پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۴
۶
حاشیه هایی که عناد می ورزند؛

سهم حواشی در تعویق توافق هسته‌ای/ از خبرسازی دروغ رویترز تا فشار اسرائیل و عربستان

سه شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۲۴
کد مطلب: 414977
خبرنگاران ایرانی حاضر در لوزان، از صبح روز پنج شنبه ۵ فروردین ماه ۱۳۹۴ که در محل مذاکرات حضور پیدا کرده اند هر روز این بازی های رسانه ای را از نزدیک شاهدند.
سهم حواشی در تعویق توافق هسته‌ای/ از خبرسازی دروغ رویترز تا فشار اسرائیل و عربستان
جهان نيوز ـ محمد قادری ـ تحلیل گر و خبرنگار مستقر در لوزان: امروز سه شنبه ۱۱ فروردین ماه ۱۳۹۴ مطابق با ۳۱ مارس ۲۰۱۵ یعنی همان پایان ضرب الاجل تعیین شده برای توافق هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و ۵+۱ است. مذاکرات طرفین در حالی همچنان در لوزان سوییس ادامه دارد که هیئت های دو طرف شب گذشته نیز همچون روزها و شب های پیش، تا دیر وقت در نشست های مختلف دو و چند جانبه وزرا و معاونین حضور داشته و بر سر آخرین راهکارهای عملیاتی رسیدن به توافق بحث و تبادل نظر کردند. در خلال این جلسات فشرده و نفس گیر هم، هر از گاهی یکی از اعضای هیئت ها یا منابع وابسته و نزدیک به آنها با حضور در جمع خبرنگاران اظهار نظرهای کلی کرده و هر یک پیش بینی خود را نسبت به آنچه در نهایت رخ خواهد داد اعلام می کنند.

این اظهار نظرها البته هیچ یک حاوی جزییات نبوده و به بیان روند کلی اکتفا می شود، ضمن اینکه در لابلای آنها می توان سر خط هایی را گرفت و بر اساس آن و حتی بر اساس زبان بدن آنها تحلیل و ارزیابی کرد. اما آنچه در پشت درهای بسته اتاق های مذاکرات در هتل «بوری واژ» لوزان با شدت و پشتکاری مثال زدنی در جریان است، تمام ماجرا نیست و چنانچه از خروجی برخی رسانه های غربی نیز مشهود است، مذاکرات هسته ای ایران و ۵+۱ دارای پشت پرده ها و بازیگرانی است که اتفاقا نه در لوزان که در هیچ یک از مذاکرات پیشین نیز حضور مستقیم در اتاق گفت و گوها نداشته اند، اما اگر نگوییم بیشتر، حتما اثراتی در حد اتفاقات درون اتاق ها داشته اند.

اگر بخواهیم کمی دقیق تر به این پشت پرده ها و بازیگران مذکور بپردازیم، حداقل می توان آنها را در دو گروه دسته بندی کرد، دو گروهی که البته مکمل یکدیگر بوده و در حصول نتیجه مطلوب هم پوشانی کامل دارند. یکی کشورهای منطقه و دیگری بازوان رسانه‌ ای نظام سلطه که عملا پازل و سناریوی از پیش طراحی شده ای را برای تضعیف موقعیت ایران در مذاکرات و تحمیل فشارهای بیشتر تکمیل می کنند.

در واقع اگر مذاکرات هسته ای را یک رویارویی دیپلماتیک و از جنس مقابله نرم بدانیم، این نکته روشن تر خواهد شد که طرف مقابل تمام نیروی خود را الزاما پشت میز مذاکرات حاضر نکرده و بخشی از آن در پشت صحنه و البته در حاشیه کار مشغول فعالیت شدید است. از فعالیت مدام رسانه های معاند جمهوری اسلامی اعم از فارسی زبان و غیره... در حاشیه مذاکرات ـ که با آدرس های غلط، خبرسازی ها و دروغ پردازی های هر روزه خود، هم سرمایه اجتماعی داخل کشور در حمایت از تیم مذاکره کننده را هدف گرفته و هم زمین بازی را برای طرف غربی مهیا می کنند ـ که بگذریم، مهمترین بازی پشت پرده این روزها را بازیگران منطقه ای ضد ایرانی راهبری می کنند.

خبرنگاران ایرانی حاضر در لوزان، از صبح روز پنج شنبه ۵ فروردین ماه ۱۳۹۴ که در محل مذاکرات حضور پیدا کرده اند هر روز این بازی های رسانه ای را از نزدیک شاهدند، از خبرنگار رویترز که به دروغ خبر تنظیم سند ۲ تا ۳ صفحه ای را با هدف تحمیل توافق دو مرحله ای مخابره کرد و خبرنگار آسوشیتدپرس که با دروغی دیگر خبر خروج اورانیوم را از ایران با هدف شعله ور شدن انتقادات داخلی و خدشه به صف واحد حمایت از تیم هسته ای منتشر کرد گرفته تا خبرنگار رسانه تروریست های تکفیری یعنی شبکه العربیه سعودی که همین جا و جلوی چشم همه روبروی دوربین ایستاد و جمهوری اسلامی ایران را به دلیل اصرار بر لغو یکباره تمامی تحریم ها عامل اصلی عدم حصول توافق معرفی کرد!

در آن سو اما؛ همگام با همین تحرکات ناجوانمردانه رسانه ای، بازیگران منطقه از طریق برخی از اعضای گروه ۵+۱ در حال اعمال نقطه نظرات خود‌ برای تأخیر در روند مذاکرات و یا ندادن امتیاز به ایران هستند. در همین زمینه، رژیم کودک کش و غاصب اسرائیل از طریق فرانسه و با برگ لوران فابیوس و عربستان سعودی از کانال انگلستان در حال رایزنی و اعمال فشار بر گفت‌وگوها‌ هستند، چنانچه فابیوس فرانسوی در میان خبرنگاران حتی جلوتر از آمریکایی ها به نماد ممانعت و سنگ اندازی در مذاکرات هسته ای تبدیل شده و کیست که از علایق افراطی صهیونیستی او نداند، کسی که البته خونخواری اش پیش از این در ماجرای پرونده خون های آلوده نیز بر همگان مشخص شده بود.

از سویی؛ نوع رفتار و موضع گیری سران آل سعود در قبال مذاکرات هسته ای قابل توجه است. ریاض در این دور از مذاکرات به مانند گذشته در کسوت یکی از اصلی ترین دشمنان ملت ایران ظاهر شده و در کنار رژیم صهیونیستی و جمهوری خواهان آمریکا مخالفت علنی خود را با توافق هسته ای با ایران و رفع تحریم های کشورمان ابراز داشته است. نکته اینکه؛ انگلیس و عربستان طی دو سال اخیر بسیار به همدیگر نزدیک شده‌اند، به گونه ای که مهم‌ترین همکاری آن‌ها طی سالیان اخیر در دخالت در بحرین شروع شد و امروز انگلستان بیش از هر کشور دیگری در تشویق عربستان برای حمله به یمن مؤثر بوده است، حمله ای که با چراغ سبز انگلیسی ها و البته ایالات متحده با هدف درگیر کردن ایران و جهت دهی به فرآیند مذاکرات، درست در روز ابتدایی مذاکرات لوزان ۲ آغاز شد. این رفتار سعودی ها البته بی سابقه نیست کما اینکه در جریان مذاکرات وین ۸ ـ آذرماه سال ۱۳۹۳ ـ نیز وزیر خارجه عربستان نقش مستقیمی در بر هم زدن مذاکرات هسته ای و توافق نهایی داشت. سفر سعود الفیصل به وین و دیدار وی با جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در فرودگاه وین موضوعی نبود که از دید تحلیل گران و خبرنگاران پنهان بماند!

بر این اساس؛ با وجود اینکه در جریان مذاکرات هسته ای در جبهه ایران اختلافی وجود ندارد و همه مسئولان و جناح‌های سیاسی روی به نتیجه رسیدن مذاکرات ‌موافق بوده و از فرزندان مورد اعتماد انقلاب و رهبری حمایت می‌کنند، ولی همچنان اختلافات موجود در طرف مقابل که بخشی از آن زیر سر کارشکنی‌های اسرائیل و عربستان است از یک سو و خدعه های آمریکایی ها که حاضر نیستند در فرآیندی معقول توافق را به سرانجام برسانند، نتیجه‌گیری را تا امروز به تأخیر انداخته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خداکنه توافق بشه
که چی بشه؟
هم تحریم هم توافق؟؟؟؟؟
عقلانی نیست
خخخخخخ
غصه نخور دوست عزیز!
توقف ژنوچای انجام شده!
البته توافق نبوده و توقف بوده!!!
Finland
خدا کنه توافق خوب، بشه.
اینجوری بهتره.
تاسف تاسف
مصطفوی
واقع عجیبه، ملت چه اتنظاراتی از شیطان بزرگ دارن!
اگر توافق هسته ای هم بشه از نوع خوبش! مطمئن باشید همه تحریم های انجام شده به واسطه مساله هسته‌ای در قالب حقوق بشر و حمایت از تروریسم و شکلهای گوناگون دیگه دوباره در کمتر از چند ماه وضع و اعمال میشه!