پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱۴
۱۰
نامزد ۳ دوره ریاست جمهوری امریکا:

تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، به «مرگ دلار» منجر خواهد شد!

چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب: 376097
دولت امریکا برای حفظ موقعیت دلار به کمک و همکاری دیگر کشورها نیاز دارد؛ اما همراهی‌های جهانی کاهش یافته، به خصوص به این دلیل که بیشتر اوقات سیاست چماق و هویج امریکا در چند دهه گذشته سیاست چماق خالی بوده و از هویج خبری نبوده است.
تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، به «مرگ دلار» منجر خواهد شد!
گروه اقتصادی جهان نيوز ـ ران پاول پزشک، نویسنده و سیاستمدار سابق آمریکایی است که از ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۳ نماینده مجلس نمایندگان آمریکا بر عهده داشت. او سه بار در سالهای ۱۹۸۸ و ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود. اخیراً وی با اشتباه خواندن تصمیم دولت امریکا بر اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه، این اقدام را به ضرر آمریکا ارزیابی کرده است. ترجمه آن را در ادامه می خوانید:

تصمیم دولت امریکا بر اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه اشتباه بزرگی است که ضمن دامن زدن به وضعیت پرتنش کنونی، نهایتا به ضرر اقتصاد امریکا نیز تمام خواهدشد. گرچه اثرات این تحریم ها در کوتاه‌مدت چندان محسوس نیست ولی به مرگ احتمالی دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی منجر خواهد شد.

متضرر شدن اروپا از تحریم‌های امریکا علیه روسیه

امریکا تنها خود به تحریم بانک‌ها و شرکت‌های روسی مبادرت ننموده، بلکه از بانک‌های اروپایی نیز خواسته به تحریمهایش پایبند باشند. با احتساب حجم تجارت بین بانک‌های اروپایی و روسیه ‌می‌توان گفت این تحریم‌ها به همان اندازه که به روسیه آسیب وارد می‌نمایند به ضرر اروپا تمام خواهند شد.

نزدیک شدن هر چه بیشتر کشورهای گروه بریکس به یکدیگر

نتیجه دیگر تحریم‌ها نزدیک شدن هر چه بیشتر روسیه به هم‌پیمانانش در گروه بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین، افریقای جنوبی) است. این کشورها بیش از ۴۰ درصد جمعیت جهان را دارا می‌باشند، تولید اقتصادی‌شان تقریبا برابر اتحادیه اروپا و ایالات متحده است و منابع طبیعی قابل توجهی در اختیار دارند. روسیه بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در دنیا است و بخش بزرگی از گاز طبیعی اروپا را تامین می‌نماید. برزیل دومین کشور صنعتی در قاره امریکا و بزرگترین صادر‌کننده اتانول در دنیاست. چین نیز سرشار از منابع معدنی است و بزرگ‌ترین تولیدکننده غذا در دنیا محسوب می‌شود.

انعقاد پیمان‌های پولی دوجانبه

روسیه و چین در حال امضای پیمانهای پولی جهت انجام تجارتهای دوجانبه‌شان با ارزهای ملی دو کشور بجای دلار هستند، روندی که اگر انتشار یابد موقعیت دلار در تجارت بین الملل را نزول خواهد داد. مهم‌تر از همه، چین، روسیه و افریقای جنوبی نزدیک به ۴۰ درصد طلای جهان را تولید می‌کنند؛ این قابلیت می‌تواند در اجرای سیاست پول با پشتوانه‌ی طلا توسط کشورهای بریکس که چالشی برای دلار خواهد بود کمک کند.

افزایش بدهی‌های دولت امریکا و کاهش ارزش دلار در طی سالیان متمادی دلیل مشترک ایجاد یورو در اروپا و تلاش چین جهت بین‌المللی‌سازی ارز خود و همچنین مذاکرات دیگر کشورها جهت انعقاد پیمان‌های پولی و تجاری است.

دولت امریکا برای حفظ موقعیت دلار به کمک و همکاری دیگر کشورها نیاز دارد؛ اما همراهی‌های جهانی کاهش یافته، به خصوص به این دلیل که بیشتر اوقات سیاست چماق و هویج امریکا در چند دهه گذشته سیاست چماق خالی بوده و از هویج خبری نبوده است.

اعمال سیاست‌هایی مثل تحریم که تنها کشورها را به پرهیز از دلار سوق خواهد داد در نهایت موجب کاهش ارزش دلار و آسیب دیدن اقتصاد امریکا خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خودمون میدونیم ...... تو مستند راز های پنهان پول به خوبی اشاره شده
انشاالله
پوریا
به شما چی میرسه! خیال میکنی روسیه خیلی خوبه یا چین؟
آقای ظریف که ادعای دیپلماسیش میشه، چرا این پیمانهای پولی را پیگیری نمی کنه که از شر دلار خلاص بشیم؟!
احمد
ما پیشتر این موضوع مبادلات پولی بین دو ویا چند کشور را مطرح کردیم ولی چندان هم خودمان جدی نگرفتیم ولی لازم است با کشورهائی که از توان بالای تولیدات مختلف و منابع زیاد برخوردارند و می توانیم نیازهایمان را با مقدار و کیفیت بالا از آنجا تامین کنیم این مبادلات پولی طرفینی را داشته باشیم و اینقدر زیر بلیط دلار امریکا نباشیم .
Iran, Islamic Republic of
ای کاش مسولین ما قدری از روس ها یاد بگیرند!
ali
واقعا این اتفاق میفته یا طبق معمول فانتزیهاتون رو نوشتید؟
فاطمه
احتمالش خیلی زیاده. اساسا این تحریم ها نه به خاطر اوکراین، بلکه به خاطر نشست بریکس بوده و اوکراین فقط یک بهانه اس. روسیه با حضورش در جمع بریکس به این گروه قدرت و وجهه خاصی میده. در ضمن پوتین بعد از کوتاه کردن دست یهودی ها که توسط گورباچف در روسیه به قدرت رسیده بودن، صهیونیستها رو دشمن خودش کرده. ولی با توجه به موضع گیری ضد صهیونیستی مردم که باعث بیدار شدن احساس ضدآمریکایی در اونها شده، امید اون میره که آمریکا و اسراییل در حال کندن گور خودشون باشن ان شاء الله.
کریمی
قابل توجه مسولین اقتصادی ایران که دلار را کرده اند پشتوانه بانک مرکزی و همه محاسبات داخلی اقتصاد را با دلار میسنجند ....
یزودی دلار باطل میشود و متاسفانه میلیاردها دلار در بانک مرکزی تبدیل میشود به کاغذ باطله ...
دقیقا همان کاری که در سال 1370 گورباچف با روبل کرد !!!!!!!!!!!!!!!!
سید
Iran, Islamic Republic of
یه سوال برا من مطرح است که آمریکا تا کی می تونه برای فشار به کشور های مختلف از اعتبار دلار خرج کنه....
به نظر دیگه داره بیش از حد اینکار رو انجام میده و با این کاراش دلار رو از مقبولیت میندازه...