پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

ماموریت ماهواره؛ تبدیل ضد ارزش به ارزش

چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۲:۴۷
کد مطلب: 386762
تهاجم فرهنگی را نمی توان نادیده گرفت چون یک واقعیت انکارناپذیر است. در عین حال نمی توان سیاست های سَلبی در پیش گرفت و همه منافذ فرهنگ های غیر بومی را بست و نگذاشت وارد کشور شود. اما قطعاً می شود راه حلی برای ضعیف کردن آثار مخرّب فرهنگ های غیرخودی پیدا کرد.
به گزارش جهان، امیرحسین فروتن در سایت پیشوا نوشت:
سالها پیش وقتی از تهاجم فرهنگی سخن به میان می آمد، همه نگاه ها به طرف محصولات ویدئویی جلب می شد. تهاجم فرهنگی که در واقع تحمیل فرهنگ بیگانه و غالب شدن آن به جای فرهنگ زمینه است، ادوار مختلفی را با ابزار متنوعی طی نموده و در میان بسیاری از اقشار، بدون آنکه دولت ها بتوانند برای مقابله با آن حرکت عمیقی انجام دهند، در هر نسلی جایی برای خود یافته است، چرا که از صنعت رسانه ای مناسبی برخوردار نبوده و در زمینه تولید محصولات هنری ضعیف بوده اند و علیرغم تلاش پیگیر بسیاری از دست اندرکاران عرصه رسانه ای، نمی توانستند خالق مُدهای جدید بومی باشند.
 
عموماً با اینکه تقابل با هجمه های فرهنگی، از روی خیرخواهی بوده، در عین حال به دلیل عصبانیت در شیوه برخوردها، نه تنها اثر اصلاحی کمی داشته، بلکه در بسیاری موارد موجب تشدید تهاجم فرهنگی هم شده است. البته هدف نگارنده از ارائه این متن، نقد یا تخطئه رویکردهای گذشته نیست، بلکه هدف، آسیب شناسی آن دسته از برنامه های ماهواره ای است که طی بررسی های غیررسمی بعمل آمده، از طرفداران زیادی نیز برخوردار است.
 
تهاجم فرهنگی را نمی توان نادیده گرفت چون یک واقعیت انکارناپذیر است. در عین حال نمی توان سیاست های سَلبی در پیش گرفت و همه منافذ فرهنگ های غیر بومی را بست و نگذاشت وارد کشور شود. اما قطعاً می شود راه حلی برای ضعیف کردن آثار مخرّب فرهنگ های غیرخودی پیدا کرد.
 
مقام معظم رهبری «مد ظله العالی» می فرمایند: ” ضروریست آنچه را که از غربی ها و بیگانگان می گیرید، ارزیابی کنید. باید ببینیم به درد ما می خورد یا نه؟ اگر صددرصد به درد ما می خورد، صددرصد قبول کنید، اگر صددرصد به درد ما نمی خورد و مضر است، صددرصد رد کنید. اگر بین این دو تاست، به همان اندازه ای که به درد می خورد، قبول کنید، مابقی اش را رد کنید. باید در میان فرهنگ های عالَم نگاه کرد و آنچه مفید است، جذب و استفاده کرد.” (رهیافت رهبری:ص۴).
 
مسأله اصلی این است که معطوف شدن ذهن افراد به جنبه های خاصی از یک فرهنگ بیگانه، منجر به این می شود که گاهی افراد متوجه جنبه های دیگری از آن فرهنگ که تحمیلی است، نشوند. این روزها بسیاری از خانم های خانه دار و دختران جوان، در معرض نوع خاصّی از تهاجم فرهنگی قرار دارند. سریال های ماهواره ای فارسی زبان که حتی گاهاً نام شخصیت های داستان هایشان در کوچه و خیابان به گوش می رسد، به طرز موذیانه ای اساس خانواده های ایرانی را هدف قرار داده است.
 
مهم ترین هدفی که سریال های یاد شده دنبال می کنند، عادی سازی روابط میان دختران و پسران و خیانت همسران به یکدیگر است. و این رویکرد باعث شده تا برخی رفتارها که در فرهنگ ما نا هنجار است، عادی سازی شده، ضد ارزش جایگزین ارزش و خط قرمزهای اخلاقی خانواده ها کم رنگ شود.
 
در این سریال ها، صحنه گردانی بگونه ای است که صحنه حضور یک زوج در اتاق خواب را حذف می کنند، اما لباس ها، دیالوگ ها و روح حاکم بر داستان به مراتب مخرب تر از آن صحنه کذائی است و فساد را در شخصیت افراد تئوریزه می کند …! با کمی دقت در محتوای این برنامه ها، نکته ظریفی آشکار می شود که همه سناریوها حاوی خیانت، جنایت و عدم پایبندی به اصول خانواده است و با اینکه این سریال ها از میان برنامه های روز شبکه های اروپا و امریکا انتخاب می شوند، اما انتخاب آنها با وسواس خاصی صورت گرفته است. چنانکه می توان خط پنهان ولی محکمی مبنی بر وجود یک رابطه عاشقانه را در همه داستانها یافت! البته عشق نه تنها چیز بدی نیست، بلکه بسیار هم خوب است اما نه در روابط نامشروع و باید به یاد داشت که عشق، تفاوتی بسیار فاحش با زِناء دارد. در حالیکه در برنامه های ماهواره ای، تلاش مجدّانه ای مشاهده می گردد ناظر به اینکه مفاهیم خاصی در روابط زن و مرد از سریالی به سریال دیگر حتی تکمیل و تثبیت می شود.
 
برخی از مسئولین دولتی و رسانه ها در این زمینه واکنش هایی نشان داده اند، اما چون انتقادها عموماً بصورت موردی بوده و از غنای استدلالی کافی برخوردار نبوده، لاجرم موثر هم نبوده است. نکته بسیار مهم در انتقاد از محصولات فرهنگی این است که جداً باید از تمسخر آن برنامه ها و محصولات پرهیز کرد، چون بجای اینکه منجر به راهنمایی و اصلاح مخاطب شود، ممکن است انگیزه های فرد را نسبت به دیدگاه غلط گذشته بیشتر تثبیت کند.
 
لذا نگارنده بر این عقیده است که ارائه آگاهی مبتنی بر دلایل قانع کننده، رمز تداوم و پویائی فرهنگ هر جامعه ای است. بنظر می رسد چنانچه نحوه آگاهی دادن به افراد جامعه در خصوص شناساندن ماهیت مخرّب تعامل شبکه های ماهواره ای متکی بر استدلالها و منطق سازمان یافته قدرتمندی باشد، همه آحاد جامعه به سمت یک تصمیم همگانی به منظور طرد برنامه های ماهواره حرکت خواهند کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *