جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

توسعه فاز اول میدان کیش تصویب شد

سه شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۶
کد مطلب: 432067
در جلسه شورای اقتصاد درخواست‌ وزارت نفت در خصوص طرح توسعه فاز یک میدان گازی کیش، به استناد ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید مطرح و با اعتباری معادل ۱۴۰۴ میلیون دلار به تصویب رسید.
به گزارش جهان، فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت خبر داد،‌ در جلسه شورای اقتصاد به ریاست اسحق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و با حضور وزرای امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، نفت، نیرو و رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، درخواست‌ وزارت نفت در خصوص طرح توسعه فاز یک میدان گازی کیش ، به استناد ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید مطرح و با اعتباری معادل ۱۴۰۴ میلیون دلار به تصویب رسید. اجرای این پروژه سبب تولید سالانه حدود ۴ میلیون بشکه میعانات گازی و سالانه ۹ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی خواهد شد.

واگذاری زمین متعلق به سازمان توسعه برق ایران به شرکت مولد نیروگاهی هریس از طریق ترک تشریفات مزایده نیز درخواست مطرح شده وزارت نیرو در این جلسه بود که پس از توضیحات وزیر و بحث و تبادل نظر به تصویب رسید.
در ادامه این نشست معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گزارشی کلی از عملکرد یکساله برنامه‌های اقتصاد مقاومتی ارائه کرد که در آن بر مواردی چون صرفه جویی در هزینه های عمومی ،اصلاح الگوی مصرف در کشور، مشارکت آحاد جامعه در فعالیت های اقتصادی،تقویت نظام مالی، افزایش سهم درآمدهای مالیاتی در نظام درآمدی دولت، تامین امنیت غذا و افزایش ذخایر راهبردی، افزایش تولید و ارتقاء بهره وری منابع و عوامل تولید، کاهش وابستگی بودجه به نفت و افزایش ثبات اقتصاد ملی در سال ۹۳ تاکید شده بود.

در این گزارش تاکید شد که به زودی گزارش عملکرد یک ساله دستگاه‌های اجرایی در حوزه‌های مختلف اقتصاد مقاومتی به همراه آمار ، ارقام و شاخص‌های هر بند از این سیاست ها توسط سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور منتشر خواهد شد.

به گزارش فارس، برای توسعه میدان گازی کیش که دومین میدان بزرگ گازی کشور پس از پارس جنوبی محسوب می‌شود، تا کنون ۳ قرارداد منعقد و ۶۶۰ میلیون دلار در این میدان سرمایه‌گذاری شده است اما هیچ یک از این قراردادها تا کنون توسعه این میدان را تکمیل نکرده و نصفه کاره رها شده‌اند.

بانک ملت که در یکی از این قراردادها به عنوان تامین‌کننده منابع مالی پروژه حضور داشت، شکایتی را درباره این قرارداد تنظیم کرده است. خبرگزاری فارس پیش از این در سال ۹۰ گزارشی را تحت عنوان «تجربه گرانبهایی که در کیش از دست رفت» درباره مهم‌ترین قرارداد توسعه این میدان توسط کنسرسیوم به رهبری بانک ملت منتشر کرده است.

طرح توسعه میدان گازی کیش در سه فاز طراحی شده است. ذخیره گاز این میدان در حدود ۳۸.۳ تریلیون فوت مکعب و میعانات گازی آن حدود ۳۹۸ میلیون بشکه برآورد شده است و با بهره برداری کامل از طرح توسعه آن انتقال روزانه سه میلیارد فوت مکعب گاز به خطوط سراسری محقق خواهد شد.

با بهره برداری از فاز اول این میدان گازی حدود ۳۰ میلیون متر مکعب و با بهره برداری کامل آن حدود ۹۰میلیون متر مکعب گاز به تولید گاز کشور افزوده می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *