جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۳۸
زاکانی در مناظره بررسی عملکرد مدیران دانشگاه آزاد؛

دانشگاه آزاد بنگاه‌داری اقتصادی می‌کند/ تاسیس شاخه آکسفورد برای برگزاری کلاس زبان انگلیسی!

هروی: دانشگاه آزاد محصول خلاقیت است
يکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب: 392693
زاکانی از تدریس یک فوق دیپلم در مقطع دکتری دانشگاه آزاد خبر داد و درباره بخش برون مرزی دانشگاه آزاد هم گفت: دانشگاه آزاد در آکسفورد اقدام به برقراری کلاس زبان کرده است!
دانشگاه آزاد بنگاه‌داری اقتصادی می‌کند/ تاسیس شاخه آکسفورد برای برگزاری کلاس زبان انگلیسی!
به گزارش جهان، اختصاص اعتباری بالغ بر نیم میلیارد تومان ویژه تحقیق و تفحص، رشد دانشگاه آزاد براساس سلایق شخصی، عدم وجود یک کلمه تعریف از دانشگاه آزاد در گزارش تحقیق و تفحص و عدم اشاره به وقایع دو سه سال اخیر در گزارش مذکور از جمله مواردی بود که توسط دو نماینده موافق و مخالف تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد در یک برنامه مطرح شد.

 برنامه نگاه یک این هفته با حضور دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد در این برنامه دو تن از نمایندگان دیدگاه موافق و مخالف خود را در موضوع تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی ارایه دادند.

اختصاص اعتباری بالغ بر نیم میلیارد تومان ویژه تحقیق و تفحص


در ابتدا جواد هروی -نماینده قائنات در مجلس شورای اسلامی موضوع تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی را با وجود دیگر مسائل موجود در کشور دارای اولویت ندانست و گفت: این تحقیق دارای هزینه عظیم، بالغ بر نیم میلیارد تومان، کلی و فراتر از زمان تعیین شده بود.

وی ضمن تاکید بر نقش دانشگاه آزاد در توسعه آموزش عالی به ویژه در مناطق دوردست، افزود: آیا کمیته تحقیق و تفحص سخنان اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه آزاد را هم شنیده است؟

رشد دانشگاه آزاد براساس سلایق شخصی


علیرضا زاکانی،‌ نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که دانشگاه آزاد با اهدافی عالی تاسیس شد اما در مسیر خود کمتر به این اهداف توجه کرده است، گفت: دانشگاه آزاد بر مبنای سلایق شخصی رشد کرد که این امر آسیب های زیادی را به همراه داشت.

وی افزود: این دانشگاه بنگاه داری اقتصادی می کند و کسی که در این موضوع آسیب می بیند خانواده ها و کارمندان این دانشگاه هستند.

مجلس هفتم سرآغاز تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد


زاکانی سرآغاز تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد را مجلس هفتم و بررسی آموزش و پ‍ژوهش کشور ذکر کرد و گفت: وقتی تحقیق از آموزش عالی کشور در سال ۸۳ به تصویب رسید به جهت دوری از سیاسی شدن، آن را به بعد از انتخابات موکول کردیم البته بنابر آیین نامه فرصت تحقیق شش ماهه بود ولی شش ماه هم فرصت تمدید داشتیم.

وی افزود: خروجی این تحقیق و تفحص ۴۳ جلد گزارش بود که ۱۳ جلد آن مربوط به دانشگاه آزاد می شد ضمن آن که این مجلدات پیش از ارائه به مجلس، به مسئولان دانشگاه آزاد ارائه شد.

این نماینده مجلس در پاسخ به اولویت دار نبودن این تحقیق و تفحص گفت: مجلس در آبان ۹۱ مصوبه ای داشت که تحقیق و تفحص صورت گرفت اما چرا از دانشگاه آزاد تحقیق و تفحص نشود؟ نمی توانیم اگر این مجموعه ۵ میلیون فارغ التحصیل داشته از اتفاقات رخ داده در آن بگذریم.

دانشگاه آزاد محصول خلاقیت نه بنگاه داری


درادامه هروی دانشگاه آزاد را محصول خلاقیت و نه بنگاه داری دانست و گفت: دانشگاه آزاد محصول خرد جمعی و در آن کارهای فرهنگی انجام شده است.

وی افزود: گزارش ۵۷ صفحه ای کمیته دارای غلط های املایی و اشتباهات عدیده است ضمن آن که در شرایط کنونی کشور و بحران آب این موضوع ماهها اعضای کمیسیون را به خود مشغول کرد از این گذشته ایرادهای ذکر شده در گزارش تحقیق و تفحص، به دیگر دانشگاه ها نیز وارد است.

عدم وجود یک کلمه تعریف از دانشگاه آزاد در گزارش


هروی تصریح کرد: در تمام گزارش یک کلمه هم در تعریف از خدمات دانشگاه آزاد دیده نمی شود.

زاکانی در پاسخ گفت: ما در کمیسیون آموزش به مسائل مرتبط کار داریم و مگر می شود به دانشگاه آزاد که ۴۰ درصد آموزش عالی را در اختیار دارد بی تفاوت باشیم؟

وی افزود: شهریه دانشگاه آزاد در مقایسه با دانشگاه های غیر انتفاعی در رشته های مشترک ۷ تا ۱۵۵ درصد بیشتر است در حالی که این دانشگاه از امکانات دولتی استفاده می کند از جمله این که در جیرفت ۵ هزار هکتار زمین رایگان به دانشگاه داده می شود.

عدم سرانجام گزارش دستگاه های نظارتی از دانشگاه آزاد


نماینده مردم تهران گفت: دستگاه های نظارتی هم گزارش هایی درباره دانشگاه آزاد داشتند که به علت اعمال نفوذ دانشگاه هیچ کدام از این گزارش ها به سرانجام نرسیده بود.

وی افزود: در سال ۸۲-۸۳، پنج پرونده فروش سوالات واقعی دانشگاه آزاد تشکیل شد اما غیر از یک مورد آن هم با پیگیری های ما به نتیجه نرسید.

هروی در پاسخ، نگاه زاکانی را به دانشگاه آزاد منفی دانست و گفت: آنچه شما می گویید موضوع شهریه ای یا حق کارمندان در گزارش نیامده است ضمن این که شما دانشگاهی را زیر سوال می برید که سرمایه نظام است و نمی توان گفت این دانشگاه متعلق به شخص خاصی است.

افزایش ۱۶ برابری ظرفیت رشته محل های دکتری دانشگاه آزاد


زاکانی در ادامه گفت: امسال ظرفیت در برخی رشته محل ها در مقطع دکترا بیش از ۸ برابر رشد داشت، موضوعی که من به آن اشاره کردم ولی تکذیب کردند ولی وقتی اطلاعاتم را تکمیل کردم به افزایش ۱۶ برابری هم پی بردم.

وی افزود: امسال با داشتن مجوز ۲ رشته محل، ۳۲ رشته محل دانشجوی دکترای برق گرفتند که این کار بازی کردن با علم است، یا در رشته حقوق ۱۹ رشته محل مقطع دکتری مجوز داشتند ولی ۸۲ رشته محل اعلام کردند و به عبارتی ۶۳ رشته محل به این بخش افزوده شده است.

عدم اشاره به وقایع دو سه سال اخیر درگزارش تحقیق و تفحص


هروی گفت: گزارش شما در آبان ۹۳ ارائه شده اما چرا قضایای دو سه سال اخیر را در این گزارش نیاوردید؟ این یک تفصیل تاریخی و نه بررسی شرایط موجود است و اگر این گزارش دقیق و به روز است چرا از دو سه سال اخیر یک کلام در گزارش خود نیاورده اید.

وی افزود: یکی از نکاتی که در گزارش روی آن بحث شده، بی ضابطه بودن جذب دانشجو است، اگر دانشگاه آزاد این قدر بی ضابطه است و ۳۳ سال هم به جلو آمده باید برای آموزش عالی کشور نگران باشیم.

هروی تصریح کرد: براساس برنامه توسعه پنجم، ظرفیت تکمیلی باید ۲۰ درصد افزوده شود و با احتساب افزایش هایی که اشاره شد هنوز با این رقم فاصله داریم.

وی گفت: دانشگاه قرار است امسال ۵۰۰۰ هزار عضو هیئت علمی جدید جذب کند که این تعداد در ۴ سال به ۲۰ هزار عضو خواهد رسید، شماری که نیاز به هیئت علمی و موضوع پایان نامه ها را پوشش خواهد داد.

دانشگاه آزاد زیرساخت لازم را ندارد


زاکانی در پاسخ گفت: دانشگاه زیر ساخت لازم را ندارد و نمی تواند با هیئت علمی که قرار است گرفته شود، دانشجو جذب کند ولی هم اکنون اقدام به پذیرش دانشجوی دکتری کرده است.

وی در ادامه افزود: قرار بود رشد کمی دانشگاه از سال ۷۴ بنابر گفته رئیس دانشگاه آزاد متوقف و رشد کیفی پیگیری شود ولی ما شاهد توسعه ۱۶۰ واحد بودیم.

زاکانی به بخش برون مرزی دانشگاه آزاد هم اشاره کرد و گفت: دانشگاه آزاد در آکسفورد اقدام به برقراری کلاس زبان کرده است و من معتقدم خروج از مرزها برای دانشگاه آزاد مضر بوده است.

بررسی اساسنامه دانشگاه های غیردولتی و همچنین شهریه ها


در ادامه این بحث موضوع تعیین شهریه دانشگاه مطرح شد و هروی گفت: کار مجلس در این حوزه ها است و ما ۲ نکته شامل اساسنامه دانشگاه های غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین شهریه ها را در دست بررسی داریم که به زودی تکمیل می شود.

زاکانی گفت: دراین باره قانون داریم که اجرا نمی شود چرا که بر مبنای اساسنامه شهریه را باید هیئت امنا اعلام و برای تایید به آموزش عالی ارائه کند ولی دانشگاه آزاد خود را مستثنا دانسته و هیئت امنا راه خود را می رود.
منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


استاد هروی نماینده مردم در مجلسه یا نماینده جاسبی در دانشگاه؟
یک قاینی
هروی نماینده مردم شهرما قاینات هست و ما اصلا دل خوشی از این اقا نداریم.کاش حاج اقای قربانی نمیرفت وان شاءالله در اتنخابات بعد بیادتا این افراد وکیل الدوله و وکیل دانشگاه ازاد اسلامی به همانجایی که تعلق دارن تشریف ببرن!!
ایشون با کردارشون درمورد تاییدوموافقت با فرجی دانااز چشم مردم افتاد!
Iran, Islamic Republic of
جواد هروی

دکترای تاریخ از دانشگاه آزاد علوم تحقیقات
هیات علمی دانشگاه ازاد شعبه نهبندان!
دو سال استاد نمونه دانشگاه آزاد در 87 و 88
نماینده ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در هیإت‌های نظارت بر تشکل های اسلامی سیاسی ...
حامد
خوب پس حق داره اینقدر حمایت کته!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
دانشگاه آزاد يك گنج بزرگ براي ... است كه در آرزوي ن... از آن استفاده مي كنند !!!
وقتی یک نماینده وکیل الدانشگاه ه... می شود
وقتی جای علم کاسبی بیاد وسط همین می شه دیگه
من دانشجوی ارشد دانشگاه آزاد واحد تبریز هستم بابا این دانشگاه بیچارمون کرده آخه کجای دنیا شهریه ثابت رو اضافه می کنن؟
کجا برای پارکینگ انقدر پول می گیرن؟
...شما چرا به آیت الله رفسنجانی توهین می کنید؟ ایشان یک شخصیت انقلابی هستند ...
حامد
شما حالت خوبه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
اگر از طرح .
از كجا آورده ايد به اجراء گذاشته مي شد آنگاه معلوم مي شد كه بزرگترين دزد تاريخ ايران چه كسي است ؟!!!
Iran, Islamic Republic of
منظورت از شخصيت انقلابي . همان پدرخوانده .... را مي گوئي ؟!!!
آشنا
خود کرده را تدبیر نیست!!!!
Iran, Islamic Republic of
آقای دکتر جواد هروی استادیار تاریخ دانشگاه آزاد واحد بجنورد، فارغ التحصیل رشته تاریخ از دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران اگر اشتباه نکنم واحد علوم تحقیقات. ایشان هرچه دارد از دانشگاه آزاد دارد. باید هم چنین دفاع کند از عملکرد دانشگاه آزاد. زمانی که به افزایش تعداد دانشجویان کارشناسی ارشد در رشته تاریخ دانشگاه بجنورد اعتراض کردیم ایشان از افزایش آن دفاع کرد. فعلا هم مامور به خدمت هستند در مجلس. کلا ایشان در مشهد زندگی می کردند ولی با سه ماه حضور در قاین نماینده مردم این شهر شدند. باید گفت کلا آمار جالبی داره ایشون. خواستین بازم میگم
حسن
United States
خداییش منم دیشب برنامه رو می دیدم تا قبل از اینکه زیرنویس بشه عنوانش فکر می کردم نماینده دانشگاه ازاد در این برنامه هست.
France
من خودم تو هیات تحقیق تفحص بودم
خیلی از مسائل هست که شرعا و قانونا نمیتونم بگم...
نتیجه مهمه
m
دانشگاه آزاد مرکز .. ...تربیت ب.. ه است۰ تعطیلش کنید ...۰
احسان
Iran, Islamic Republic of
چه فرقی می کنه که چه اتفاقی در این مملکت می افته....
طاهر
United Kingdom
با سلام
زاکانی جواب سئوالات هروی را نداد چرا؟؟؟....
مهدی
Iran, Islamic Republic of
جواب ... خاموشی است.
بازم به نمایندگانی مثل ایشون
United States
آقای زاکانی چرادرزمان ریاست دکتردانشجوبه دانشگاه آزاد هیچ ایرادی نگرفتید ؟....
United States
.... اوضاع دانشگاه پیام نوربسیاراسف بار ..است .
United States
....فقط به فکرمنافع جناحی خودشان هستند نداریم .
عابد
... حالا حق دارد به بی سوادها اعتراض کند ...
هدایت اشتری لرکی
France
جناب آقای زاکانی خدا وکیلی خیلی شجاعت داری
کریمی
دانشگاه آزاد اگر یک سرمایه دولتی است که هست .. پس انتظار اینست که توسط دولت و مجلس برنامه ریزی و تصمیم گیری شود .....
خدا عاقبتمون رو ختم به خیر کنه
بنده به عنوان دانشجوی ارشد دانشگاه آزاد(فارغ التحصیل یکی از دانشگاه های دولتی تهران) خدمت جناب دکتر زاکانی عرض می کنم ، با رتبه نسبتا خوب آزمون دولتی سال گذشته به علت ظرفیت بسیار پایین دانشگاه های دولتی پذیرش نشدم، برای دانشگاه شاهد دعوت به مصاحبه شدم که در مصاحبه کتبی و شفاهی با یکسری سوالات عجیب و غریب مواجه شدم که واقعا زیبنده جامعه علمی کشور نبود(به طور مثال ریشت رو با تیغ می زنی یا ماشین اگه ماشین شمارش چند؟ و سوالات مشابه). در نهایت در یکی از بهترین واحد های دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل می باشم که کادر علمی آن متشکل از اساتید خود دانشگاه و اساتید مدعو از بهترین دانشگاه های تهران می باشد.
برداشتی که بنده از برخی صحبت های شما کردم این است که بیشتر نگران موسسات غیر انتفاعی هستید که در دوران دولت های (نهم و دهم ) به صورت قارچ وار رشد کرده و ارزش مدرک لیسانس را تا سطح دیپلم پایین آوردند. که امروزه بیشتر فارغ التحصیلان بیکار از همین موسسات می باشند.
و یا دانشگاه پیام نور که خود به یکی از بزرگترین بنگاه های تولید مدرک تبدیل شده است .
البته منکر مشکلاتی که در بسیاری از واحد های دانشگاه آزاد چه به لحاظ کمی و کیفی وجود دارد نیستم ، به خصوص بحث شهریه که باید به جد از سوی نمایندگان پیگیری و راه حلی برای آن پیدا شود.در نهایت به عنوان عضو کوچک جامعه علمی کشور از نمایندگان محترم خواهشمندبم در جهت حل مشکلات باشید و نه سیاسی بازی و جناح بازی که جز تخریب استعدادهای کشور حاصل دیگری ندارد.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
آقای هروی دیگه باید یک جوری ... آقای رفسنجانی ...اون از دفاع از وزیر فتنه علوم و این هم دفاع از دانشگاه آزاد نمی دونم ...
اقايان هم مي دانند که درد آنان دانشگاه آزاد نيست. درد آنان ....
قادر
Iran, Islamic Republic of
هروی می داند دوربعد رای نمی آورد ومحبوبیتی بین مردم ندارد....
کارمند دانشگاه آزاد جهرم
United States
من به عنوان یک کارمند دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم با نظر آقای زاکانی کاملا موافقم که دانشگاه داره بنگاه داری اقتصادی میکنه و در این میان بیشتر از همه خانواده ها و کارمندان دانشگاه ضربه می بینند.
جهرمی
United States
وقتی انتخاب رییس تو دانشگاه آزاد اینقدر سیاسی هست که باید نماینده شهرهای کوچک از آقای میرزاده وقت ملاقات بگیرند تا شخص مورد نظر خودشون رو معرفی کنند، دیگه توقعی از برخی نمایندگان شهرهای کوچک نباید داشته باشید.
United States
البته به آقای هروی نباید ایراد گرفت. شغل ایشون برای چند سال آینده که دیگه به مجلس راه نمی یابند از الان مشخص است و احتمالا رییس یا دبیر یکی از مناطق دانشگاه آزاد خواهند شد. مبارکشون باشه.
United States
چرا حق کارمندان در گزارش 43 جلدی که 13 جلد آن مختص دانشگاه آزاد است، نیامده است؟ چقدر بدبختند این کارمندان دانشگاه آزاد. یعنی تو یک پاراگراف یا یک سطر هم نمی تونستند راجع به مشکلات اونا بنویسند؟ شاید یک 13 جلدی دیگه نیاز هست که فقط تبعیض هایی که علیه اونا روا شده رو نوشت.
Iran, Islamic Republic of
شما را به خدا گزارشی از وضعیت حقوق و مزایای کارکنان غیر هیات علمی دانشگاه آزاد تهیه کنید. حقوق کارکنان دانشگاه ازاد نصف حقوق یک کارمند عادی هم نیست. برده داری نوین که دکتر جاسبی بنا نهاده همچنان ادامه دارد.
کارکنان دانشگاه آزاد نه حقوق مادی شان تامین است و نه حقوق معنوی و انسانی شان.