سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۱۲
۶۸

نظرسنجی درباره رابطه با آمریکا دهن‌کجی به امام است/ شعار مرگ‌ بر آمریکا برگ برنده ماست

جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۴۴
کد مطلب: 318875
یک کارشناس مسائل سیاسی و استراتژیک با بیان اینکه با تصمیم دولت برای ایجاد نظرسنجی با آمریکا قطعا بایستی در بقیه موارد نیز نظرسنجی صورت بگیرد گفت: امام راحل به عنوان بنیانگذار انقلاب تکلیف این قضیه را مشخص کردند.
نظرسنجی درباره رابطه با آمریکا دهن‌کجی به امام است/ شعار مرگ‌ بر آمریکا برگ برنده ماست
به گزارش جهان، عماد افروغ، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران و تحلیلگر مسائل سیاسی در خصوص تصمیم دولت برای نظرسنجی درباره برخی اقدامات در عرصه سیاست خارجی از قبیل رابطه با آمریکا و ... با بیان این مطلب که اگر قرار بر نظرسنجی بود چه حاجتی برای گفتن آن موضوع از سوی دولت وجود داشت؟ افزود: گفتن و اعلام کردن موضوع نظرسنجی از سوی دولت پیامی دارد، به هر حال ابهامات و پیچیدگی‌هایی در آن وجود دارد  که احتمالاً دولت خود متفتن به این پیچیدگی‌ها است.
 
* در نفس نظرسنجی در خصوص ارتباط با آمریکا پیامی نهفته است
 وی افزود: در اصل نظرسنجی در خصوص ارتباط با آمریکا یا حتی ارزیابی گفتگوی تلفنی با اوباما پیامی نهفته است و الا اصل نظرسنجی در کل هیچ اشکالی ندارد، چرا که با طرح این نظرسنجی یک القایی در جامعه صورت گرفته است. در این خصوص که ظاهرا قرار است ارتباطی برقرار شود و نفع ما در این ارتباط است و عده‌ای ظاهراً شک و تردیدهایی در ضرورت و درست بودن این ارتباط دارند و ما می‌خواهیم با نظرسنجی پاسخی به این ابهامات و تردیدها بدهیم.
 
کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه نمی‌شود نگرشی خنثی به طرح موضوع نظرسنجی مذکور داشته باشیم، افزود: اذهان پیچیده و آشنا به عالم قدرت مقداری نسبت به اصل طرح این قضیه مشکوک هستند.
 
* نیازی نبود که دولت این نظرسنجی را عمومی اعلام کند
 افروغ با طرح این پرسش که اگر جایی برای این شک و تردید و شبهه‌ این القا وجود نداشت چرا تاکنون این نظرسنجی انجام نشده است؟ خاطرنشان کرد: اگر دولت در اصل نظرسنجی قصد و غرض خاصی نداشت نیازی نبود که این نظرسنجی را عمومی اعلام کند و می توانست بدون اعلام عمومی این کار را انجام دهد و در این صورت می‌توانست  با استناد به همین نظرسنجی‌ها شک و شبهه‌ها را نیز پاسخ دهد و اگر برای آماده سازی ذهنی انجام آتی آن را اعلام می کنند پس باید جوابگوی سؤالات و ابهامات آن هم باشند.
 
وی روش و نوع نظرسنجی را نکته‌ای دیگر در توجه به موضوع نظرسنجی عنوان و تصریح کرد: چه این نظرسنجی انجام شود و چه انجام نشود اهل فن باید بدانند که با توجه به موضوع خطیر و حساس و استراتژیک آن، سوالات این نظرسنجی چیست و آیا به گونه ای القاء پاسخ در آن نهفته است یا خیر و جامعه آماری نظرسنجی چیست و آیا همه اقشار در این نظرسنجی و با عنایت به شناخت صحیح از ابعاد و ریشه های مسئله مورد پرسش، حضور دارند یا خیر؟
 
* انتقال مصائب پیش آمده برای ملت ایران در سابقه تاریخی ارتباط با آمریکا مهم است
 کارشناس مسائل سیاسی و استراتژیک خاطرنشان کرد: کسی که از واقعیت قضیه و سابقه رابطه ایران و آمریکا خبر ندارد و نداند چه مصائبی در اوج ارتباط به اصطلاح دوستانه ایران و آمریکا در رژیم پهلوی بر سر ملت ‌ما  آمده ممکن است در نظرسنجی به نوعی دیگر و یا براساس احساس و برداشت‌های کاذبی که به او القاء می‌شود پاسخ دهد. بهترین رابطه با آمریکا را زمان پهلوی داشتیم اما به رغم اینکه در این ارتباط  زبانزد بودیم و توجه ویژه ای هم از صدقه سر آمریکا به ما می شد و ژاندارمی منطقه نیز بر عهده ما بود، شاخص‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، حکایت از عمق عقب ماندگی اقتصادی، وابستگی سیاسی و حقارت و بحران هویت ملی می کرد.
 
افروغ با بیان اینکه قریب به اتفاق کسانی که رابطه ایران و آمریکا  در زمان پهلوی را بررسی کرده اند معتقدند عمق استبداد وابسته به گونه ای بود که حتی کسانی که متنعم از سیاست های شبه مدرنیستی این رژیم بودند و عملاً در تحکیم این سیاست ها و حمایت از سیاست‌های شبه نوسازی آن، نقش آفرین بودند  از حقوق مدنی و سیاسی محروم بودند، دیگران که جای خود داشتند، افزود: خوب است که در این نظرسنجی این موارد مشخص شود و مردم در جریان موضوع قرار بگیرند والا اینکه گفته می‌شود ما از طریق نظرسنجی یک سؤال بلی یا خیر می پرسیم اوج بی توجهی به عمق ماجرا اگر نگوییم رندی سیاسی در قالب یک نظر سنجی علمی است.
 
وی با بیان اینکه دراصل نظرسنجی با پشت سر گذاشتن ابهامات و پرسش های پیچیده آن، هیچ مشکلی وجود ندارد و کسی هم  مخالف آن نیست، بلکه مهم این است که همه واقعیات به مردم گفته شود و سپس با توجه به  ظرایف سوالات مربوط به نظرسنجی، نظر مردم گرفته شود، اظهار داشت: نحوه پاسخ به آرایش سوالات بستگی دارد. انتخاب گویه‌ها و طیف‌بندی‌ها در نظرسنجی مباحث مهمی است و الا تاکید می‌کنم مشکلی برای نظرسنجی و البته تسری آن به مسائل دیگر سیاسی و اقتصادی و مربوط به عملکرد دولت نداریم.
 
* شعار مرگ‌بر آمریکا برگ برنده ما است/ حتی در اوج برقراری ارتباط با آمریکا در دوره پهلوی مصائبی برای ملت‌مان بوجود آمد
 افروغ افزود: با این تصمیم دولت قطعا بایستی در بقیه موارد نیز نظرسنجی صورت بگیرد. چرا فقط درباره رابطه با آمریکا نظرسنجی کنیم، آن هم در شرایط فعلی و مساله‌ای که جزء برگ‌های برنده ماست، قطع رابطه ما با آمریکا توسط خود آمریکا صورت گرفته است و او خود باید در برقراری رابطه و التزام به پیش شرطه های آن پیش قدم باشد، هر چند این قطع رابطه برای ما منشأ خیر شد. امروز تنها شعار ساختاری ما که حکایت از عظمت ما است همین شعار مرگ بر آمریکا است و این برگ برنده ما است. یعنی اگر قرار است ایران تنها قابلیت‌اش به طور عمده قابلیت نرم‌افزاری باشد نه سخت افزاری و قابلیتی که باعث شد ما در دفاع مقدس جانانه پیروز از میدان خارج شویم، همین شعار مرگ بر آمریکا در ذیل گفتمان انقلاب اسلامی بود. فراموش نمی کنیم که  قبل از حرکت دانشجویان خط امام و زمان صدارت بنی صدر وضع داخل و متعاقباً جبهه های ما چگونه بود. 
 
*  اصل نظرسنجی در خصوص رابطه با آمریکا در شرایط فعلی، بی اعتنایی اگر نگوییم دهن‌کجی به امام(ره) است
 کارشناس مسائل سیاسی افزود: در نگرش ساختاری و قانونی ما که بزرگترین و تاریخی ترین نظر سنجی معاصر ما محسوب می شود، جایگاه برقراری و یا عدم برقراری رابطه با یک کشور مشخص است، امام راحل  نیز به عنوان بنیانگذار انقلاب اسلامی تکلیف این قضیه را مشخص کردند، مبنی بر اینکه مادامی که رابطه، رابطه گرگ و میش است رابطه ممنوع است و این حرف حکایت از این دارد که ما در برابر سخن مستحکم امام حرف دیگری می‌زنیم. بنابراین اصل طرح نظرسنجی اگر در خصوص رابطه با آمریکا باشد که بی اعتنایی اگر نگوییم کج دهنی به امام(ره) است.
 
وی تصریح کرد: اگر در خصوص مکالمه تلفنی با اوباما است که بر پایه موضع اخیر رهبری مبنی بر نابجا بودن برخی اقدامات در آمریکا، بی توجهی، اگر نگوییم دهن کجی به رهبری است. برای اینکه شاخص‌ها حرف می‌زنند و امام حجتش را تمام کرده است. وقتی می‌گوید رابطه، رابطه گرگ و میشی است، شرط رابطه، فقدان رابطه گرگ و میشی است. با وجود و حتی تشدید این رابطه، با وجود تحریم های بی سابقه، اصل نظرسنجی چه مفهومی دارد؟ بنابراین اگر شرایط عوض شده است و واقعیات به ما می‌گوید که آمریکا دیگر گرگ نیست، نیاز به نظرسنجی نداریم و می‌توانیم برویم با آمریکا ارتباط برقرار کنیم.
 
افروغ بر همین اساس با بیان این مطلب که ممکن است بگوییم واقعیات عوض شده است و ما می‌خواهیم برای قوت قلب و مزید علت نظرسنجی بکنیم، افزود: شما تحریم‌های آمریکا را ببینید آیا بیشتر شده است یا کمتر؟ در زمان امام تحریم‌ها محدودتر از این بود ولی الان به مراتب بیشتر شده است. زمانی که جهان دوقطبی بود آمریکا فرصت گرگ بودن بیشتری  داشت یا هم اکنون که نظام بین الملل و البته به تعبیر خود آمریکا، تک قطبی شده است؟
 
* انسان سیاسی نباید ملتش را ساده‌لوح تصور کند
 وی افزود: یک انسان سیاسی نباید ملتش را ساده‌لوح تصور کند و باید دوراندیش باشد و بداند که این القائات در پس نظرسنجی می تواند معنای فریب هم داشته باشد. البته گفتیم که نظرسنجی ایرادی ندارد و اگر قرار است به رغم همه این تردیدها و مغایرت با شاخص‌های تعریف شده و جایگاه‌های قانونی برقراری رابطه با یک کشور، نظرسنجی صورت بگیرد اشکالی ندارد، اما باید با اشراف متخصصان دلسوز این نظرسنجی صورت گیرد و ضمن  انتقال واقعیات تاریخی به مردم، نسبت به انتخاب گویه‌ها، شاخص ها و سوال‌های طیف و جامعه آماری اشرافی دقیق و ظریف صورت بگیرد.
 
* پس از اعمال نظرسنجی در خصوص ارتباط با آمریکا هرگونه اقدام از سوی دولت باید براساس نظرسنجی صورت بگیرد
عضو هیات علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه پس از اعمال نظرسنجی در خصوص ارتباط با آمریکا هرگونه اقدام از سوی دولت باید براساس نظرسنجی صورت بگیرد، تصریح کرد: اینکه آیا مردم از دولت راضی هستند، سیاست‌های اقتصادی دولت مناسب است، سیاست‌های فرهنگی مورد رضایت مردم است یعنی هر تصمیمی که دولت می‌خواهد بگیرد باید به نظرسنجی گذاشته شود و ما هم از اصل این قضیه دفاع خواهیم کرد، چرا که اصل بر وکالت است. البته اصل وکالت با موضوع نمایندگی فرق می‌کند، ما معمولا می‌گوییم که در دموکراسی نمایندگی یا منتخب برخلاف آنچه که القا می‌شود وکالت نداریم و نمایندگی داریم. یعنی طرف به نمایندگی از طرف کسانی که به او رای دادند و بر پایه شناخت خود تصمیم می‌گیرد که الزاماً منطبق با خواسته‌ها و نیازهای واقعی موکلان نیست ولی اگر قرار است وکیل باشد، هر تصمیمی که می‌خواهد  بگیرد باید  بر پایه نظرسنجی باشد.
 
افروغ با اشاره به اینکه این کار دولت و انجام دادن نظرسنجی برای هر تصمیمی، دموکراسی را از شبهه الیگارشی نجات می‌دهد افزود: دموکراسی نمایندگی با وکالت فرق می‌کند، وکالت یک امر جزیی، شخصی، حقوقی و تعریف شده  است. یعنی ما اگر از این به بعد بخواهیم شاهد وکالت باشیم باید برای هر تصمیمی یک نظرسنجی بگیریم تا امر جزئی، تعریف شده و حقوقی وکالت رخ دهد و از شبهه دموکراسی نمایندگی که همان شبهه الیگارشی است نجات یابیم. این شبهه یعنی اینکه عده‌ای به نام مردم بر مردم و بر پایه تشخیص شخصی یا گروهی خود حکمرانی می‌کنند و به جای آنها تصمیم می‌گیرند و برای اینکه این شبهه کمرنگ شود باید برای هر کاری نظرسنجی انجام دهیم و بگوییم که نظر مردم همین است و جز این چیز دیگری نیست.
 
چه کسی اختیار نظرسنجی به رئیس‌جمهو را داده است؟
 وی تصریح کرد: دولت از این به بعد برای هر چیزی که مردم تشخیص دادند که باید نظرسنجی صورت بگیرد باید نظرسنجی کند و اینکه رئیس‌جمهور براساس چه اختیاری این نظرسنجی را مطرح می‌کند سوال دیگری است که باید به آن پاسخ داده شود، چه کسی این اختیار را داده است؟ آیا رئیس‌جمهور بر پایه اختیارات شخصی‌اش این کار را انجام داد یا براساس وکالتش. اگر براساس وکالتش تصمیم گرفته است نظرسنجی کند، باید در ابتدا اصل این موضوع را با فرض پشت سر گذاشتن همه موانع قانونی، به نظرسنجی بگذارد که آیا ما بحث رابطه با آمریکا را به نظرسنجی بگذاریم یا خیر؟
 
کارشناس مسائل سیاسی درپایان خاطرنشان کرد: اگر رئیس‌جمهور قرار باشد تصمیمی از سر جایگاه الیگارشیک خود نگرفته باشد باید  اصل نظرسنجی درباره  نظرسنجی در باره این موضوع را نیز به نظرسنجی بگذارد. آن وقت اگر مردم موافقت کردند نظرسنجی انجام شود پس باید ببینیم این نظرسنجی کجا انجام شده و اصولا خود مردم موافق انجام نظرسنجی در خصوص رابطه با آمریکا هستند یا خیر؟ کجا رئیس‌جمهور درخواست کرده که اگر مردم موافق هستند نظرسنجی صورت بگیرد؟ لذا مشاهده می شود که در اینجا هم یک شبهه الیگارشی وجود دارد و اگر ما می‌خواهیم از این به بعد از شبهه الیگارشی خارج شویم باید براساس هر مساله‌ای نظرسنجی صورت بگیرد و رئیس‌جمهور نباید از این موضوع ناراحت شود.
منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمدی
احسنت آقای افروغ. مستند و غیراحساسی صحبت کرده اید و البته انقلابی
عباسی
چون آقای روحانی گفته اند نظرسنجی پس حتما باید انجام شود بالاخره ایشان رییس جمهور و منتخب ملت هستند و بیشتر از بقیه می فهمند لابد یه حکمتی داره. بهتره شما تندروها مخالفت نکنید ضمن اینکه دکتر روحانی حقوقدان هم هستند و هر حرفی که بزنند قانونی است.
میزان فهم آقای روحانی را شما با چه معیاری اندازه گرفتید که بالاترین شد
احسان
چی شد یکدفعه این منتخب ملت اینقدر عزیز شد؟
شما مطابق عادت یک مارک تندرو میزنید و خیال خود را از هرگونه تعقل و پاسخگویی راحت میکنید. این تاکتیک خیلی وقت است لو رفته.
Iran, Islamic Republic of
قاط زدیا عباسی !!!
آقای عباسی بیشتر از شما شاید ولی بیشتر از همه هرگز یعنی اگر بیشتر از همه میفهمید آقای هاشمی در انتخاب استاندارها برایش تعیین تکلیف نمیکرد
هرکس شماها را قبول نداره بی عقله چون عضو مجمع عقلا نیست.بی تدبیره چون به دولت تدبیر رای نداده.افراطیه چون اصلاح طلبان را قبول نداره.کفش پرانه چون کفششو و البته جونشو از زیر ماشین محافظین رئیس جمهور بر داشته ودر رفته.عوامه چون فقط نخبگان به شماها رای میدن!
وای به حال ملتی که 32 میلیون از مردم واجد شرایط رای دادنش کفش پران و افراطی وبی تدبیر وعوام باشند
منش همیشگی اصلاح طلبان زدن برچسب تندروی به منتقدان است.
چرا با شیوه درست استدلال و پاسخگویی جواب منتقدین را نمیدهید؟
در ثانی شما فقط حق دارید راجع به خودتان صحبت کنید چون نماینده همه مردم نیستید پس بهتر است بگویید آقای روحانی از من بیشتر میفهمند ما هم اصراری نداریم که خلاف این را ثابت کنیم و قبول میکنیم
Iran, Islamic Republic of
بابا اين بنده خدا عباسي از روي مزاح گفته كه بخنديد چرا عصباني شديد؟
سید
Iran, Islamic Republic of
چون حقوقدان است حتی اگر به شما نسبت خلاف بدهد قانونی است؟؟؟!!!!!
حقیر
Iran, Islamic Republic of
حجت را ولایت فقیه برهمه تمام خواهند کرد نه آقای روحانی.
اگر آقای روحانی از همه بیشتر میفهمند خوب طبیعتا رهبری هم از ایشان بالاتر بوده و قطعا مراتب فهم بهتر و بیشتری دارند نسبت به رئیس جمهور.
Iran, Islamic Republic of
رئیس جمهور بودن به معنای بیشتر فهممیدن نیست
جرا توهین میکنید؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
بنده هم حقوق دانم و مخالف این حرف ایشون
چه تحلیل های جالبی دارید شما
این افراطیها ترسشون از نظر سنجی واسه اینه که درصد موجودیشون آشکار میشه... نمیخوان علنا مشخص بشه پنج درصد در مقابل نودوپنج درصد موافق هیچ ارزشی نداره.
نتلاام
United States
دمت گرم
به دولت توصیه میکنم که به انتقادات امثال افروغ گوش بده. این بنده خدا منتقد دولت قبل هم بود و شخصی افراطی نیست
United States
فقط مردم هستند که تصمیم گیرنده هستند.ما عقل داریم و خودمون راهمون رو انتخاب میکنیم نه افراد افراطی . اتفاقا تنها راه نظرسنجیست... رای مردم بر همه چیز پیش است.والسلام
از امریکا هستی و باید این حرف و بزنی . نون اونارو خوردی.
حمید رحیمی نژاد
Iran, Islamic Republic of
عزیز دل داری درباره رییس جمهور جمهوری اسلامی ایران صحبت می کنی ها حواست هست؟
نظر سازی های این اقایان سابقه طولانی دارد. جامعه اماری : میدان انقلاب به بالا
امین
آقای افروغ فراموش کرده که امام گفته اند میزان رای مردم است
France
شمام یه چیزی شنیدی نمی دونی کجاها مصرف داره. عین اون بابایی که هر سال که می گذشت ازش می پرسیدن چند سالته اونم هر سال هی میگفت 20 سال. وقتی بهش اعتراض کردن گفت: حرف مرد یکیه!
Latvia
برادر من باید مصالح کشور رو هم در نظر گرفت. امام (ره) که در مورد سعودی ها هم فرمودند. اما بنا به دلایلی باز دوباره رابطه برقرار و زائران برای زیارت رفتند...............
رضا
United States
خدایش چرا اینقدر از نظر سنجی میترسین .دموکراسی یعنی نظر مردم
France
برای نظرسنجی جا داریم تا جا
شما بوی کباب شنیدی رفیق
فکر می کنی هر جا رای باشه دموکراسیه؟!!! نه عزیز دل برادر، دموکراسی یعنی به همه آرا احترام بذاری اما به مصلحت جمع عمل کنی.
بعدشم هر جامعه ای بزرگتری داره و اگر در مسائل مهم که بزرگان باید خودی نشون بدن و باعث سرفرازی مردمشون بشن بخوان بلرزن و یا تردید کنن مطمئن باشید دشمن برای ضربه زدن بهشون جریح تر میشه.
رضا
United States
خدایش از اینهمه تحریم ودشمن کاسبی میکنید نمیدونم از رابطه با جهان چرا میترسید بابا ما از گرسنگی داریم میمیریم همه بیکار شدن
France
سرفراز نشد ملتی که رزقش را ذلیلانه از دست دشمنش گدایی کرد ...
معلومه !!! یا توی آمریکا داری می میری یا توی فیس بوکت !!!!
حمید رحیمی نژاد
Iran, Islamic Republic of
از نظر سنجی که با اصول و علمی باشه کسی ترس نداره ولی اینکه چند وقت مانور خبری رویه نظر سنجی داده بشه و نظر خاصی به عنوان نظر مردم در رسانه ها القا بشه طبیعتا بر رای مردم اثر می ذاره و به این میگن نظر سازی با بازی رسانه ای وگرنه چه نیازی به اعلام بود نظر سنجی می کردن و بعد اعلام می کردن
مرتضوی
با نظر سنجی از جامعه اماری مد نظر خودشون می خواهند ....را که زدند جمع و جور کنند
الان مصلحت مملکت چیز دیگری است
شربتیان
Germany
من حقوق دان نیستم، من نظرسنجم!
مگه تعیین سیاستهای کلی نظام طبق قانون اساسی با رهبری نیست. پس چرا این آقا میخواد اینو به نظرسنجی بذاره؟ فلان پیرمرد کشاورز بیسواد روستایی از کجا بدونه که مصلحت کشور چیه؟
تو پوپولیسم روی احمدی نژاد رو سفید کردند
ایرانی
این دیگه از اون حرفا بود .. همون پیرمرد کشاورز بیسواد چطور تونست با رأیش رئیس جمهور انتخاب کند آقا؟ پوپولیسم و این حرفا رو هم بذار کنار آقای نظر سنج. اگر واقعاً نظر سنج باشی شما می دانی که استثنا شما داری معرفی می کنی برو آمار بگیر چند درصد این جامعه زیر 60 سال با سواد هستند بعد برو از بیسواد ها مثال بزن.
ali
مشخصه که حق انتخاب با مردم هست و تصمیم گیرنده مردم هستند هر چه مردم بگویند ان درست است جنای افروغ نظر شما محترمه اما کاملا دیکتاتور مابانه است و ضد نظر امام راحل هست امام فرمودند میزان رای ملت است اما دوستان شما همیشه می گویند میزان رای ملت است اگر موافق رای ما باشد به نظر من بهتر در بسیاری از مسائل کلان مملکت مثل رابطه با امریکا و یا موضوع هسته ای همه پرسی انجام بشه تا کشور طبق خواست مردم اداره بشه
احمد
اقدام رییس جمهورمحترم برای نظرسنجی کاری کاملاغیرقانونی است درانجام کارهای کلان نظام رفراندم
داریم که تعریف چگونگی ان درقانون امده است
دولت بایدکارهای خود رابراساس قانون انجام دهد
نه نظرسنجی"حتی نظرورای مردم ازمرقانون /
می شودمیزان رای مردم/تکیه به نظرمردم در
مقابل قانون می شود :پیراهن :که واقعیت ان را
زمان ثابت خواهدکرد
ایرانی
اتفاقاً استدلال استاد افروغ کاملاً اشتباست. ایشان ظاهراً معنی اکثریت در نظام جهوری را نمی دانند و اصل جمهوریت نظام را هدف قرار داده این. چون می فرمایند آیا همگان از عمق رابطه ایران و آمریکا خبر دارند ؟ یعنی چه این حرف ؟فقط شما جناب استاد و کسانی که به این نظر سنجی رأی منفی می دهند. از این عمق رایطه تاریخی خبر دارید. شما چرا از این نظر سنجی می ترسید؟ از اینکه شاید اکثریت نظر مثبت داشته باشند و اگر چنین شود شما آن ها را به بی اطلاعی از عمق ارتباط ایران و آمریکا متهم می کنید؟ این چه حرفی است آقای استاد عزیز. با دیدگاهی که شما دارید بهتر است واژه جمهوریت را از این نظام بردارید .
محمد
Iran, Islamic Republic of
رفتار واعتقادات این آقای افروغ دقیقا مثل هوای بهاره هر روز یه مدل حرف میزنه و به یک طرف غش میکنه.حرفهاش رو جدی نگیرید!
سلام
نظر سنجی میکنند یا نظر سازی
مجید مجد
United States
صد در صد نظر سازی
مجید مجد
United States
مرگ بر آمریکا
من افراطی نیستم واقع بین هستم
مرتضی
احسنت دکتر افروغ عزیز!
واقعا منطقی ومستدل بود.
پیشنهاد میدم دولت راستگویان افزایش قیمت بنزین رو هم به نظرسنجی بذاره. البته اگه جرات دارند
حمید رحیمی نژاد
Iran, Islamic Republic of
واقعا احسنت داره
United States
پوپولیستی مدرن دولت دکتر روحانی
محمد
Iran, Islamic Republic of
چرا به امام حاضر مراجعه نمی کنید؟
تنها مرجع تفسیر وتحلیل فرمایشات امام ره رهبر زنده انقلاب است که میتوانند مقتضیات زمان را نیز در نظر بگیرند.
چه دهن کجی؟؟؟؟ میزان رای ملت است . شما را به خدا کمتر ولی نعمت مردم باشید و بجای آنها تصمیم بگیرید . رابطه با امریکا دهن کجی به منافع شما هاست .
رضا محمدی
بابا مردم را در لابلای این بازی های سیاسی غرق نکنید به داد مردم برسید والله عملکرد شهرداریها مثل کرم ساقه خوار بجان انقلاب و مردم افتاده فکری بکنید سایت محترم جهان لطفا برای رضای خدا این پیام را روی سایت بگذارید خانه از پا بست ویران است خواجه در فکر ایوان است
Iran, Islamic Republic of
والا ما هم طرفدار رابطه با امریکا هستیم ولی چرا دولت اینقدر هول هست و وقتی اونا هنوز هیچ کاری نکردن اینا دم از حذف مرگ بر امریکا می زنن واقعا نمی فهمم
مجید مجد
United States
ولی من طرفدار نیستم
کشوری که قتل و جرم و آدمکشی از اهداف اصلی این کشور است رابطه چگونه صورت بگیرد؟
محسن
چرا در مورد اخبار مرتبط با بورس و رشد آن با توجه به بودن در سال جهاد اقتصادی اطلاع رسانی نمی کنید ؟؟
Iran, Islamic Republic of
پيشنهاد مي كنم در مورد نماز خواندن و روز ه گرفتن هم يه نظر سنجي بذاريد بد نيست ها . ديگه كسي هم گير نميده ف...چرا روزه خواري كرد .خوب خواست مردمه ديگه ؟
مجید مجد
Iran, Islamic Republic of
انصافا صحبت های متفاوتی بود و من از این اظهارات استقبال می کنم
سخنان جالبی بود
United States
بابا تو مگه کار زندگی نداری که برای هر مطلبی نظر می دی
اونم نظرای این چنینی
من نمی دونم این جهان بیکاره که نظراتی صدمن یه غاز تو رو منتشر می کنه
بابا جمش کنید
یکی نیست به تو بگه تو چطوری تو آمریکا نظر می زاری که پرچم ایران میاد
مجید مجد
United States
ممنونم هموطن
جا دارد که بنده توضیحی بدهم
اول اینکه بنده هم کار دارم و هم زندگی
از بد روزگار ناچارا در کشور آمریکا و در نیویورک زندگی می کنم
دست بر قضا از سال 86 برای ادامه تحصیل و البته انجام یک پروژه تحقیقاتی در مورد تجاوز و قتل و کشتار و علت آن در آمریکا عازم این کشور شدم.
دوستان در نظرات مختلف مشاهده کردم که افراد به بنده انتقاد می کنند و جهان منتشر می کند اما جوابیه بنده را خیر
بنده به عشق و علاقه و ایران و دلتنگی همواره در اوقات فراغت وارد سایت های ایرانی شده و اخبار را دنبال می کنم و نظر می دهم.
دوست عزیز بنده به عشق ایران از پرچم ایران استفاده می کنم اما شما چگونه در ایران هستید و پرچم آمریکا استفاده می کنیدوالبته شکی نیست که از فیلتر شکن امریکایی استفاده می کنید
مرگ بر این کشور سراسر ظلم و قتل و مرگ بر آمریکایی که اگر ادم نکشه و سلاح نفروشه ورشکست می شه
متاسفم
جهان اینو منتشر نکنی دیگه هیچی
نظراتمو منتشر کن انقدر به من ظلم نکن
United States
اوباما باید بداند تداوم یا عدم تداوم این شعار مردم "مرگ بر آمریکا" بستگی به لحن صحبت و جهت رفتارهای او دارد ، هنگامی که می رفت تا شرایط برای مذاکره فراهم شود به یکباره پس از ملاقاتش با نتانیاهو(که این روزها بی خردی او و اظهارات مضحکش نسبت به ایران ورد زبانهاست) عوض شد ، از زبان تهدید با ایران سخن گفت !؟.
بنابراین وقتی جمله ی " گزینه جنگ..." را بکار می برد یعنی پیغام مرگ برای تمام ایران مد نظر اوست پس شعار "مرگ بر آمریکا" پژواک صدای اوباما است. چون ایران و ایرانی مسلمان با هشت سال دفاع جانانه نشان داد مخالف حرف زور است و مخلص حرف حق
خبرفوری - مرآتی - روابط عمومی شبکه نیوز
خبر فوری / رییس اصناف ساری درگذشت

مير صالح صالحي نيا نایب رییس شورای اسلامی شهرساری درگذشت

« اختصاصی شبکه نیوز » حاج مير صالح صالحي نيا نایب رییس شورای اسلامی شهرساری و رییس اصناف شهرستان ساری درگذشت .
مجید مجد
United States
خداوند رحمتشون کنه
صلوات
برای یارانه هم رای گیری کنند!
برای یارانه هم رای گیری کنند!
برای یارانه هم رای گیری کنند!
برای یارانه هم رای گیری کنند!
برای یارانه هم رای گیری کنند!
برای یارانه هم رای گیری کنند!
برای یارانه هم رای گیری کنند!
برای یارانه هم رای گیری کنند!
برای یارانه هم رای گیری کنند!
کارشناسی بی کارشناسی!!!!!!!!!
ایرانی
ممنون جهان که نظر من رو گذاشتی بالاخره و با حداقل سانسور. دیگه داشتم نا امید می شدم ازت. من کلاً با این نظر آقای افروغ مخالفم هر چند اگر نظر سنجی بشود بنده نظر منفی به رابطه ایران و آمریکا خواهم داد. هر چند خودم به آقای روحانی رأی دادم اما ارتباط با آمریکا به هر قیمتی را قبول ندارم . باید ارتباط از موضع برابر باشد نه ضعف یا قدرت. موضع قدرت هم خوب نیست چون یک طرف رابطه ضعیف می شود و این ظلم است.
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
در مورد مسائل كلان و استراتژيك مثل رابطه با شيطان، حوزه تصميم گيري در اختیار رهبري است و القاء اين فكر كه به نظر سنجي گذاشته شود از توطئه ايي خبر ميدهد كه رهبري را دور بزنند و به تدريج از اقتدارش بكاهند و اين آتش ها از گور ... بر ميخيزد كه به نوچه اش دستور ميدهد كه در سطح جامعه مطرح كند و الا كيست كه نداند در اين خصوص حرف آخر را رهبري انقلاب مي زند .

اين گونه اظهار نظر ها مانند كانديداتوري سيد احمد خميني (ره) براي رياست جمهوري از سوي منافقين در اوایل انقلاب بود كه بوي نفاق و توطئه را به مشام مي رساند .
اگر بنا باشد در هر موردي نظر سنجي بشود ملت بايد روزانه چند بار پاي صندوق نظر سنجي حاضر شود .

امروز نظر سنجي در مورد رابطه با شيطان فردا در مورد ادامه يا حذف يارانه پس فردا گران شدن بنزين و پسون فردا افزايش قيمت شير و ....
طرح اينگونه مسائل در سطح جامعه يكجور عوام فريبي است و جنجال در پي خواهد داشت .
حسین
متاسفانه برخی با تفسیر نظرات امام به نفع سازش و آمریکا سعی در القاء نیاز ملت برای پیشرفت، به رابطه با آمریکا دارند در صورتی که چه کسی با تکیه به دشمنش به پیشرفت رسیده تا حالا؟
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
نشر تفكر نظر سنجي در مورد مسائل كلان كشوري مانند همون سنگي است كه يك ديوانه در چاه مي اندازد آنگاه همه عقلا قوم بايد جمع شوند آيا بتوانند از چاه درش بيارند يا نه ؟
Iran, Islamic Republic of
جناب افروغ خدا بهت خیر بده
Iran, Islamic Republic of
دوستان چرا احساسی به قضیه نگاه می کنید. با آمریکا مخالفت باشید باید با چین باشید. آمریکایی ها از چینی ها از همه جهت تمیز ترند. مطمئن باشید.
باید سیستمهای مدیریتی در کشور ما اصلاح شود تا در حد و حدود دشعارهایمان شویم.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
اینهایی که حرف از نظرسنجی و رای مردم میزنن همونایی هستن که سال 88 نظر مردم رو زیر پای خودشون له کردن!! حالا براشون نظر مردم مهم شده!!
ادب
نظر سنجی ها معمولا برای ارزیابی ادراکات جامعه در خصوص یک موضوع خاص می باشد که بوسیله ابزارهای دیگر قابل اندازه گیری نباشد.مانند نظرسنجی هایی که در قبل از انتخابات صورت می پذیرد.
حال این سئوال پیش می آید که دولت به چه منظور می خواهد در باره رابطه با آمریکا نظر سنجی کند؟خوشبینانه ترین حالت این است که دولت مردد است و توانایی تصمیم گیری در این خصوص را ندارد و می خواهدبار مسئولیت آن را بر دوش مردم بگذارد.
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
آقاي افروغ رئيس جمهور زود ناراحت ميشود در مناظره قبل ار انتخابات ديديم كه به آقاي قاليباف پرخاش كرد و به ايشان گفت :

تو يك سرهنگي و من يك حقوق دانم.

از طرف ديگر ايشان به دنبال جلب رضايت خاندان هاشمي رفسنجاني هستند نه جلب رضايت مردم. مطمئن باشید كه طرح موضوع نظر سنجي در ارتباط با رابطه با شيطان بزرگ از جانب رئيس همين خاندان به ايشان ارجاع شده كه مطرح كنند . اگر ايشان بخاطر پيروي از دستورات هاشمي و دور زدن رهبري در مسائل مهم كشور استيضاح شوند تقصير هاشمي است كه راي مردم را مال خود دانسته! و منتخب مردم را منتخب خود تصور كرده است .
Netherlands
در نظام اسلامی در این موارد نظر ولی امر شرط است نه نظر مردم