شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱
۲
طالب زاده در برنامه ثریا:

تحریم‌های دشمن فرصت خوبی برای اصلاح مدیریت ایجاد کرده است

شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب: 409964
برنامه تلویزیونی ثریا به بهانه سومين سالگرد شروع به پخش اين برنامه تلويزيوني، در کنار بررسي عملکرد سه ساله خود، به موضوع واکاوي نقش رسانه ها در مسير پيشرفت کشور پرداخت.
تحریم‌های دشمن فرصت خوبی برای اصلاح مدیریت ایجاد کرده است
به گزارش جهان، برنامه تلویزیونی ثریا به بهانه سومين سالگرد شروع به پخش اين برنامه تلويزيوني، در کنار بررسي عملکرد سه ساله خود، به موضوع واکاوي نقش رسانه ها در مسير پيشرفت کشور پرداخت.

همچنين، در این برنامه، تعدادي از موضوعاتي که ثريا در اين سه سال به آن ها پرداخته بود، همچون مسکن مهر، فضاي مجازي، وضعيت منطقه هامون در استان سيستان و بلوچستان، وضعيت کارخانجات نساجي مازندران و.... شرایط کنونی شان مورد بررسی قرار گرفت.

ثریا به نقطه ای می رود که تریبون ندارد


نادر طالب زاده و وحيد يامين پور از برنامه سازان و کارشناسان رسانه انقلاب اسلامي و سید مهدی هاشمی فعال فرهنگی استان سیستان و بلوچستان و وحيد جليلي، مدير دفتر مطالعات جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي، مهمانان حضوری و تلفنی برنامه این هفته ثریا و پاسخگوی مباحث و پرسش های مطرح شده بودند.

در ابتدای برنامه ثریا نادر طالب زاده کارشناس رسانه انقلاب اسلامی با اشاره به عملکرد ۳ ساله برنامه ثریا اظهار داشت: این برنامه جزء برنامه های موفق و به روز بوده که به دنبال راه حل برای مشکلات است و دیده بانی برای همه ارگان ها به شمار می رود.

این برنامه ساز تلویزیونی با اشاره به موضوع کارخانه ریسندگی در مازندران تصریح کرد: تنوع برنامه ثریا بسیار زیاد است و حتی در خارج از مرزهای کشورمان گاها موجب واکنش می شود.
وی افزود: به لحاظ محتوا برنامه ثریا دارای پهنای باند خوبی است که این اخطاری برای مسئولان به شمار می رود.

در این باره وحید یامین پور کارشناس رسانه انقلاب اسلامی با اشاره به محتوای برنامه ثریا خاطر نشان کرد: معیار های کلیشه ایِ جذابیت در این برنامه جا به جا شده و مقوله های خشک و بدون مخاطب مثل علم و اقتصاد به درون مردم منتقل شده است و این موفقیت مهمی است.
محسن مقصودی مجری برنامه نیز ضمن توضیح بیشتر اهداف ساخت و پخش برنامه ثریا بیان کرد: رسالت ثریا این است که دوربین را به نقطه ای ببرد که هیچ تریبونی ندارد.

طالب زاده در ادامه با بیان اینکه پیگیری موضوعات و مشکلات توسط رسانه ها اهمیت زیادی دارد تصریح کرد: صدا و سیما برای بیان موضوعات مختلف نباید تنها به ساخت یک یا دو برنامه اکتفا کند چرا که پیگیری ها مطالبه ایجاد می کند و اینجاست که جای خالی جهاد سازندگی حس می شود.

یامین پور در همین راستا با بیان اینکه رسانه امتداد گوش و چشم مردم است، ابراز تاسف کرد: متاسفانه خیلی از واقعیات به دلیل سیاه نمایی توسط رسانه ها عنوان نمی شوند اما مخاطب می داند که این نظام برای ماست و حق ماست که به نقد آن بپردازیم نه دیگران و این مسیر شهید آوینی بود.

وی در ادامه سخنانش، اذعان داشت: صدا و سیما جزء حقوق عمومی مردم است و چون انفال است وظیفه دارد که ادامه گوش و چشم مردم باشد.

حتی دستورات رهبری برای حل مشکلات سیستان و بلوچستان هم اجرا نمی شود


در بخش دیگری از برنامه گزارشی از وضعیت نابسامان استان سیستان و بلوچستان و پیگیری های صورت گرفته در چندماه گذشته توسط ثریا به روی آنتن رفت و سید مهدی هاشمی فعال فرهنگی میهمان تلفنی ثریا روی خط قرار گرفت.

وی ضمن تشکر از پیگیری چندباره ثریا در مورد مشکلات این منطقه با اشاره به عملی نشدن قول مسئولان برای حل مشکلات استان سیستان در کوتاه مدت ،گفت: امروز سیستان از همه جهت دچار مشکل است و در بیان مشکلات استان سیستان سیاه نمایی نشد و همه این مشکلات بارز است که نیاز به پیگیری دارد.

وی با بیان اینکه مهم ترین طرح در حل مشکلات سیستان بحث آبیاری اراضی این استان است عنوان کرد: اهمیت این طرح به اندازه ای است که مقام معظم رهبری تاکید کردند تا بودجه این طرح از طریق صندوق توسعه ملی تامین شود اما هنوز اقدامی برای اجرای آن صورت نگرفته است.

هاشمی در ادامه استفاده از مجریان غیر بومی را یکی از موانع تحقق اهداف و برنامه ها دانست و گفت: گاهی اعتبارات و بودجه های خوبی برای این استان در نظر گرفته می شود ولی متاسفانه در عمل اتفاقی رخ نداده است چرا که استفاده از مجریان غیربومی یکی از موانع موجود در تحقق اهداف و عملی نشدن برنامه هاست.

این فعال فرهنگی در ادامه افزود: در منطقه سیستان برای محرومیت مردم چاره ای نداریم و مهاجرت مردم از روستاها همچنان ادامه دارد و این امری است که مسئولان به آن واقف هستند.

شبکه های استانی ابزاری برنده برای بیان مشکلات


در ادامه برنامه نادر طالب زاده با بیان اینکه امکانات سمعی و بصری در هر استان به منظور آباد شدن همان استان مهیا شده اند عنوان کرد: شبکه های استانی باید بدون تعارف مشکلات را بیان کنند چرا که یک ابزار جدی و برنده محسوب می شوند به عنوان مثال پدیده ریزگردها مساله ای است که باید توسط شبکه استانی پیگیری شود وگرنه دشمن به آن خواهد پرداخت.

یامین پور در رابطه با بیان انتقادات تلخ در برنامه ثریا تصریح کرد: البته باید مراقب باشیم اگر برای نشان دادن موانع، مشکلات شهرستان ها و برای نشان دادن موفقیت ساخت موشک را به مردم نشان دهیم رویه نشان داده شده حاکی از تعادل نیست بلکه تعبیر به این می شود که از قوت مردم زده شده تا موشک ساخته شود.

مقصودی در این باره عنوان کرد: قطع به یقین وقتی انتقادات در برنامه های مختلف بیان نشوند بار ابراز آن ها به دوش یک برنامه خواهد بود و این قدری کار را سخت تر خواهد کرد.

برنامه ثریا ژورنالیسم علمی کشور را متفاوت کرد


در بخش دیگری از برنامه وحید جلیلی مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی میهمان تلفنی ثریا بود. وی با اشاره به واژه ژورنالیسم علمی در رسانه های کشور گفت: در دهه های گذشته اگر قرار بود از علم و پیشرفت در برنامه ای صحبت شود پیشاپیش پذیرفته بودیم که این دو مقوله مربوط به فضای خارج از کشور است و دائم از پیشرفت های گلی رخ داده در خارج از کشور گفته می شد.

جلیلی در ادامه افزود: در رسانه امروز از علم و پیشرفت به عنوان دو پدیده قابل دسترس یاد می شود که در شرایط بومی کشورمان نقاط قوت و ضعفش دنبال می شود و مطابق آرمان های انقلابی شکل گرفته اند و برنامه ای مثل ثریا آن را ادامه داده است.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با بیان اینکه برنامه ثریا علی رغم تمام انتقادات نماد تحول در فضای ژورنالیسم علمی در ایران است اظهار کرد: جامعه امروز ایران حس کرده است که علم با موضوعات سیاسی و اجتماعی رابطه تنگاتنگی دارد و فرهنگی را یادآوری می کند که ریشه در سنت های ما دارد.

در ادامه نادر طالب زاده با بیان اینکه نقد درون گفتمان را باید جدی گرفت تصریح کرد: تحریم های دشمن فرصت خوبی را برای ما ایجاد کرد تا بتوانیم مدیریت کشور را اصلاح کنیم و این یکی از اهداف رسانه است.

بعضی رسانه ها مقاومت شکن شده اند


در ادامه برنامه یامین پور در پاسخ به این سوال که آیا فضای رسانه ما سیاست زده است یا خیر عنوان کرد: مخاطبان ما سیاست را می فهمند اما سیاست زده نیستند و برنامه های سیاسی و اقتصادی باید مردمی باشد و تصویری طبقاتی به مردم نشان ندهند.

وی در ادامه با بیان اینکه برخی از اقدامات رسانه مقاومت شکن است افزود: رسانه ای که امتداد گوش و چشم مردم است نباید با ساخت برنامه ها، فیلم یا حتی تبلیغات بازرگانی غیر مرتبط به زندگی مردم مقاومت مردم را بشکند و سوال این است که آیا این تبلیغات و فیلم های پر زرق و برق ضد اقتصاد مقاومتی نیست؟

خیزش مردمی فیلم دیدبان در راه است


در بخش پایانی برنامه، محسن مقصودی با اشاره به همگانی کردن مطالبه برای دیدبانی پیشرفت کشور خبر از برگزاری جشنواره موبایلی مردمی با هدف نقاط قوت و ضعف مسیر پیشرفت کشور داد.

وی در معرفی این جشنواره که به همت برنامه تلویزیونی ثریا با همکاری دبیرخانه جشنواره فیلم عمار برگزیده می شود گفت: این جشنواره قرار است بصورت فصلی به روی آنتن برود و در موضوعاتی همچون اسراف و ریخت و پاش های دولتی و مردمی، ظرفیت های بومی و منطقه ای کشاورزی و صنعتی، نمونه های موفق کارآفرینی و خلاقیت بومی، محرومیت زدایی و عدالت اجتماعی، دانشگاه و مسائل مرتبط به آن و ... خواهد بود که جزئیات بیشتری از آن در برنامه های بعدی و در تیزرهای تلویزیونی پخش خواهد شد.

گفتنی است سوال پیامکی جشن سه سالگی ثریا از بینندگانش این بود که " عملکرد سه ساله برنامه ثريا را در بيان چالش ها و دست آوردهاي مسير پيشرفت کشور را چگونه ارزيابي مي کنيد؟ " که ۶۳/۴۲ گزینه خوب و باقی شرکت کنندگان به ترتیب با ۲۶/۴۰ گزینه ی متوسط و ۹/۱۸ گزینه ضعیف را برگزیدند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجیداعتمادی
موافقم همانطور جنگ تحمیلی مدیران منافق را رسوا کرد ونیروهای حزب الهی ابتکار عمل را بدست گرفتند و حماسه آفریدند
قبول دارید خیلی شبیه اروپایی هاست؟ من اولین بار جلوی یک دبیرستان ایشون رو دیدم ، فکر کردم خارجیه ، هر چی وایستادم ازم آدرس بپرسه ، نپرسید ، آخرش فهمیدم ایرانیه و از من بیشتر اون منطقه رو بلده . هههه