شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

عراق؛ غرامت و مرز با كويت را حل‌ مي‌‌كند

دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب: 135157
«علی الدباغ»، سخنگوي دولت عراق گفت كه بغداد در اقدامی مشترک با دولت کویت مسئله نشانه‌گذاري مرز زمینی و بهره‌گیری مشترک از چاه‌های نفت حوزه‌های مشترک را آغاز مي‌کند.
به گزارش ايلنا به نقل از خبرگزاري اصوات‌العراق، سخنگوي دولت عراق این گام‌ها را عملیاتی برای بستن همه پرونده‌های حل نشده و باقي مانده از اقدامات رژیم سابق عراق دانست.
در حال حاضر عراق 30 میلیارد و 15 میلیون دلار از غرامت کویت را پرداخت کرده و 22 میلیارد و سه میلیون دلار از مجموع غرامت‌های تعیین شده باقی مانده است.
پرداخت این مقدار غرامت به کویت را صندوقی ویژه که وابسته به سازمان ملل است از درآمدهاي نفتی عراق کم و آن را به حساب کویت واریز می‌کند.
میزان مبلغ کسر شده از عایدات نفتی عراق پنج درصد کل عایدات این کشور است اما بغداد خواهان کاهش این مبلغ به 2.5 درصد است.
عراق از اعضای دائم شورای امنیت خواسته است این کشور را برای خروج از شمولیت فصل هفتم منشور سازمان ملل یاری کنند تا بتواند از تحریم‌های اعمال شده رها شود اما کویت اصرار دارد تا زمانی که عراق تعهدات خود را اجرا نکرده است، نباید مشمول لغو تحریم‌ها شود.
تعهدات عراق علاوه بر پرداخت غرامت حمله صدام به کویت، شامل بازگرداندن اموال منقول و سرقت شده کویت، ترسیم مرزهای دو کشور و مشخص کردن سرنوشت اسیران کویتی است.
پايان پيام
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *