چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

امشب،آخرین شب «شب‌های شعر انقلاب»

شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب: 339566
آیین اختتامیه دومین ویژه برنامه «شب های شعر انقلاب» با شعرخوانی شاعران برجسته از جمله موسوی گرمارودی، سبزواری، علی معلم، مجاهدی، علی انسانی، میرشکاک، غلامرضا سازگار، محمدعلی بهمنی، علیرضا قزوه و... در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، آیین اختتامیه دومین ویژه برنامه «شب های شعر انقلاب» با شعرخوانی شاعران نام آشنای کشور به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و مجمع شاعران اهل بیت(ع) شنبه ۵ بهمن‎ماه از ساعت ۱۸ با حضور سیدعلی موسوی گرمارودی، حمید سبزواری، علی معلم، محمد علی مجاهدی، علی انسانی، یوسفعلی میرشکاک، غلامرضا سازگار، محمد علی بهمنی، مصطفی محدثی، جواد محقق، سعید بیابانکی، علیرضا قزوه، مرتضی امیری اسفندقه، فاضل نظری، ناصر فیض و حمیدرضا شکارسری در فرهنگسرای اندیشه برگزار خواهد شد.

مراسم «شب‌های شعر انقلاب» با حضور جمع کثیری از شاعران مطرح کشور و علاقه مندان به شعر آیینی و انقلاب چندی پیش در تالار سوره حوزه هنری اصفهان برگزار شد.

سیدمهدی سیدین‌نیا، رئیس حوزه هنری اصفهان در این مراسم گفت: مقام معظم رهبری در جایی گفته اند «شعر میدان دار گفتمان انقلاب اسلامی است»، این جمله جایگاه و اهمیت این هنر را در بین دیگر هنرها مشخص می کند. انقلاب اسلامی دارای مفاهیم عمیق است و همچون دریای بی کرانی ست که به جهت ریشه دار بودن، عمق آن در ارزش های انقلاب اسلامی است. انقلاب اسلامی دریایی است که می شود در آن غواصی کرد و هنر هم چنین ظرفیتی دارد. اگر این دو موضوع در کنار هم قرار گیرد ترکیب زیبایی شکل می گیرد و عمق زیادی پیدا می کند؛ با زبان هنر سیر و سلوکی می توان در دریای هنر کرد.

سیدین‌نیا با اشاره به این که در حوزه هنر و ادبیات انقلاب اسلامی هنوز به قامت بلند انقلاب اسلامی نرسیده ایم، گفت: در زمینه های هنری تلاش کرده ایم تا بتوانیم هنر را به اندازه اهداف و آرزوها و آرمان های انقلاب اسلامی برسانیم اما نیاز است که همه هنرمندان تلاش کنند تا دین بزرگی که بر گردنشان نهاده شده است را ادا کنند.

رییس حوزه هنری اصفهان ضمن تاکید بر لزوم توجه هنرمندان به ساحت مقدس هنر، اظهار کرد: البته باید در عرصه هنر برای ماندگار بودن حرکت هایمان، از مردم جدا نشویم. در هر عرصه ایی که تلاش می شود باید مردمی بودن حرکت نیز حفظ شود. هر شاخه ایی از هنر و هنرمندی که از مردم فاصله گرفته است خودش منزوی شده است

در این مراسم همچنین شاعران جوان و پیشکسوت کشور اشعار خود را قرائت کردند. فاضل نظری، سعید بیابانکی، ناصر فیض، عباس شاه‌زیدی، محسن ناصحی، مهدی نظارتی‌زاده، مطهره عباسیان، علی فردوسی و مریم ترنج، از جمله شاعرانی بودن که اشعار خود را در مضامین آئینی، انقلاب، امام و دفاع مقدس ارائه کردند.

فاضل نظری شاعر مطرح کشورمان شعر تازه و منتشرنشده‌ای بدین شرح تقدیم حضار کرد:

مباش آرام حتی گر نشان از گردبادی نیست
به این صحرا که من می آیم از آن، اعتمادی نیست

به دنبال چه می گردند مردم در شبستان ها
در این مسجد که من دیدم، چراغ اعتقادی نیست

نه تنها غم، سلامت باد گفتن های مستان هم
گواهی می دهد دنیای ما دنیای شادی نیست

چرا بی عشق سر بر سجده تسلیم بگذارم
نمی خواهم نمازی را که در آن از تو یادی نیست

کنار بسترم بنشین و دستم را بگیر ای عشق
برای آخرین سوگندها وقت زیادی نیست

مرا با چشم های بسته از پل بگذران ای دوست
تو وقتی با منی، دیگر مرا بیم معادی نیست

در این مراسم شاعران پیشکسوت و جوان دیگری همچون علیرضا قزوه، خسرو احتشامی، مهدی جهاندار، جواد ذهتاب، محمد خادم، کبری موسوی، محمد سهرابی، سید محمد حسین حسینی، جواد احمدی و محمد حسین صفاریان به شعر خوانی پرداختند.

علیرضا قزو، مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری در مراسم شب های شعر انقلاب که در اصفهان برگزار شد یکی از اشعارش را به انتخاب سعید حدادیان مداح اهل بیت (ع) برای حضار خواند. وی درباره این شعر خود گفت: ساعت ۱۱ شبی که فردا صبح اش می خواستم به هند سفر کنم، احمد عزیزی با من تماس گرفت و با گریه گفت که «علیرضا، تو نباید بروی» و من هم نمی توانستم نروم چرا که تمام کارهای سفرم را انجام داده بودم. در چنین فضایی از کشور خارج شدم و به هند رفتم. خیلی زود دلتنگ ایران و دوستانم شدم و غزلی گفتم به یاد کسانی که دلم برایشان تنگ شده بود. در این غزل از خسرو احتشامی شاعر خوب اصفهان نیز یاد کرده ام. البته برخی از شاعران هم نامشان در وزن غزل نمی گنجید و به همین دلیل نتوانستم اسمی از آن ها بیاورم.

شعری که قزوه در این مراسم خواند به شرح زیر است:

از شب کوچه و از صبح خیابان چه خبر؟
بی‌خبر نیستم از ایمان، از نان چه خبر؟

دلتان پنجرۀ بازترین، رو به خداست
قاصدک! راستی از "رحمت" و "باران" چه خبر؟

آفتابی است هوای دل "قیصر" آیا؟
بچه‌ها خوب‌اند؟ از خانۀ "سلمان" چه خبر؟

یادم از شعر "سهیل" آمد و شور "ساعد"
گفتم از این چه خبر داری و از آن چه خبر؟

"بهمنی" باز غزل می‌خواند؟ می‌خندد؟
از کتاب دل صدپارۀ "عمران" چه خبر؟

"منزوی"‌های جوان باز غزل می‌گویند؟
"آسمان"، "فاضل"، از تک تک یاران چه خبر؟

راستی کاست "کاکایی" بیرون آمد؟
از ترانه چه خبر داری از "ایمان" چه خبر؟

در خبر خواندم "شوریده"ی "شیدا" هم رفت
دوستان! راستی از حال "پریشان" چه خبر؟

تا پری گفت کسی، یاد "فرید" افتادم
گفتم از "خسرو" خوبان صفاهان چه خبر؟

"مرتضی"! باز که این شب‌ها بی‌خوابی تو!
از شفیعی چه خبر؟ هان ز خراسان چه خبر؟

چون غم کوه، غم کوه، بزرگ است غمت
از ترک‌های کف دست بیابان چه خبر؟

صندوق خاطره‌ات پر شده از صبح و سلام
کس نمی‌پرسد از گریۀ پنهان چه خبر!

دیدن هند به یک بار می‌ارزد، ای ماه!
از خراسان چه خبر داری؟ از ایران چه خبر؟

در این مراسم همچنین از مقام ادبی و فرهنگی خسرو احتشامی شاعر متعهد و پیشکسوت کشورمان تقدیر و تجلیل شد و لوح یادبودی از سوی محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری به این شاعر پیشکسوت اصفهان تقدیم شد. علیرضا قزوه طی این مراسم تقدیر و تجلیل عنوان کرد: این تقدیر و تجلیل به منزله مراسم بزرگداشت نیست، بلکه مراسم بزرگداشت ویژه ای برای خسرو احتشامی و همچنین مرحوم تیمور ترنج از سوی حوزه هنری برگزار خواهد شد.

خسرو احتشامی نیز با اشاره به این که چند سالی است به بیماری سرطان دچار شده است، گفت: در آستانه ۷۰ سالگی و جنگی که با بیماری سرطان دارم فکر نمی کنم زیاد در بین دوستان باشم. در طول ۳۰ و اندی سال پس از انقلاب اسلامی هیچ کس به اندازه شخص مقام معظم رهبری از شعر پشتیبانی نکرده است و شاید هم نخواهد کرد.

این شاعر پیشکسوت کشورمان گفت: اکثر جوان هایی هم که در زمینه شعر در کشورمان پرورش پیدا کرده اند در زیر سایه ایشان بوده است و ایجاد حوزه هنری نیز از کارهای بود که مقام معظم رهبری برای حمایت از هنر و هنرمندان انقلابی انجام دادند.

وی همچنین با اشاره به حضور علیرضا قزوه در هند به عنوان رایزن فرهنگی کشورمان در چند سال گذشته، گفت: با حضور علیرضا قزوه در هند دوباره زبان فارسی در آن جا رشد کرد. ایشان بیدل را زنده و زیباترین دیوان را از حضرت بیدل منتشر کردند.

احتشامی به جایگاه هنر و ادبیات اصفهان در کشورمان نیز اشاره کرد و تصریح کرد: هر جا هنری دیدید که مجبور شدید بایستید، اگر جست‎وجو کنید می‎بینید که یک اصفهانی پشت آن اثر است، سال های سال می گفتم چرا فاضل نظری شعر خوب می گوید و فهمیدم به خاطر آن است که نسل و نسبش به اصفهانی برمی‌گردد.

وی خطاب به جوانان شاعر نیز گفت: سرودن شعر آیینی بسیار دشوار است، ساحت خاندان عصمت و طهارت (ع) آنقدر بالا است که صحبت کردن در این رده به سال ها تجربه نیاز دارد. جوان ها با اعتقاد و ایمان اشعارشان را می سرایند و ایرادی هم ندارد اما باید دقت بیشتری در این زمینه داشته باشید و شعر آیینی را ساده نگیرند.

احتشامی همچنین شعر طنزی خطاب به برنامه طنز "قند پهلو" که با داوری ناصر فیض و شهرام شکیبا و اجرای رضا رفیع از شبکه آموزش سیما پخش می شود خواند و در ادامه شعری از مجموعه عاشقانه های کهنسالی اش قرائت کرد.

سعید حدادیان مداح و شاعر اهل بیت (ع) نیز در این مراسم ضمن تشکر از خسرو احتشامی برای تذکراتش نسبت به شعر آیینی و ائمه (ع) گفت: البته حدود ۳ هزار شاعر در سطح کشور هست که از این تعداد ۲۰۰ نفر قلمشان ستودنی است و اگر ۲هزار و ۸۰۰ نفر را از سرودن شعر برای ائمه (ع) نا امید کنیم شاید خیلی خوب نباشد.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از اساتیدی که در حال حاضر برای ائمه (ع) شعر می سرایند، اولین سروده هایشان ضعیف بوده است. مهم این است که هر شعری نباید منتشر و رسانه ای شود و شاعران جوان باید استاد ببینند و فقط عشق کردن کافی نیست، مشق کردن هم مهم است. حدادیان همچنین غزلی عاشقانه و آیینی و شعر طنزی که از زبان یک برادر بزرگتر به برادر کوچکتر است خواند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *