پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

ایران میزبان ۲۰% زلزله‌های ویرانگر جهان

سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۳
کد مطلب: 387095
مشاور ارشد عمرانی صلیب‌سرخ با اشاره به اینکه ۲۰ درصد زلزله‌های ویرانگر جهان در ایران رخ می‌دهد، گفت: ۴۴ کشور مشارکت‌کننده در عملیات نجات زلزله بم، فقط ۲۲ نفر را از زیر آوار نجات دادند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، امین عرفانیان دانشور در نشست «ساماندهی و مدیریت بازسازی شهر تهران پس از زلزله احتمالی» با بیان این موضوع که دانش و پیشرفت‌های علمی بشریت ارمغان‌های خوبی در زمینه پیشگیری و مقابله با بحران‌های احتمالی دارد، اظهار داشت: بر اساس مدل پیش‌بینی زلزله که توسط پروفسور رابین اسپنس و پروفسور اندرو کوبورن در دانشگاه کمبریج ارائه شده است، با تحلیل نتایج ۱۰۰ پیش‌لرزه بررسی شده مشخص شد اگر در پیش‌لرزه‌های اتفاق افتاده بیش از ۲ زلزله با مقیاس بیش از ۴ ریشتر داشته باشیم، احتمال وقوع زلزله‌ای با قدرت ۶ ریشتر در ۴۸ ساعت بعد از آن محتمل است که این موضوع نوید خوبی برای تخمین رفتارهای زمین و پیش‌بینی‌های بیشتر در زمینه زلزله است.

مشاور ارشد عمرانی صلیب سرخ جهانی با اشاره با این موضوع که در جدول ۲۲ زلزله خسارت‌آفرین قرون اخیر، ۴ زلزله بزرگ (حدود ۲۰ درصد) مربوط به ایران است، اذعان داشت: این موضوع گویای این واقعیت است که حدود ۲۰ درصد کل زلزله‌های پرخطر مربوط به ایران است که باید برنامه‌ریزی و پیشگیری لازم در خصوص مقاوم‌سازی کلی کلانشهر تهران از جنبه‌های مختلف مورد توجه و ملاک عمل مناسب قرار گیرد.

وی ضمن تأکید بر اهمیت و جایگاه مشارکت‌های مردمی در بحران با استناد به گزارش منتشر شده صلیب سرخ جهانی پس از زلزله بم اعلام کرد: در این زلزله مهیب ۴۴ کشور شرکت‌کننده با تمامی تجهیزات پیشرفته خود فقط ۲۲ نفر را از زیر آوار نجات دادند. نیروهای هلال احمر موفق به نجات جان ۱۵۵ نفر شدند و در همین حال نیروهای مردمی موفق شدند ۱۰ هزار نفر از مردم گرفتار شده در بین آوار و خرابی‌های شهر ویران شده را نجات دهند.

کارشناس ارشد مهندسی زلزله و مدیریت بحران از دانشگاه UCI لندن تأکید کرد: حوادثی مانند زلزله بم و سقوط هواپیمای C۱۳۰ ارتش در جنوب تهران ثابت کرد اگر مدیریت و فرماندهی واحد و کارآمدی در صحنه حادثه نباشد، انبوه امکانات مادی و تجهیزاتی و امدادی هم به کار نجات مصدومان و حادثه دیدگان نخواهد آمد.

نگرش عمومی باید از مدیریت بحران به مدیریت ریسک تغییر کند

همچنین محمد علیزمانی، رئیس گروه برنامه‌ریزی بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با ذکر این موضوع که در صورت بروز یک حادثه فراگیر در تهران، بازسازی پس از سانحه و بازتوانی اجتماعی شهر بسیار طولانی خواهد بود، گفت: در چنین وضعیتی مدیریت و ساماندهی جمعیت آسیب‌دیده بسیار با اهمیت و حساس است و به همین دلیل باید اقدامات پیشگیرانه و برنامه‌ریزی برای مقابله با بحران به صورت جدی و مؤثر صورت گیرد.

علیزمانی اظهار داشت: اسکان موقت، اطلاع‌رسانی و هشدار، هماهنگی استان‌های معین، استقرار تیم‌های حقوقی و قضایی، امنیتی و امور انتظامی باید به دقت در شرایط بحران مورد توجه قرار گیرد.

وی تأکید کرد: مخاطرات کشور ما و از جمله کلانشهر تهران را تهدید می‌کند که آلودگی‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی، مهاجرت و تبعات منفی آن، سیل و زلزله از جمله بحران‌هایی هستند که بیش از همه با آنها مواجهیم.

علیزمانی با تأکید بر این موضوع که شهر تهران در محاصره پنج گسل خطرناک مشاء، شمال تهران، شمال، جنوب ری و نیاوران قرار دارد، گفت: ‌با توجه به احتمال وقوع زلزله در تهران، وجود یک نگاه یکپارچه با محوریت چند مخاطره‌ باید در نظام برنامه‌ریزی مدیریت بحران مورد توجه قرار گیرد. در همین ارتباط باید نگرش عمومی از مدیریت مبتنی بر بحران به مدیریت ریسک و کاهش ریسک تغییر پیدا کند.

وی با اشاره با این موضوع که در فاجعه زلزله بم، طرح امداد و نجات موجود مورد استفاده قرار نگرفت، دلیل آن را عدم اطلاع قبلی به مردم و سازمان‌های مربوطه از چنین طرحی و تدوین کتابخانه‌ای طرح بدون توجه به موقعیت‌های عینی و صحنه‌ای دانست و افزود: ظرفیت‌سازی و حکمروایی خوب دو موضوعی است که باید در همه شرایط و بخصوص پس از بروز بحران مورد توجه قرار گیرد. در بحث ظرفیت‌سازی باید اموری مانند آموزش عمومی، آموزش‌های تخصصی، اطلاع‌رسانی، ارتقای توان فنی و مهندسی، ارتقای ظرفیت و توانایی سازمان‌ها، انتشار دانش تخصصی و بهبود ظرفیت‌سازی مورد توجه قرار گیرد.

میزان آسیب‌پذیری جوامع وابسته به برنامه‌های پیشگیرانه آنهاست

در ادامه این نشست، بابک امیدوار، مدیر گروه سوانح و ایمنی دانشکده محیط‌زیست دانشگاه تهران در خصوص ارزیابی کیفی خطرپذیری و ریسک در برابر سوانح با تأکید بر این موضوع که هزینه دیدگاه‌های مبتنی بر مدیریت پس از بحران ۲۰ برابر هزینه دیدگاه پیشگیرانه و مدیریت ریسک است، افزود: اگر ما بتوانیم برای مقابله با بحران‌های احتمالی ۲۰درصد هزینه کنیم، در هزینه‌های پس از سانحه ۸۰ درصد صرفه‌جویی خواهیم کرد.

امیدوار با اشاره به این موضوع که جوامع انسانی در برابر سوانح طبیعی آسیب‌پذیر هستند،‌ اضافه کرد: میزان آسیب‌پذیری جوامع دقیقاً برابر و وابسته به برنامه‌های پیشگیرانه و توجه به مدیریت کاهش ریسک قبل از سانحه است و باید توجه داشته باشه باشیم که بازگشت شهر به زندگی عادی یا حداقل زندگی قابل تحمل از امور مهمی است که در گرو مدیریت بحران پس از بروز سانحه‌های احتمالی است.

وی گام‌های برنامه‌ریزی و مدیریت کاهش خطرپذیری را سازماندهی، ارزیابی ریسک، برنامه‌های کاهش اثرات سوانح و برنامه‌های پایش آسیب‌ها برشمرد و تأکید کرد: برای هر پروژه‌ای باید چشم‌انداز، اهداف و نتایج مشخصی تعیین شود تا بتوانیم وظایف مورد نظر را تعریف و به صورت حساب‌شده و با مدیریت جامع از این برنامه‌ها نتیجه بگیریم.

ضرورت برگزاری مانورهای مکرر و جدی در زمینه سنجش کارایی نیروهای عمل‌کنند

این نشست تخصصی محمدرضا مثنوی، استاد دانشکده محیط‌زیست دانشگاه تهران در خصوص درس‌های بازسازی پس از سانحه گفت: سانحه واقعه‌ای است که در آن شرایط نرمال و عادی زندگی اکثر مردم از هم گسیخته می‌شود و خارج از تحمل انسان‌هاست و اغلب منجر به بروز فاجعه می‌شود.

مثنوی برگزاری مانورهای مکرر و جدی در زمینه سنجش کارایی نیروهای عمل‌کننده مانند برگزاری جشنواره شهر آماده را از ضرورت‌های جدی در این زمینه دانست و گفت: باید با برگزاری این مانورها کارآمدی عملی نیروها در صحنه عمل را شناسایی و ضمن تقویت نقاط قوت، به رفع نقاط ضعف و آسیب‌های موجود بپردازیم.

با محیط زیست خود مهربان تر باشیم، این سرمایه برگشت ناپذیر است!

یاوری، مدیر گروه برنامه‌ریزی دانشکده محیط‌زیست دانشگاه تهران نیز در این نشست با اشاره به سانحه‌خیزی محیط‌زیست شهر تهران، تأکید کرد: نگرش سیستمی به مسائل و زیرساخت‌های اکولوژیک و سازمان‌دهی فعالیت‌های مربوط به حفط آن، موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد. باید بدانیم اگر تپه‌ها، دامنه‌ها، ارتفاعات، رودخانه‌ها و مسیل‌ها و مواهب طبیعی محیط‌زیست را به دست خودمان از بین ببریم، ضمن این که این سرمایه‌ها برگشت‌ناپذیر هستند، باید هزینه آن را هم پرداخت کنیم.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: اغلب شهرها و از جمله شهر تهران در دامنه کوه‌ها بنا شدند و کوهستان‌ها مکان‌های پرانرژی هستند که باید اکوسیستم مربوط به آن به‌طور یکپارچه دیده شود و دقت داشته باشیم که شهری مثل تهران باید در دشتی وسیع -از دشت قزوین تا کویر سمنان- دیده شود و در طرح حفاظت از محیط‌زیست، این یکپارچگی و ارتباط مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم ضمن در نظر گرفتن همه ابعاد سانحه‌خیزی کلانشهری مانند تهران، برای بحران‌های احتمالی برنامه‌ریزی درست و مؤثری داشته باشیم.

به گزارش تسنیم، ششمین نشست تخصصی نخستین جشنواره شهر با موضوع «ساماندهی و مدیریت بازسازی شهر تهران پس از زلزله احتمالی» برگزار شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *