جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

قاتل خاموش سلولها

چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۵۳
کد مطلب: 387392
نوشابه‌های شیرین موجب افزایش ابتلا به بیماری‌ها ازجمله چاقی می‌شوند، اما بر اساس تحقیقات جدید، مصرف این قبیل نوشیدنی‌های شیرین موجب افزایش روند پیری سلول‌ها نیز می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، دکتر الیسا ایپل، استاد روانپزشکی دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو و سرپرست این پژوهش اظهار کرد: مصرف منظم نوشابه‌های قندی نه تنها بر افزایش بیماری‌ها و متابولیسم کنترل قند بدن تاثیر دارند بلکه موجب افزایش روند پیری سلول‌ها نیز می‌شود.

محققان ۵۳۰۹ شرکت‌کننده ۲۰تا ۶۵ ساله را به مدت چند هفته مورد بررسی قرار داده و تاثیرات مصرف نوشابه بر آنان را مشاهده کردند. نتایج نشان داد سلول‌های زیستی افرادی که نزدیک به نیم لیتر نوشابه مصرف می‌کردند، ۴.۶ سال مسن‌تر شد. این تاثیر بر طول تلومر، معادل با تاثیرات منفی مصرف دخانیات است.

محققان این نتایج را در تلومرها اثبات کردند. بخش‌های حفاظتی دی‌ان‌ای، کروموزوم‌های درون سلول‌ها را پوشش می‌دهد. در تحقیقات پیشین، تلومرهای کوتاه با بیماری‌های مزمن پیری از جمله بیماری قلبی، دیابت و برخی سرطان‌ها مرتبط بودند. در حال حاضر آنان برای اولین بار نشان دادند که نوشابه‌های قندی بر طول تلومرها تاثیر دارند.

لازم به ذکر است ۲۱ درصد از شرکت کنندگان مصرف بیش از نیم لیتر را گزارش کرده بودند و به طور متوسط مصرف نوشابه‌های قندی حدود ۳۵۰ میلی‌لیتر بود.

سیندی لئونگ، دانشجوی فوق دکترای دانشگاه کالیفرنیا در سان‌فرانسیسکو و از محققان این پژوهش اظهار کرد: درک عوامل مربوط به رژیم غذایی که موجب کوتاهی تلومرها و یا افزایش طول آنها می‌شود حیاتی است و در واقع در این تحقیق تنها تاثیر مصرف نوشابه‌های قندی مورد بررسی قرار گرفت.

وی و همکارش اشاره کردند که تنها طول تلومرها و مصرف نوشابه‌های قندی برای هر یک از شرکت‌کنندگان در یک زمان خاص مقایسه شد، بنابراین این تحقیق رابطه علت و معلولی را ثابت نمی‌کند.

نتایج این تحقیق درنشریه آمریکایی Public Health منتشر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *