جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
پژویان:

می‌توان ۲۰ درصد یارانه‌بگیران را حذف کرد

يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۴۰
کد مطلب: 410070
این استاد دانشگاه در گفتگوی ویژه خبری گفت: فاصله درآمدی دهک نهم و دهم با دهک هشتم خیلی زیاد است و می‌توان ۲۰ درصد را حذف کرد
به گزارش جهان به نقل از نسیم، غلامرضا تاج گردون در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما گفت: مسئله حذف یارانه نقدی ثروتمندان از مسائلی است که هنوز راهکار حل ان کشف نشده و همچنان در پس پرده ابهام است.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بررسی لایحه بودجه ۹۴ معیار ۲ و نیم میلیون تومان درآمد و چند شرط دیگر از جمله اختصاص منابع ساماندهی نقدی به استان ها و دیگر موارد لحاظ شده بود گفت: نمایندگان تلاش می کنند که در هر طرحی که برای حذف دهک های ثروتمند از دریافت یارانه نقدی اجرا می شود دولت هم همراه باشد و به اجماع برسد.

غلامرضا تاج گردون افزود: در فرایند بررسی احساس شد که دولت حاضر نیست فشار بیاورد و اعلام کرد برای حذف یارانه نقدی با معیار دو و نیم میلیون تومان درآمد به اطلاعات اقتصادی نیاز دارد که آنها را در اختیار ندارد و نمی توان به راحتی شناسایی کرد.

وی گفت: البته وزارت تعاون بررسی هایی کرده است که نشان می دهد هفت تا ده درصد از جمعیت کشور ثروتمند هستند و دولت معتقد است به تدریج این کار را انجام دهد.

تاجگردون با بیان اینکه ۲۰ اسفند زمان تعیین شده برای حذف یارانه نقدی نیست افزود: هم در دولت و هم در مجلس نگاه سیاسی وجود دارد البته سهم مجلس به نظر من زیاد است چون مجلسی ها بیشتر با مردم برخورد دارند.

رئیس کمیسیون تلفیق گفت:‌ برخی آمارها نشان می دهد همچنان هفتاد تا هشتاد میلیارد ریال یارانه پنهان در اقتصاد کشور پرداخت می شود که بخش عمده ای از آن سهم ثروتمندان است و باید به سمت ساماندهی پرداخت نقدی حرکت کنیم.

تاجگردون درباره اینکه ثروتمندان می گویند این یارانه نقدی سهم ما از درآمد نفتی است افزود: این استدلال غلط است و نباید منابع عمومی را به طور غیر بهینه تخصیص دهیم و باید با افزایش قیمت ها میزان مصارف و هزینه های یارانه نقدی برابر شود.

وی گفت: در دولت چند صدایی وجود دارد و البته سازمان مدیریت برنامه ریزی تمایل بیشتری دارد که یارانه ثروتمندان حذف شود و وزارت نفت واقعا در شرایط سختی است چون باید منابع یارانه نقدی را تامین کند و ادامه این روند شاید باعث تعطیلی پالایشگاه ها و شرکت های نفت و گاز شود.

جمشید پژویان استاد دانشگاه هم در این برنامه افزود:‌در هیچ جای دنیا سیستم جامعی برای شناسایی اقتصادی افراد وجود ندارد اما براساس اطلاعات مالیات بر مجموع درآمدها که تجارب چندین ساله دارند عمل می کنند و اطلاعات جامع را از طریق مجموع مالیات به دست می آورند.

وی تصریح کرد: معیار دو و نیم میلیون تومان برای حذف یارانه نقدی به هیچ وقت دقیق نیست برای اینکه افراد دارای درآمد مشخص مانند استادان دانشگاه، قضات و کارمندان دولت به راحتی در زیر پوشش این معیار می رونداما کسانی که با بساز و بفروش و با تجارت و در فعالیت در بازار آزاد درآمد کلانی به دست می آورند به راحتی قابل شناسایی نیستند.

پژویان افزود: البته براساس اطلاعات هزینه وبودجه خانوارها می توان کارهایی را صورت داد و بررسی ها نشان می دهد فاصله درآمدی دهک نهم و دهم بادهک هشتم خیلی زیاد است و می توان ۲۰ درصد را حذف کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دو خطای کاهش پوشش افراد نیازمند و همچنین پوشش برخی افراد بی نیاز ممکن است پیش آید گفت: دولت تلاش کند مجموع این خطا برآوردی به حداقل برسد.

پژویان در این حال افزود: به نظر من بهترین روش تبلیغات رسانه ای و اغنا کردن ثروتمندان به انصراف داوطلبانه از یارانه نقدی است و خوشبختانه مردم بسیار خوبی داریم و ثروتمندان هم بدانند بخش مهمی ازهزینه های تامین امنیت اجتماعی وخدمات عمومی نصیب آنها می شود.

استاد دانشگاه گفت:‌اگر قیمت حامل های انرژی افزایش نباید دولت مجبور خواهد شد از طریق کسری بودجه منابع خود را تامین کند که با افزایش نرخ تورم همراه خواهد بود و باز هم بیشترین فشار را به دهک های کم درآمد وارد خواهد کرد اما این سیاست غلط دردولت های دیگر هم دیده شده است که هزینه های پنهان را ادامه می دهند اما حاضر نیستند هزینه های آشکار را تحمل کنند و افزایش نیافتن قیمت های حامل های انرژی به ضرر اقتصاد ملی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *