سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

این محصولات غیر مجاز را بشناسید

دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۵۰
کد مطلب: 431770
طعم ترش و رنگ‌های خیره کننده لواشک‌ها و آلوچه‌هایی که از طریق دست‌فروشان توزیع می‌شود؛ ذائقه هر فردی را بر می‌انگیزد اما اگر از شرایط تولید این محصولات غیر مجاز اطلاع داشته باشید هرگز به سراغ آنها نمی‌روید.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، هنگام قدم زدن در خیابا‌ن‌های شهر شاهد فروش بسیاری از مواد غذایی هستیم که توسط دستفروشان به فروش می‌رسد یکی از این مواد غذایی پر طرفدار که با طعم ترش و دلچسب خود افراد زیادی را به خود جلب می‌کند لواشک‌ها و آلوچه‌هایی است که در نقاط مختلف شهر توسط دست‌فروشان تهیه و به فروش می‌رسند از سوی دیگر باید با شرایط تهیه و توزیع این لواشک‌های ترش و به ظاهر خوشمزه توجه نمود.

لواشک‌های بی‌نام و نشان


در برخی از فروشگاه‌ها، مغازه‌ها و حتی در دست بیشتر دستفروشان لواشک‌هایی را می‌بینم که در بسته بندی‌های متنوع با طعم‌های مختلف به فروش می‌رسند ولی آیا در تهیه این لواشک‌ها از میوه‌های تازه و رنگ‌های مجاز استفاده می‌شود؟

پیام فرح بخش متخصص تغذیه با اشاره به مضرات استفاده از افزودنی‌ها و رنگ‌های خوراکی مجاز و غیر مجاز در لواشک‌ها می‌گوید: در میان انواع این محصولات لواشک‌های بی‌نام و نشانی وجود دارند که تنها به صرف تعریف و تبلیغ فروشندگان از طعم ترش و مزه به یادماندنی آنها باعث تحریک ذائقه مصرف کنندگان می‌شوند که متاسفانه بخاطر عدم تهیه این محصول در خانه و ترجیح افراد بر خرید از فروشگاه‌ها و دستفروشان شاهد بروز بسیاری از بیماری‌ها و مسمومیت‌ها از عدم توجه به طرز تهیه این مواد غذایی هستیم از سوی دیگر بخاطر عدم رعایت شرایط محیطی و فردی این لواشک‌ها و آلوچه‌ها حاوی اقسام میکروب‌ها، انگل‌ها و باکتری‌هایی هستند که سلامت مصرف کنندگان را با خطرات جدی مواجه می‌سازد.

بیماری‌ها و مسمومیت‌های ناشی از مصرف لواشک‌های دست‌ساز


بسیاری از افراد تنها جذب گفته‌های هوس انگیز دستفروشان و رنگ‌های خیره کننده لواشک‌ها و آلوچه‌ها می‌شوند و هیچ‌گونه توجهی به نحوه‌ی تهیه این مواد غذایی ندارند.

فرح‌بخش گفت: این لواشک‌ها اغلب در شرایط کاملا غیر بهداشتی تهیه، تولید و بسته‌بندی می‌شوند که بخاطر عدم رعایت نکات بهداشتی و استفاده از رنگ‌های صنعتی و غیر مجاز، اسانس‌ها و حتی میوه‌های کپک زده در تهیه این محصولات در محیط‌های آلوده و باز هنگام خشک کردن لواشک‌ها مسمومیت‌ها و حساسیت‌های حادی را برای مصرف کنندگان به وجود می‌آورند.

لواشک خوش رنگ و خوشمزه


آیا لواشک‌های فله‌ای و فاقد نام و نشان که طعم های خوشمزه و رنگ‌های جذاب دارند واقعا بدون هیچ افزودنی، خوش‌مزه و خوش رنگ‌ هستند؟

این متخصص تغذیه در خصوص مواد تشکیل دهنده لواشک ها و آلوچه‌های دست ساز بیان کرد.

مواد تشکیل دهنده اصلی این لواشک‌ها برخلاف واقع میوه‌های سالم نیستند و حاوی مقادیر بسیاری از طعم دهنده‌ها و رنگ‌های غیر مجاز صنعتی هستند که بروز بیماری‌های چون بیماری‌های گوارشی،‌ سرطان، پیش فعالی کودکان، واکنش‌های آلرژی و مسمومیت‌های جدی نتیجه مصرف لواشک‌ها و آلوچه‌های دست‌ساز است.

مواد تشکیل دهنده لواشک‌ها و عوارض آن


در تهیه بسیاری از این لواشک‌ها و آلوچه‌ها از مواد شیمیایی غیر مجاز با دوز مصرفی بالای استفاده می‌شود که بیشتر حجم این محصولات را آرد، نشاسته، اسید سیتریک، مواد رنگی غیر مجاز و میوه‌ها کپک زده و له شده، تشکیل می‌دهند.

فرح‌بخش گفت: استفاده از مواد غذایی مانده و آلوده واکنش‌های تخمیری را به وجود می‌آورد که سلامت افراد را با خطر جدی مواجه می‌سازد.

بنابراین توجه به بسیاری از موارد از جمله پروانه ساخت و تهیه بهداشتی این محصولات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در صورت عدم توجه مصرف کنندگان متاسفانه بخاطر استفاده از افزودنی‌های غیر مجاز و رنگ‌های صنعتی توسط تهیه کنندگان لواشک‌ها و آلوچه‌های دست ساز زنگ خطری برای مصرف کنندگان است که باید در مصرف این گونه محصولات غیر بهداشتی تجدید نظر کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *