پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی:

سیاست‌خارجه نمایانگر اصول هرکشوراست

شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۱۵
کد مطلب: 419378
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با تاکید براینکه دشمنان گزینه نظامی را مکرر تجربه کرده‌اند، گفت: در عرصه سیاست خارجی حدود ۲۰۰ کشور در دنیا وجود دارد که هر سیاست خارجی اصول و اهداف وارزش‌های آن کشور را نشان می‌دهد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، سعید جلیلی عصر امروز ‌در همایش «راهی که آمده‌ایم» با موضوع دیپلماسی مقاومت در برابر نظام سلطه و دیپلماسی تراز جمهوری اسلامی که در تالار شیخ مفید دانشگاه قم برگزار شد، با اشاره به اینکه یکی از تجربیات یک ملت این است که بتواند باور‌ها و عقاید و ایمان خود را تجربه کند، اظهارداشت: پیامبران الهی که قله‌های ایمان بودند در اوج قله ایمان هم از خدا می‌خواستند برای اطمینان بیشتر برخی از باورهای خود را تجربه کنند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی افزود: امروز مردم ما خدا را شاکر هستند که بسیاری از باورهای خود را در این ۳۶ سال تجربه کنند، اگر گفته می‌شود ان تنصروالله ینصرکم یعنی چه، این‌ها تجارب ارزشمند ملت ما است شاید پدران ما این تجارب را داشته‌اند اما نتوانستند این باور‌ها را تجربه کنند.

وی با بیان اینکه یکی از نمودهای بارز این تجربه واقعه طبس بود، گفت: امروزه که بسیاری از دشمنان می‌گویند گزینه نظامی روی میز است، این گزینه همواره از سوی آن‌ها روی میز بوده است، طبس تنها مورد نبوده، جنگ ۸ ساله نیز از سوی آن‌ها بود که صدام را تجهیز می‌کردند.

جلیلی با تاکید براینکه دشمنان گزینه نظامی را ‌مکرر تجربه کرده‌اند درحالی‌که گزینه‌هایی از این قبیل برای آن‌ها کار ساز نیست، عنوان کرد: در عرصه سیاست خارجی حدود ۲۰۰ کشور در دنیا وجود دارد و سیاست خارجی هر کشوری تعریف شده است، در دنیا هر سیاست خارجی که تعریف می‌شود اصول، اهداف و ارزش‌های آن نیز تعریف می‌شود.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه سیاست خارجی هر کشوری پارادیمی را شکل می‌دهد که فرصت‌هایی که از نقاط مشترک کشور‌ها شکل می‌گیرد نقاط ایجاد همکاری است، خاطرنشان کرد: ما با بسیاری از کشور‌ها نقاط اشتراکی و نقاط اختلافی داریم ولی در سطح عالی هم روابط و مناسبات داریم. ‌

جلیلی با بیان اینکه برخی می‌گویند سیاست خارجه جای مباحث اندیشه‌ای و ایدئولوژی نیست، گفت: اگر یک کشور در دنیا پیدا شد که این موارد در سیاست خارجه‌اش وجود نداشت، معرفی کنید. این‌چنین ادعایی از سوی هیچ کشوری حتی مطرح نشده است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه کشورهای غربی در سیاست خارجه خود اصول مشخصی دارند عنوان کرد: در کشورهای جهان سیاست خارجه یک پارادایم و چارچوب دارد و براساس نقاط مشترک آن‌ها همکاری ایجاد می‌شود، نقاط اختلاف نیز تقابل ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اصل در سیاست خارجه چیزی است که اگر موضوعی با آن تضاد داشت، کنار گذاشته می‌شود خاطرنشان کرد: تعهد به امنیت رژیم صهیونیستی یکی از موارد و اصول سیاست خارجه آمریکا است که با اصول ما تفاوت دارد.

جلیلی با اشاره به اصلی از این استراتژی‌ها گفت: یکی از مسائل مطرح‌شده در سند استراتژی امنیت ملی آمریکا این است که می‌گویند «سؤال این نبوده و نیست که آمریکا باید رهبری کند یا خیر، بلکه سؤال این است که آمریکا چگونه جهان را رهبری کند.» این اصلی است که در ابتدای این سند استراتژی آمده و اوباما بر آن تأکید دارد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه آمریکا برای خود مقام رهبری بر جهان را مدعی شده است، تصریح کرد: آمریکا می‌گوید در این جهان هیچ‌مشکلی وجود ندارد که بدون آمریکا بتوان آن را حل کرد، این تعریفی است که برای خود مشخص کرده‌اند. همچنین معتقد است رهبری‌اش در این قرن باید به طور اجتناب‌ناپذیر باقی بماند.

جلیلی با اشاره به اصل دوم استراتژی آمریکا گفت: می‌گویند «ما نشان خواهیم داد در مقابله با تهدیدها حتی به‌صورت یک‌جانبه اقدام می‌کنیم.» این نشانه زورگویی آمریکاست و شاهد نمونه‌ای از آن در حمله به ایران و شکست آن‌ها در صحرای طبس هستیم.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: آمریکایی‌ها می‌گویند «ما برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر باید از قدرت مثال‌زدنی خود استفاده و از همه ابزارهای قدرت خود استفاده کنیم تا نفوذ ما از همه کشورها بیشتر شود.» این نگاه و هدف آن‌ها است و نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. آن‌ها در سند استراتژی امنیت ملی اعلام کرده‌اند حتی باید از بازدارندگی هسته‌ای استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: امروز برخی کشورها می‌گویند باید حق وتو داشته باشند و سایر کشورها نمی‌توانند در مقابل آن‌ها حرفی بزنند، همین می‌شود که اسرائیل کشورهایی مثل لبنان و یمن را بمب باران می‌کنند و کسی نمی‌تواند به آن‌ها حرفی بزند.

جلیلی با اشاره به اینکه در فتنه ۸۸ اوباما برای حقوق بشر بیانیه می‌داد، گفت: امروز مردم در یمن کشته می‌شوند و احساس حقوق بشر در اوباما دیده نمی‌شود. کسانی که ادعای واقع‌بینی در سیاست خارجه دارند به این موضوع دقت کنند.

وی با اشاره به اینکه اگر امروز مقام معظم رهبری می‌گویند ما به آمریکا اعتماد نداریم، حاصل یک تجربه بر‌اساس موارد تاریخی است، اظهار داشت: غربی‌ها همواره می‌گویند ایران می‌تواند برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای داشته باشد، حال باید منظور آمریکا از این جمله مشخص شود. باید توجه داشت که براساس قانون ان.پی.تی از حقوق هر کشور داشتن چرخه سوخت هسته‌ای است و هیچ محدودیتی در مورد درصد غنی‌سازی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۸۸ از راکتور تحقیقاتی تهران، ۸۵۰ هزار بیمار از داروهایی که تولیدی راکتور بود و به سوخت ۲۰ درصد احتیاج داشت، استفاده می‌کردند گفت: ما از آن‌ها خواستیم سوخت ما را تأمین کنند چراکه طبق اساسنامه آژانس موظف به تأمین سوخت است در حالی که امتناع کردند. زمانی که دیدند به این سوخت نیاز داریم، آن را به اهرم فشار تبدیل کردند.

وی با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران در مقابل همه فشارها ایستاده است عنوان کرد: شهدای هسته‌ای مانند شهید شهریاری ایستادند و با این مقاومت اهرم را به دست ما دادند و با همین روش است که سطح چانه‌زنی‌ها تغییر کرده است.

جلیلی بابیان اینکه دشمن می‌داند قدرتی در حال شکل‌گیری است، ‌گفت: این‌ یک شجره طیبه است و می‌فهمند که در ۳۵ سال ایران به موفقیت‌هایی دست‌یافته است، این پیشرفت‌ها بوده که دشمن از آن هراسان است و یاری مقابله با آن را ندارد، حتی امروز آمریکا با همه قدرت خود نگران است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای امنیت ملی بابیان اینکه اگر آمریکا ۱۷۰ شبکه ماهواره‌ای را با مخاطب ایرانی ایجاد می‌کند برای این بوده که نگران گسترش فرهنگ اسلامی ما است تصریح کرد: نسل جوان ماست که این قدرت را به جهان نشان داده است. دشمن می‌خواهد در قدرت‌های ما تهدید ایجاد کند، امیدواریم با موفقیت این میراث امام و شهدا را تحت هدایت مقام معظم رهبری ادامه دهیم.

جلیلی با اشاره به اینکه پرچم مذاکره باید به دست ما باشد و با اصل مذاکره مخالفتی وجود ندارد، اظهار داشت: باید مؤلفه‌های قدرت خود را بشناسیم و با تقویت آن‌ها به مقابله با دشمن بپردازیم؛ رمز موفقیت ما در جنگ هشت‌ساله مقاومت بود. آمریکا باید بداند در موضوع هسته‌ای هم مقاوم هستیم.

وی افزود: در مذاکرات باید تلاش کنیم تا دست آمریکا رو شود و با تکیه‌بر ظرفیت‌های درونی باید به مقابله با دشمن بپردازیم. همان کسانی که در جنگ می‌ایستادند و حماسه می‌آفریدند امروز هم باید در این مسیر حرکت کنند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای امنیت ملی با اشاره به اینکه امروز باید با همدلی و همزبانی حول محور ولایت به صورت یکپارچه از منافع ملی خود دفاع کنیم گفت: ما به آمریکا اعتماد نداریم و از این رو حفظ دستاوردهای هسته‌ای، عدم توقف لغو تحریم‌ها و اجازه ندادن به نظارت غیرمتعارف و نفوذ در مباحث امنیتی ما اصولی است که برای تحقق آن در مذاکرات باید تلاش کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *