پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
۱

آفت‌ دهان و التهاب چشم نشانه بيماري بهجت است

چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب: 141358
يك فوق تخصص روماتولوژي گفت: آفت‌هاي دهان، التهاب چشم و دردمفاصل از علائم ابتلا به بيماري روماتيسمي بهجت است.

سيد مجتبي حكيم در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: بيماري بهجت يك بيماري روماتيسمي است كه در كشورهاي مسير جاده ابريشم مانند چين، تركمنستان، تركيه، عراق و ايران ديده مي‌شود و عامل ژنتيك در ابتلا به آن نقش مؤثري دارد.

وي افزود: اين عارضه خود را به صورت آفت دهان، آفت ناحيه تناسلي، جوش در پوست، التهاب چشم، درد مفاصل و التهاب روده خود را نشان مي‌دهد و مهمترين تظاهرات آن آفت‌هاي مكرر دهاني و ناحيه تناسلي است.

حكيم تصريح كرد: در زمان حاضر بهجت ديگر بيماري وحشتناكي نيست چرا كه زود تشخيص داده مي‌شود و درمان آن به خوبي قابل انجام و مؤثر است. تنها اشكال اين عارضه نابينايي است كه گهگاهي در مبتلايان چشمي ديده مي‌شود به طوري كه 20 درصد افرادي كه درگيري چشمي اين عارضه را پيدا مي‌كنند نابينا مي‌شوند.

وي با بيان اينكه در ايران بهجت جزء بيماري‌هاي روماتيسمي شايع است تصريح كرد: به نظر مي‌رسد شيوع آن از بيماري لوپوس بيشتر است و اين بيماري در مردان نسبت به زنان پيش آگهي بيشتر و شديدتري دارد.

اين فوق‌تخصص روماتولوژي ادامه داد: بچه‌ها و سالمندان بسيار كم به اين عارضه مبتلا مي‌شوند چرا كه بيماري با مسن‌تر شدن خود به خود خوب مي‌شود.

حكيم گفت: اگر اين بيماري چشم را مبتلا كند فرد بايد كورتون و داروهاي ضد روماتيسمي استفاده كند. اگر فرد به آفت مبتلا شود داروهايي وجود دارد و اگر گوارش فرد را درگير كند درمان كنترل كننده خاص خود را دارد.

حكيم يادآور شد: بيماري‌هاي روماتيسمي نياز به مصرف طولاني كورتون دارند كه در كنار اين بيماري كلسيم به فرد داده مي‌شود، همچنين پوكي استخوان بيمار بررسي مي‌شود و در صورت وجود پوكي استخوان داروهاي آن به طور همزمان براي فرد تجويز مي‌شود.

وي با بيان اينكه ممكن است در طولاني‌مدت فرد به درد مفاصل دچار شود يادآور شد: درد مفاصل كه با تورم مفاصل همراه است معمولاً به كمك ديكلوفناك درمان مي‌شود و كوتاه‌مدت است.

وي اضافه كرد: مراكز درمان بيماري بهجت در ايران وجود دارد اما وجود اين مراكز و تعداد مراجعه‌كنندگان به آن گوياي شيوع آن نيست اما در ژاپن و كره به ازاي هر 100 هزار جمعيت 14 نفر مبتلا به اين بيماري مبتلا مي‌شوند البته در ايران آماري در اين زمينه نداريم.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مهدی ملکی
Iran, Islamic Republic of
سلام من دارای آفت دهانی می شدم بطور دوره ای تا اینکه د ر دو سال پیش دچار گرفتگی عروق سطحی دردو مرحله شدم که پزشگ معالجم تشخیص بیمار بهجت را بطور مشکوک دادند و درمان با قرص آسپرین 80 میلی گرمی یک قرص در روز را شروع کردنند تا اینک در حدود 4 ماه پیش در ابتدای مجاری ادرای من یک عدد آفت مشاهد شد برای اولین بار ودکتر بنده تشخیص قطعی را دادنند ودر مان را با قرص مداسین روزی یک عدد و آسپرین ادمه دادنند.ولی تکرار آفت دهان من بیشر شده و لی آفت تباسلی من دیگر تکرار نشده است . آیا درمان با مداسین را ادمه دهم یا خیر در صورت منفی بودن چگونهمداسین را قطع کنم من 49 ساله هستم و دو سال است که با این موضوع در گیر هستم با تشکر