جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۲

فواید داشتن خواهر و برادر

شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب: 387851
از مزایای داشتن خواهر و برادر بعد از ازدواج این است که در موارد ضرورت به کمک هم خواهند آمد.
به گزارش جهان به نقل از دخت ایران، در جامعه کنونی شاهد خانواده‌های تحصیل‌کرده‌ایم که دارای حداقل‌ترین تعداد فرزند هستند فرزندانی که در آینده‌ای نزدیک با کم‌ترین رابطه خانوادگی خواهند بود .
این در حالی است که اغلب فرزندان در آرزوی داشتن خانواده‌ای با جمعیت بیشتر هستند.

وقتی پای درد دل این بچه‌ها می‌نشینی از دغدغه‌های آینده خود می‌گویند و از تنهایی و نداشتن حداقل بستگان نگران‌اند.

محمد۱۲ساله در جواب این سؤال که آیا دوست داری خواهر و برادری داشته باشی پاسخ داد که وقتی من بزرگ شوم و ازدواج کنم و خانم من هم، مثل من تنها باشد بچه‌های ما ، خاله و دایی، عمه، نخواهند داشت و از لذت داشتن بستگان نزدیک محروم می‌شوند و دارای کمترین ارتباط خانوادگی خواهیم بود.

ضرورت داشتن خواهر و برادر بعد از ازدواج

کارشناسان خانواده معتقدند که داشتن تعدد فرزندان و نقش‌های ثانویه آنها در آینده خانواده‌ها اثرات روحی و اجتماعی بسیاری در زندگی افراد دارد و این اثر بعد از ازدواج پررنگ تر می‌شود زیرا نیاز به نیروی مشورتی برای حل مسائل پیش روی افراد دیده می‌شود و در صورت داشتن خواهر و برادر این نیاز برطرف خواهد شد و از طرفی پیدا کردن دوستی با سطح فرهنگی مشابه بسیار سخت است.

خانم ۲۵ ساله (دانشجوی حقوق ) در این رابطه می‌گوید: در خانواده‌های قدیمی چند خانواده در یک محیط زندگی می‌کردند و با کمترین توقع، زیباترین روابط اجتماعی را داشتند و کودکانشان در چنین محیطی، کاملاً اجتماعی تربیت می‌شدند و افراد کاملاً اجتماعی می‌شدند.

وی در ادامه در مورد مزایای داشتن خواهر و برادر بعد از ازدواج بیان داشت که برادر و خواهر در موارد ضرورت به کمک هم خواهند آمد و بعد از ازدواج این نیاز بیشتر احساس می‌شود زیرا داشتن یک محرم اسرار به خصوص در زمانی که بین زوجین مشکلاتی به وجود می‌آید کمک به سزایی خواهد داشت و نقش مشورتی آنها بسیار مشکل‌گشا خواهد بود.

خانم ۲۲ ساله دانشجوی علوم تربیتی در مورد ضرورت وجود خواهر برادری در بعد از ازدواج می‌گوید:در خانواده‌های امروزی مساله تربیت فرزندان از مهم‌ترین دغدغه‌های روز محسوب می‌شود و این مساله در بسیاری موارد با کمک فکری خواهر و برادر مشکل‌گشا خواهد بود از طرفی این افراد رازدار خانواده هستند و صلاح خانواده را رعایت می‌کنند.

این در حالی است که کارشناسان خانواده در مورد ضرورت وجود خاله یا عمه در خانواده معتقد هستند که برخی موارد مادران نقش خود را به خوبی ایفا نمی‌کنند یا نیاز به مشورت در بهتر ایفا کردن نقش خود دارند در این جاست که نقش خاله یا عمه برجسته می‌شود چرا که فرزندان نیاز به پشتیبان روحی و معنوی دارند تا محرم اسرارشان باشد و مشکلاتشان را مطرح کنند.

از دیدگاه طب جدید

با پیشرفت تکنولووژی و علوم به خصوص طب علاج برخی از بیماری‌ها با وجود بستگان نزدیک درمان‌پذیرتر است.

خانم دکتر انصاری ،پزشک خانواده در مورد مزایای داشتن خواهر و برادر از نظر طب جدید اظهار داشت: در عصر جدید با بیش‌ترین آمار بیمارهای سرطانی مواجه‌ایم یکی از مهم‌ترین این سرطان‌ها، سرطان خونی است و زمانی این بیماری‌ها قابل‌درمان است که فاکتورهای مشابه خونی وجود داشته باشد (برای پیوند مغز استخوان)

وی در ادامه با تاکید بر اینکه این فاکتور های مشابه در بستگان نزدیک مانند:والدین و خواهر و برادر و ... بیشتر دیده می‌شود افزود: افرادی که فاکتور های مشابه خونی برایشان وجود نداشته باشند قابل‌درمان نیستند این در حالی است که برخی از افراد تحصیل‌کرده تک فرزند دلبندشان را به علت عدم داشتن این فاکتور ها ، از دست داده‌اند. درحالی‌که در صورت بودن خواهر یا برادر احتمال درمان وجود داشت.

این پزشک خانواده در پایان اظهار داشت:هر چند با پیشرفت تکنولوژی با ذخیره بند ناف که حاوی سلول‌های بنیادی است علاج بسیاری از بیمارهای سرطانی آسان شده است اما نگهداری سلول‌های بنیادی، هزینه زیادی می‌طلبند و در استطاعت همه افراد جامعه نیست.

از دیدگاه روانشناس

سعیدی راد روانشناس خانواده در جواب این سؤال که نقش‌های داشتن بستگان درجه یک در خانواده چیست ؟ پاسخ داد که نقش حمایتگری این افراد بسیار بالاست و نیاز به امنیت یکی از نیازهای پایه‌ای انسان است ( طبق هرم مازلو) )[۱]

هرچه قدر نقش حمایتگری اطراف بیشتر تأمین شود احساس امنیت فرد بیشتر خواهد بود در حقیقت نیاز اساسی انسان تأمین شده است.

وی با تاکید بر اینکه نیازهای امنیت و احترام ، دوست داشتن از نیازهای اساسی انسان است افزود:این نیازهای اساسی را انسان از تعامل با افراد قابل‌اعتماد و مهربان تأمین خواهد کرد و بهترین افراد برای تأمین نیاز، خانواده و بستگان است و هر قدر این دامنه وسیع‌تر باشد امکان تأمین این نیاز بهتر خواهد بود .

این روانشناس با اشاره به اینکه این نیازها برای شکوفایی شخصیت و کمال انسانی ضرورت دارد اظهار داشت: هر قدر این نیازها بهتر تأمین شود شخصیت فرد بهتر شکوفا می‌شود و فردی که دارای شخصیت شکوفاست به رشد و پیشرفت خود و اطرافیان کمک می‌کند و در نتیجه جامعه‌ای شکوفا خواهیم داشت .

وی در پایان گفت:فرد شکوفا از بهداشت روانی بالایی برخوردار است و در زندگی فردی هدفمند و قانون پذیر و اخلاق مدار است و مربی خوبی برای اطرافیان خواهد بود در جهت ساخت جامعه خود بیش‌ترین قدم را برمی‌دارد.

از دیدگاه اسلام:

درحالی‌که روانشناسان به نقش حمایتی بستگان وعدم ایجاد بیمارهای روحی مانند افسردگی که بیماری عصر تکنولوژی است اشاره می‌کنند در دین مبین اسلام به صله‌رحم تاکید می‌شود که باعث دور شدن عذاب الهی،ازدیاد عمر و فزونی رزق و اخلاق نیکو، پاکی اعمال، آسانی حساب ،آبادی شهرها و... است .

سوره نسا آیه ۱ می‌فرماید:(و اتقواللّه الذى تساءلون به و الارحام ) :و از خدایى بپرهیزید که همگى به عظمت او معترفید و هنگامى که چیزى از یکدیگر می‌خواهید نام او را می‌برید ونیز از قطع رابطه با خویشاوندان خود پرهیز کنید.

از امام صادق علیه‌السلام در مورد و اتقوا الذى تسائلون به و الارحام سوال کردند که ایشان فرمودند: یعنى و بترسید از آن خدایى که به نام او از یکدیگر مسئلت و درخواست می‌کنید و درباره ارحام کوتاهى مکنید.

و همچنین دید و بازدید و صله‌رحم (وَالَّذِینَ یَصِلُونَ مَآ أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن یُوصَلَ وَیَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَ یَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ) (رعد، ۲۱) و (خردمندان) کسانى هستند که آنچه را خداوند به پیوند با آن فرمان داده پیوند مى‏دهند و در برابر پروردگارشان (به خاطر شناختى که دارند خشوع و) خشیت دارند و از سختى حساب مى‏ترسند.

با توجه به وجوب صله‌رحم ،امیرالمومنین علیه‌السلام فرمودند: صلو ارحامکم وان قطعوکم یعنى با خویشاوندانتان پیوند برقرار کنید گرچه آنها از شما قطع رابطه کنند.

همچنین تاکید بزرگان دین بر صله ارحام بسیار است .این نقش تا حدی اهمیت دارد که در قرآن در آیه شقاق آمده است: ( وإن خفتم شقاق بینهما فابعثوا حکما من أهله وحکما من أهلها...)و در تفسیر این آیه برخی مفسران معتقدند که منظور از حکم ،همان بزرگان فامیل هستند که با حکمیت به حل اختلاف زوجین می‌پردازند.

البته با وجود این همه تاکید دین مبین اسلام بر روابط بستگان باهم اما در جامعه امروزی با خانواده‌هایی مواجه‌ایم که یا حداقل تعداد بستگان را دارند و یا اینکه با وجود داشتن خواهر و برادر، کمترین تعامل اجتماعی را باهم دارند و از این نعمت خدادادی بی‌بهره هستند.

برخی کارشناسان ریشه این مشکل را به تکنولوژی و عدم داشتن زمان برای ارتباط خانوادگی بیان می‌کنند و برخی دیگر این مساله را ناشی از سرخوردگی‌های فرد در دوران کودکی می‌دانند و سرچشمه آن را جدال‌های والدین و نیز عدم توجه به فرزندان وعدم ایجاد مودت و محبت و دوستی بین فرزندان می‌دانند.

همچنین برخی از کارشناسان شکل‌گیری آن را ناشی از تربیت ناصحیح فرزندان، حسادت و رقابت‌های نادرستی و که در دوران کودکی فرد وجود داشته می‌دانند و معتقدند که این موارد باعث جدایی فرزندان در بزرگ‌سالی از هم می‌شود.

درحالی‌که عصر جدید ، خانواده‌ها با مشکل کار بیش از حد افراد خانه و کم بودن تعداد فرزندان و اعتماد کم اعضای خانواده به یکدیگر مواجه هستند و مجالی برای ابراز عواطف و انس با یکدیگر ندارند به هنگام تنهایی و یاوری برای دوران پیری نمی‌یابند، خانواده‌های تحصیل‌کرده و متمولی وجود دارند که فرزندان آنان دارای زندگی مجزاست و والدین یا یکی از آنان، تنها در گوشه خانه‌ای بزرگ به سر می‌برند. که این مساله به ویرانی انسجام خانواده می‌انجامد.

این مهم تا جایی اهمیت پیداکرده که از مهم‌ترین دغدغه‌های نسل تحصیل‌کرده و جوان و امروزی محسوب می‌شود.

و با توجه به اهمیت خانواده که رکن اساسی هر جامعه هست باید به تحکیم آن توجه کرد و یکی از مواردی که به انسجام و تحکیم خانواده‌ها منجر می‌شود ارتباط اعضای خانواده باهم است وقتی که خانواده‌ها حداقل افراد را داشته باشند و یا اینکه حداقل ارتباط را باهم داشته باشند این موضوع محقق نخواهد شد.

که برای حل این چالش اجتماعی نیاز به بازنگری مسئولان فرهنگی دارد و لزوم این مساله تا جایی است که در صورت کوتاهی در پیشگیری آن ، تحکیم خانواده از بین خواهد رفت و از طرفی خانواده رکن اساسی جامعه را شکل می‌دهد و در صورت آسیب‌پذیری با جامعه‌ای آسیب‌پذیر مواجه خواهیم بود.
https://jahannews.com/vdcjiaetvuqeooz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjiaetvuqeooz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


..
با سلام - براي ما كه زياد فرقي نگرد !!
قمر تاج خانوم
چییش فرقی نکرد داشتنش یا نداشتنش روشن میکردی ننه