پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

تاثیر تحولات اسکاتلند بر جدایی‌طلبان اسپانیا

شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب: 381091
رئیس‌جمهور ناحیه خودمختار کاتالونیا می‌گوید که رأی منفی نیمی از اسکاتلندی‌ها به جدایی از انگلیس، تأثیری در عزم آنها برای جدایی از اسپانیا نخواهد داشت.
به گزارش جهان؛ فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه خبر داد، «آرتور مس» رئیس جمهور ناحیه خودمختار کاتالونیا امروز جمعه، ساعاتی پس از اعلام رأی منفی ۵۵ درصد از اسکاتلندی‌ها به جدایی از انگلیس گفت که «کاتالون‌ها» باز هم به تلاش‌های خود برای جدایی از اسپانیا ادامه می‌دهند.

کاتالونیا بخشی خودمختار در شمال شرقی اسپانیا است که به رغم برخورداری از زیرساخت‌های قوی بانکی و حمل و نقل دریایی، به دلیل پرداخت مالیات‌های سنگین به دولت اسپانیا، با ۴۲ میلیارد دلار بدهی به مقروض‌ترین ایالت این کشور تبدیل شده است.

گذشته از انگیزه‌های اقتصادی برای جدایی، مردم ناحیه کاتالونیا از نظر تاریخی از اسپانیا جدا هستند و حتی به زبانی غیر از زبان اسپانیولی (زبان کاتالانی) صحبت می‌کنند.

در همه‌پرسی سال ۲۰۰۶، کاتالونیا به بخشی خودمختار تبدیل شد ولی مردم این ناحیه خواستار جدایی کامل از اسپانیا هستند.

رئیس‌جمهور این ناحیه پیش از برگزاری همه‌پرسی استقلال در اسکاتلند گفته بود: «پرسش من این است: آیا کاتالونیا یک ملت متفاوت است؟ بله یک ملت متفاوت است. بنابراین اگر اسکاتلندی ها حق تصمیم گرفتن درباره آینده سیاسی شان را دارند، چرا مردم کاتالونیا چنین حقی نداشته باشند؟»

مقامات منطقه کاتالونیا پیش از این به مادرید پیشنهاد داده بودند که در تاریخ ۱۸ آبان ماه سال جاری، یک همه‌پرسی برای جدایی این منطقه از اسپانیا صورت گیرد، تقاضایی که هنوز جواب مثبتی از اسپانیایی‌ها نشنیده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *