پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۱

فرصت تاریخی آزادسازی عربستان از چنگال آل‌سعود

شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب: 403591
با مرگ ملک عبدالله بن عبدالعزیز، سلمان ۸۰ ساله پادشاه جدید و کوچکترین برادرش مقرن ۷۵ ساله، ولی‌عهد عربستان سعودی شدند.
به گزارش جهان، محمد سرشار در گوگل پلاس نوشت:
با مرگ ملک عبدالله بن عبدالعزیز، سلمان ۸۰ ساله پادشاه جدید و کوچکترین برادرش مقرن ۷۵ ساله، ولی‌عهد عربستان سعودی شدند.
به قدرت رسیدن در عربستان سعودی، پیچیدگیهای زیادی دارد که به زن‌بارگی ملک عبدالعزیز برمی‌گردد. او در ۷۷ سال عمرش، ۳۸ زن (البته همزمان ۴ زن) داشت که از آنها ۳۶ پسر و ۳۰ دختر به دنیا آمدند.
براساس وصیت ملک عبدالعزیز قرار شد از سال ۱۳۳۲ ه.ش. به بعد، به نوبت، پسران بزرگتر به پادشاهی برسند. در سال ۱۳۸۵، ملک عبدالله «شورای بیعت» را تشکیل داد تا اختلافات بین برادران و برادرزاده‌ها، علنی نشود و داخل خودشان، پادشاه و ولی‌عهد را تعیین کنند.
تا الان ۲۳ پسر و ۵ دختر ملک عبدالعزیز مرده‌اند و بقیه زنده‌ها، بالای ۷۵ سال سن دارند.
میانگین سن مرگ پادشاهان و ولیعهدان سعودی ۷۶٫۷۵ سال است. بنابرین با مرگ قریب‌الوقوع ملک سلمان و ولی‌عهد مقرن، دعوای به قدرت رسیدن، به سطح نوه‌های ملک عبدالعزیز کشیده خواهد شد و احتمالاً از شورای بیعت هم کاری ساخته نخواهد بود.
این ماجرا در عربستان سعودی، سابقه‌دار است. چنان که در سال ۱۳۵۴، ملک فیصل توسط برادرزاده‌اش ترور و کشته شد.
امیدوارم با اضمحلال آل‌سعود در چند سال آینده، فرصت تاریخی آزادسازی عربستان از طریق عراق، کویت، بحرین و یمن به کمک ایران، مهیا گردد و همه ما در زیر سایه «جمهوری اسلامی عربستان» به زیارت حرمین شریفین و حرمهای بقیع برویم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آمين