پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

سهم صفردرصدی ایران در بازار LNG

دوشنبه ۲ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب: 192253
معاون وزیر نفت با اشاره به عقب ماندگی ایران از قطر در تولید LNG از درآمد سالانه 60میلیارد دلاری قطر با تبدیل گازهای پارس جنوبی به LNG خبر داد و گفت: هم اکنون سهم ایران در بازار جهانی LNG صفر است.

به گزارش مهر احمد قلعه بانی امروز با صدور پیامی در مراسم آغاز به کار نخستین همایش LNG  ایران با بیان اینکه ایجاد تنوع در سبد ارزی انرژی یکی از برگه های برنده کشورهای دارای ذخایر نفت و گاز جهان است، گفت: ایران با در اختیار داشتن دومین ذخایر گاز جهان و در اختیار داشتن ذخایر نفت یکی از بازیگران اصلی در میان همه کشورهای جهان در بازارهای جهانی انرژی است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه در حال حاضر ایران چهارمین کشور تولید کننده و صادرکننده نفت و یکی از بزرگترین کشورهای دارنده ذخایر نفت و گاز جهان است تصریح کرد: در شرایط فعلی با در اختیار داشتن 29.6 تریلیون متر مکعب ایران پس از روسیه دومین کشور دارنده ذخایر گاز جهان است.

معاون وزیر نفت با اشاره به ضرورت متنوع سازی سبد عرضه انرژی در کشور و بازارهای جهانی اظهار داشت: هم اکنون ایران یکی از کشورهای بزرگ تولید کننده نفت سنگین، نفت سبک، فرآورده های نفتی، گاز طبیعی، میعانات گازی و و محصولات پتروشیمی است.

این مقام مسئول با تاکید بر ضرورت ورود LNG به سبد انرژی ایران تبیین کرد: در شرایط فعلی صادرات گاز تا فواصل کمتر از 3000 کیلومتر از طریق خطوط لوله انجام می شود و از این رو تاکنون خطوط لوله ای با کشورهای ترکیه، کشورهای آسیای میانه همچون آذربایجان، نخجوان و ارمنستان برای صادرات گاز ساخته شده است.

وی با اعلام اینکه باید برای فواصل بیش از 3 هزار کیلومتر از محموله های LNG برای صادرات گاز استفاده کرد، یادآور شد: هم اکنون پاکستان ساخت یک پایانه دریافت LNG در سواحل دریای عمان را آغاز کرده است ضمن آن که مذاکرات گسترده ای با قطر و اندونزی برای خرید LNG در دستور کار دارد.

قلعه بانی همچنین با اشاره به همکاری های گسترده گازپروم روسیه با کشورهای بزرگ خارجی برای ساخت کارخانه هایLNG تصریح کرد: در شرایط فعلی ایران ساخت 5 کارخانه بزرگ LNGهمچون ایرانLNG ، پارس، پرشین، گلشن، فردوسی و پارس شمالی را در دستور کار دارد که تنها کارخانه فعال LNG ایران فعلا ایران LNG است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به عدم پایبندی پیمانکاران خارجی برای مشارکت در کارخانه های تولید LNG ایران تاکید کرد: بر این اساس تا اطلاع ثانوی اجرای برخی از طرح های  LNG با تاخیر مواجه شده است اما این به منزله تعطیل شدن ساخت این کارخانه ها نیست.

معاون وزیر نفت با یادآوری اینکه در شرایط فعلی قطر با تولید سالانه بیش از 77 میلیون تن LNG از محل گازهای پارس جنوبی گوی سبقت را از ایران ربوده است یادآور شد: ایران در تولید LNG از شریک قطری خود عقب افتاده است به طوری که قطر سالانه 60 میلیارد دلار از محل صادرات LNG درآمد کسب می کند.

این عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت با بیان اینکه سبد صادرات انرژی ایران نباید فقط به نفت خام و گاز طبیعی متکی باشد تاکید کرد: باید امکان تولید و صادرات LNG در سطح کشور فراهم شود .

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه با تولید در مواقعی که بازارهای جهانی نفت با رکود مواجه می شوند امکان تثبیت درآمدهای حاصل از صادرات انرژی کشور فراهم می شود، خاطرنشان کرد: قطعا تولید و صادرات LNG به عنوان یک محصول استراتژیک می تواند در اقتصاد ملی تاثیرگذار باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *