پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

آخرین وضعیت کی‌روش از زبان کفاشیان

دوشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۲
کد مطلب: 376952
رئیس فدراسیون فوتبال اعلام کرد روی برخی از بندها هنوز با کارلوس کی‌روش به توافق نرسیده است. وی همچنین گفت: بعید می‌‎دانم کی‌روش از ایران برود اما او یکسری امکانات می‌خواهد و ما هم خواسته‌هایی از این مربی داریم که باید به توافق نهایی برسیم.
به گزارش جهان به نقل از مهر، علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال در مورد آخرین وضعیت قرارداد کارلوس کی‌روش ضمن بیان مطلب فوق گفت: تا به امروز ۳-۴ جلسه ۵ ساعته با کی‌روش داشتیم و روز یکشنبه هم طرفین آخرین پیشنهادات خود را ارائه کردند.

وی افزود: هنوز در حال مذاکره با این مربی هستیم و چیزی مشخص نیست. این مربی پرتغالی قراردادش را به وکلای پرتغالی نشان داده تا از نظر قانونی مشکلی نداشته باشد اما ما هم یاد گرفته‌ایم قرارداد را به وکلای خود بدهیم تا آنها هم شرایط قرارداد را بررسی کنند و در صورت نداشتن مشکل، قرارداد نهایی امضا شود.

رئیس فدراسیون فوتبال ایران با بیان اینکه باید به قراردادی که با این مربی منعقد می‌شود پایند بوده و نسبت به آن پاسخگو باشد، افزود: فدراسیون فوتبال نکات مثبت و منفی قرارداد را باید کاملا بررسی کند تا در نهایت مشکلی پیش نیاید. در هیات رئیسه هم در این خصوص صحبت کردیم و تا زمانیکه به نتیجه مثبت برسیم این مذاکرات ادامه خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه کارلوس کی‌روش باید تمام شرایط قرارداد را بپذیرد، در مورد اینکه این مربی پرتغالی گفته بود برنده مذاکرات کفاشیان است، تصریح کرد: اعلام کرده بودم برنده این قرارداد خودش است اما برابر خدماتی که کی‌روش به ما می‌دهد، به او مبلغی را پرداخت می‌کنیم.

کفاشیان با تاکید مجدد بر اینکه باید شرایط به گونه‌ای باشد که فدراسیون بتواند پاسخگوی وزارت ورزش، هیات رئیسه و حتی خبرنگاران باشد، در مورد اینکه گفته شده در صورت توافق نهایی در امروز، کی‌روش از ایران می‌رود، خاطرنشان کرد: بعید می‌دانم کی‌روش از ایران برود. البته وضعیت دستیاران ایرانی کارلوس کی‌روش هم مشخص نیست.

وی با اشاره به اینکه قرار است قرارداد کفاشیان ۳ مرحله‌ای باشد، افزود: بخش نخست این قرارداد مربوط به حضور موفق در جام ملت‌های آسیا است، بخش دوم حضور موفق در مرحله انتخابی جام‌ ملت‌ها و جام جهانی بعدی بوده و مرحله نهایی سومین برنامه ما نیز حضور پرقدرت در جام جهانی روسیه است. در هر مقطع ممکن است تغییراتی در فدراسیون فوتبال ایجاد شده و رئیس جدید خشن بوده و بخواهد سرمربی را در یکی از این مقاطع برکنار کند.

رئیس فدراسیون فوتبال ایران با اشاره به اینکه طبق قرارداد فعلی اگر قرارداد کی‌روش در هر کدام از این مقاطع فسخ شود، باید خساراتی را به این مربی پرداخت شود، تاکید کرد: باید در مورد این موضوع حرف بزنیم تا مبلغ خسارت احتمالی مشخص شود، از طرفی کی‌روش هم اعلام کرده که ممکن است در صورت عدم توافق با ایران سایر قراردادهای پیشنهادی‌اش را از دست بدهد. هنوز به توافق نرسیده‌ایم و در حال بررسی شرایط هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کی‌روش یکسری امکانات می‌خواهد و ما هم خواسته‌هایی از کی‌روش داریم، یادآور شد: کی‌روش می‌گوید در صورتیکه بخواهد برکنار شود، شاید موقعیت‌های بعدی کاریش را از دست بدهد و دیگر نتواند دستمزد گذشته خود را دریافت کند. او حق دارد و در این خصوص باید به او خسارت بدهیم. در حال حاضر هم اختلاف‌مان با کی‌روش بر سر بحث برکناری و پرداخت خسارت است که باید در صحبت‌هایی که داریم در این مورد به تفاهم برسیم.

کفاشیان اضافه کرد: در قرارداد کی‌روش دو موضوع را باید در نظر گرفت. ابتدا اینکه بخواهیم بودجه زیادی را برای تیم ملی مصرف کنیم و از سایر فعالیت‌های‌مان بکاهیم. مطمئنا تیم ملی ارزش این سرمایه‌گذاری را دارد زیرا اگر ما به جام جهانی صعود کنیم، هزینه‌ای پرداختی‌مان برای تیم ملی به ما باز می‌گردد. این اتفاق امسال نیز افتاد و هزینه‌هایی که انجام شده بود، به فدراسیون بازگشت.

وی با بیان اینکه این مساله را می‌بایست با وزارت ورزش و جوانان درمیان گذاشت زیرا نقطه نظرات‌شان به عنوان مرجع بالادست باید به کار گرفته شود، درباره برنامه تیم ملی برای جام ملت‌های ۲۰۱۵ آسیا تصریح کرد: نگرانی در این خصوص نداریم زیرا اگر مربی تیم ملی هم مشخص نشود، برنامه‌های‌مان معلوم است. طبق برنامه دو بازی در ایران داریم و در حال مذاکره با چند تیم دیگر نیز هستیم. ما تمام سعی و تلاش‌مان را می‌کنیم تا برای جام ملت‌ها تیم ملی کاملاً آماده شود.

آیا قرارداد کی‌روش امروز امضا خواهد شد یا نه؟ رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این پرسش گفت: بعید می‌دانم امروز این اتفاق رخ دهد. شاید در یکی دو روز آینده و شاید هم در هفته آینده قرارداد کی‌روش تمدید شود اما امروز قطعاً این اتفاق رخ نخواهد داد. البته به قرارداد کارلوس کی‌‎روش خوشبین هستم اما کی‌روش هم باید خوشبین باشد. ما شرایط خودمان را به کی‌روش اعلام کرده‌ایم که اگر نپذیرد به مشکل می‌خوریم.

محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان روز دوشنبه اعلام کرد که یک ریال هم برای هزینه قرارداد کی‌روش به فدراسیون نمی‌دهد، وی در این خصوص یادآور شد: فدراسیون فوتبال با وزارت ورزش و جوانان قراردادی امضا کرده که براساس آن هر ساله مبلغی برای حمایت از فوتبال کشورمان به فدراسیون کمک می‌شود، مبالغی که در تیم‌های پایه هزینه می‌شود. دراینصورت می‌توانیم از پول فدراسیون، برای قرارداد سرمربی تیم ملی هزینه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه هیچ وقت از درآمد فدراسیون برای تیم‌های ملی بزرگسالان و حتی امید هزینه نمی‌کند، یادآور شد: حدود ۱۵ میلیون دلار از فیفا و AFC بابت حضور در جام جهانی پول گرفتیم. همچنین در بحث تبلیغات و ... نیز می‌توانیم برای تیم ملی و تیم امید درآمدزایی کنیم اما باید بدانیم که ۵ تیم پایه فوتبال و تیم‌های بانوان، فوتسال و فوتبال ساحلی را داریم که باید هزینه‌های آنها را هم تامین کنیم.

رئیس فدراسیون فوتبال ایران در پاسخ به این پرسش که امکان دارد کی‌روش امروز برای همیشه کشور را ترک کند، یادآور شد: کی‌روش پیشنهاد خاصی ندارد و بعید می‌دانم این اتفاق رخ دهد. مطمئنا مذاکرات‌مان را با این مربی ادامه می‌دهیم. البته پنجشنبه قرارداد کی‌روش آماده بود اما او به نحوه نوشتن این قرارداد ایراد گرفت و گفت باید از لحاظ حقوقی تنظیم شود که تا یکشنبه صبح طول کشید اما در این قرارداد خیلی از موارد مدنظرمان وجود نداشت.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در مورد آخرین وضعیت حق پخش تلویزیونی هم اظهار کرد: ما قصد داشتیم از ورود دوربین‌های تلویزیونی به ورزشگاه‌ها جلوگیری کنیم زیرا پس از گذشت پنج هفته از لیگ هنوز قرارداد حق پخش امضا نشده و حضور دوربین‌ها غیرقانونی است. در این بین با ورود شورای عالی امنیت ملی به بحث حق پخش، قرار شد وزارت ورزش به عنوان حَکَم به این موضوع ورود کند و شرایط تفاهم ما با صداوسیما را فراهم کند زیرا هدف نهایی همین است.

کفاشیان با بیان اینکه همه چیز باید "رومی روم باشد یا زنگی زنگ." خاطرنشان کرد: اگر فوتبال حرفه‌ای می‌خواهیم باید به حق پخش پایبند باشیم. اگر نمی‌خواهند حق پخش تلویزیونی را بدهند، بهتر است لیگ فوتبال‌مان مانند کشورهایی مانند پاکستان و بنگلادش باشد یعنی لیگ را همین گونه برگزار کنیم و آن را هم پخش نکنیم.

وی اضافه کرد: اگر قرار است حرفه‌ای باشیم باید حق و حقوق‌ باشگاه‌ها و فوتبال پرداخت شود. ما در بحث تبلیغات درآمدزایی خودمان کار را پیش می‌بریم اما در بخش حق پخش تلویزیونی مشکل وجود دارد که باید بطرف شود. البته اگر نمی‌خواهند حق پخش تلویزیونی را بدهند، بگویند ما فوتبال حرفه‌ای نمی‌خواهیم و آماتور شویم.

رئیس فدراسیون فوتبال همچنین به موضوع جالبی اشاره کرد: اگر شرایط اینطور شود کارمان آسانتر است زیرا تیم ملی سالی چند بازی بین‌المللی برگزار کرده و از سطح اول فوتبال آسیا و رقابت با تیم‌های ژاپن و کره‌جنوبی به سطح دوم آسیا و مسابقه با تیم‌هایی چون پاکستان و بنگلادش می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه مساله حق پخش تلویزیونی اصلا امنیتی نیست و طبق قوانین فوتبال حرفه‌ای است، افزود: به باشگاه‌ها الزام شده است ۴۰ تا ۵۰ درصد از درآمدشان را تامین کنند و قطعا عمده‌ای از این درآمد از محل دریافت هزینه حق پخش تامین می‌شود. صداوسیما با هزینه سنگین حق پخش مسابقات خارجی را می‌خرد تا مردم آنها را نگاه کنند اما فوتبال داخلی اینطور نیست، فوتبال داخلی هزینه دارد و باید برای آن هزینه کرد.

کفاشیان خاطرنشان کرد: امروز مردانگی شده و هزینه‌های فوتبال بصورت واقعی به زیر ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است و هر باشگاهی و هر ارگانی که در این خصوص تخلف کرده باشد، با آنها برخورد می‌کنیم. من حاضرم شهادت بدهم ولی باید حق فوتبال هم پرداخت شده تا روی پایش بایستد و خودکفا شود.

وی در مورد اینکه آیا شبکه WSG برای پخش بازی‌های ایران پیشنهادی ۴۰ میلیون دلاری داده؟، گفت: این پیشنهاد مطرح شد اما وقتی آنها را مورد بحث و بررسی قرار دادیم، متوجه شدیم کار غیرقانونی است و اجازه داده نمی‌شود، اینگونه قرارداد بست. در این شرایط بهتر است با صداوسیما برای گرفتن حق قانونی فوتبال به تفاهم برسیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *