چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۰

بازچینی کابینه عربستان توسط سلمان

جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۱۵
کد مطلب: 404699
«سلمان بن عبدالعزیز»، شاه جدید سعودی، یک هفته پس از مرگ شاه سابق، در ۳۷ فرمان سلطنتی کابینه را دوباره تشکیل داد و بر اساس آن پسر شاه سابق را از امارات مکه حذف کرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، در ادامه تغییرات ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه جدید سعودی در پست‌های کلیدی عربستان، روز گذشته، ملک سلمان، ۳۷ حکم جدید در ابقا یا جا‌به‌جایی افراد و مرتبط با نهادهای مختلف صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العربیة، سلمان بن عبدالعزیز، در پی دستورات، پادشاه سعودی، تغییرات گسترده وزارتخانه‌ای انجام گرفته است و همچنین سعی شده است از شاهزادگان جوان در پست‌های مختلف استفاده شود.

طبق دستور ملک سلمان، «خالد بن بندر» از ریاست سازمان اطلاعات و امنیت برکنار و به جای وی «خادل الحمیدان» انتخاب شد. (پیش از خالد بن بندر، بندر بن سلطان رئیس دستگاه امنیتی و اطلاعاتی بود ). «خالد بن بندر» به عنوان مشاور پادشاه انتخاب و «بندر بن سلطان» از ریاست شورای عالی امنیت ملی برکنار شد.

همچنین شورای سیاست‌گذاری آموزش و کمیته خدمات شهری الغا و به جای آن شورای امور سیاسی و امنیتی به ریاست «محمد بن نایف» جانشین ولی‌عهد تشکیل شد.

دکتر «ولید بن محمد بن صالح الصمعانی» به عنوان وزیز دادگستری، امیر خالد فیصل، به عنوان مشاور پادشاه و حاکم مکه و امیر فیصل بن بندر، به عنوان حاکم ریاض، انتخاب شدند.

دو وزارتخانه تعلیم و تربیت با وزارتخانه آموزش عالی در وزارتخانه‌ای به نام وزارت آموزش ادغام شده و «عزام الدخیل» به عنوان وزیر برای این وزارتخانه‌ انتخاب شده است.

«عبدالطیف آل‌الشیخ از ریاست هیأت امر به معروف و نهی از منکر برکنار و به جای وی، «دکتر عبدالرحمن السند» منصوب شد.

پادشاه سعودی، در ادامه دستورات خود، ۱۰ میلیون ریال سعودی (معادل ۹ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان) به هر باشگاه‌ ورزشی در لیگ حرفه‌ای و ۵ میلیون ریال به هر باشگاه در لیگ دسته یک و ۲ میلیون ریال به باقی باشگاه‌ها اختصاص داده است و همچنین پادشاه سعودی ۱۰ میلیون ریال سعودی به هر انجمن‌ ادبی کمک کرده و همچنین ۲۰ میلیارد ریال برای اجرای خدمات برق‌رسانی و‌ آب‌رسانی اختصاص داده است.

طبق دستورات جدید ملک سلمان، تمام زندانیانی که به علت بدهی کمتر از نیم ملیون ریال سعودی به حبس افتاده‌اند، با پرداخت بدهی آزاد می‌شوند.

در ادامه مهم‌ترین تغییرات صورت گرفته در پی دستورات روز گذشته ملک سلمان پادشاه جدید سعودی آورده می‌شود.

۱- أمیر مقرن بن عبدالعزیز آل سعود ولی‌عهد و معاون شورای وزیران

۲-أمیر محمد بن نایف بن عبدالعزیز آل سعود جانشین ولی‌عهد و معاون دوم شورای وزیران و وزیر کشور.

۳- أمیر سعود بن فیصل بن عبدالعزیز آل سعود به عنوان وزیر خارجه ابقا شد.

۴- أمیر متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود وزیر گارد ملی

۵- أمیر محمد بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود وزیر دفاع.

۶- دکتر ولید بن محمد بن صالح الصمعانی وزیر دادگستری

۷- دکتر بندر بن محمد بن حمزة أسعد حجار وزیر حج

برخی از کمیته‌ها و شوراها نیز به دستور ملک سلمان برچیده شدند:

کمیته عالی سیاستگذاری آموزش
کمیته عالی تنظیم اداری
شورای خدمات شهری
هیأت عالی ملک عبدالعزیز در علوم و پیشرفت
شورای آموزش عالی و دانشگاه‌ها
شورای عالی آموزش
شورای عالی امور نفت و معادن
شورای عالی اقتصادی
شورای امنیت ملی
شورای عالی ملک عبدالله در انرژی هسته‌ای و تجدید پذیر
شورای عالی امور اسلامی

نهاد‌های جدیدی که به دستور ملک سلمان ایجاد شدند.

شورای امور سیاسی و امنیتی
شورای امور اقتصادی و توسعه
دو وزارتخانه تعلیم و تربیت با وزارتخانه آموزش عالی در وزارتخانه‌ای به نام وزارت آموزش ادغام شده و «عزام الدخیل» به عنوان وزیر برای این وزارتخانه‌ انتخاب شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *