جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
منابع دیپلماتیک غربی خبر دادند؛

ارتش عربستان در آستانه فروپاشی است

دوشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۱۰
کد مطلب: 419576
یک رسانه عربی به نقل از منابع دیپلماتیک غربی از فرار حدود ۴ هزار نفر از نظامیان سعودی از پایگاه‌های نظامی در مرزهای یمن خبر داده و آن را عامل عقب‌نشینی سعودیها از عملیات «طوفان کوبنده» دانست.
به گزارش جهان به نقل از مهر، پایگاه «نهرین نیوز» به نقل از منابع دیپلماتیک غربی گزارش داد: دستگاه های اطلاعاتی غربی اخیرا گزارش هایی را منتشر کرده اند که حاکی از وجود شکاف‌های عمیق در صفوف ارتش عربستان سعودی است. بر اساس این گزارش‌ها تاکنون حدود ۴ هزار نفر از نظامیان سعودی به صورت دسته جمعی اقدام به فرار از پایگاه ها و مراکز نظامی واقع در مرزهای یمن کرده اند و به همین دلیل مقامات سعودی مجبور به عقب نشینی از عملیات «طوفان کوبنده» در یمن و آغاز مرحله ای تحت عنوان «بازگرداندن امید» شدند.

بنابر آنچه که منابع دیپلماتیک غربی اعلام کرده اند، مقامات سعودی تا کنون با سانسور خبری گسترده مانع از انتشار چنین اخباری شده اند تا بدین صورت بر فرارهای گسترده و دسته جمعی نظامیان خود از پایگاه های نظامی مختلف سرپوش نهند.

دستگاه های اطلاعاتی غربی پس از رصد تماس های میان فرماندهان نظامی سعودی و فرمانده عملیات «طوفان کوبنده» پی بردند که هم اکنون شمار نظامیان سعودی که از مراکز امنیتی واقع در مرزهای جنوبی یمن گریخته اند به حدود ۴ هزار نفر رسیده است. این درحالی است که گزارش های دیگری نیز وجود دارند که از فرار حدود ۱۰ هزار نظامی سعودی از پایگاه های نظامی خبر می دهند.

کارشناسان و تحلیلگران در عرصه نظامی بر این موضوع که ارتش عربستان، ارتشی «سست» و «قبیله ای» است، اتفاق نظر دارند. آنها معتقدند که نظامیان سعود فاقد هرگونه روحیه جنگاوری هستند و به همین دلیل حمله زمینی آنها به یمن «خودکشی محض» به شمار می رود. زیرا یمنی ها در جنگ ششم خود با نیروهای دیکتاتور مخلوع «علی عبدالله صالح» ـ که از سوی عربستان هم حمایت می شد ـ ثابت کردند که تا آخرین لحظه در برابر هرگونه هجمه مقاومت می کنند. در این جنگ همگان شاهد بودند که در همان لحظات اولیه هجوم حوثی ها به مراکز سعودی در مرزهای یمن، بسیاری از نظامیان سعودی فرار را بر قرار ترجیح دادند.

از سوی دیگر یک رسانه اروپایی در گزارشی اعلام کرد که مراکز پژوهشی ـ نظامی غربی با دستگاه های اطلاعاتی غربی بر این موضوع اتفاق نظر دارند که عربستان سعودی فاقد یک ارتش واقعی که قادر به انجام حمله نظامی علیه یمن باشد، است. بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی این مراکز و دستگاه ها، در صورت وقوع هرگونه جنگ زمینی میان ارتش عربستان و حوثی ها، بسیاری از مراکز و شهرهای مرزی عربستان تحت کنترل حوثی ها قرار خواهد گرفت. در صورت تحقق چنین امری (سیطره حوثی ها بر شهرهای مرزی عربستان) بازپس گیری این مناطق برای نظامیان سعودی بسیار سخت خواهد بود و می توان گفت که این آغاز فروپاشی عربستان و ارتش آن محسوب می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *