سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱
۱

تفکیک جنسیتی در نگاه پیامبر اسلام

يکشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۰۴
کد مطلب: 376079
رسول خدا (ص) فرموده اند: بین مردان و زنان نامحرم جدایی ایجاد کنید (تا با هم برخورد و تماس نداشته باشند) زیرا هنگامی که آنان رو در روی یکدیگر قرار گرفتند و با هم رفت و آمد داشتند ، جامعه به دردی مبتلا خواهد شد که درمان نخواهد داشت.
تفکیک جنسیتی در نگاه پیامبر اسلام
به گزارش جهان، وبلاگ "پریشان گویی های قربه إلی الله" نوشت:
دشمن گاه در لباس دوست ظاهر می شود، وشناخت این دشمن است که بسیار مشکل می نماید؛ می توان در قالب مطبوعات و رسانه باشد ، می تواند در قالب یکی از مسئولان ظاهر شود ، می تواند خیلی جورها ظاهر شود.
 
آنکه در لباس دوست ظاهر شده، اصل ما بر این است که او دوست است، مگر اینکه خلافش ثابت شود و قبل از اثبات دوستی اش به او اعتماد نخواهیم کرد ، و اثبات یا نفی دوستی اش را از قول و عملش بدست خواهیم آورد و هر چه مرتبه و سطح او از لحاظ اجتماعی بالاتر باشد اثرگذاری آن مورد دوست نما بیشتر خواهد بود، و اگر دانسته یا ندانسته در زمین دشمن بازی کند یا خلاف اصول دوستی عمل نماید ما او را دشمن می گیریم، چه اینکه برخی موارد اگر سکوت هم نماید در برابر ما قرار گرفته است1
 
در هفته های اخیر موضع گیری های مسئولین و برخی رسانه ها - که ادعای اعتدال دارند - در مورد مسئله ی فرهنگی تفکیک جنسیتی ، توان حمل بر حسن نیت را از ما گرفت، چرا که این دست موضع گیری ها از سوی این افراد تازگی نداشته است؛ چه اینکه شدت آن روی مسائل فرهنگی که مانند هوای مورد تنفس ماست2، بیشتر حس می شود.
 
این موارد را می توان به دو صورت حمل کرد:
 
صورت اول اینکه این افراد آشنایی کافی به مبانی تربیتی و فرهنگی اسلام ندارند و ناآگاهانه و از روی ضعف تقوا این مواضع را اتخاذ می کنند.
 
صورت دوم اینکه این این افراد  آشنایی کافی به مبانی تربیتی و فرهنگی اسلام ندارند و آگاهانه از روی هوای نفس این مواضع را اتخاذ می کنند تا هوای نفس خود را حاکم کنند.
 
که هر دو صورت بالا، بازی کردن در پازل دشمن، و موجب امید واری اوست و از  درون به جامعه اسلامی ضربه خواهد زد.
 
و ای کاش در اتخاذ این مواضع براهین و دلایل خود را با استناد به مبانی اسلامی  ارائه می کردند، تا کمی دل آرام به این می شدیم که در راه حق بوده اند و خطا کرده اند ولی مواضع گزاره ای و مثال های آبکی که بوی هوای نفس و اصرار و جدل در آن به مشام می رسد موجبات یأس را فراهم می کند.
 
خود را معتدل معرفی کردن و از قداست روح این واژه استفاده کردن برای پیشبرد مقاصد، و برچسب افراطی زدن روی کسانی که مخالف این امرند ماهیت پوشالی آن را مستور نخواهد داشت و باید دانست اسلام، مظهر اعتدال است. این «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم» اعتدال است؛ «قتِلوا الَّذینَ یَلونَکُم مِنَ الکُفّار» اعتدال است؛ امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر اعتدال است - اعتدال اینها است دیگر - معنای اعتدال این نیست که ما از کارهای احساس وظیفه‌ای که فرد مؤمن، جریان مؤمن، مجموعه‌ی مؤمن انجام می دهد، جلوگیری کنیم.3 
 
بله ؛ اعتدال این نیست، اعتدال، اسلام کامل است نه گزینشی؛ اعتدال ، اسلام حقیقی است ، نه اسلام تفسیر شده ؛ ابتدا باید در تعریف به صلح برسیم تا در مورد مصادیق بحث کنیم.
 
دعوای اینجا اصولی است ،نه سلیقه ای!
 
در ادامه به بررسی اجمالی مواضع و اصول اعتدال که همان اسلام است بر می گردیم و تفکیک جنسیتی را به عنوان یک کار انقلابی و اسلامی بدون موضع جناحی و سیاسی بررسی می کنیم.
 
در مباحث اجتماعی و حکمرانی  هم ساختارهای اجتماعی اعتباری و وضع قوانین و... موضوعیت دارد که مبتنی بر مبانی انسان شناسی اسلامی باشد که این طرح را گامی در نزدیک شدن بخشی از ساختارهای جامعه اسلامی به ان سمت می دانیم و هم افراد موجود در این نظامات موضوعیت دارند.
 
«اسلام.. نهایت مراقبت را در برخوردهاى زنان و مردان اجنبى دارد... طرفدار دور نگه داشتن زنان از مردان است. مى‏ گویند پیغمبر اکرم در زمان حیات خویش اشاره کرد که در ورودى زنان به مسجد از در ورودى مردان مجزا باشد. روزى اشاره به یکى از درها کرد و فرمود: «لو ترکنا هذا الباب للنساء» یعنى خوب است این در را به بانوان اختصاص بدهیم... رسول خدا خوش نداشت که زن و مرد در حال اختلاط از مسجد بیرون روند. زیرا فتنه‏ ها از همین اختلاط ها بر مى‏ خیزد. فقهاء به همین مناسبت فتوا مى ‏دهند که اختلاط مردان و زنان مکروه است... رابطه زن و مرد اجنبى سخت خطرناک است. آنچه اسلام لااقل به صورت یک امر اخلاقى توصیه مى‏ کند این است که تا حد ممکن اجتماع مدنى غیر مختلط باشد. [زیرا] جامعه امروز زیانهاى اجتماع مختلط را به چشم خود مى‏ بیند. [آرى اختلاط] برخلاف مرضى شارع مقدس اسلام است. » 4
 
و اصل اولی این است که امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) می‌فرماید: روزی رسول خدا از ما پرسید : بهترین کار برای زنان چیست؟ فاطمه (س) پاسخ داد :بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند ، رسول خدا فرمود: (فاطمه پاره تن من است) 5 مگر اینکه دلیل مهم تری باشد تا اهم را گرفته و مهم را ترک کنیم، که میبینیم حضرت زهرا سلام الله علیها در راه دفاع از ولایت همین کار را کردند.
 
و با این مبانی اجمالا می توان دریافت که در طراحی ساختار های اجتماعی اعتباری، می بایست تا جای ممکن این اصول رعایت شود که بخاطر مسائل و آفاتی است که در نگاه تربیتی و روان شناختی در بلند مدت رخ خواهد و به خانواده که از ارکان جامعه است لطمه می زند و کم نیست گلایه های و شکایت های خانواده هایی که -زن یا مرد ان خانواده درگیر اختلاط در محیط های کاری می باشند- ، از سردی روابط و ایجاد علاقه برخی از آنان به برخی از همکاران  و نیز برخی روابط مخفیانه که به صورت رسمی یا غیر رسمی شنیده می شود.
 
ولی متاسفانه از برخی تریبون های رسمی نظام مان مواضعی ایراد می شود که راه نفس (فرهنگ) را می بندد و  عالمانه و عامدانه بودن آن را تقویت می کند:
 
مولاوردی : طرح تفکیک جنسیت مورد تائید معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیست و دولت یازدهم نیز با آن مخالف است. اگرچه برخی دستگاه ها و ارگان ها اقدام به تفکیک جنسیتی پرسنل زن و مرد خود کرده اند، این طرح به صورت سلیقه ای اجرا شده و مورد تائید دولت نیست.6
 
همانطور که به وضوح دیده می شود این طرح را امری سلیقه ا ی و مخالفت دولت را با آن اعلام می دارد، گویی در مبانی اسلام سخنی از آن نرفته است و این در حالی است که رسول خدا (ص) فرموده اند: بین مردان و زنان نامحرم جدایی ایجاد کنید (تا با هم برخورد و تماس نداشته باشند) زیرا هنگامی که آنان رو در روی یکدیگر قرار گرفتند و با هم رفت و آمد داشتند ، جامعه به دردی مبتلا خواهد شد که درمان نخواهد داشت.  7 و این احادیث که مبانی انسان شناسی اسلامی از آن بر آمده گویی جنبه خارجی ندارد؛ چرا که این حدیث پیامبر بیانگر انسان شناسی متفاوت زن و مرد است به گونه ای که زن با توجه به آن نباید در معرض نامحرم قرار گیرد و بایستی به گونه طراحی صورت گیرد تا این امر محقق شود و قلب و ذهن مردان نیز مورد وسوسه قرار نگیرد و به عبارتی با دست خود آنها را به گناه و لغزش هل ندهیم و ستون خیمه خانواده را تهدید نکنیم و این خویشتن داری را نفی نمی کند.
 
و روزنامه ی اعتماد به گونه ای دستپاچه شده است که در این مورد علی مطهری را بهانه قرار می دهد تا به قالیباف تکه بیاندازد و صحبت های شهید مطهری را اینگونه تفسیر به رأی می کند و می گوید:
اگر آدمی آنقدر ضعیف است که با دیدن همکارش در یک اتاق، نهاد خانواده‌اش سست می‌شود چگونه می‌تواند قدرت داشته باشد و سرکوب نکند؛ پول ببیند و اختلاس نکند؛ تریبون داشته باشد و تهمت نزند؟ این انسانی که عنان نفسش در دست غریزه‌اش است چرا باید بتواند در اتاق آقای مطهری شبانه دستگاه شنود بگذارد و چنین نکند؟ شاید این تناقض معرفتی است که موجب سردرگمی نیروهای سیاسی در تعیین تکلیف با مطهری می‌شود.
 
علی مطهری در نامه‌اش به قالیباف به جمله‌یی از پدر اشاره می‌کنند «شهید آیت‌الله مطهری در کتاب «مساله حجاب» می‌گوید (نقل به مضمون) وقتی دقت می‌کنیم می‌بینیم بیشتر، این مردان شکارچی هستند که از آزادی زن به معنی اختلاط و بی‌بند و باری او دفاع می‌کنند، چون می‌بینند اگر اصول عفاف رعایت شود دیگر نمی‌توانند از زنان مختلف با هزینه ناچیز کام برگیرند.» باز سوالی که در ذهن خواننده این نامه به وجود می‌آید این است که اختلاط و بی بندو باری که شهید مطهری در زمانه پهلوی بدان اشاره کرده‌اند چه ارتباطی به ادارات حال حاضر دارد که زنان همه از پوشش اسلامی استفاده می‌کنند؟ آیا در ادارات ایران در نظام جمهوری اسلامی اصول عفاف رعایت نمی‌شود؟ و اساسا به کاربردن کلمات «مردان شکارچی»، «اختلاط و بی‌بند و باری زنان»، «کام گرفتن با هزینه ناچیز» چهار دهه بعد از انقلابی که زمینه تحصیل زنان و حضور آنها در جامعه را چند برابر کرد کلمات مناسبی هستند؟»8
 
آشکارا مبرهن است، که نویسنده از فهم مبانی انسان شناسی بی بهره بوده و با گذشت زمان و انقلاب اسلامی مبانی انسان شناسی و طبیعت انسان را به حاشیه می راند و بدبینانه اینکه دانسته برای اغراض سیاسی اش دست به مغالطه آشکار زده است.
 
و از طرف دیگر وزیر محترم فرهنگ در تناقضی اشکار از پیروی از خط مشی های امام و رهبری دم می زند، و در ذیل همان سخنان مبانی اسلام در این مورد را که مشی امام و رهبری است را به باد انتقاد و مخالفت می گیرد و آن رامخالف ارزش های اسلامی و ملی می خواند:
دولت به طور کلی با هرگونه تفکیک جنسیتی مخالف است و این را برخلاف ارزش‌های ملی و اسلامی خودمان می‌دانیم که اصل نظام خانواده را بی‌ارزش می‌کند و معتقدیم این طرح منجر به حذف خانواده از برنامه‌های فرهنگی می‌شود.
 
جنتی خاطرنشان کرد: طرح تفکیک جنسیتی مسئله‌ای نیست که بگوییم تنها این دولت مخالف است بلکه به طور کلی چنین تصمیمی ضد ارزش‌های دینی و اسلامی است و من خواهش می‌کنم مسئولان محترم سیاست‌های ابلاغی دولت را در این زمینه اجرا کند و حتی اگر دستگاهی خواست خلاف مصوبه دولت چیزی را به آنها تحمیل کند به ما اطلاع دهند تا برخورد کنیم چراکه باید یک وحدت رویه در سیاست‌های فرهنگی اعمال شود.9
 
 در پایان قاطعانه اعلام می دارم اینگونه مواضع در این سطح، در مسئله حساس فرهنگ ، توسط مسئولین و مطبوعات که جهت دهنده به اراده مردم اند واپسگرایی آشکار است، که هم به صورت عملی و هم نظری موجب سستی اعتقادی جامعه و وا پس گرایی خواهد بود، بر حذر باشید از اینکه جدول دشمن را پر کنید، آگاهانه یا غیر آگاهانه ، که نخواهیم گذاشت ما را به زور به جهنم ببرید.
 
من آنچه شرط بلاغ است با تو می‌گویم.... تو خواه از سخنم پند گیر خواه ملال.
 
 
با ربط: 
 حسین را با برچسب افراطی معتدل های کوفه کشتند!
 
پی نوشت:
 رسانه های کوفه با تیتر بزرگ نوشتند حسن از محمد است و حسین از علی! می خواستند بگویند در خونریزی به پدرش رفته است!10
1. ان لم تکن معنا فانت علینا ؛ اگر با ما نباشی پس علیه ما هستی.
 2. فرهنگ، به معنای هوایی است که ما تنفّس میکنیم؛ شما ناچار هوا را تنفّس میکنید، چه بخواهید، چه نخواهید؛ اگر این هوا تمیز باشد، آثاری دارد در بدن شما؛ اگر این هوا کثیف باشد، آثار دیگری دارد. فرهنگ یک کشور مثل هوا است؛ اگر درست باشد، آثاری دارد.  بیانات رهبری - حرم رضوی - اول فروردین 93
 3. بیانات رهبری دیدار مسئولین نظام - در نهمین روز ماه مبارک رمضان ۱۴۳۵
 4. مسئله حجاب صص 233-236
 5. بحارالانوار، جلد 43، صفحات 91 -92
 6. برگرفته از تابناک
 7. بهشت جوانان صفحه 468
 8. بر گرفته از فارس 
 9. بر گرفته ار فارس 
 10. عین لام
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


چه جالب نمی دونستم که پیامبر هم موافق هستند.
تشکر مطلب خیلی جالبی گذاشتید