پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

درد‌سرهای زندگی مشترک با یک نویسنده

سه شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب: 419855
همسر یعقوب توکلی مورخ و نویسنده در پاسداشت، این مورخ و نویسنده که در خبرگزاری فارس برگزار شد، گفت: بیشتر هزینه‌های آقای توکلی حتی در اوایل ازدواج که وضع مالی مناسبی نداشتیم صرف خریدن کتاب می‌شد تا جاییکه من اعتراض می‌کردم اما ایشان یواشکی کتاب می‌خریدند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، سی و چهارمین عصرانه فارس، با پاسداشت یعقوب توکلی مورخ و استاد حوزه و دانشگاه در خبرگزاری فارس برگزار شد.

در این پاسداشت محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، حاج قاسم تبریزی مورخ، محمد قربانی استاد دانشگاه، همسر و فرزند آقای توکلی، یاسر عسگری تاریخ‌پژو و پژوهشگر و مجتبی سلطانی احمدی نویسنده برگزار شد.

محسن مومنی شریف اظهار داشت: من در تمام این سال‌ها که با آقای توکلی دوست هستم و خوشبختانه امروزه نیز این دوستی بیشتر شده است با دغدغه‌های ایشان آشنا هستم و ایشان در مورد تاریخ نگاری دغدغه‌ دارند.

وی افزود: آقای توکلی در فقه نیز، صاحب اثر هستند. در حوزه ادبیات، علوم اسلامی حرف برای گفتن دارند در حوزه‌های مختلف تاریخ به خصوص تاریخ اسلام سررشته دارند. نسبت به دوره تاریخی حضرت علی دریافت جدیدی دارند اگر آنان را ارائه کنند برای فهم بهتر مان نسبت به آن دوره تاریخی کمک می‌کند.

مومنی ادامه داد: یعقوب توکلی تاریخ نگاری را با کتاب اسلام‌گرایی درمصر آغاز کرده است که در حوزه بیداری اسلامی قابل اعتنایی است.

*مورخان ضد انقلاب با همه توان خود دست به کار شده‌اند

وی با اشاره به اینکه مخالفان انقلاب اسلامی با همه توان خود وارد حوزه تاریخ نگاری شده‌اند و سطح مخاطب آنها نیز عوام هستند. گفت: این مورخان در تطهیر خاندان پهلوی تلاش می‌کنند و سعی می‌کنند به مخاطبان اینگونه القاء کنند وقوع انقلاب اسلامی غیرمنطقی است و آقای توکلی از قدیم به این موضوع حساسیت داشتند.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: آقای توکلی تنها تاریخ شناس نیست. بلکه به جریان شناسی نیز توجه دارد و بسیار اهل مطالعه است خوشبختانه تنها مخزنی از اطلاعات نبوده و اهل تحقیق است نتایج نابی از مطالعاتش می‌گیرند.

*یعقوب توکلی معلم و مولف است

وی ادامه داد: یعقوب توکلی معلم و مولف است و در معلمی به اقصاء نقاط کشور می‌رود و نسبت به موضوع‌های گوناگون احساس وظیفه دارد. اهل استدلال و دقت است که در این زمینه بیشتر مانند مرحوم منذر است.البته پراکنده‌کاری‌هایی دارند که این به نظرم به خلاق بودن و ایده‌پردازی بودن آقای توکلی برمی‌گردد اما درنهایت می‌تواند به ایشان ضربه بزند.

تبریزی: تاریخ نگاری معاصر از مشروطه آغاز می‌شود

حاج ابوالقاسم تبریزی در ادامه این مراسم با تقسیم دوره‌های مختلف تاریخ نگاری در ایران گفت: تاریخ نگاری معاصر از مشروطه آغاز می‌شود و به نوعی این تاریخ نگاری از منظومه اصلی خود خارج شده است و اولین متن تاریخی را میرزا ملکم‌خان نوشته‌اند که روشی برای تاریخ‌نگاران دیگر شد.

وی ادامه داد: جریانات تاریخی که بعد از مشروطه ایجاد شد در تقابل با اسلام دین و مبانی قرآنی است و تاریخ نگاری اصیل با حضرت آدم شروع شده است و بعد به پادشاهان نیز پرداخت اما در راستای مبانی دینی بود.

تبریزی گفت: اولین تاریخ نگاری شاه‌پرستی بوده است که از قاجار شروع شده تا پهلوی اول و دوم ادامه پیدا کرده و ویژگی این تاریخ نگاری دروغ است به گونه‌ای که شاه در آن تقدیس شده است.

وی افزود: دومین جریان تاریخ‌نگاری کشور، تاریخ نگاری چپ مارکسیستی است که تحت تاثیر سوسیال دموکرات‌های قفقاز، بادکوبه و گرجستان بود اما یک وجه مشترکی با تاریخ‌نگاری سلطنت‌طلب داشت که هر دو جریان، نگاه ماتریالیستی به جهان داشت از مورخان این جریان می‌توان به مرتضی راوندی مترجم آثار ادبی شوروی،‌کریم کشاورز نام برد و از نویسندگان به‌آذین و سیاوش کسرایی را مثال زد.

این مورخ گفت: سومین جریان تاریخ‌نگاری بعد از مشروطه در ایران روی داده است تاریخ نگاری ناسیونالیستی است که جریان‌های ملی‌گرا مبدع آن بودند و در نوع مبتذل آن به پان‌ایرانی، پان ترکی، پان عربی می‌رسد. بزرگان این جریان تاریخ نگاری میرزا فتحعلی‌خان آخوندزاده است و در آثار کسروی سعید نفیسی، پرویز خانلری ادامه پیدا کرد.

وی گفت: چهارمین جریان تاریخ‌نگاری غربی است که توسط مراکز شهرق شناسی و ایران شناسی‌ شروع شده است و عموماً زیر نظر وزارت خارجه بود. این نوع تاریخ نگاری به دنبال تغییر فرهنگ سیاسی مردم بوده است و افرادی مانند ادوارد سعید در نقد این نوع شرق‌ شناسی کتاب‌های خوبی نوشتند.

وی ادامه داد: از جمله کتابهایی که تحت تاثیر این نوع تاریخ‌نگاری که عموما توسط سیاحان و مبلغان مسیحی نوشته می‌شد کتاب خلقیات ایرانیان نوشته محمدعلی جمال‌زاده بوده است که به قدری زننده بود که شاه با آن همه نفهمی فهمید که این کتاب توهین کننده است و از ادامه انتشار آن جلوگیری کرد.

تبریزی گفت: بعد از انقلاب عرصه تاریخ‌نگاری جدیدی به وجود آمد و فرزندان امام با مبانی اسلامی وارد تاریخ نگاری شدند و از ۵۰ میلیون اسنادی که در وزارت امور خارجه وجود دارد یک پنجم آن را منتشر کردند همین اسناد بطلان جریان‌های تاریخ نگاری دیگر را نشان داد.

وی ادامه داد: یک نمونه از کار آقای توکلی اثری است که در رابطه با علی امینی منتشر کرده و در مقدمه به خیانت‌های علی امینی پرداخته است. پدر علی امینی وابسته به استعمار انگلیس بود و همسرش دختر وثوق‌الدوله عاقد قرارداد ۱۹۱۹ بود که توسط قوام برکشیده و در نهایت طعمه آمریکایی‌ها شد.

این تاریخ‌پژوه افزود: آقای توکلی در مقدمه و متن کتاب، بسیار خوب مستند سازی کرده و به خیانت‌های علی امینی پرداخته است و این کتاب تقابل با کتابی است که حبیب لاجوردی درآورده که در راستای تبرئه سازی آمریکایی بودن علی امینی نوشته شده است.

وی ادامه داد: کار دیگر توکلی سبک شناسی تاریخی است البته گاهی شتابزدگی در این کتاب مشاهده شده اما سعی شده است ماهیت استکباری جریان‌های تاریخ‌نگاری دیگر را نشان دهد.

همسر یعقوب توکلی از دیگر سخنران برنامه بود که اظهار داشت: من به اینجا آمدم تا برای رفع خستگی‌های آقای توکلی یک تشکری داشته باشم چون سختی‌های نوشتن کتاب را من و فرزندان ایشان تحمل کردیم وقتی با ایشان ازدواج کردم ۸۰ درصد از وسایلی که ایشان در زندگی طلبگی و مجردی خود به خانه مشترکمان آورد کتاب بود و من از آن روز فهمیدم با یک آدم معمولی زندگی نمی‌کنم.

وی افزود:‌حتی در اوایل ازدواج وضع مالی مناسبی نداشتیم بیشتر هزینه‌های آقای توکلی صرف خریدن کتاب می‌شد و موجب اعتراض من می‌شد و تا جایی که آقای توکلی یواشکی کتاب می‌خریدند تا من متوجه نشوم.

وی افزود: سال‌های زندگی من با آقای توکلی همه یک درس بود به خصوص کتاب‌هایی که درباره سرداران شهید می‌نوشتند و نوع برخورد با خانواده شهدا برای ما جذاب بود آقای توکلی در شنیدن مصیبت‌ها و دردها و رنج‌های این خانواده‌ها موی سفید کردند.

بنابراین گزارش، دکتر یعقوب توکلی متولد ۱۳۴۶ در شهر آمل، محقق و مورخ و مدرس و کارشناس مسائل سیاسی است. وی دارای کارشناسی علوم سیاسی و کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل می‌باشد. همچنین دارای تحصیلات حوزوی تا سطح چهار است. او در زمینه‌های جریان‌شناسی تاریخ نگاری، جریان‌شناسی سیاسی، جنبش‌های اسلامی، تاریخ تحولات معاصر، تاریخ دفاع مقدس و شخصیت‌شناسی معاصر دارای تخصص می‌باشد.

از فعالیت‌های اجرایی وی می‌توان به سردبیری نشریه زمانه، مدیریت گروه تاریخ تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مدیریت گروه ارشاد و تبلیغ مرکز پژوهش‌های مجلس و مدیریت گروه شهدا در پروژه دائره المعارف دفاع مقدس اشاره کرد. وی همچنین دارای سوابق تدریس در دانشگاه‌های سوره، شهید بهشتی، شاهد و مرکز مدیریت حوزه علمیه قم است. از توکلی تا کنون بیش از ۳۰ اثر علمی و پژوهشی منتشر شده است که از جمله این آثار می توان به این موارد اشاره کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *