چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۶
فرار از راه کوه و کمر؛

گزارش خواندنی ویکی‌لیکس از شیوه فرار مشاور ارشد موسوی

درخواست‌های امیرارجمند از دیپلمات‌های آمریکایی
چهارشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب: 185161
ویکی‌لیکس اخیرا اسناد اولین روزهای خروج اردشیر امیرارجمند، مشاور ارشد میرحسین موسوی از ایران را منتشر کرده که خواندنی است. در یکی از گزارش‌های ویکی لیکس به دیدار اردشیر امیر ارجمند با یک چند دیپلمات آمریکایی که نامشان افشا نشده، ‌اشاره دارد.
به گزارش جهان، گرچه درباره اسناد منتشر شده از طریق ویکی‌لیکس حرف و حدیث‌هایی وجود دارد، اما با توجه به واقعیت های موجود، پذیرش برخی اسناد منتشر شده در این پایگاه رسانه‌ای سخت نیست.

ویکی‌لیکس اخیرا اسناد اولین روزهای خروج اردشیر امیرارجمند، مشاور ارشد میرحسین موسوی از ایران را منتشر کرده که خواندنی است.

در یکی از گزارش‌های ویکی لیکس به دیدار اردشیر امیر ارجمند با یک چند دیپلمات آمریکایی که نامشان افشا نشده، ‌اشاره دارد.

بنا بر این گزارش که در یکی از سایت های اپوزیسیون منتشر شده، اردشیر امیر ارجمند پس از خروج از ایران به ترکیه رفته و در دیدار با دیپلمات های آمریکایی تلاش کرده است که خود را از آن طریق به فرانسه یا آمریکا برساند.

برادر رئيس سازمان اطلاعاتي منافقين

اردشير امیر ارجمند مشاور و به نوعی همه‌کاره ميرحسين موسوی بوده است. او برادر مسعود اميرارجمند رئيس سازمان اطلاعاتي منافقين مستقر در پاريس است.

بر همین اساس يافته‌هاي اطلاعاتي تایید کرد که ادعای تقلب از طرف گروهک منافقين به سران جریان فتنه و موسوي تزريق شده است.

مشاور موسوی که در ایام فتنه همواره به ميرحسين مشاوره داده است، اواخر سال ۸۸ دستگير و پیش از آنکه دادگاهش برگزار شود فرار کرد و از راه ترکیه به پاريس گريخت و اکنون رئیس شورای موسوم به هماهنگی راه سبز امید و نماینده و مشاور ارشد موسوی در خارج از کشور است.

ورود غیر قانونی‌ به ترکیه 

در سند ویکی لیس به نقل از یکی از دیپلمات های آمریکایی مورد اشاره آمده است: در تاریخ ۲۰ ژانویه با دکتر امیررجمند مشاور حقوقی رهبر مخالفان(میر حسین موسوی) که پس از بازداشت از ایران فرار کرده است ملاقات کردیم. اردشیر غیر قانونی‌ به ترکیه وارد شده است ولی‌ اقامت فرانسوی معتبر دارد. از دولت آمریکا درخواست کرد که با تضمین امنیت وی را به یکی‌ از دو کشور فرانسه یا آمریکا ببرد. ما به ایشان توضیح دادیم که دولت آمریکا قادر به کمکی‌ نیست که ناقض قوانین آمریکا یا ترکیه باشد. به ایشان توضیح دادیم که ثبت نام به عنوان پناهجو برای یو ان اچ‌ سی‌ آر(‌نهاد پناهندگی سازمان ملل) را در نظر بگیرد. وی این پیشنهاد را به خاطر نگرانی از بازگشت به ایران رد کرد.

بزرگ‌ترین تجمع

در بخشی دیگری از این گزارش عنوان شده است که "با توجه به وضعیت ایران، اردشیر [امیر ارجمند] پیش بینی‌ کرد که مخالفان در روز ۲۲ بهمن بزرگ‌ترین تجمع را داشته باشند و رژیم با دیدن چنین سطح گسترده از تظاهرات شکه خواهد شد. همچنین او اضافه کرد موسوی انتظار دارد تا به زودی دستگیر شود، به احتمال زیاد قبل از این تجمع (‌کامنت: ما نگرانیمان راجع به بازگرداندن اردشیر به ایران کم‌تر از ایشان است و اعتقاد داریم بهترین روش برای ایشان ثبت نام در دفتر پناهندگی سازمان ملل است. به هر صورت ما با ایشان در تماس خواهیم ماند.)"

مشاور ارشد موسوی در این دیدار درباره "آینده نزدیک جنبش" به دیپلمات های آمریکایی گفته است: "موسوی و بقیه رهبران جنبش سبز از مردم درخواست کردند تا در تظاهرات ۲۲ بهمن به خیابان بیایند."

او در این دیدار پیش بینی‌ کرده که ماموران "از نیروهای سرکوب وسیع استفاده کند ولی گستردگی تجمع باعث وحشت حکومت خواهد شد."

تجمع "گسترده" مورد اشاره امیر ارجمند در روز ۲۲ بهمن، به چند گروه ۵۰ نفره محدود شد و حتی نیازی به آنچه او "سرکوب" نامیده هم، نشد.

مهر تقلبی

این دیپلمات آمریکایی نوشته است: امیر ارجمند به ما گفت که وی چندین هزار دلار به یک راه بلد داده است تا او را از مسیر کوه به ترکیه بیاورد. همچنین راه بلد یک مهر تقلبی از ورود به ترکیه به پاسپورت ایشان زده است. ما از چندین منبع از ورود ایشان مطلع شدیم که یکی از فامیل‌های ایشان (پسر عمو یا پسر خاله یا...) که در آمریکا استاد دانشگاه است ... امیر ارجمند به ما گفت که نگران این است که زمانی‌ که قصد خروج از مرز ترکیه را دارد، مأمورین کنترل به خاطر مهر تقلبی او را دستگیر کرده و به ایران باز گردانند."

دولت آمریکا کمکم کند

بر پایه این گزارش مشاور موسوی از دیپلمات آمریکایی تقاضا کرده است "که اگر دولت آمریکا می‌تواند (کمک کند تا) او مستقیماً ترکیه را بدون گذراندن مراحل قانونی‌ ترک کند یا اینکه آمریکا با واسطه گری از برگرداندن او جلو گیری نماید."

به نوشته این دیپلمات آمریکایی اردشیر همچنین گفت که "در آخر او می‌خواهد که در آمریکا به جای فرانسه اقامت بگزیند. به خاطره اینکه همسر و فرزندانش کمی‌ به زبان انگلیسی‌ آشنایی دارند ولی‌ چیزی از فرانسوی نمی‌دانند ... ما وی را تشویق کردیم که برای گرفتن ویزا برای خانواده با سفارت فرانسه در تماس باشد."

طرف جنبش را به صورت واضح نگیرید

دیپلمات های آمریکایی در این دیدار از مشاور ارشد موسوی درباره نوع حمایت های آمریکا سوال می کنند. پاسخ امیر ارجمند جالب است: از او راجع به نقش آمریکا برای کمک سوال کردیم که گفت: «از مبارزه داخلی‌ ما کنار بایستید» و «طرف جنبش را به صورت واضح نگیرید» چون این بهانه به دست رژیم می‌دهد.

دیپلمات های آمریکایی همچنین از او پرسیده اند "اگر آرزوی شخصی‌ اش در آخر رفتن و اقامت آمریکا باشد آیا موسوی را در خطر قرار نمی‌دهد؟ که پاسخ داد با توجه به شرایط ایشان آمریکا جای مناسبی برای اقامت ایشان است و «این مهم نیست که من کجا باشم."
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اونوقت شما هم نشستي ترجمه‌اش كردي سند ويكي ليكس را؟
جالبه
بالاخره شما ویکی لیکس رو قبول دارید یا نه....
Iran, Islamic Republic of
اسناد ویکیلکیس از لحاظ اطلاعاتی می تواند سرخط های خوبی بدهد ولی سند و مدرک قابل ارائه به دادگاه نیست. این مورد را می توانیم بگوییم صحیح است زیرا این آقای امیرارجمند پس از انتخابات فرار کرد.
Iran, Islamic Republic of
مهندس موسوی انسانی باشرف وحق طلب وصادق است ودرقلب ایرانیان خانه دارد .
Iran, Islamic Republic of
خدا نگذره از عاملان فتنه و کسانی که با سکوت خود به یاری فتنه رفتند