جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲

آن روی سکه سقط جنین در ایران

چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱۸:۰۷
کد مطلب: 76926
آن روی سکه سقط جنین در ایران
دختر 16 ساله لاغر و رنگ پریده ای با شرح حال 3بار اقدام به خود کشی نا موفق و افسردگی شدیدبه مطب روانپزشکی آورده می شود. در سابقه اش عنوان شده که در سن 15 سالگی مجبور به سقط جنین فرزند نا خواسته و نا مشروع خود توسط یک فرد مجهول الهویه شده است. به گفته بیمار فرزند بدنیا آمده کاملا سالم بوده اما  توسط قابله بطور فجیعی تکه تکه و در سطل آشغال ریخته شده است .

به گزارش سرویس سلامت جهان ،با وجود غیر قانونی بودن سقط جنین هر روز شاهد توسل اجباری زنان باردار به قابله های غیر متخصص در زیر زمین های مرموز و غالباً غیر بهداشتی هستیم که عمل سقط جنین را با وسائل ابتدائی و کاملاً خطرناک انجام می دهند و این موضوع  در شهر های بزرگ ایران به امری روزمره و  متداول تبدیل شده است.
تاکنون آماردقیقی در خصوص تعداد سقط جنین های غیرقانونی در کشور منتشرنشده است اما برخی از کارشناسان ومتخصصان این حوزه آن را تا نود هزار مورد در سال عنوان می کنند. 

این در حالی است که  طبق ماده 182 قانون مجازات عمومی کسانی که مبادرت به سقط جنین کند مجرم محسوب می شوند و  این جرم از یک تا سه سال زندان دارد . با این حال بنظر می رسد که هم قربانیان سقط جنین که زنان باشند و هم پزشکان و قابله هائی که بطور غیر قانونی این عملیات را انجام می دهند ، بحال خود رها شده اند و کمترین اقدامی برای یافتن یک راه حل واقعی صورت نمی گیرد .

دکتر اعتمادی ،کارشناس آسیب های اجتماعی در گفتگو با جهان نبود آمار متقن و معتبر در خصوص میزان سقط جنین غیرقانونی در کشور را با توجه به تبعات و پیامدهای اجتماعی آن بسیار خطرناک دانست و گفت : در صد بالایی از این مادران که اکثریت آنها را دختران جوان تشکیل می دهند، بر اثر تسلیم شدن به این عملیات دردناک و پر مخاطره به قتل می رسند و یا تا پایان عمر به بیماری های خطرناک و  نازائی دچار می شوند .

وی افزود : از ان جا که چنین جنایاتی به دفعات بوقوع می پیوندد و دختران جوان و یا زنانی که به دلایل متفاوت دچار حاملگی ناخواسته شده اند ، برای نجات خود به مراکز  زیر زمینی و غیرقانونی مراجعه می کنند و یا برای تهیه دارو های بی هویتی که به این کار اختصاص دارد در خیابان ناصر خسرو تهران سرگردان می شوند لازم است نهادهای مسئول و دست اندرکار  راه حلهای مناسب و اطلاع رسانی کافی را برای کاهش اثرات مخرب این گونه اقدامات اتخاذ کنند و شیوه ها و راهکارهای ناکارامد موجود را مورد بازنگری جدی  قرار دهند .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *