جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

شرط وزارت کشاورزی برای عدم گرانی شیر

چهارشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب: 356576
در حالی که یارانه شیر خام همچنان درحال پرداخت است قیمت این محصول و فرآورده‌های لبنی برای امسال در وزارت جهاد کشاورزی در حال بررسی است.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، دامداران از ابتدای امسال برای تعیین قیمت جدید شیر خام که تاثیر مستقیمی روی قیمت تمام شده فرآورده‌های لبنی دارد پیشنهاداتی به وزارت جهاد کشاورزی ارائه کرده‌اند که البته در این وزارتخانه در حال بررسی است.

* اگر یارانه دهند شیر گران نمی‌شود

حسن رکنی - معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی - در این باره به ایسنا گفت: برای تعیین تکلیف قیمت شیر خام در وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاداتی از دامداران دریافت کردیم که البته افزایش یا ثابت ماندن قیمت این محصول بستگی به سیاست‌گذاری‌های وزارت جهاد کشاورزی دارد چراکه اگر قرار بر این باشد که دولت یارانه‌ای برای دامداران مانند سال گذشته در نظر بگیرد قیمت این محصول ثابت می‌ماند در غیر این صورت باید به فکر تجدیدنظر قیمت شیر خام باشیم.

وی افزود: شیرایط سال جدید متناسب با افزایش برخی از تعرفه‌های قانونی مانند دستمزد که دولت آن را اعلام کرده و مجموعه عوامل تولید را شامل می‌شود، می‌تواند افزایش یابد اما تولیدکنندگان به دنبال افزایش بی‌رویه و ایجاد التهاب در بازار نیستند.

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: بر اساس اظهارات بسیاری از کارشناسان تولید باید شرایط معقول خودش را داشته باشد و بتواند متناسب با هزینه‌ها قیمت‌هایش را کنترل کند اما سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی به گونه‌ای است که به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد تولیدکنندگان متضرر شوند؛ بنابراین اگر سیاست‌ها به گونه‌ای باشد که یارانه‌ای برای تولیدکنندگان و دامداران در نظر گرفته نشود تجدیدنظر در قیمت شیر خام در دستور کار قرار خواهد گرفت.

رکنی گفت: در صورت تصمیم‌گیری برای افزایش قیمت شیر خام پیشنهادات دامداران به همراه بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته در جلسات کارگروه‌های تخصصی و ستاد تنظیم بازار در وزارت جهاد کشاورزی تصمیم‌گیری خواهد شد اما در صورت افزایش قیمت شیر خام، این افزایش معقول خواهد بود تا بتواند ضامن بازار، مصرف سرانه داخلی و حامی تولیدکنندگان باشد.

* یارانه شیر همچنان در حال پرداخت!

وی اظهار کرد: براساس تصمیم گیری‌های صورت گرفته مقرر شده بود یارانه شیر در فاز نخست تا پایان فروردین ماه پرداخت شود در حالی که تنها یک سوم اعتبارات آن جذب شده و دو سوم دیگر هنوز تا پایان ماه گذشته به دست دامداران نرسیده بود.

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: برای در اختیار قرار دادن مابقی یارانه تصویب شده شیر خام، مذاکراتی با وزارت تجارت صورت گرفت تا نهایتا از معاون برنامه‌ریزی رییس‌جمهور مجوزی دریافت شد که امکان جذب کامل این اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی را برای وزارت تجارت فراهم کرد.

به گفته رکنی در حال حاضر اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی شیر خام که همان یارانه مصوب دولت در آذر پارسال است به صورت کامل در اختیار وزارت تجارت قرار دارد و دامداران نیز به تدریج در حال دریافت سهم خود هستند.

* کارخانه‌های لبنی و بازار لبنیات در حال واگذاری به وزارت کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایسنا، برخی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی از برنامه‌ریزی برای واگذاری بازار لبنیات و کارخانه‌های فرآورده‌های لبنی به وزارت جهاد کشاورزی طبق قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی خبر داده‌اند؛ به گونه‌ای که در آینده نزدیک تصمیم‌گیری درباره قیمت انواع لبنیات در وزارت جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *