظیر این مساله که چطور می‌شود در نص صریح حضرت امام(ره) راجع به نماد شیروخورشید اجتهاد کرده و آن را به‌گونه‌ای دیگر تفسیر کرد، و پاسخ‌های آقای یونسی به این سوالات، در بازبینی مصاحبه توسط ایشان حذف و تفصیل بیشتر این مساله به زمانی دیگر موکول شده است.

* خبرهایی است مبنی بر این که شما در حال تاسیس دانشگاه ادیان و احزاب هستید، این خبر صحت دارد؟

یونسی: نه! خوشبختانه در کشور عزیزمان هم دانشگاه ادیان و هم دانشگاه مذاهب وجود دارد. دانشگاه ادیان و دانشگاه مذاهب در قم و تهران بیش از ١٠ سال است که فعالیت می‌کنند. این دو دانشگاه اگر تقویت شوند همه نیازهای کشور ما از این جهت رفع می‌شود. البته ما به مراکز پژوهشی و تحقیقاتی در پیرامون راهبرد کشور در رابطه با اقوام و اقلیت‌ها نیاز داریم و لازم است مطالعات راهبردی و کاربردی داشته باشیم.

دانشگاه‌های ما، چه ادیان و چه مذاهب بیشتر در حوزه نظری کار می‌کنند و این امر لازم و ضروری است اما در حوزه عملی و کاربردی ورود ندارند. جا دارد که پژوهشگاه یا پژوهشکده‌هایی در این خصوص تاسیس بشود تا این نقص را رفع کنند. در ذهن ما هم هست که چنین کاری را پیگیری کنیم.

* شما الان با این دانشگاه‌ها ارتباط دارید؟

یونسی: بله، ما هم با دانشگاه ادیان و هم با دانشگاه مذاهب ارتباط داریم. دانشگاه مذاهب عمدتاً هدفش این است که فقه اهل‌سنت در دانشگاه تدریس شود. دانشجویان شیعه و سنی در این دانشگاه تربیت بشوند که کاملاً به فقه اهل‌سنت آشنا باشند. در ابتدای تأسیس این دانشگاه مقام معظم رهبری یک رهنمودی داشتند که فوق العاده مهم است. مضمون آن رهنمود این است که می‌فرمایند: من انتظار دارم که از دانشگاه مذاهب، دانشمندان و مفتی‌های بزرگ اهل سنت ظهور بکنند که دنیای اسلام به آنها رجوع بکند، یعنی علمای اهل سنت ایران مرجع اهل سنت جهان اسلام باشند. اهل‌سنت بلاد دیگر به علمای ایران رجوع کنند، نه به مصر و نه به سعودی بروند. یکی از آرزوهای مقام معظم رهبری این است که دانشمندان و علمای اهل سنت ایران آنقدر از نظر علمی پیشرفت کنند که مرجعی برای اهل سنت در جهان اسلام شوند. عملاً شورایی که الان درست شده است به عنوان شورای مدارس، در همین راستا اقدام می‌کنند. آنها در تلاش‌اند که مدارس اهل سنت ارتقا پیدا کند. دانش آنها ارتقا پیدا کند تا آنها در سطح عالی، در جهان اسلام مطرح شوند.

در دانشگاه ادیان نیز، در برخی موارد تخصصی، اساتید خود ادیان می‌آیند و تدریس می‌کنند. به عنوان مثال، اساتید برخی از منابع مسیحی، یک متفکر مسیحی است. همچنین بزرگان و فرهیختگان کلیمی یا زرتشتی خودشان متون مقدس‌شان را تدریس می‌کنند. دانشجویان و طلابی که در آنجا تربیت می‌شود، منابع اصلی ادیان را فرا می‌گیرند. ما جمهوری اسلامی را ام‌القرای جهان اسلام می‌دانیم و باید ثابت کنیم که ادیان و مذاهب در امنیت کامل هستند، مخصوصاً اهل سنت که ما با آنان اختلافات اصولی نداریم.

اگرچه متاسفانه، دشمن توانسته آنقدر این اختلافات فرعی را توسعه بدهد که برخی تصور کنند این اختلافات عمیق است و همدیگر را دشمن بدانند. متأسفانه خطری که امنیت جهان اسلام را تهدید می‌کند، ظهور جنگ مذهبی است. جنگ مذهبی که دشمن تدارک دیده است تا به دست خودمان، یکدیگر را نابود کنیم. آنگاه دشمنان ما، یعنی آمریکا اسرائیل، از این واقعه لذت ببرند. شیعه، سنی را بکشد و سنی، شیعه را! آنچه هم اکنون در عراق و سوریه وجود دارد ظهور گروه‌های افراطی مثل داعش و غیره است.

این موارد از اهداف دشمن بوده که متاسفانه امروز وجود دارد و گاهی در بین مسلمانان کسانی هستند که بهانه و زمینه را برای آنها فراهم می‌کنند. حرکت‌هایی که در این بین صورت می‌گیرد، گاهی حرکت‌هایی است که فقط خوراک وهابی‌ها و تکفیری‌ها را فراهم می‌کند. کینه و دشمنی که این روزها توسط بعضی سایت‌ها، تلویزیون‌ها و شبکه‌هایی که سنی‌ستیزی را مدام دارند دامن می‌زنند، تقویت می‌شود. خوشبختانه این روزها وزارت اطلاعات تعدادی از این‌ها را جمع کرد. این کار بسیار خوبی بود گرچه دیرهنگام صورت گرفت و می‌بایست زودتر انجام می‌شد.

به طور کل، تمام حرکت‌های سنی‌ستیز و شیعه‌ستیز باید جمع شود. سیاست امام (ره) و مقام معظم رهبری که وحدت جهان اسلام است، باید عملی شود. متاسفانه در سال‌های اخیر در کشورهای اسلامی کینه بین شیعه و سنی عمیق شده است. این نگرانی بین روحانیون طرفین رواج پیدا کرده است که طرف دیگر در مقام نابودی آنان است! درحالی‌که جمهوری اسلامی در سطح وسیعی برای حمایت از اهل‌سنت هزینه کرده است. مدارس‌شان را تقویت کرده است و الان بیش از ده هزار مسجد در ایران وجود دارد. بسیاری از این مساجد در دوران جمهوری اسلامی ساخته شده‌اند یا فرهیختگان اهل‌سنت در مناصب مهم همچون مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، حضور دارند و در سطح عالی، به خصوص از طرف مقام معظم رهبری، مورد احترام قرار می‏‌گیرند. این‌ها را نمی‌بینند، بعد می‏‌چسبند به یک‌سری حرکت‌هایی خیلی کودکانه‌ای که در گوشه‌و‌کنار صورت می‌گیرد.

بله! گروهای تندرویی از قبل انقلاب هم وجود داشتند و ما این‌ها را از قبل می‌شناختیم. برخی روحانیون از قبل بودند که با وحدت شیعه و سنی مخالف بودند. الان هم برخی با کمک انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها دارای شبکه تلویزیونی، سایت، رادیو و مجلات هستند. آنها علیه جمهوری اسلامی، ولایت فقیه و وحدت شیعه و سنی تبلیغ می‌کنند. ما این‌ها را ضدانقلاب می‌دانیم. این‌ها کانون‌های مخالفت با جمهوری اسلامی، ولایت فقیه و رهبری‌اند.

آنها باید خیلی زودتر از این‌ها جمع می‌شدند. هنوز هم خیلی از آنها فعال هستند و به دلیل نفوذی که در قم و شهرستان‌های مختلف دارند، مدام بولتن‌سازی می‌کنند، دروغ‌پراکنی می‌کنند و مدام علیه شخصیت‌های تقریبی، تخریب می‌کنند.

اگر کسی بگوید این حرف را نزنید، متهمش می‌کنند که او طرفدار وهابیت است، یعنی اینقدر فاجعه عمیق است. اگر کسی آمد و گفت آقا مقام معظم رهبری در کردستان با صراحت فرمودند که اذان اهل سنت پخش شود و اهانت به مقدسات اهل‌سنت حرام است، برای خیلی‌ها این مطالب تازه و عجیب است.

* در مورد آزادی مرزبان‌ها به تروریست‌ها باج داده شد و خوب عمل نشد *

* خیلی ممنون از توضیحات شما، ولی بحث‌هایی نسبت به شما مطرح است که تامل برانگیز است. شما از جمله افرادی بودید که در ماجرای گروگان‌گیری مرزبانان ایرانی در سیستان و بلوچستان توسط گروهک تروریستی، راهکارهایی غیر از راهکار صحیح را در پیش گرفتید و فردی همچون مولوی عبدالحمید را برجسته کردید. ضمن اینکه اینگونه بزرگ‌نمایی برخی‌ شخصیت‌ها هیچ ارتباطی به مساله وحدت شیعه و سنی هم ندارد، بلکه به عبارتی می‌توان گفت بزرگ کردن فردی همچون عبدالحمید، ظلم به علمای اهل سنت نیز محسوب می‌شود.

یونسی: در مورد آقای عبدالحمید و مسئله مرزبانان لازم است این چند نکته را به صورت مختصر ذکر کنم:

١. وظیفه دستیاری ویژه رئیس جمهور تعامل با همه علما و فرهیختگان قومی و مذهبی است. البته سیاست کلان نظام و بزرگان نیز همین بوده است و بنده در همین راستا عمل می‌کنم. ضمن اینکه در مسائل مذهبی با مشورت نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها عمل می‌کنم. در مورد آقای مولوی عبدالحمید هم با جناب آیت‌الله سلیمانی نماینده محترم ولی فقیه در استان هماهنگ هستم. حتی قبل از پیروزی آقای دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری نیز به توصیه ایشان عمل می‌شد. هر چه غیر از این نقل شده است کذب محض است.

٢. من با هرگونه بزرگ کردن بی‌جا و چهره‌سازی بی‌جا و یا تحقیر بی‌جا و تحریک و تنگ‌نظری بی‌جا در مورد همه علما و روحانیون شیعه و سنی مخالفم. من به مدیریت درست و استراتژی در راستای منافع کشور و جمهوری اسلامی و امنیت ملی عقیده دارم.

٣. در مورد مرزبانان معتقدم که خوب عمل نشد و به نوعی به تروریست‌ها باج داده شد، برای اولین بار یک گروه تروریست با نام و اسم زیبای اسلامی در سطح جهانی معرفی شد در حالی‌که این امکان وجود داشت که از ظرفیت‌های محلی با کمترین هزینه مادی و معنوی همه مرزبانان اسیر را آزاد کرد.

* آقای یونسی شما در مصاحبه گفتید که از ۱۲ سالگی عمرتان را در مبارزه با گروهک‏‌ها و ضد انقلاب گذراندید(تسنیم: بخش‌هایی از مصاحبه که این عبارت‌ از آقای یونسی نیز در آن مندرج بود، توسط ایشان حذف شده است) ولی در سال ۸۸ اتفاقاتی رخ داد که همان گروهک‌ها از افرادی که در خیابان‌ها بودند یا آن وضعیت را به راه انداختند، حمایت می‌کردند ولی شما هیچوقت نیامدید از بانیان و بیانیه‌دهندگانی که مردم را با دروغ تقلب به خیابان‌ها دعوت می‌کردند اعلام برائت کنید. چرا در فتنه ۸۸ شما سکوت کردید؟

یونسی: در آن موقع صدای هیچ‌کس شنیده نمی شد، صدای من نیز آن موقع به گوش کسی نمی‌رسید زیرا من آن زمان هیچ مسئولیتی نداشتم و تریبونی در اختیار بنده نبوده است.

* شما چه می‌دانید که صدایتان نمی‌رسید؟ صحبتی کردید که جایی شنیده نشد؟

یونسی: امکان بحث، در این باره، فراوان است. من به شدت مخالف هرگونه تحرک غیرقانونی، تشنج خیابانی و شعارهای خلاف قانون و مصالح جمهوری اسلامی بوده و هستم. آن زمان هم مخالف بودم و از این که دوستان، فرزندان و افراد وابسته به من، در آن اعتراضات شرکت کنند، مطلقا آنان را منع می‌کردم.

آن موقوع (همان اوایل) یکی از دوستان ما (که نباید اسمش را ببرم)، مطرح کرد که به نزد آقای موسوی برویم. من گفتم برای چه؟ گفت برای این که نصیحتش کنیم و از او بخواهیم که کوتاه بیاید.

* بعد از ۲۲ خرداد؟

یونسی: چند هفته بعد از انتخابات. من گفتم نمی‌آیم زیرا فضا آنقدر فتنه‌آلود است که اگر ما آن جا برویم متهم می‌شویم که رفته‌ایم تشویقش کنیم به ادامه اعتراض. اتفاقاً آن آقا رفت و متهم شد، با وجود اینکه با حسن نیت رفته بود تا نصیحت کند.

* در حال حاضر شما حاضرید رسماً بحث فتنه ۸۸ را محکوم کنید؟ الان که بالاخره حتماً صدایتان می‌رسد ...

یونسی: بنده همیشه هر فتنه ای را محکوم می‌کنم اما بنده فتنه اصلی را آقای احمدی‌نژاد می‏‌دانم. اگر می‌خواهیم محکوم کنیم، باید ابتدا کسی را که آن حرف‌ها را در تلویزیون زد، محکوم کنیم. صدا‌و‌سیما هم که آن مناظره را پخش کرد، بعد برای دیگرانی که متهم شدند حقی قائل نشد تا بیایند از خودشان دفاع کنند. باید به آقایان هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری و دیگران وقت می‌دادند تا از خودشان دفاع کنند که این حق را به آنها ندادند!

* اغتشاشات بعد از انتخابات ۸۸ کار ضدانقلاب بود *

* آقای یونسی فکر می‌کنم مسئله کمی خلط شد! آنهایی که برای آمدن به خیابان‌ها بیانیه دادند، نگفتند چون احمدی‌نژاد آن حرف‌ها را زده ما به خیابان می‌ریزیم، گفتند تقلب شده! خاطرتان که هست؟

یونسی: اغتشاشات خیابانی غیرقابل توجیه است، اغتشاشات کار ضد انقلاب بود یعنی بعد از صحبت‌های مقام معظم رهبری باید تمام تحرکات و اعتراضات خیابانی تعطیل می‌شد. این کاملاً روشن است و احتیاج به بحث ندارد، ما هم محکوم می‌کنیم.

* بنده اینجا در راستای فرمایشات شما لازم است موضوعی را عرض کنم. در حال حاضر یک نظری در خود اصلاح طلبان هم هست که به همین حرفی که شما می‌زنید تقریبا معتقدند، می‌گویند یک‌بار برای همیشه اصلاح طلبان بگویند که آن اتفاقاتی که پس از انتخابات و پس از فرمایشات رهبر مقام معظم انقلاب شد، اشتباه بود و محکوم کنیم و اگر هم کاری کردیم ، عذرخواهی کنیم و از فتنه عبور کنیم. بعضی‌ها این را نمی پذیرند.

یونسی: من نماینده حزب و گروه خاصی نیستم و از طرف کسی هم صحبت نمی‌کنم ولی شخصاً این حرف را بارها گفته‌ام. پس از صحبت های مقام معظم رهبری، باید همه انتخابات را می‌پذیرفتند.

* حضور هاشمی در انتخابات را به مصلحت نمی‌دانستم *

* به عنوان مثال، در همین انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، عده‌ای از همین اصلاح‌طلبان از قبل می‌گفتند که نباید در انتخابات شرکت کنید و انتخابات را تحریم کنید.

یونسی: من نشنیدم که از اصلاح‌طلبان کسی بگوید در انتخابات شرکت نکنید ولی عناصر افراطی ضداصلاح‌طلبان خیلی مایل بودند که اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت نکنند و یا آن را تحریم کنند، چون پیروزی عناصر افراطی همیشه در غیاب مردم و عدم حضور و مشارکت آنان شکل می‌گیرد. بنده جزو کسانی بودم که مصمم بودم انتخابات برگزار شود و آقای روحانی نیز به عنوان کاندیدا حتما حضور پیدا کند. البته بنده حضور آقایان هاشمی و خاتمی را به مصلحت نمی‌دانستم.

* در حال حاضر به جز بحث اقوام و مذاهب چه می‌کنید؟ ما شنیده‌ایم که رابط بین اصلاح‌طلبان و آقای روحانی شما هستید.

یونسی: نه، هیچ رابطه نمایندگی ندارم. بنده مشغول همین کار هستم که کار سنگینی نیز هست، این کار تمام وقت بنده را گرفته است. بنده همه تلاشم این است که وحدت و انسجام به یک گفتمان در کشور تبدیل شود، زیرا این گفتمان می‌تواند بقا و امنیت جمهوری اسلامی را تامین کند. اگر شما صحبت‌های حضرت امام (ره) را رصد کنید، به هیچ چیز به اندازه وحدت تاکید نشده است.

* چندوقت یک بار به آقای روحانی گزارش می‌‌دهید؟

یونسی: زمانی ندارد، مثلاً ممکن است در یک هفته دو یا سه بار گزارش بدهیم و یا در بعضی مواقع هم ماهی یک بار.

* خودشان پیگیر هستند؟

یونسی: بله، خودشان هم پیگیری می‌کنند.

* گفته می‌شود که کمیته‌ای برای انتخابات مجلس تشکیل شده و آقای یونسی نیز مسئول ساماندهی رابطه دولت و اصلاح‌طلبان است. مخصوصاً بعد از آن صحبت‌هایی که یکی از دیدارهایتان با اقلیت‌ها داشتید و موضوع انتخابات مجلس را مطرح کردید این موضوع بیشتر مطرح می‌شود...

یونسی: خیر، چنین چیزی وجود خارجی ندارد. در حال حاضر واقعاً این مسئله اقلیت‌ها و اقوام را مسئله اساسی و مهم می‌دانم. نگرانی‌هایی که در آن زمان داشتیم، فکر نمی‌کردیم به این زودی حوادث عراق ظاهر شود. معتقدم که اگر چنانچه هیچ تهدیدی نداشته باشیم باید وحدت ملی خود را با مشارکت همه اقلیت‌های دینی و مذهبی حفظ کنیم که این یک هدف عالی است نه یک تاکتیک.

اگر خدایی نکرده کوچک‌ترین ناامنی به داخل کشیده شود، تمام برنامه‌های کشور برای توسعه به هم می‌ریزد و نمی‌شود هیچ قدمی برداشت، همه سیاست‌های اقتصادی دولت از بین می‌رود و اصلاً کشور عقب می‌ماند و ما به هر قیمتی شده باید پیشگیری کنیم.

سازمان های اطلاعاتی- امنیتی کار خودشان را انجام می‌دهند و آن درست است و باید به جای خودش سازمان‌های نظامی، انتظامی و امنیتی کار خودشان را انجام دهند که می‌دهند، اما آنچه که در سطح جامعه هست، یک گفتمان وحدت بخش می‌خواهیم که امنیت پایدار ما را تضمین کند و آن چیزی نیست، جز پیگیری امر حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری که بارها تاکید کرده‌اند وحدت، وحدت، وحدت.

* بحثی که مدتی است که مطرح می‌شود این است که گفته می‌شود کارگروهی در دولت برای انتخابات آینده مجلس و حتی فعالیت‌ها و ارتباطات شما با آقای هاشمی و ناطق‌نوری تشکیل شده است، چنین چیزی در دولت هست؟

یونسی: نه، چنین چیزی نیست. دولت هیچ‌گاه درباره انتخابات آینده مجلس صحبت نکرده است.

* شما یک بار یک بحثی در شهرستان گفته اید که باید کاری کنیم که فلان آدم‌ها در مجلس بیایند و از الان باید کار را شروع کنیم. همین آغاز دخالت در انتخابات نیست؟

یونسی: آن نظر دولت نبود. دولت، رئیس جمهور و کابینه بنا ندارند در انتخابات وارد شوند. من هم به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور بنا ندارم در بحث انتخابات وارد شوم. البته بنده به آنها توصیه کردم شرایط خود را جهت مشارکت فعال در انتخابات مجلس حفظ کنند و این به معنای مدیریت آنها توسط دولت و بنده نیست.

* یعنی هیچ برنامه‌ای برای انتخابات ندارید؟

یونسی: خیر!

* مگر می‌شود که اصلاح طلبان برنامه‌ای نداشته باشند؟

یونسی: اصلاح‌طلبان ممکن است برنامه‌ای داشته باشند اما دولت برنامه‌ای ندارد.

* شما با اصلاح‌طلبان در این زمینه مراوده داشتید؟

یونسی: خیر، بنده با اصلاح‌طلبان در خصوص انتخابات مجلس هیچ برنامه‌ای تا به حال نداشته‌ام. بنده به شما اطمینان می دهم، و در آن مصاحبه هم گفته‌ام که ما بنا نداریم از اقوام و اقلیت‌ها در راستای مجلس استفاده ابزاری کنیم.

* در دولت قبل شما احضار شده بودید؟

یونسی: خیر. با بنده در این جهت برخوردی نشده است. ما از سیاست‌های امنیتی دولت قبل گله‌مندیم ولی با بنده برخورد ویژه‌ای نشده است. البته در انتخابات افرادی زنگ می‌زدند و ما نمی‌دانستیم از کجا بودند (در همین انتخابات سال ۹۲) و می گفتند شما از آقای روحانی حمایت نکنید.

* مطلبی را نیز در مورد آقازاده حضرت عالی، مطرح می‌کردند که بیشتر کارهای شما را او انجام می دهد، صحت و سقم این خبر چگونه است؟

یونسی: نه کارهای بنده را حسن آقا انجام نمی‌دهد. کارهای بنده در ارتباط با اقوام و اقلیت‌هاست و این کار در تخصص او نیست که بخواهد کمک کند.

* گویا آقای روحانی نامه‌ای به وزیر کشور داده بود، از این جهت که برای انتخابات استاندارها از ستادها استفاده شود، چنین چیزی بوده است؟

یونسی: نه، بنده خبر ندارم.

* رئیس ستاد آقای روحانی ...

یونسی: بنده بعید می‌دانم. اطلاعی ندارم و بسیار بعید می‌دانم که آقای روحانی کتبی چنین چیزی را اقدام کرده باشد.

* هیچ روزنه‌ای برای انحلال مجلس وجود ندارد / اظهارات حجاریان اشتباه است *

* یک بحثی هم ۲-۳ ماه بعد از شروع به کار دولت آقای روحانی مطرح شد که دولت باید آنقدر اختیار داشته باشد که اگر مجلس همسو نبود و یا اذیت می‌کرد را منحل کند. آقای حجاریان رسماً گفتند.

یونسی: اگر ایشان هم گفته‌اند، اشتباه است. ببینید انحلال مجلس نه قانونی است و نه به مصلحت است. خوشبختانه در قانون اساسی ما هیچ روزنه و راهی برای انحلال مجلس وجود ندارد. این دلیل تاریخی دارد و در گذشته بارها این اتفاق افتاده است که مجلس را منحل می کردند. قانون‌گذاران ما خوشبختانه تمام روزنه‌های انحلال مجلس را سد کرده‌اند که هیچوقت راهی برای انحلال مجلس باقی نماند. هیچ وقت هم جمهوری اسلامی نباید بدون مجلس باشد.

* الحمدا... اصلاح طلبان در انحلال نهادهای انتخاباتی سابقه دارند (خنده)، مصدق که از نظر فکری به اصلاح طلب‌ها نزدیک بود و برای اولین بار و آخرین بار طی یکصد سال گذشته مجلس را منحل کرد. دولت آقای خاتمی هم شورای شهر اول را منحل کرد.

یونسی: اصلاح طلب‌ها چه گفتند؟ گفتند منحل بشود؟

* شورای اول توسط اصلاح‌طلبان منحل شد ...

یونسی: آن شورای شهر واقعاً باید منحل می شد و متاسفانه دیر منحل کردند، آن شورا افول اصلاح‌طلبان را کلید زد.

* اینکه باید یا نباید، را کاری نداریم. می‌گوییم اصلاح طلبان به اصولگرایان می‌گویند ضد رای مردم! ولی خودشان نهادهای انتخاباتی را منحل می‌کنند ...

یونسی: بالاخره حق داشتند، چون قانونی بود اما خوشبختانه هیچ راهی برای انحلال مجلس شورای اسلامی وجود ندارد. در خیلی از کشورها هست که کاملاً به رسمیت شناخته شده است. من بعید می‌دانم که آقای حجاریان چنین حرفی را گفته باشد ولی اگر چنین گفته باشند، اشتباه است.

* در مصاحبه‌شان با ایسنا صراحتا گفته‌اند. می‌گفتند در جلسه‌ای هم آقای روحانی ناراحت بود که آقای حجاریان چرا چنین مسئله‌ای را مطرح می‌کند که به اسم ما نوشته شود و هزینه آن برای ما باشد.

یونسی: بنده این مطلب را نشنیدم اما اگر آقای حجاریان گفته باشد، اشتباه است. در هیچ شرایطی برای انحلال مجلس، قانون مجوز نداده است. این نکته بسیار مهمی است. همچنین تصریح شده که جمهوری اسلامی هیچ‌گاه نباید بدون پارلمان باقی بماند. یعنی اگر حادثه‌ای پیش آمد و مجلس از اکثریت افتاد بلافاصله باید انتخابات برگزار شود که کشور بدون مجلس نباشد.

* آقای یونسی اگر قانونی به اشتباه یا مصوبه‌ای در نهادهای امنیتی ایران، حتی فرض کنید به اشتباه، مصوب هم شود و ابلاغ شود، شما تخطی از آن مصوبه را عاقلانه می‌دانید؟

یونسی: ببینید! قانون مصوبی که اشتباه باشد، باز لازم‌الاجرا است.

* مثلاً مصوبه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی که درمورد آقای خاتمی ابلاغ شده است ...

یونسی: نه! آن بحث دیگر است. ببینید! آنها می‌گویند که چنین چیزی نداریم. دبیرخانه شورای امنیت و شورای عالی امنیت ملی دو چیز است.

* درست است. ببینید! این سلسله مراتبی است. شورا موضوع تصمیم‌گیری در این‌باره را به دبیرخانه محول کرده و دبیرخانه براساس مصوبه شورا، این موضوع را تصمیم‌گیری و ابلاغ کرده است. یعنی با یک واسطه همان مصوبه شورای عالی امنیت ملی محسوب می‌شود.

یونسی: نه چنین نیست! مصوبات شورای عالی امنیت ملی که به تأیید مقام معظم رهبری می‌رسد، لازم الاجرا است و نمی‌شود از آن تخلف کرد.

* یعنی دبیرخانه اصلاً موضوعیتی ندارد؟

یونسی: بله! در آن حد نیست. آنچه قانون است مصوبه شورای عالی امنیت ملی است.

* الان دبیرخانه شورای امنیت ملی مصوبه کرده که رسانه‌ها به کرسنت نپردازند و وقتی یکی‌دو رسانه به این موضوع پرداختند هم به قوه قضاییه رفتند.

یونسی: خب نمی‌پرداختند! این مصوبه ارشادی است.

* ارشادی است؟ تخطی از ابلاغ ارشادی را کجای دنیا به دادگاه می کشانند؟ مدیر مسوول روزنامه های اصولگرا را احضار کرده اند.

یونسی: این را شما نگویید زیرا تضعیف دبیرخانه می شود.

* از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید تا بتوانیم از نظرات شما استفاده کنیم کمال تشکر را داریم.

یونسی: خواهش می‌کنم. موفق باشید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اره تو راستي ميگي
ما هم باورمون شد
علي يونسي تو اغتشاشات سال 88 در 25 خرداد نبود كه توي راهپيمايي غير قانوني شركت كرد