پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

نقش باورهای دینی در سلامت روان

سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۲۰
کد مطلب: 404059
پرورش اعتقادات و باورهای دینی به دلیل آرامش بخشی آنها و نیز ترس گرفتار شدن به عقوبت الهی، از بروز آسیب‌های اجتماعی و اختلالات رفتاری و روانی پیشگیری می‌کند.
به گزارش جهان به نقل از ایکنا، علی اسدی، معاون اجرایی دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پرورش باورهای دینی میان افراد را یکی از راه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانست و افزود: پرسشی که مطرح می‌شود این است که تا چه میزان باورها و انجام فرایض دینی می‌تواند به سلامت روان افراد کمک کند و نقش و تاثیر اینها بر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد و اختلالات روانی و رفتاری چیست؟

وی ادامه داد: در هر فردی یکسری باورها، ارزش‌ها و اعتقادات وجود دارند که با تکیه بر آنها می‌توان از بسیاری رفتارها که منجر به بروز آسیب‌های اجتماعی می‌شود پیشگیری کنیم.

وی افزود: در جامعه‌ای که ما زندگی می‌کنیم اعتقادات دینی بسیار عمیق است، این باورها وقتی به کودکان منتقل شود می‌تواند در پیشگیری از انوع آسیب‌ها بسیار مؤثر واقع شود.

یاد خدا از تنش‌های روانی پیشگیری می‌کند
معاون اجرایی دفتر سلامت اجتماعی روانی و اعتیاد وزارت بهداشت ادامه داد: تصور بسیاری از روانشناسان بر این است افرادی که از یک تکیه‌گاه روانی قوی برخوردارند، آرامش روانی خاصی همراه دارد؛ چنانکه خداوند می‌فرمایند: « أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»

این کارشناس وزارت بهداشت تأکید کرد: انجام فرایض دینی و یادگیری صحیح و درونی کردن آنها و نداشتن تعصب‌های بی مورد می‌تواند از نظر بهداشت و روان اثر گذار بوده و به سلامت روحی و پیشگیری از انجام رفتارهای پرخطر و آسیب‌زای اجتماعی منجر شود.

وی یاد آور شد: وظیفه مسئولان، رسانه، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها این است که باورهای عمیق مذهبی با شکلی صحیح و بدون تعصب را در ذهن کودکان شکل دهند تا با درونی کردن آنها بزرگترین پیشگیری از انجام رفتارهای نادرست را کنترل کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *