جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

فرار طالبان از منازل قندوزی‌ها

شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۰
کد مطلب: 449258
عضو شورای ولایتی قندوز با اشاره به زیان‌هایی که قندوزی‌ها در حملات گروهی طالبان متحمل شدند، گفت: جنگ در داخل شهر کاهش یافته و به نظر می‌رسد شبه‌نظامیان از اکثر خانه‌های مردم فرار کرده‌اند.
به گزارش جهان، «غلام ربانی ربانی» عضو شورای ولایتی قندوز در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به زیان‌هایی که قندوزی‌ها در حملات گروهی طالبان متحمل شدند، گفت: روزانه بازاریان این ولایت یک میلیون دلار آسیب می‌بینند.

۱۲ روز پیش گروهی از شبه‌نظامیان طالبان که تروریست‌های خارجی در رهبری آن سهم فعالی داشتند، به شهر قندوز حمله کردند و ۲ شب و ۳ روز خود را بر مردم تحمیل کردند.

پس از اینکه نیروهای افغانستان اقدام به بازپس‌گیری این شهر کردند، شبه‌نظامیان طالبان در مراکز دولتی و منازل مسکونی مردم پنهان شده و گهگاه به نیروهای افغانستان شلیک می‌کنند، به همین دلیل است که نیروهای افغانستان اقدام به پاکسازی خانه‌ به خانه شهر قندوز زدند.

ربانی افزود: در این مدت علاوه بر اینکه هزاران مغازه، خانه، مراکز تجاری و بانک‌ها سرقت شده یا در آتش سوختند، بازاریان این شهر نیز آسیب فراوانی دیدند طوری که زیان یک روزه بازاریان یک میلیون دلار برآورد شده است.

وی افزود: اکنون اکثر مغازه‌های شهر بسته است و تنها حدود ۲۰ درصد مغازه‌ها باز شده و آنها نیز امنیت نسبی نداشته و هر لحظه احتمال حضور شبه‌نظامیان در آن محلات وجود دارد.

وی وضعیت شهروندان قندوز را رقت‌بار توصیف کرد و گفت: آنان نه نانی برای خوردن دارند و نه راهی برای فرار؛ در خانه‌های خود حبس شدند و احتمال کشته شدن آنان از سوی طالبان نیز وجود دارد.

این عضو شورای ولایتی قندوز در ادامه سخنان خود با بیان اینکه جنگ در قندوز همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: جنگ در داخل شهر کاهش یافته و به نظر می‌رسد شبه‌نظامیان از اکثر خانه‌های مردم فرار کرده‌اند، اما نبرد شدیدی در حومه شهر قندوز جریان دارد.

وی با اشاره به بازپس‌گیری حوزه سوم امنیتی شهر قندوز توسط نیروهای افغانستان، آن را گامی نیک و امیدوار کننده‌ برای هزاران شهروند قندوزی دانست و گفت: با این وجود، مردم از زیر سلطه شبه‌نظامیان در این منطقه آزاد شده‌اند.

وی تصریح کرد: تمام قندوزی‌ها معتقدند که باید از حملات مجدد طالبان جلوگیری کرده و مناطقی که آزاد می‌شوند تحت کنترل شدید نیروهای افغانستان قرار گیرند، زیرا در غیر این صورت احتمال حمله مجدد شبه نظامیان وجود دارد.

ربانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ضررهای تحمیل شده به قندوزی‌ها جبران‌ناشدنی است، گفت: مردم نه‌ تنها زندگی معمولی خود را از دست دادند، بلکه روحیه آزادزیستی و اعتماد به دولت مرکزی از آنان سلب شده است.

وی با بیان اینکه طالبان در ولایت قندوز فاجعه انسانی آفریدند، گفت: این فاجعه همچنان جریان دارد و در صورت تداوم حضور شبه‌نظامیان طالبان این فاجعه بزرگتر خواهد شد که هیچ کسی قادر به مدیریت آن نخواهد بود.

وی در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه بارها خواستار تشدید عملیات در قندوز شده، گفت: با اینکه از دولت مرکزی نویدهایی شنیده‌ایم اما تاکنون آن قول‌ها اجرا نشده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *