جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۲
بی توجهی به یک طرح ملی؛

تزریق اعتبار به مسکن مهر ۸۶ درصد کاهش یافت +نمودار

سه شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۴
کد مطلب: 421078
در حالی که متوسط اعتبارات پرداخت شده به مسکن مهر در ۹ ماهه پایانی دولت قبل، ماهانه حدود ۵۸۰ میلیارد تومان بوده است، این رقم در دی ماه ۹۳ با ۸۶ درصد کاهش به ۸۰ میلیارد تومان کاهش یافته است.
تزریق اعتبار به مسکن مهر ۸۶ درصد کاهش یافت +نمودار
گروه اقتصادی جهان: بر اساس اصول ۳، ۳۱و ۴۳ قانون اساسی، تأمین مسکن متناسب با نیاز، حق هر خانواده ایرانی است و دولت موظف است برای تحقق آن و رفع محرومیت در این زمینه با اولویت آنها که نیازمندترند، تمام امکانات خود را به کار گیرد.

در کنار دغدغه این روزهای رسانه‌ها در مورد مذاکرات هسته‌ای و توافقات آن، خوب است به دغدغه تامین نیازهای اساسی میلیونها خانوار کم درآمد نیز نگاهی بیندازیم و ببینیم که دولت برای اجرای این وظیفه خود چه عملکردی داشته است.

در دولت قبل طرح مسکن مهر با هدف تامین حق مسکن برای عموم مردم مطرح شد. طرحی که ـ صرف نظر از انتقادات وارد بر آن ـ تامین مسکن برای ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار خانوار را تعهد نموده و مسوولان دولت یازدهم نیز همواره در مقام سخنرانی، بر پایبند بودن دولت بر این تعهد و پیشبرد پروژه‌های مسکن مهر با تمام قوا تاکید کرده‌اند.

اما در مقام عمل، علیرغم تاکید جدی مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه « اکنون چند میلیون نفر چشم انتظار تکمیل مسکن مهر هستند و باید این کار بطور جدی پیگیری شود و به اتمام برسد»، آمارها بیانگر تعلل وزارت راه و شهرسازی در تکمیل این طرح می‌باشد.

بهترین شاخص برای بررسی سرعت پیشرفت مسکن مهر، آمار اعتبارات پرداخت شده به پروژه‌ها است. بررسی شاخص مذکور نشان می‌دهد که اعتبار پرداخت شده به پروژه‌های مسکن مهر از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم، کاهش چشمگیری داشته است.

مطابق آمار بانک مسکن، در حالی که متوسط اعتبارات پرداخت شده به پروژه‌های مسکن مهر در ۹ ماهه پایانی دولت قبل، ماهانه حدود ۵۸۰ میلیارد تومان بوده است، این رقم در دی ماه ۹۳ با ۸۶ درصد کاهش به ۸۰ میلیارد تومان کاهش یافته است (کمتر از یک هفتم).

جالب است که مبلغ پرداخت شده به مسکن مهر که در بهار و تابستان ۹۲ همواره در حدود ۵۷۰ میلیارد تومان بوده است، با تغییر دولت، بلافاصله به ۴۳۵ میلیارد تومان در شهریور ۹۲ کاهش یافته و از همان تاریخ روند نزولی تخصیص اعتبار به مسکن مهر آغاز می‌گردد.

همین مساله به خوبی بیانگر بلاتکلیفی و کند شدن روند تکمیل طرحهای مسکن مهر و عدم جدیت وزارت راه و شهرسازی در پیگیری تکمیل طرحها می‌باشد.

میزان تسهیلات پرداختی جهت تکمیل پروژه های مسکن مهر از دی ماه ۹۱ تا دی ماه ۹۳ (میلیارد ریال)
https://www.jahannews.com/images/docs/files/000421/nf00421078-1.jpg

این در حالیست که میلیونها نفر از دهکهای محروم جامعه، برای تحویل گرفتن مسکن مهر خود و فرار از زیر بار اجاره نشینی لحظه شماری می‌کنند.

https://www.jahannews.com/images/docs/files/000421/nf00421078-2.jpg

آیا تکمیل مسکن مهر با مشکل مالی مواجه است؟


شاید عنوان شود که این کندی، ناشی از کمبود منابع پیش بینی شده برای تزریق به طرح مسکن مهر است.

اما باید گفت مسکن مهر جزء معدود طرح‌های ملی است که با مشکل کمبود منابع مالی مواجه نیست. چرا که اعتبار لازم از سوی بانک مرکزی با دوره تنفس سه ساله در اختیار بانک مسکن قرار گرفته است.



در حال حاضر قریب به ۷ هزار میلیارد تومان، شامل ۵ هزار میلیارد تومان بازگشت اقساط مسکن مهر، ۱۵۰۰ میلیارد تومان باقی مانده از خط اعتباری بانک مرکزی و ۷۰۰ میلیارد تومان آورده مردم در اختیار بانک مسکن برای تخصیص به مسکن مهر قرار دارد. لذا مشاهده می‌شود که رها شدن طرح مسکن مهر، ناشی از مشکل مالی نیست.

جالب آنکه بانک مسکن با در اختیار گرفتن اعتبارات مسکن مهر تبدیل به یکی از سودآور ترین بانکهای کشور شده و خبرها حاکی از این است که این بانک با استفاده از اعتبارات مربوط به مسکن مهر، اقدام به پرداخت وام بین بانکی به سایر بانکها کرده و سود سرشاری را نصیب خود ساخته است.

علت معطل ماندن پروژه‌های مسکن مهر چیست؟


با این اوصاف می‌توان ضعف مدیریتی را علت اصلی کند شدن روند پیشرفت مسکن مهر دانست. برخی اظهار نظرهای وزیر راه و شهرسازی نظیر اینکه «مردم بین تورم و ادامه مسکن مهر یکی را انتخاب کنند » در همین راستا ارزیابی می‌شود.

در شرایطی که هیچ طرح جایگزینی برای کمک به تامین مسکن دهکهای کم درآمد وجود ندارد این سخن وزیر دقیقا به معنای آن است که اقشار کم درآمد بین خانه داشتن و تورم یکی را انتخاب کنند و این به معنای شانه خالی کردن دولت از وظیفه تصریح شده در اصل ۳۱ قانون اساسی می‌باشد.



در مجموع باید گفت وزیر راه و شهرسازی ترجیح داده است به جای عمل به تعهدات خود در رفع موانع پیش روی مسکن مهر و نجات میلیونها متقاضی از بلاتکلیفی و اجاره نشینی، وقت خود را با شرکت در همایش‌ها و نقد طرح مسکن مهر از جنبه معماری، هویت شهری، مفهوم شهروندی و اخیرا ریشه یابی جریان القاعده در منطقه پر نماید.

در مجموع مشاهده می‌شود که در سایه تعلل و نگاه سیاسی وزیر راه و شهرسازی به طرح مسکن مهر، حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان از سرمایه مردم و اعتبارات بانک مرکزی در پروژه‌های نیمه کاره مسکن مهر بلوکه شده و ۹۰۰ هزار خانوار با تحمل شرایط سخت اجاره نشینی، سر در گم تکمیل این طرح می‌باشند.

لذا در شرایطی که منابع مالی مورد نیاز برای تکمیل طرح موجود است و بسیاری از پروژه‌های مسکن مهر در مراحل پایانی کار متوقف شده‌اند، به نظر می آید تغییرات مدیریتی در وزارت راه و شهرسازی و استفاده از مدیرانی که به جای سخنرانی، متعهد به رفع موانع کار باشند، کلید حل مشکل خواهد بود.
منبع:مشرق
https://jahannews.com/vdcjavexouqe8yz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjavexouqe8yz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آقا یک پیشنهاد دارم این مسکن مهر رو که دولت نمی خواد بسازه بفروش به یک بساز و بنداز تا کارش زودتر تمام شه
United States
برادر اینها از طرح مزخرف نون می خورند وبا این پز می دهند اکه این طرح تمام شد انوقت می مونن چکار کنن