پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

قفل‌سکولاریزم بر آزاداندیشی درعلون‌انسانی

دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۶
کد مطلب: 449663
حجت‌الاسلام رضا غلامی در نشست خبری سومین کنگره علوم انسانی اسلامی گفت: علوم انسانی اسلامی ثمره آزاداندیشی است، اگرچه امروزه علوم انسانی سکولار باب آزاداندیشی را در دانشگاه‌های ما بسته است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، در سومین نشست خبری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی که صبح امروز در مرکز پژوهش‌های صدرا برگزار شد، حجت الاسلام رضا غلامی، رئیس شورای سیاستگذاری کنگره، عطاالله رفیعی آتانی، دبیرعلمی و فرزاد جهان‌بین دبیر شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی سخنرانی کردند و توضیحاتی در خصوص اهداف و اجرائیات سومین دوره این کنگره ارائه دادند.

در ابتدای جلسه حجت‌الاسلام غلامی گفت: امروز در شرایطی درباره کنگره علوم انسانی صحبت می‌کنیم که شاهد گسترش روزافزون مباحث حوزه علوم انسانی اسلامی در حیطه‌های مختلف هستیم وامروز هزاران استاد دانشگاه و افراد حوزوی مشغول فعالیت‌های علمی جدید در زمینه شکل‌گیری و تکامل علوم انسانی اسلامی هستند.

وی افزود: ما در این کنگره به دنبال تحمیل علوم انسانی- اسلامی نیستیم بلکه به دنبال عرضه‌کردن قوت ها و مزیت‌های این حوزه در فضای کاملاً آزاد هستیم چون معتقدیم علوم انسانی اسلامی ثمره آزاداندیشی است و فقط در فضای آزاداندیشی درست فهمیده می‌شود اگرچه امروزه علوم انسانی سکولار باب آزاداندیشی را در دانشگاه‌های ما بسته است و به نوعی ما با استبداد علمی آزاردهنده‌ای روبرو هستیم.

رئیس شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی ادامه داد: از نظر کسانی که امروز داعیه علوم انسانی سکولار را دارند علم فقط چیزی است که آنها می گویند و هر چیزی که در غیر از مسیر آنها تحصیل شود علم نیست. به عبارتی آنها دچار نوعی خودکامگی علمی هستند. ما امروز با تک‌صدایی علمی مواجهیم.

غلامی اضافه کرد: البته همه می دانند که علوم سکولار متعلق به عالم قدرت است و دغذغه کشف حقیقت را ندارد و حقیقت در این گونه از علم جایی ندارد و وقتی علوم انسانی سکولار با قدرت و سلطه پیوند بخورد طبیعی است که همه چیز در حیطه قدرت قرار می‌گیرد. در این ۳-۴ دهه اخیرهم علوم انسانی سکولار به جز همراهی با سلطه استکبار کار دیگری نکرده است.

وی گفت: حرف ما این است که دانشگاه ها باید از علوم انسانی سکولار خارج شوند و اساتید، آزادی تفکر واندیشه داشته باشند و این‌گونه نباشد که به محض اینکه استادی به گونه دیگری صحبت کرد جزو اساتید خطرناک محسوب شود.

غلامی در ادامه با اشاره به اینکه سیستم مدیریتی کشور هم باید از تحلیل‌های سکولار خلاص شود تصریح کرد: همچنین ما معتقدیم که سیستم مدیریتی کشور باید از شر تحلیل‌ها و نسخه‌پیچی‌های سکولار خلاص شود. متأسفانه این مشکل فقط در حوزه اقتصاد نیست و در حوزه های اجتماعی هم این آسیب‌ وجود دارد.

رئیس شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در پایان گفت: بسیاری از افراد، علوم انسانی اسلامی را متهم به حکومتی بودن می‌کنند در حالیکه اصلاً این طور نیست و اتفاقاً شخص آقای رئیس‌جمهور، جناب آقای روحانی بارها و بارها این رویکرد جدی علوم انسانی اسلامی را تمسخر کردند و درباره آن به شدیدترین شکل ممکن صحبت کردند این در حالی است که وقتی به جریان روشنفکران سکولار نگاه می کنیم می‌بینیم اغلب آنها کسانی هستند که در عین حال که ادعای غیر حکومتی بودن دارند به حکومت متصلند و و پول‌های کلان می‌گیرند. کنگره علوم انسانی اسلامی بیش از اینکه یک کنگره باشد، یک طرز تفکر و منش اجتماعی برای ساختن کشور و خارج‌شدن از عقب‌ماندگی است.

پس از غلامی، رفیعی آتانی، دبیر علمی کنگره علوم انسانی اسلامی توضیحاتی در خصوص سومین دوره کنگره که در پیش رو قرار دارد، ارائه داد. وی گفت:‌ سومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در روزهای نهم تا دوازدهم آبان ماه برگزار می‌شود و در برگزاری این کنگره ۳۸ مرکز علمی ما را همراهی می کنند.

رفیعی آتانی در ادامه به تشریح اهداف این کنگره پرداخت و توضیح داد: ارائه دستاوردهای علمی در قلمروی علوم انسانی با رویکرد اسلامی، تضارب آراء، جریان‌سازی فرهنگی برای تولید علوم انسانی اسلامی،‌ ایجاد فرصت برای ارزیابی آموزش و پژوهش توسط اساتید،‌ برنامه ریزان و سیاستگذاران و کشف استعدادهای جدید از جمله اهداف برگزاری این کنگره است.

دبیر علمی کنگره علوم انسانی اسلامی افزود: همچنین اقدامات مفیدی در فاصله بین این کنگره‌ها انجام شده است؛ تأسیس دبیرخانه دائمی کنگره که متشکل از کمیسیون‌های دائمی است و ارتباط دائمی با پژوهشگران دارند، انتشار کتاب نظریه‌پردازی در قلمرو علوم انسانی – اسلامی و اعطای جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی به همان سبک و سیاق سال گذشته از جمله این اقدامات است.

آخرین سخنران این نشست خبری، فرزاد جهان‌بین دبیر شورای سیاستگذاری کنگره علوم انسانی اسلامی بود. جهان بین گفت: نگاهمان در خصوص کنگره علوم انسانی اسلامی، یک فرایند پروسه ای است و معتقدیم که مسئله علوم انسانی اسلامی باید به صورت طبیعی در دانشگاه ها وجود داشته باشد، بنابراین کنگره علوم انسانی اسلامی، یک امر پروژه‌ای و تحمیلی نیست. علاوه براین رویکرد کنگره مشارکتی است و ۳۸ مرکز برجسته دانشگاهی و حوزوی از سراسر کشور با ما مشارکت می‌کنند.

جهان‌بین افزود: این کنگره متشکل از ۱۲ کمیسیون است که هرکدام از آنها را یک نهاد به عهده گرفته است، به عنوان مثال کمیسیون اقتصاد اسلامی را دانشگاه تبریز، کمیسیون جامعه‌شناسی را دانشگاه شیراز و کمیسیون مدیریت تحول در علوم انسانی را دانشگاه عالی دفاع ملی به عهده گرفته است. علاوه براین مشارکت خوبی بین حوزه و دانشگاه هم وجود دارد مثلاً در کمیسیون روانشناسی اسلامی، انجمن علمی روانشناسی حوزه علمیه قم مشارکت جدی دارد.

وی ادامه داد: کل کار در دبیرخانه کنگره ستادی است و مدیریت تمام این کارها توسط دانشگاه و حوزه ها انجام می‌شود. به همین خاطر عبارت علوم انسانی- اسلامی در این چهار سال گذشته بدون بخشنامه و ابلاغیه جا افتاده است. دانشگاه های دیگری هم در صف پیوستن به همکاری با کنگره هستند. در چهارمین کنگره علوم انسانی اسلامی تعداد کمیسیون ها افزایش پیدا می‌کند و قرار است مرکز نوآوری و ایده پردازی در علوم انسانی – اسلامی راه اندازی شود. همچنین آرزویمان است که در کنار حمایت های معنوی که از پژوهشگران صورت می‌گیرد، صندوق حمایت از پژوهشگرا علوم انسانی- اسلامی راه‌اندازی شود.

جهان بین در ادامه به ارائه آمار و ارقام مقالان در سومین دوره کنگره علوم انسانی اسلامی پرداخت و گفت: در دوه اول و دوم کنگره ۱۱۰۰ مقاله به دبیرخانه واصل شد که از این تعداد ۲۰۰ مقاله انتخاب شدند. امسال هم تا این لحظه ۵۴۵ چکیده مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده که از این تعداد ۳۷۴ مقاله کامل هستند. بیشترین مقالات در حوزه روانشناسی، جامعه‌شناسی و فقه و حقوق هستند. همچنین ۲۵ مقاله هم رد موضوعی شدند.

دبیر شورای سیاستگذاری کنگره علوم انسانی اسلامی در پایان اضافه کرد: اصل کار کنگره در فاصله بین کنگره ها انجام می‌شود و برنامه ای که شما در سه روز می‌بینید خروجی کار است و اینگونه نیست که هرسال صرفاً یک کنگره برگزارشود، پولی خرج شود و دیگر سراغی از پژوهشگران و پژوهش‌هایشان نگیریم. امیدواریم بتوانیم تا ۱۰ سال آینده شاهد غلبه گفتمانی کیفی توسط افراد باسواد در حوزه علوم انسانی اسلامی باشیم چون تا زمانی که نتوانیم به علوم انسانی غربی غلبه کنیم باید از پسوند اسلامی استفاده کنیم اما همین که توانستیم به آن غلبه کنیم لازم نیست دیگر بگوییم علوم انسانی اسلامی.

در پایان این نشست خبری که بدون پرسش و پاسخ خبرنگاران رسانه‌های مختلف تمام شد، رفیعی آتانی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی برتأسیس مدارس مدارس علوم انسانی در قم که در گفتگو با آیت‌الله مکارم شیرازی مطرح شده بود توضیح داد: در این دیدار که در اواخر تابستان صورت گرفت، آیت‌الله مکارم از این طرح که مجموعه‌ای از مدارس علوم انسانی اسلامی به سبک و سیاق مدارس علمیه تأسیس شود بسیار استقبال کردند و از ما خواستند که طرح تأسیس و راه‌اندازی مدارس را نزد ایشان ببریم تا گام‌های بعدی برداشته شود و در حال حاضر در مرحله آماده‌کردن طرح هستیم.

سومین دوره کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در روزهای نهم، دهم و دوازدهم آبان ماه برگزار می‌شود. روز نهم آبان ماه نشست به زبان انگلیسی برگزار می‌شود، روز دوم یعنی دهم آبان ماه روز اصلی کنگره و ارائه مقالات و نشست هاست و روز سوم یعنی دوازدهم آبان ماه هم اختتامیه کنگره در قم برگزار می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *